2020-02-25, 09:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Hur resonerar du kring de beslagtagna delarna från cykel?
Tja, det är väl inte mycket att säga om de beslagtagna delarna från cykeln. Eftersom polisen på oklara grunder ansåg att SD skulle ha varit och cyklat i närheten av fyndplatsen under mordkvällen så var det väl naturligt att kolla om det t.ex. fanns blod eller DNA på pedaler och handtag. Man har ju arbetat hårt under de här åren för att hitta en direkt koppling mellan just SD och brottet (bevis), men nu blev det alltså ett rent indiciemål av det här i stället.
Citera
2020-02-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad vänner säger är hörsägen och behöver inte vara sanning och det borde du veta.
Det finns ingenstans i FUP där SD säger att han ska döda Lena för att hon träffar andra. Däremot att han ska döda henne och Ar*n om hon avslöjar honom m.m.

Du får naturligtvis tycka vad du vill. Det finns annat som backar upp detta vilket jag också påpekat men det verkar du förbise. Vi tror helt enkelt olika. En brasklapp dock att är HD inblandad så är hennes motiv naturligtvis att hon vill bli kvitt LW för att slippa må dåligt.
Citera
2020-02-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, det är väl inte mycket att säga om de beslagtagna delarna från cykeln. Eftersom polisen på oklara grunder ansåg att SD skulle ha varit och cyklat i närheten av fyndplatsen under mordkvällen så var det väl naturligt att kolla om det t.ex. fanns blod eller DNA på pedaler och handtag. Man har ju arbetat hårt under de här åren för att hitta en direkt koppling mellan just SD och brottet (bevis), men nu blev det alltså ett rent indiciemål av det här i stället.

Det verkar ju vara bra att de kollar upp det eftersom SD själv inte verkar veta vad han har gjort och ger ett väldigt förvirrat intryck i frågan.
Citera
2020-02-25, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så kan det vara.
Undrar om hon är med på det för att skapa rimliga tvivel och fria SD och om hon tänker fortsätta med att ljuga.

Skulle SD frias så kommer hon själv i så fall att i all framtid att framstå som eventuell medhjälpare till mordet (eller mördare), även om ingen döms.

Tycker hon att det är värt det?
Är hon fortfarande så nedtryckt av SD att hon accepterar detta.

Det ska bli mycket intressant att höra vad hon kommer att säga under rättegången.

Jag funderar på åklagarens gärningsbeskrivning:

"Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 [...]

Vilken betydelse har gärningsbeskrivningen i åtalet?

Kan denna beskrivning, "ensam eller i samförstånd" minska risken att SD går fri även om det finns andra personer som skulle kunna vara medskyldiga?

Kan beskrivningen minska faran att försvaret kan skapa "rimligt tvivel"?
Citera
2020-02-25, 10:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Tack, det behövs inte, det ligger redan en slutgiltig och uppdaterad variant här: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Hoppas du tycker den ser ok ut, eller var det något fel?

Ser jättebra ut! Vill bara lägga ut i samband med att jag lade ut mina 2 sammanställningar, så att det finns på så många ställen som möjligt för att underlätta för nytillkomna

Puuuhh då är vi äntligen klara!
Jag själv har knappt hunnit börjat läsa den än!
Tack för ett jättebra samarbete! 👍🏻
Citera
2020-02-25, 10:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du får naturligtvis tycka vad du vill. Det finns annat som backar upp detta vilket jag också påpekat men det verkar du förbise. Vi tror helt enkelt olika. En brasklapp dock att är HD inblandad så är hennes motiv naturligtvis att hon vill bli kvitt LW för att slippa må dåligt.

Det är inget tyckande utan bevisning. Hur vill du förklara att det saknas hot om hon träffar andra i FUP? Däremot är det gott om hot om hon avslöjar deras affär etc?

Man tycker ju att åtminstone ett enda hot om att hon träffar andra skulle funnits med i FUP om nu sådana existerat.

Logiken säger att det helt enkelt inte finns några hot av den arten och du är tyvärr för känslomässigt och personligt engagerad i fallet för att kunna se det ur objektiv synvinkel.
Citera
2020-02-25, 10:09
Medlem
Zache har lagt in hela fupen i "Domar och förundersökningsprotokoll:

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Jag har bett vår mod blomvattnare att lägga in länken på förstasidan.

Bra jobbat alla! Helt fantastiskt teamwork. Tänk vad man kan åstadkomma! Man skall verkligen inte underskatta Flashback.

En liten grej: såg dokumentären (igen) på mordet i Trollhättan (Ida) igår (eller förrgår). Där säger en polis att "detta var en stor förundersökning - över 1000 sidor"... dom kan slänga sig i väggen!
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-25 kl. 10:12.
Citera
2020-02-25, 10:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Zache har lagt in hela fupen i "Domar och förundersökningsprotokoll:

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Denna länk till startinlägget.

/Mod
Citera
2020-02-25, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han är tamef@jfan dummare än jag trodde...den gamle porrsurfaren.

Och sin allra största offerkofta har han tagit på sej.

Han har helt uppenbart gjort sig skyldig till ett eller flera av dessa: Underlåtenhet att avslöja brott, Uppsåtligt försvårande av utredning, Skyddande av brottsling.

Men N köpte inte hans sliskiga kontaktförsök utan gav honom svar på tal.👍🏻

Sitt inte och snacka skit till mig.
Du bidrog inte till hennes välmående.
Du valde en otrogen fucking manshoras sida istället för den person
som mådde dåligt och behövde en vän hon LITADE på.
Kom inte tillbaka nu när hon är död för att försöka visa sorg.
Du skriver för din skull inte våran.
Spott i ansiktet är vad du egentligen förtjänar.
Hej

https://forumbilder.com/i/roaW

Utan att ha läst så många förhör med JG, utan bara skummat random i tråden, kan jag inte sluta att förvånas över att det verkar som att både HD och JG ljuger och undanhåller information.

Åtminstone JG ventilerar ju detta med SD ien chatt, han verkar orolig över detta och samtidigt kluven. Han känner att han är SDs vän, men man kan ana hans oro genom den ångest han får.

HDs förklaringar om att LW alltid skulle blöda när de har sex låter så otrolig att ingen människa borde kunna tro detta (om man inte har levt i celibat i hela sitt liv). Det blir ju ännu underligare med tanke på att hon är sjuksköterska.

Jag kan bara inte fatta att de sitter och ljuger vid ett polisförhör, och när det gäller ett så allvarligt brott. Även om det är en pappa till de egna barnen, en vän som du älskar och bryr dig om, som du litar på...

Någonstans känner jag på mig att båda har misstankar, de är ambivalenta... om de inte är medskyldiga på något sätt.

Hur kan man sitta i förhör och ljuga och undanhålla, det övergår mitt förstånd. Tänker de inte på att om S*tefan skulle vara skyldig trots allt, så är han ju en fara för andra? Gå med på att installera Telegram. Bara det... för att undgå avlyssning? Var tog förnuftet vägen?

Lojal i all ära.
Älska dina vänner.

Men ljuga i förhör???????

Förstår att utredningen är komplex och gigantisk.
Det är bara förnamnet...
Citera
2020-02-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inget tyckande utan bevisning. Hur vill du förklara att det saknas hot om hon träffar andra i FUP? Däremot är det gott om hot om hon avslöjar deras affär etc?

Man tycker ju att åtminstone ett enda hot om att hon träffar andra skulle funnits med i FUP om nu sådana existerat.

Vet ej om vi tagit del utav allting ännu. SD lär ju ha raderat en hel del. Varför skulle SD kartlägga de utav manligt kön som LW träffar om han inte är svartsjuk? Det går dessutom hand i hand med hans kontrollerande beteende och psykopatiska och narcissistiska drag. Så nej det är din bedömning och jag har en annan.

Anser att denna fråga för närvarande är utagerad om inte ny information dyker upp. Motiv i all ära för att förstå vad som hänt men än viktigare att försöka reda ut vem som är GM. Just nu finns det massvis med nytt material och rättegången börjar snart så jag kommer främst fokusera på detta nu om du ursäktar.
Citera
2020-02-25, 10:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag funderar på åklagarens gärningsbeskrivning:

"Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 [...]

Vilken betydelse har gärningsbeskrivningen i åtalet?

Kan denna beskrivning, "ensam eller i samförstånd" minska risken att SD går fri även om det finns andra personer som skulle kunna vara medskyldiga?

Kan beskrivningen minska faran att försvaret kan skapa "rimligt tvivel"?
Problemet är väl att åklagaren inte har några direkta bevis mot just SD, och eftersom det lika gärna kan ha varit någon annan gärningsman inblandad så får hon ju ett väldigt bräckligt åtal. Det finns väl någon lag eller praxis som säger att man måste kunna utesluta annan gärningsman, och i så fall kan hon ju knappast räkna med en fällande dom här.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-25 kl. 10:33.
Citera
2020-02-25, 10:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Jo...men inte alla dessa beslag som gjorts tas upp i Stämningsansökan...de finns ju med av någon anledning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in