2020-02-25, 18:43
Medlem
Xehkes avatar
Vaccin redo att testas på människor.

https://www.nasdaq.com/articles/modernas-new-covid-19-vaccine-ready-for-human-trials-stock-up-15-2020-02-25
Citera
2020-02-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Hur kommer du fram till 2%? Jag är mest intresserad av beräkningsmodellen.

Värt att nämna är att WHO räknade fram en CFR på 3-4% för SARS men den slutade på 9.6%. Anekdotiskt — ja. Men det är värt att ha i åtanke ändå.

R0 på SARS Airborne droplet 2–5
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera
2020-02-25, 18:44
Medlem
Grollarens avatar
Detta var ju lite tråkigt:

"The head of Iran's counter-coronavirus task force has tested positive for the virus himself, authorities announced Tuesday, showing the challenges facing the Islamic Republic amid concerns the outbreak may be far wider than officially acknowledged."

https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=12311667
Citera
2020-02-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hur fungerar den där sekretessen egentligen? Gäller den bara smittade? Tänker på alla kriminella som blir skjuta, då uppdateras ju hela tiden om deras tillstånd är kritiskt, stabilt, livshotande och när de dör...
Det är patienten som begär sekretess. Har inte patienten gjort det kan man lämna avidentifierad information.

Den här patienten i Jönköping, har dessutom, enligt uppgifter i media, avböjt alla förfrågningar om intervjuer.
Citera
2020-02-25, 18:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
BNO:
Nu får Italien ta och kamma sig, de behöver ju inte gama åt sig alla smittade som om dessa riskerar att ta slut. Det här kan bara handla om att de haft en signore Tegnelli vid rodret så att smittan fått härja ostört under tiden idioten låtit käften glappa och sprida sagor åt befolkningen.
Citera
2020-02-25, 18:46
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Finns det någon annan tidning som bekräftar det där eller är det Daily Mails egna uppgifter?
Från wikipedia:
The Daily Mail has been widely criticised for its unreliability, as well as printing of sensationalist and inaccurate scare stories of science and medical research,[13][14][15][16][17] and for copyright violations.[18]
Citera
2020-02-25, 18:46
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Spridningen initialt är givetvis den mest intressanta och vad potentialen är i en opåverkad omgivning.
Hur snabbt kan skiten sprida sig om det vill sig illa. Nu har man räknat på det och kommit fram till att initialt så var R0 = 6.6. Det är bara att tugga i sig som fakta.

Men R0 är inte konstant över tid och rum. I Lappland blir R0 lägre än i Wuhan. Att R0 blir lägre på båten är naturligt då man vidtagit åtgärder.

Men har du kollat på presskonferensen? Jag är precis som du en lekman på det här området men jag tycker att den verkade övertygande. Om du inte har tittat på presskonferensen så framstår det som uppenbart att du enbart är intresserad av information som verkar styrka din tes.
Citera
2020-02-25, 18:47
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Detta var ju lite tråkigt:

"The head of Iran's counter-coronavirus task force has tested positive for the virus himself, authorities announced Tuesday, showing the challenges facing the Islamic Republic amid concerns the outbreak may be far wider than officially acknowledged."

https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=12311667

Det blir ingen löneförhöjning för honom i år
Citera
2020-02-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nu är det ju så att Kina själva sagt att de inte rapporterar dödsfallsorsak korrekt pga systemfel, redan innan Covid, och även under nuvarande utbrott då de enbart kunde lägga in de fall de hade testkits för, och de som dog i hemmen direkt körs till kremering, ej med i den statistiken.

Allt finns med deras egna ord i min posthistorik.

Men du är ju synnerligen faktaresistent, så naturligtvis räknar du bara en 5x faktor på milda fall hemma, men inte på alla felregistrerade dödsfall.

Kinas statistik kan du vifta med hur mycket du vill. Den stämmer inte på en enda punkt, och är således totalt jävla irrelevant.

Börja hellre räkna på Italien, och Sydkorea då, så hamnar du åtminstone utanför "lala-land" resultat.
Nu är det ju så att båda de osäkerheterna gör det omöjligt att ange en siffra på dödligheten för det här viruset, innan vi kan får studier på hur många som verkligen blev smittade och hur många av dessa som avled,
Citera
2020-02-25, 18:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
har en Sandbergs SR500 med en SR570 mask, kolfilter. den borde räcka eller?

Ja och nej, du kan ju bränna dina kläder och spruta otäcka saker på kroppen.... inte så smart...
1. Handskar som uppfyller EN ISO 374-5:2016 VIRUS
2. Dräkt som uppfyller: EN 14126, typ 3B eller 4B, som uppfyller kraven på resistens mot viruspenetration enligt standarden ISO 16603 klass 6
3. Stövlar
4. Saneringsutr.
5. Verifiera att filter är godkänt för .1um, helst kombifilter, trevligare när man dränker sig själv med kemi. Och ring sandström och fråga vilken tid filter är godkänt för. Finns riktiga filter som bara klarar 15min
6. Om du inte trollar utan äger en SR500, då kan du ju köpa en friskluftsdräkt för under 3k om du kan hitta dräkt med fattning som stämmer.

Du vill inte spruta kematyl el. klorin utspädd till 0.5% på kroppen
Citera
2020-02-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Men den studien har inte bekräftats, det är poängen. Däremot så pekar den på att din tes är korrekt och därför så utgår du från att den är perfekt.

Jag har ingen tes, jag redovisar bara den forskning som finns i ämnet.

Jag påstår inte att R0 är 6.6 i alla lägen men i en opåverkad miljö motsvarande en storstad där inga åtgärder vidtagits för smittspridning kan den uppenbarligen nå den nivån.

Att tro något annat är lika naivt som att jämföra COVID-19 med vanlig influensa vad gäller dödlighet.
Citera
2020-02-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om hon dör vet jag inte hur sekretessen fungerar. Det de sa var att de inte skulle ge mer information om patienten, men när man dör slutar man ju vara patient, så kanske får de informera isåfall.
Avlider patienten i COVID-19 ska det rapporteras till WHO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in