2020-02-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du tänker för svenskt just nu. Om skiten träffar fläkten så gör man vad man kan för att skydda sig själv och sin familj. Dessutom finns det ju knappt någon polis i Sverige så vem skulle stoppa oss? Men iofs så skulle väl en sådan fräckhet som att svensken vill ta ansvar för sin familj och inte litar på MSM som säger att allt är lugnt vara en sådan sak där Polisen går all in och sätter in piketpolis och helikoptrar. Så en viss poäng har du kanske.

Men vi är inte i en sådan situation ännu där rymddräkt krävs. I dagens läge räcker det nog med att tvätta händerna ofta, inte pilla sig i ansiktet, inte röra handtaget på rulltrappan osv.
Ställde frågan i fråga en polis men tror en sådan person skulle gripas för något löjligt.
Det är ju inte tillåtet att skydda sig själv i svergie
Citera
2020-02-25, 16:43
Medlem
Dorniers avatar
Men för helvete, "maskeringsförbud" gäller vid demonstrationer. Det är inte olagligt att täcka fejset i andra sammanhang.

Sen "gå till Ica", det är därför ni ska lagra förnödenheter hemma, så ni inte behöver gå och handla på ica som vanligt.
Citera
2020-02-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Torkad frukt kan du lätt göra själv. Bara skiva frukten och lägga i ugnen på bakplåtspapper. Kolla på nätet olika tid för olika frukter.

Beträffande konserver, Tumidanda skriver att konserver är dyra. Det gäller färdiga soppor t.ex. Men sånt som krossade tomater, tomatpuré, champinjoner, bönor är tvärtom billigt.

Man kan också göra riktiga måltider med enbart konserver och torrvaror, det behöver inte bara vara överlevnadsmat. Gul lök är bra att ha också men det håller sig i flera månader. Samt olika kryddor, men det håller sig också länge, i flera år.

Gör pastasås med tonfisk, "pasta al tonno" som det heter. Stek lök i olivolja, på med tonfisk i burk och krossade tomater, kryddor, vitt vin ska vara med egentligen men det kan man utesluta, servera till pasta.

Eller vegetarisk chiligryta, lök, burktomater, vita bönor i tomatsås, kryddor, serveras till ris.

Jo, så är det ju förstås och jag nämnde bl.a. krossade tomater.

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg är att det ändå kan vara bra att ha ett mindre förråd av konserver som man kan äta direkt ur burken utan tillagning, eller färdiglagad "blöt" konservmat i påsar (som de militära ransoner som används i många länder). Detta gäller kanske särskilt om man är ensamstående, då det kan vara bra att ha nåt man kan äta med minimal ansträngning, om man själv skulle bli sjuk och trött. Knäckebröd eller kex och vatten funkar ju annars.
Citera
2020-02-25, 17:22
Medlem
Asmodeusvults avatar
Den där solbrända doktorn som är med i TV4 avfärdade imorse munskydd liknande de som används inom vården och rekommenderade handsprit med väteperoxid.

Klipp bifogas nedan.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12528458

Har tidigare endast haft DAX alcogel hemma, men fyllde idag på med Oxiskin.
Citera
2020-02-25, 17:54
Avslutad
Hoppas det inte blir för OT men har en fråga, ris och pasta verkar ju vara bra varor med lång hållbarhet. Men vill man inte undvika mat som kräver tillagning? Sen behövs det ju massa vatten som man kokar bort, vill man verkligen slösa vatten på det sättet? Har man bara några dunkar vatten tillgängligt så känns det ju slösaktigt, varenda droppe räknas

Sitter och funderar på varor utöver konserver vad som kan vara bra
Citera
2020-02-25, 18:37
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Apropå mat så rekommenderar jag folk att inte köpa massa konserver. Köp främst mycket mer av och lagra sån mat som du ändå äter och förbrukar i vardagen och som har lång hållbarhet i rumstemperatur. Konserver är dessutom väldigt dyrt om du ska köpa några meningsfulla mängder. Frystorkat är löjligt dyrt och egentligen inte aktuellt annat än kanske för någon veckas mat som lagras i ett fordon, en husvagn, båt eller dylikt. Men visst, har man många tiotusentals kr att bränna så kan man ju köpa flera månaders matbehov med frystorkad mat som håller sig i många år utan att man behöver fundera så mycket.

När det gäller att preppa med mat för överlevnad i en samhällskris så bör man främst tänka i kalorier. En stor del av jordens befolkning lever år efter år nästan enbart på ris, vetemjöl/bröd, bönor, matolja och salt. Det är ingen optimal kost och man riskerar ju bristsjukdomar med tiden, men bevisligen så överlever man på sån mat under väldigt lång tid.

Pasta, ris, couscous, bulgur, potatismospulver, mjöl, havregryn, knäckebröd, kex och andra billiga kolhydratkällor som håller sig väldigt länge.

Fett i form av matolja i stora mängder och smör/margarin om förvaringstemperaturen är bra. Större delen av året i Sverige funkar det ju utomhus eller i ouppvärmt utrymme i en byggnad.

Protein kan vara bönor och andra baljväxter, torra sojaprodukter, fisk- och köttkonserver (makrill, tonfisk, vissa köttkonserver). Konservburkar är dock oftast ganska eller väldigt dyra och det är inte så nyttigt att äta konserver. Ett alternativ skulle kunna vara hemmagjorda köttkonserver men det är ju lite bökigare och kanske inte det första man ställer sig och gör när krisen är på väg, om man inte har vanan inne sen tidigare. Mjölkpulver kan också vara vettigt.

Ingredienser som krossad tomat, tomatpuré, buljongtärningar, salt, peppar och andra kryddor är bra för att variera maten och göra den aptitlig.

Kaffe, te och diverse andra moraljhöjande vardagslyxprodukter kan man ju köpa så man står sig några månader i alla fall.

Vitamintabletter och dylikt är jag normalt ingen anhängare av men det skadar kanske inte att ha några burkar med nåt vettigt tillskott med tanke på att kosten kan bli lite torftig och enahanda om krisen drar ut på tiden.

Vi tänker ganska lika, jag shoppade ovanstående för 5k idag, med tanke på att frysen är full med kött överlever jag minst ett halvår om inte elen bryts.

Jag är inte pessimist, men realist - och tillhör riskgruppen för att dö av det här eländet.
Citera
2020-02-25, 19:03
Medlem
Fast bara krubba pasta eller havregrynsgröt blir ju ganska så trist i längden. Lika bra att kosta på sig lite shyssta konserver med.

Ta tex krossade tomater på burk. Kan man fixa två st för 10 kr. Släng i en 500 hundring och du har 100 konserver. Tonfisk. Bullens pilsnerkorv är ju ett måste. Finns massor annat kul. Bara köpa på sig successivt och fylla garderoben. Sen många roliga torkade kryddor. Vitaminbrustabletter. Massa salt, diskmedel, vattendunkar,.drivmedel (inte så lätt att förvara i stan i lgh, det får man dessutom inte, för att åka och hämta vatten i icke förorenad sjö.

Egentligen är det meningslöst att preppa om man bor i stan men ändå. Massvis av värmeljus. Ähä är ju bara att tänka igenom, på ett ungefär, hur mycket man förbrukar av div på x antal månader.

Skulle strömmen gå här på landet skulle vi ändå få mjölk varje dag, ägg varje dag, kött varje dag (vildsvin, och är det kris skjuts allt som går att skjuta.. bössor och ammunition finns det gott om, slaktställningar med) . Det löser grannarna sinsemellan.

Gäller bara att göra det i tid ifall det kommer en riktig dödlig pandemi och alla mataffärer är tomma.

Som sagt är du en riktig prepper flytta ut på landet. I stan i lgh är det det dömt att misslyckas, under en längre tid dvs.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-25 kl. 19:13.
Citera
2020-02-25, 19:24
Medlem
Jag handlade just 30 konservburkar med köttgryta, kyckling med grönsaker osv och tio kilo ris. Det gick på runt 600 spänn. Varje burk säger sig vara två portioner. Jag tänkte att det överlever två personer på i åtminstone 2-3 veckor.

Jag har överlevt en orkan tidigare för många år sedan med strömavbrott och flooding. Det jag lärde mig då är att när skiten träffar fläkten gapar hyllorna i mataffären tomma på nolltid. Det är bra att ha lite lager så att man klarar sig en vecka åtminstone. Inom en vecka borde mat anlända med militärtransport osv. Så var det u alla fall under orkanen. Någon gång per dag åkte militärlastbilar förbi utanför och plockade upp nödställda. Själv hade jag det rätt bra med ett rejält mat och vartenförråd och efter tre dagar var det business as usual igen.
Citera
2020-02-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Hoppas det inte blir för OT men har en fråga, ris och pasta verkar ju vara bra varor med lång hållbarhet. Men vill man inte undvika mat som kräver tillagning? Sen behövs det ju massa vatten som man kokar bort, vill man verkligen slösa vatten på det sättet? Har man bara några dunkar vatten tillgängligt så känns det ju slösaktigt, varenda droppe räknas

Sitter och funderar på varor utöver konserver vad som kan vara bra

Som du säger kan det vara skäl att i viss mån undvika matlagning i en krissituation, men som soldater vet höjer varm mat stridsvärdet något oerhört. Med rätt kunskap och materiel går det att undvika vattenbrist, även om man väljer att koka sin mat. Jag kommer således att nedan sammanställa några tidigare inlägg som jag skrivit om vatten.

Att köpa vatten
När de flesta köper vatten väljer de att köpa i plastflaskor, och i rumstemperatur har detta vatten en hållbarhetstid på cirka 1–2 år. Vattnet i plastflaskor är renare än vanligt kranvatten, det innehåller mindre "smuts" (total dissolved solids) men det är inte tillräckligt rent för långtidsförvaring. Plastflaskor brister ytterligare i det att plast faktiskt inte är ett helt tättslutande material, partiklar kan transporteras genom plasten, och dessutom kan solljus (energi) påverka vattnets bakteriella nivåer.

Om du planerar att köpa vatten rekommenderar jag således att du istället köper än renare vatten i aluminiumburk. Det finns ett amerikanskt bolag som heter Blue can water (svensk återförsäljare finns) och de renar sitt vatten i en högtekonologisk process i 13 steg, varpå de sedan försluter vattnet i specialdesignade aluminiumburkar. Deras vatten får då en garanterad hållbarhet på 50 år. Den amerikanska staten tillverkade liknande vatten (förslutet i aluminiumburkar) under kalla kriget, och det finns gott om youtube-klipp där folk både testar och dricker detta vatten utan problem. Jag använder Blue can water som en buffert; i händelse av akut katastrof är det inte säkert att man får tag på externt vatten snabbt, då är det bra att veta att man alltid har X-antal liter drickbart vatten hemma.

Det ska sägas att det i Sverige finns en nationell vattenkatastrofgrupp (VAKA), som lyder under Livsmedelsverket, och dessa har bland annat i uppgift att förse Sveriges medborgare med dricksvatten under en katastrof. Det är dock ingen hemlighet att VAKAs resurser är begränsade, och i händelse av nationell katastrof går det med enkelhet att föreställa sig hur det kan uppstå våldsam konkurrens vid dessa utstationerade tankbilar.

Att kontrollera vatten
Det säkraste sättet att (som privatperson) kontrollera vatten är att använda ett kemiskt vattentest, där nivåer av föroreningar och bakterier ger olika färg-indikatorer på en papperssticka. Vidare kan du använda TDS-mätare, som mäter just total dissolved solids. En TDS-mätare utvärderar vattnets strömledning, vilken följdriktigt sjunker i takt med koncentrationen av TDS. Kontroll av TDS ska dock ej överskattas, då metoden enbart mäter partiklar som är strömförande, och i detta mäter den exempelvis ej oljor. Ett ytterligare sätt att kontrollera vatten är (faktiskt) att titta, lukta och smaka, och även om denna metod är av högst kvalitativ karaktär kan den ge dig en fingervisning om vattnets kvalitet. Om du befinner dig i svenska fjällen är regeln att rinnande vatten i närheten av berg är drickbart om det ser bra ut, saknar lukt och smakar bra.

Vad vi ska se nedan är dock att du inte kommer behöva testa vatten innan du dricker det. Om du renar vattnet på rätt sätt är kontroller överflödiga.

Att rena vatten
Det finns en uppsjö av metoder för att rena vatten. Du kan exempelvis använda vattenreningstabletter, använda ett köpt filter, låta UV-ljus döda bakterier, använda ett "naturligt filter" eller koka vattnet. Jag använder enbart de två senare metoderna, och nedan kommer jag att förklara varför.

Ett naturligt filter renar vattnet på samma sätt som i naturen (exempelvis i rullstensåsar), där vattnet silas (filtreras) genom berggrund, sten och jord. Dessa naturliga filter är enkla att konstruera, och de ger dessutom helt drickbart vatten, varför det också används av exempelvis Försvarsmakten och scouter. Det finns flera olika sätt att konstruera filtret, och här finns en guide från Naturskyddsföreningen, men enklast är att använda en petflaska. Du ska börja med att göra små hål i botten på petflaskan (exempelvis med en kniv), och därefter lägger du i packad mossa eller gräs. Uppe på mossan lägger du jord, eller än hellre smulad träkol (om du har tillgång till en eld), och på toppen lägger du ett lager med stenar. Mossan/gräset ska alltså vara längst ner vid hålen, jorden/träkolet ska vara i mitten och stenarna ska vara högst upp vid flaskhalsen. För att använda filtret ska du hålla det över din kåsa och sakta hälla det smutsiga vattnet i flaskhalsen. Vanligtvis räcker det att filtrera vattnet en gång, men du kan upprepa denna procedur tills att vattnet inte längre är grumligt. Fördelen med detta filter är att du enbart behöver en behållare och en kniv, samt att filtret är mer pålitligt än exempelvis vattenreningstabletter. Om du helt och fullt vill säkerställa vattnets renhet kan du efter denna filtrering även koka vattnet.

Att koka vatten kräver inga särskilda kunskaper, se bara till att koka det riktigt ordentligt under ett par minuter. Kokning tömmer inte vattnet på smuts, men det dödar alla bakterier och parasiter samt oskadliggör alla virus. Att koka vattnet är således en garant för att få vattnet drickbart. Om du väljer att använda ett naturligt filter innan kokningen försvinner dessutom dålig färg och smak. Även om dålig färg och smak är ofarligt efter kokning är dess avsaknad givetvis att föredra. Liksom den naturliga filtreringen är kokningen mycket effektiv, samtidigt som den inte kräver dyr utrustning; du behöver enbart en kastrull och en låga. Många preppers och friluftsintresserade använder klassiska trangiakök, och även om jag uppskattar kökens design och hållbarhet använder jag själv inte en brännare som drivs av T-röd. Dels kan brännaren gå sönder dels är man beroende av T-röd för att kunna koka vattnet. Jag rekommenderar således ett vanligt vedkök, vilket enbart kräver kvistar och kottar (detta är något som aldrig sinar ute i naturen).

Att spara vatten vid matlagning
Angående att koka pasta, ris och linser vill jag tipsa om att detta går utmärkt att göra detta i spadet från krossade tomater. En billig måltid för en familj (utan externt vatten) kan alltså tillagas på följande sätt:
1. Häll i krossade tomater i en kastrull och låt det koka upp.
2. Häll i ris eller pasta och låt det koka färdigt.
3. Häll i bönor och låt grytan stå på eftervärme tills att även bönorna blivit varma (du kan koka dem om du vill).

Detsamma gäller det spad som ofta kommer med bönor. Oftast häller man ju ut detta när man silar bönorna i ett durkslag, men allt spad går att förtära och i en kris är det oumbärligt att ta tillvara på detta. Vidare ska poängteras att konservburkar kan användas som kokkärl. Avslutningsvis angående konserver vill jag rekommendera att vid inköp kontrollera efter bucklor på konservburkarnas utsida. En buckla i konservburken kan innebära att det utsöndrats järnjoner, och detta är inte hälsosamt. En kontaminerad burk kan dessutom påverka hållbarhetstiden.

Jag avråder dock (som tidigare påpekats) från att använda gasolkök eller stormkök som kräver t-röd som bränsle, då dessa gör dig beroende av ett specifikt bränsle som dessutom är svårt att få tag på i en kris. Som substitut till stationär elspis använder jag enbart vedkök, och dessa kräver inte annat än kottar och kvistar. Om du googlar efter "vedkök" kommer du se en rad olika produkter, men om du vill ha en budgetvariant, som faktiskt fungerar bra, rekommenderar jag helt enkelt IKEAs klassiska bestickställ "Ordning". Denna går utmärkt att elda i utomhus, den har gott om hål för luft och det går bra att ställa en kastrull ovanpå. Vill du koka något i en behållare med en mindre diameter än bestickstället kan du enkelt föra in tältpinnar genom bestickställets sidor, och skapa ett grillgaller. Genom att använda ett vedkök på detta sätt är du inte beroende av ett specifikt bränsle, och med kokningen kan du rena ditt vatten var du än befinner dig.
Citera
2020-02-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Som du säger kan det vara skäl att i viss mån undvika matlagning i en krissituation, men som soldater vet höjer varm mat stridsvärdet något oerhört. Med rätt kunskap och materiel går det att undvika vattenbrist, även om man väljer att koka sin mat. Jag kommer således att nedan sammanställa några tidigare inlägg som jag skrivit om vatten.

Att köpa vatten
När de flesta köper vatten väljer de att köpa i plastflaskor, och i rumstemperatur har detta vatten en hållbarhetstid på cirka 1–2 år. Vattnet i plastflaskor är renare än vanligt kranvatten, det innehåller mindre "smuts" (total dissolved solids) men det är inte tillräckligt rent för långtidsförvaring. Plastflaskor brister ytterligare i det att plast faktiskt inte är ett helt tättslutande material, partiklar kan transporteras genom plasten, och dessutom kan solljus (energi) påverka vattnets bakteriella nivåer.

Om du planerar att köpa vatten rekommenderar jag således att du istället köper än renare vatten i aluminiumburk. Det finns ett amerikanskt bolag som heter Blue can water (svensk återförsäljare finns) och de renar sitt vatten i en högtekonologisk process i 13 steg, varpå de sedan försluter vattnet i specialdesignade aluminiumburkar. Deras vatten får då en garanterad hållbarhet på 50 år. Den amerikanska staten tillverkade liknande vatten (förslutet i aluminiumburkar) under kalla kriget, och det finns gott om youtube-klipp där folk både testar och dricker detta vatten utan problem. Jag använder Blue can water som en buffert; i händelse av akut katastrof är det inte säkert att man får tag på externt vatten snabbt, då är det bra att veta att man alltid har X-antal liter drickbart vatten hemma.

Det ska sägas att det i Sverige finns en nationell vattenkatastrofgrupp (VAKA), som lyder under Livsmedelsverket, och dessa har bland annat i uppgift att förse Sveriges medborgare med dricksvatten under en katastrof. Det är dock ingen hemlighet att VAKAs resurser är begränsade, och i händelse av nationell katastrof går det med enkelhet att föreställa sig hur det kan uppstå våldsam konkurrens vid dessa utstationerade tankbilar.

Att kontrollera vatten
Det säkraste sättet att (som privatperson) kontrollera vatten är att använda ett kemiskt vattentest, där nivåer av föroreningar och bakterier ger olika färg-indikatorer på en papperssticka. Vidare kan du använda TDS-mätare, som mäter just total dissolved solids. En TDS-mätare utvärderar vattnets strömledning, vilken följdriktigt sjunker i takt med koncentrationen av TDS. Kontroll av TDS ska dock ej överskattas, då metoden enbart mäter partiklar som är strömförande, och i detta mäter den exempelvis ej oljor. Ett ytterligare sätt att kontrollera vatten är (faktiskt) att titta, lukta och smaka, och även om denna metod är av högst kvalitativ karaktär kan den ge dig en fingervisning om vattnets kvalitet. Om du befinner dig i svenska fjällen är regeln att rinnande vatten i närheten av berg är drickbart om det ser bra ut, saknar lukt och smakar bra.

Vad vi ska se nedan är dock att du inte kommer behöva testa vatten innan du dricker det. Om du renar vattnet på rätt sätt är kontroller överflödiga.

Att rena vatten
Det finns en uppsjö av metoder för att rena vatten. Du kan exempelvis använda vattenreningstabletter, använda ett köpt filter, låta UV-ljus döda bakterier, använda ett "naturligt filter" eller koka vattnet. Jag använder enbart de två senare metoderna, och nedan kommer jag att förklara varför.

Ett naturligt filter renar vattnet på samma sätt som i naturen (exempelvis i rullstensåsar), där vattnet silas (filtreras) genom berggrund, sten och jord. Dessa naturliga filter är enkla att konstruera, och de ger dessutom helt drickbart vatten, varför det också används av exempelvis Försvarsmakten och scouter. Det finns flera olika sätt att konstruera filtret, och här finns en guide från Naturskyddsföreningen, men enklast är att använda en petflaska. Du ska börja med att göra små hål i botten på petflaskan (exempelvis med en kniv), och därefter lägger du i packad mossa eller gräs. Uppe på mossan lägger du jord, eller än hellre smulad träkol (om du har tillgång till en eld), och på toppen lägger du ett lager med stenar. Mossan/gräset ska alltså vara längst ner vid hålen, jorden/träkolet ska vara i mitten och stenarna ska vara högst upp vid flaskhalsen. För att använda filtret ska du hålla det över din kåsa och sakta hälla det smutsiga vattnet i flaskhalsen. Vanligtvis räcker det att filtrera vattnet en gång, men du kan upprepa denna procedur tills att vattnet inte längre är grumligt. Fördelen med detta filter är att du enbart behöver en behållare och en kniv, samt att filtret är mer pålitligt än exempelvis vattenreningstabletter. Om du helt och fullt vill säkerställa vattnets renhet kan du efter denna filtrering även koka vattnet.

Att koka vatten kräver inga särskilda kunskaper, se bara till att koka det riktigt ordentligt under ett par minuter. Kokning tömmer inte vattnet på smuts, men det dödar alla bakterier och parasiter samt oskadliggör alla virus. Att koka vattnet är således en garant för att få vattnet drickbart. Om du väljer att använda ett naturligt filter innan kokningen försvinner dessutom dålig färg och smak. Även om dålig färg och smak är ofarligt efter kokning är dess avsaknad givetvis att föredra. Liksom den naturliga filtreringen är kokningen mycket effektiv, samtidigt som den inte kräver dyr utrustning; du behöver enbart en kastrull och en låga. Många preppers och friluftsintresserade använder klassiska trangiakök, och även om jag uppskattar kökens design och hållbarhet använder jag själv inte en brännare som drivs av T-röd. Dels kan brännaren gå sönder dels är man beroende av T-röd för att kunna koka vattnet. Jag rekommenderar således ett vanligt vedkök, vilket enbart kräver kvistar och kottar (detta är något som aldrig sinar ute i naturen).

Att spara vatten vid matlagning
Angående att koka pasta, ris och linser vill jag tipsa om att detta går utmärkt att göra detta i spadet från krossade tomater. En billig måltid för en familj (utan externt vatten) kan alltså tillagas på följande sätt:
1. Häll i krossade tomater i en kastrull och låt det koka upp.
2. Häll i ris eller pasta och låt det koka färdigt.
3. Häll i bönor och låt grytan stå på eftervärme tills att även bönorna blivit varma (du kan koka dem om du vill).

Detsamma gäller det spad som ofta kommer med bönor. Oftast häller man ju ut detta när man silar bönorna i ett durkslag, men allt spad går att förtära och i en kris är det oumbärligt att ta tillvara på detta. Vidare ska poängteras att konservburkar kan användas som kokkärl. Avslutningsvis angående konserver vill jag rekommendera att vid inköp kontrollera efter bucklor på konservburkarnas utsida. En buckla i konservburken kan innebära att det utsöndrats järnjoner, och detta är inte hälsosamt. En kontaminerad burk kan dessutom påverka hållbarhetstiden.

Jag avråder dock (som tidigare påpekats) från att använda gasolkök eller stormkök som kräver t-röd som bränsle, då dessa gör dig beroende av ett specifikt bränsle som dessutom är svårt att få tag på i en kris. Som substitut till stationär elspis använder jag enbart vedkök, och dessa kräver inte annat än kottar och kvistar. Om du googlar efter "vedkök" kommer du se en rad olika produkter, men om du vill ha en budgetvariant, som faktiskt fungerar bra, rekommenderar jag helt enkelt IKEAs klassiska bestickställ "Ordning". Denna går utmärkt att elda i utomhus, den har gott om hål för luft och det går bra att ställa en kastrull ovanpå. Vill du koka något i en behållare med en mindre diameter än bestickstället kan du enkelt föra in tältpinnar genom bestickställets sidor, och skapa ett grillgaller. Genom att använda ett vedkök på detta sätt är du inte beroende av ett specifikt bränsle, och med kokningen kan du rena ditt vatten var du än befinner dig.

Byt ut jorden mot sand så blir det rätt.
Citera
2020-02-25, 19:34
Medlem
Harrywinston

Tomt i hyllorna. Gott folk lyssna på en person med erfarenheter. Bra inlägg.

Brottas trots allt med att inte bli en fullständig preppergalning, men inte stå med ett skafferi med bara ett halvt paket pasta, typ.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-25 kl. 19:44.
Citera
2020-02-25, 19:41
Medlem
strutsfantast

Har fortfarande inte fattat din fascination inför vatten. Varför är du så rädd för vatten? Du vet att miljoner svenskar varje år tar vatten ur enskilda källor, UTAN att detta vatten går igenom vattenreningsverk.

Det finns INGEN vetenskaplig studie som visar på att om du har enskilt vatten, egen brunn tex, att du pga detta skulle få eller ha sämre hälsa än om du får vatten från kommunalt vattenreningsverk. Förutsatt, såklart, att du tagit vattenprov på ditt enskilda vatten.

Ta vatten när du behöver det och spara det inte. Klappat och klart.

Jag fattar verkligen inte denna fascination här om hur man ska förvara vatten. Gör inte det. För helvete gör som människor genom alla tider och kulturer gjort. Hämta vatten vid behov.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-25 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in