2020-02-25, 18:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De flesta P3 masker klarar inte virus,
1. Så är maskerna klassade för .3um och inte .1um som är storlek på corona
2. Munskydd har visat sig bara klara 3 min, se länk, sid 1 punkt 5.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006D0216&from=GA

3. Minst halvmask + riktigt filter (verifiera) P3 betyder inte skit
4. Att vårdpersonal har rymddräkt med fläktassisterade filter är inte för att det är kul.....
Sluta larva dig nu, ”P3 betyder inte ett skit”... Tror du verkligen de skulle få säljas med tillägget att de klarar av virus om det inte stämde? En P3-mask är alltid bättre än ingenting, punkt slut.
Citera
2020-02-25, 18:36
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Åtta gånger? Inte undra på att det saknas testkit när man måste bränna av halva lagret per patient. Friskförklarande låter mer och mer som en ekonomisk fråga, inte medicinsk.

Jo jag har läst fler sådana artiklar. Bland annat hon som blev testad på Diamond Princess, ivägsläppt och sedan insjuknat. Besvärligt.
Citera
2020-02-25, 18:38
Medlem
FMH höjd risk i Sverige enligt FHMs senaste pressmeddelande.

Förändrad riskbedömning för fall av covid-19 i Sverige
Publicerat 25 februari 2020

Folkhälsomyndigheten bedömer nu att risken är hög för att personer upptäcks i Sverige som smittats av det nya coronaviruset utomlands. Detta på grund av den senaste tidens utveckling i omvärlden. Samtidigt bedöms risken för allmän smittspridning i Sverige som låg.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/forandrad-riskbedomning-for-fall-av-covid-19-i-sverige/
Citera
2020-02-25, 18:39
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi får väl räkna med några fall i Sverige, det verkar också som smittan finns på ett turisthotell på Teneriffa och hotellet är isolerat, men svenskar kan ju ha hunnit hem innan man visste om smittan. Det som gör mig mest bekymrad är just nu att det kan stärka sossarna.

Vad tror Ni som nog är klokare än vad jag är. Alltså i orostider brukar folket sluta sig samman kring sin ledare och det är ju obestridligen Stefan Löfvén. Han gör ett framträdande som går till historien liksom Winston Chruchills tal om blod svett och tårar, det enade Storbritannien.

Kommer Stefan att lyckas med detta om han går ut i ett tal nu, visar sig som en riktig ledare, lugnar och tröstar befolkningen, och sitter kvar som statsminister i minst 12 år till. Någon?

Några fall? Smittospridningen är helt uppenbart utom kontroll.
Citera
2020-02-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Studien du hänvisar till handlar om spridningen i början. Du får ha dels nyårsbuffén i Wuhan i åtanke samt anstormningen till sjukhusen och feberklinikerna. Självklart spred sig smittan väldigt snabbt då. Varför har vi inte sett liknande spridning i övriga Kina? Diamond Princess, som borde ha sett betydligt fler smittade om r0 var på hela 6.6 tyder inte heller på att det stämmer.

Spridningen initialt är givetvis den mest intressanta och vad potentialen är i en opåverkad omgivning.
Hur snabbt kan skiten sprida sig om det vill sig illa. Nu har man räknat på det och kommit fram till att initialt så var R0 = 6.6. Det är bara att tugga i sig som fakta.

Men R0 är inte konstant över tid och rum. I Lappland blir R0 lägre än i Wuhan. Att R0 blir lägre på båten är naturligt då man vidtagit åtgärder.
Citera
2020-02-25, 18:40
Medlem
okok1s avatar
BNO:
Citat:
UPDATE: Italy reports 39 new cases of coronavirus, or 91 new cases so far today, raising total to 322
Citera
2020-02-25, 18:41
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Börjar kontrollen spåra ur nu ?
Ett plan med 12 passangerare med hög feber har nödlandat i Ankara -på väg till Istanbul från Iran https://twitter.com/KoikiMedia/status/1232341727295475712?s=20
Oroväckande med det här är att insjuknandet verkar gå j-vligt snabbt och på bara någon timme bli akut.
Den iranske ministern tyckte ju bara några minuter innan han stod I pulten och svettades att det var en god idě att framträda offentligt.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag sätter mitt hopp till Tegnell, hans många års av erfarenhet och expertis inom epidemiologi.

Svenska myndigheter har inte fattat grejen. Tegnell är en akademiker vars uppgift det är att väga risker vetenskapligt. Det han däremot inte är (vilket blivit pinsamt uppenbart) speciellt duktig på är kommunikation. De borde ställt fram en duktig kommunikatör istället. Någon med förmåga att skapa förtroende istället för att hänvisa till torra fakta som inte stämmer det den övriga bild som presenteras.
Tegnell har redan tappat en stor portion förtroende som inte kommer tillbaka (för det är så det fungerar), vilket jag antar är anledningen till att man nu tonar ner hans person i uttalanden från FHM.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Vilket både är positivt och negativt. Dödligheten ligger då förmodligen på 2% men att det springer runt massvis med asymptomatiska människor och smittar ner folk är inte troligt. Vet inte vad som är bäst..

Hur kommer du fram till 2%? Jag är mest intresserad av beräkningsmodellen.

Värt att nämna är att WHO räknade fram en CFR på 3-4% för SARS men den slutade på 9.6%. Anekdotiskt — ja. Men det är värt att ha i åtanke ändå.
Citera
2020-02-25, 18:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
"Hotel worker, 56, is diagnosed with coronavirus after testing negative EIGHT TIMES in 17 days during quarantine"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8042535/Woman-diagnosed-coronavirus-testing-negative-EIGHT-TIMES-quarantine.html

Finns det någon annan tidning som bekräftar det där eller är det Daily Mails egna uppgifter?
Citera
Medlem
Mackan1992s avatar
Tänk om Coronaviruset drabbar sverige i lite större utsträckning, hur fan ska våran sjukvård klara detta när det är kaos redan nu?
Citera
Medlem
Sitter i Kuwait med familjen och lite förenklat,

Att bli smittad struntar jag i men skulle landet isoleras så sitter jag i skiten om min arbetsgivare slutar betala hotellet för 50 000kr i månaden + mat efter jag inte gått till jobbet på säg tre månader och den lokala kunden slutat betala mitt företag, där har ni det riktiga problemet med denna pimpade influensa

Skall ta ett snack med corporate safety imorgon och får jag inga garantier så sticker jag nog på eget bevåg hem till sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in