2020-02-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Han hade dock fortfarande fel. Han underskattar hela tiden virusets farlighet och har alltid valt de data som talar för en låg farlighet. Han har aktivt ifrågasatt de data som talar för en snabbare spridning och en högre dödlighet.

Nej, han kan inte haft fel då smittan inte spreds i andra länder den 25 januari. Han hade haft fel om han sade att den gjorde det.

Angående dödligheten har han kommenterat det utifrån den största studien som hittills gjorts. Den har citerats flera gånger här. Det ligger inte i paritet med SARS eller MERS utan närmare den som influensan ger.
Citera
2020-02-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En intressant och framförallt nykter artikel om vad en pandemi skulle innebära.

https://techcrunch.com/2020/02/23/what-happens-if-a-pandemic-hits/amp/
Intressant perspektiv, även om jag är obekant med källan. Den här tweeten är för regeringen att fundera över redan idag:

Citat:
As #covid19 efforts shift from containment to mitigation, we have a window of opportunity to prepare the world. What does that mean?
Citera
2020-02-24, 21:52
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nu debatt mellan Tegnell och Björn Olsen på SVT aktuellt

https://www.svtplay.se/video/2474153...24-feb-21-00-2

Uppenbart att Sverige är ett drivande skepp utan kapten; Olsen efterlyste en tydlig ledning med beredskapsövningar men viftades bort av Tegnell.

Känner samma frustration nu som jag gjorde under Tjernobylkatastrofen där ansvariga (Tegnelltyper) hela tiden gav motstridiga uppgifter. I början sades att över 500 becquerel var skadligt, barn skulle inte leka i sandlådor, man skulle hålla sig inne i största mån o.s.v. Några dagar senare, vill jag minnas, att närmare 900 uppmätts, men då var gränsen för skadlighet plötsligt höjd från 500 till 1000 becquerel.
Citera
2020-02-24, 21:53
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
20 minuter Corona i Aktuellt! Folkstormen efter gårdagen lär ha skrämt dem..

Kul diskussion med Tegnell och Olsen. Det är tydligt att de inte tål varann..

Jag såg nyss reportaget, herre jäklar vad det blir uppenbart att Tegner inte kan reagera som man borde med den tjänsten han har. Tegner står och gungar och rapar ut sig flosker så till och med att Olsen står och ruskar på huvudet.

Ett bra reportage från SVT för en gångs skull och Tegners karriär är numera avlutad.
Citera
2020-02-24, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Uppenbart att Sverige är ett drivande skepp utan kapten; Olsen efterlyste en tydlig ledning med beredskapsövningar men viftades bort av Tegnell.

Känner samma frustration nu som jag gjorde under Tjernobylkatastrofen där ansvariga (Tegnelltyper) hela tiden gav motstridiga uppgifter. I början sades att över 500 becquerel var skadligt, barn skulle inte leka i sandlådor, man skulle hålla sig inne i största mån o.s.v. Några dagar senare, vill jag minnas, att närmare 900 uppmätts, men då var gränsen för skadlighet plötsligt höjd från 500 till 1000 becquerel.

Folk verkar bokstavligen immuna mot att lära sig av historien. Vid precis ALLA liknande katastrofer och liknande så har myndigheter och media försökt mörka. Likadant vid Spanska sjukan.

Trots detta så verkar folk av helt outgrundliga anledningar nu sätta full tilltro till det som rapporteras till massorna. Folk har blivit så naiva och dumma att man fan blir mörkrädd. Nästan så att man hoppas det här viruset raderar ut majoriteten av oss för en nystart och ett uppvaknande är fan exakt vad som behövs.
Citera
2020-02-24, 21:56
Medlem
Ser att det sprider sig snabbt till fler länder i Mellanöstern, troligen med Iran som smitthärd. Ett litet skutt till och Afrika är med i matchen. Sen är det bara att plocka fram chipspåsen och räkna antalet döda i 1000-pack och minnas Tegners utsaga att det är såååå liten risk att Sverige drabbas
Citera
2020-02-24, 21:57
Medlem
Grollarens avatar
Frankrike gör lite framsteg

"Institut Pasteur isolates strains of coronavirus 2019-NCOV detected in France"

https://sciencebusiness.net/network-updates/institut-pasteur-isolates-strains-coronavirus-2019-ncov-detected-france
Citera
2020-02-24, 21:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Dödlighet är (ännu) absolut högst i Wuhan där det förmodas börja. 3,9%
Dödligheten för alla fall utanför Wuhan 0,8%.
Undrar om det mest beror på att viruset härjat längst tid i Wuhan eller om bristen på vårdplatser är huvudorsaken.

”03:05: China’s National Health Commission reports 409 new cases and 148 new deaths across the mainland, including Hubei province. (Source)”

Jag gissar att det kan vara flera orsaker till att dödligheten ökar.

Kina har fått brist på vårdplatser o material.

Kina börjar nu justera rapporterna mot verkligheten.

Att dödligheten är högre hos patienter som återinsjuknar.
Citera
2020-02-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Precis men som han pratar så är det väl uppenbart även för dig att han ständigt försöker förminska det hela? Han får det att låta som att bara för att smittan var koncentrerad till Wuhan just vid den tidpunkten så fanns det absolut inget att oroa sig för och risken att det skulle sprida sig utanför Kina till t.ex. Europa fick han att låta som obefintlig.

Ska man vara statsepidemiolog så är det kanske på sin plats att man har iaf någon typ av framförhållning och analysförmåga?

Andra experter och även vanliga människor (med viss reflektionsförmåga) som jag själv kunde redan då räkna ut att det bara var en tidsfråga innan det sprids vidare.

Men denna "expert" Anders Tegnell har hela tiden fått det att låta som om det skulle vara någon sorts omöjlighet.

Antingen är han köpt eller så är han ett fullkomligt stolpskott som på outgrundliga vis lyckats hamna på den position han sitter (iof inte så ovanligt i detta land att högst olämpligt folk sitter på höga positioner de aldrig ens borde kommit i närheten av).

I denna tråd vimlar det ju av alarmister och det blir ju självklart att de hejar på alla uttalandet som stämmer med deras egna. Att som Björn Olsen påstå att 1/3 behöver avancerat sjukvård är ju en sådan sak, men när man granskar i den hittills största studien som gjorts så stämmer det alltså inte.
Senast redigerad av TAD2 2020-02-24 kl. 22:03.
Citera
2020-02-24, 22:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag hittade en text här inne som verkar vara borttagen. Det stod följande.

o utvärdera effekten av lopinavir, ritonavir och abidol för behandling av ny coronaviruspneumoni.
metod

De kliniska uppgifterna från 134 patienter som diagnostiserats med ny typ av coronaviruspneumoni inlämnade till Shanghai Public Health Clinical Center från 20 januari till 6 februari 2020 analyserades retrospektivt. Alla 134 patienter fick rekombinant humant interferon a2b-spraybehandling och symtomatisk stödjande behandling. Bland dem tog 52 patienter det antivirala läkemedlet lopinavirlitonavir och 34 patienter tog det antivirala läkemedlet abidol. Ta antiviralt läkemedel. Behandlingseffekten jämfördes mellan de tre grupperna med en medianbehandlingstid på 7 dagar. Jämförelsen mellan grupperna utfördes med Kruskal-Wallis-testet eller chi-square-testet.
resultat

Av de 134 patienterna var 69 män (51,5%) och 65 kvinnor, i åldern 35 till 62 år, med en medelålder på 48 år. Mediantiden för att återgå till normal temperatur hos patienterna i Abidol-gruppen och lopinavir- och ritonavir-gruppen var 6 dagar, jämfört med 4 dagar i kontrollgruppen. Skillnaden var inte statistiskt signifikant (χ2 = 2,37, P = 0,31). Mediantiden för viral nukleinsyra till negativ i andningsprover från de tre grupperna var 7 dagar efter behandling. Den virala nukleinsyra negativa var 71,8% (28/39) i lopinavir ritonavir gruppen och 82,6% i abidol gruppen (19/23), kontrollgruppen var 77,1% (27/35), skillnaden var inte statistiskt signifikant ( χ2 = 0,46, P = 0,79). 22 patienter (42,3%) i lopinavirritonavir-gruppen, 12 patienter (35,3%) i abidolgruppen och 25 patienter (52,1%) i kontrollgruppen visade fortfarande progressiv avbildning den sjunde dagen efter behandlingen (χ2 = 2,38, P = 0,30). Nio patienter (17,3%) i lopinavirritonavir-gruppen, tre patienter (8,8%) i abidolgruppen och fyra patienter (8,3%) i kontrollgruppen hade biverkningar. Det fanns ingen signifikant skillnad mellan de tre grupperna (χ2 = 2,33, P = 0,33).
Sammanfattningsvis

Det har inte visat sig att lopinavirlitonavir och abidol har effekten att förbättra symtomen eller förkorta den negativa tiden för nukleinsyra av nukleinsyra med andningsprospektvirus, och dess effektivitet återstår att bekräftas genom ytterligare kliniska studier.

Google translate.

Om du orkar läsa hit:

En hel del personer som jag har parat med och även läst här inne prata om en s.k. Hazmat-Suit (Rymddräkt=RD), även masker.

Det kommer inte hjälpa ett enda dugg!!
Ponera att du träffar smittade personer.

Du ska senare ta av dräkten/masken.
Då är ju dessa infekterade. Det räcker ju att du tar av den för att själv bli infekterad.
Har du en RD måste du gå igenom en sluss som tvättar av dräkten innan du tar av den.
Helst två slussar. Ingen normal hemma person har dessa verktyg.
Citera
2020-02-24, 22:02
Bannlyst
Smittar endast viruset genom luftvägar? För i Iran så har man även börjat använda handskar. Om man får viruset på handen. blir man smittad då? Eller måste det komma in i kroppen genom luftvägarna?
Citera
2020-02-24, 22:02
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sluta med alla löjliga konspirationsteorier, eller är det verkligen den personen du vill vara? Sedan hade det inte mkt med vad jag skrev att göra ändå.

Jag höll ju med Dig? Menar du att Du sysslar med Konspirationer?
Näh! Usch, Fy och Blääh!
Tyvärr måste jag nog då avsluta kommunikationen med ett troll som Dig. Adjö!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in