Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Meant du på allvar att du inte fått betalt från HP hjälpens kassa när du tillverkat packat o skickat en tjänst till en kund? Dvs sålt utrustning?
Jag menar på allvar att jag inte sålt någonting till HP-Hjälpens kunder och jag menar också att du misslyckas i din argumentation.
1. Att jag skulle tillverkat, packat och skickat en tjänst (sålt utrustning) till kunder är din uppfattning. (Om jag skulle gjort det så spelar det inte någon roll i frågan).
2. Om jag fått betalt från HP-Hjälpens kassa så är det ju inte jag som sålt någonting till kunderna, det är ju uppenbarligen HP-Hjälpen. Redan där misslyckades du i din argumentation men jag bjuder på två punkter till. Helt gratis!
3. Ingen har sålt någon utrustning till kunderna över huvud taget eftersom man begärt att utrustningen skulle skickas tillbaka. Den verkar snarare ha lånats ut.
4. Det är inte tjänsten som skickas iväg, det är en telefon, alltså snarare en vara/produkt.
Det verkar behövas några förtydliganden så varsågod:
Telefonen lånas ut för att tjänsten ska kunna levereras precis som att vissa bredbands- och TV-bolag lånar ut router och TV-boxar. Det kunden betalar för är ju att få internet eller en TV-sändning, kunden betalar ju inte för att de ska få ha en specialanpassad teknisk plastlåda med massa sladdar i sitt hem.
Det kunden betalar för är alltså en tjänst.
Om HP-Hjälpens verksamhet har personal för att utföra vissa arbetsuppgifter, så är det ju inte personalen som nödvändigtvis säljer någonting eller får allt juridiskt ansvar.
Vi tar ett exempel i en matvarubutik:
Det är kassörskan som utför den praktiska handlingen att sälja varan genom att ta emot pengar men det är näringsidkaren (butiksinnehavaren) som bär det juridiska ansvaret för försäljningen. Här skulle man kunna påstå att det är kassörskan som utför försäljningen, men avtalet som upprättas är fortfarande mellan kunden och näringsidkaren (butiksinnehavaren). Om någon matvara skulle vara möglig så är det ju inte kassörskan som ur egen ficka får ersätta varan, det är ju näringsidkaren (butiksinnehavaren) som står för det.
En lagerarbetare hanterar bara varorna och kan inte, precis som kassörskan, ta ansvar för huruvida varorna är bokförda och skattade eller inte. Inte heller kan någon veta precis vilka maträtter som kunderna har tänkt tillaga eller om någon kund har för avsikt att köpa ägg för att kasta på grannen, tillverka en rökbomb, tillaga spice eller något annat skumt eller olagligt av de varor som säljs.
Det är också skillnad på att få lön av en arbetsgivare och att få lön direkt av en kund. Lagerarbetaren får ju sin lön av näringsidkaren (butiksinnehavaren), visserligen så tar kassörskan emot inkomster i verksamheten men denne stoppar ju inte den inkomsten i egen ficka, även kassörskan får ju sin lön via näringsidkaren (butiksinnehavaren).
Hittills så är det mestadels enkla och logiska resonemang. Sedan ska du tillämpa lagstiftning på detta också och där har myndigheterna verkligen haft otur när de tänkt men så långt behöver jag nog inte förklara.