2020-02-25, 11:53
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Som jag förstått det är det endast en indikator på smittspridningen. Ungefär som medeltemperatur per år.

Men vad är så unikt med dessa superspridare som smittar tio andra? Nyser och hostar de extra mycket?
Svårt att svara på kanske...
Citera
2020-02-25, 11:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men vad är så unikt med dessa superspridare som smittar tio andra? Nyser och hostar de extra mycket?

Hög produktion av virus - utan att själva känna sig alltför sjuka.
Citera
2020-02-25, 11:56
Medlem
Citat:

Om jag skall gissa så är det som med engelsmannen i Alperna, dvs de blir inte sjuka alls (eller väldigt lite) och stannar därför inte hemma utan de rör sig i samhället som vanligt medan de smittar.
Citera
2020-02-25, 11:56
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Har redan bojkottat all asiatiskt mat. Men nu ligger pastan i fara? Mama mia kan inte leva utan min pasta.

Borde inte det logiskt vara safe att äta smittat mat med tanken på att man tillagar maten och utsätter den för värme. Sist jag hörde så trivs inte viruser i värme.

Viruset frodas i mat. Undvik därför pasta och ris. Är potatis och drick mjölk så ska du nog klara dig.
Citera
2020-02-25, 11:57
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somdeter
Olika strains:

https://nextstrain.org/ncov

Gäller den här ”gamla” artikeln på den nuvarande sjukdomen?:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2493326/

Är det samma sjukdom dom pratar om i artikeln från 2008?

Det där ser inte så kul ut.
Citera
2020-02-25, 11:58
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Att man hamstrar i Italien kan man ju första men man har alltsa börjat i Sverige ocksa?

Vi verkar ha "2 vågor" i Stockholm just nu:

Jag håller på med slipning just nu och behövde köpa flera ansiktsmasker då det dammar som f-n hemma, och har varit inne i flera byggvaruhus + Jula/Clas i Sjön m.fl, helt tomt på masker. Killen på Jula sa att det 3 var snubbar inne som köpte upp rubbet, alltså även damm-skydd som inte uppfyller kraven, det hade varit en duktig cirkus med dessa då deras svenska inte var den bästa när säljaren skulle försöka förklara skydds-klassningarna. Vi har alltså grupper av personer som åker runt och köper upp precis allt för att sen förmodligen kränga vidare med några hundra procents pålägg...

Och när jag passerade ett byggvaruhus nyss med en stor livsmedelsvaruhus intill, såg jag väl 3-4 bilar där man lastade in pallvis med konserver i bagaget, visserligen är det löning idag men inköpen skiljer sig starkt mot vad folk handlar vid löningen, och det var mer folk än vanligt idag runt 10-tiden.

Prova Blocket/Tradera så får ni se alla individer som nu säljer masker helt plötsligt...
Skulle inte förvåna mig om inslaget i Aktuellt igår hjälpt till i detta.
Citera
2020-02-25, 12:01
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Vi verkar ha "2 vågor" i Stockholm just nu:

Jag håller på med slipning just nu och behövde köpa flera ansiktsmasker då det dammar som f-n hemma, och har varit inne i flera byggvaruhus + Jula/Clas i Sjön m.fl, helt tomt på masker. Killen på Jula sa att det 3 var snubbar inne som köpte upp rubbet, alltså även damm-skydd som inte uppfyller kraven, det hade varit en duktig cirkus med dessa då deras svenska inte var den bästa när säljaren skulle försöka förklara skydds-klassningarna. Vi har alltså grupper av personer som åker runt och köper upp precis allt för att sen förmodligen kränga vidare med några hundra procents pålägg...

Och när jag passerade ett byggvaruhus nyss med en stor livsmedelsvaruhus intill, såg jag väl 3-4 bilar där man lastade in pallvis med konserver i bagaget, visserligen är det löning idag men inköpen skiljer sig starkt mot vad folk handlar vid löningen, och det var mer folk än vanligt idag runt 10-tiden.

Prova Blocket/Tradera så får ni se alla individer som nu säljer masker helt plötsligt...
Skulle inte förvåna mig om inslaget i Aktuellt igår hjälpt till i detta.

Har du sett någon i huvudstaden som bär dessa masker ännu? Bilden av ett Sverige där alla går runt i ansiktsmasker är bara för ironisk. Som i Kina.
Citera
2020-02-25, 12:01
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Vet ej. Säkert någon i tråden som har det exakta svaret. Men gissningsvis är de väldigt aktiva med stort socialt nät och kommer i kontakt med fler än genomsnittet plus att de inte känner sig direkt sjuka.
Citera
2020-02-25, 12:02
Medlem
mjohan84s avatar
Fick en chock när jag befann mig på Arlanda och såg hur många som ändå använde dessa masker nu
Citera
2020-02-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Viruset frodas i mat. Undvik därför pasta och ris. Är potatis och drick mjölk så ska du nog klara dig.

Även OM skulle så vara på det viset så stendör ett virus när du kokar pastan eller riset.
Citera
2020-02-25, 12:06
Bannlyst
Det sannolika utfallet är att Corona inte kommer kunna isoleras... 40-70% av världens befolkning kommer smittas av detta...

Kommer osökt tänka på låten Jack the Ripper, som smyger omkring på fabriken, och torterar dig med tuggummivåld. Finns det något virus överhuvudtaget taget som uppträtt på detta specifika sätt, som man inte nödvändigtvis blir sjuk av, med sådan varierande och lång inkubationstid, och som smittar dig igen??

Kusligt hur det smyger omkring och kommer i retur igen, hur ska man kunna isolera något dylika?

A Vaccine Won't Stop the New Coronavirus - The Atlantic
https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/02/covid-vaccine/607000/
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-02-25 kl. 12:12.
Citera
2020-02-25, 12:06
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Även OM skulle så vara på det viset så stendör ett virus när du kokar pastan eller riset.

Det finns blandade åsikter om det, men jag litar givetvis på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in