2020-02-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det var ingen dödlig mängd tabletter, inte heller någon överdos tabletter då de var fullt fungerande.
Så det var inte intaget i syfte att dö.

För mig låter det som att det inte fanns någon planering för självmord denna kväll för Hannas del. Och jag tycker inte att det låter som Oskar planerat sitt självmord särskilt väl med tanke på vad han till slut använde för att hänga sig.
För mig går det inte ihop. Det var tre mord som skedde den kvällen och mördaren var Oskar som tog livet av sig.

Citat:
”Sen övergår rättsläkaren till mamman. Även hon hade enligt den rättskemiska rapporten spår av sömnmedel i kroppen. Dödsorsaken var i första hand strypning. Vad som menas med ”i första hand” framgår inte. Uppenbarligen måste det ha funnits ytterligare orsaker till att hon dog men vilka de var får vi aldrig veta. Kanske försökte hon begå självmord med sömntabletter men misslyckades. Då grep hennes make in och ströp henne.” - sidan 79 i Morden i Bjärred av Elisabeth Höglund.

Vet du hur stor dos sömnmedel de hade tagit och vad tror du att syftet var? Varför krossade de tabletterna med hammare före intaget? Enligt avskedsbrevet skulle föräldrarna avsluta sina och sina barns liv, tycker inte du att det låter som en planering för självmord kombinerat med att man krossar ett så stor antal sömntabletter att man får en blödning i magen och hostar upp blod?
Citera
2020-02-24, 22:15
Medlem
Höglunds bok verkar vara det som alla tycker stämmer. Ni hänvisar till boken och det som hon tjänat på en tragisk händelse. (kan inte förstå hur man kan köpa en bok när allt står här redan) ;-)

Det märks i tråden att folk inte vet hur det är i Bjärred. Alla är inte rika som bor där. Är själv uppvuxen i Bjärred och det finns gamla Bjärred som de flesta "rika" bor. Sen finns löddesnäs där medelsvensson bor. Sen har vi mellanvången där de mindre "rika" bor. Så i Bjärred finns alla sorters "rika" människor. Där dessa bodde är medel"rika" de bodde i ett "70-tals" hus som finns i alla möjliga byar i Skåne.

Klart föräldrarna inte hyser agg mot sina egna barn efter detta. Tror att de både förstår och inte förstår. Men de kände familjen. Det gör inte vi. Visst jag har sett dem i affären både ICA och netto.

Lite empati får man väl ha om man sätter sig in i deras sits. Inte hade jag hatat mina barn om de hade tagit livet av sig och sina barn. kanske ogillat det men jag hade inte hatat dem.

Visst O mörda sin fru efter misslyckat självmord. Men H var med och mörda sina barn. (eller gjort det själv) Det hade förklarat varför O var ute på uppfarten och förvirrad om han hade kommit hem och sett vad H gjort. Men det får vi inte reda på så länge ingen släkting kommer in och släpper lite ;-)

Denna tråd kommer fortsätta i evigheter då inget nytt kommer.
Citera
2020-02-25, 00:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vet du hur stor dos sömnmedel de hade tagit och vad tror du att syftet var? Varför krossade de tabletterna med hammare före intaget? Enligt avskedsbrevet skulle föräldrarna avsluta sina och sina barns liv, tycker inte du att det låter som en planering för självmord kombinerat med att man krossar ett så stor antal sömntabletter att man får en blödning i magen och hostar upp blod?

Nej det är fel.
Hon har inte tagit sömnmedel - som i stort sett aldrig orsakar en blödning i den redan kraftigt sura magslemhinnan - och därför fått en ”blödning från magen”. Det är dumheter, oavsett i vilken bok det står.

Det finns betydligt mer som kan ge små blodstänk runt munnen eller runt ansiktet på en ihjälstrypt kvinna.
Ihoppressade skadade övre slemhinnor, hon kan ha bitit sig i tungan, i läppen, ihoptryckt luftstrupe med skadad vävnad, skadad matstrupe i halspartiet, vidgade kärl med kärlbristningar pga strypningen.

Har hon hostat upp blod kommer det från luftvägarna eller ur munslemhinnan eller tungan.
Absolut inte ända nerifrån magsäcken.

Dessutom försöker någon som håller på att bli stryp automatiskt ta sig loss. Man fäktas och river, försöker lossa greppet runt halsen, kanske också river sig själv på halsen.

Nej - det är helt orimligt att Hannas små blodstänk skulle tagit den långa vägen från magsäcken upp. Hon har inte fått någon ”blödning i magsäcken” pga pH-neutral sömnmedicin som är betydligt mindre sur än magsyran.
Man hostar inte upp maginnehåll - man kräks upp det. Då blir det betydligt mer som kommer upp efter en kvällsmåltid, som hon ju ätit, än bara lite blodstänk.
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-25 kl. 00:47.
Citera
2020-02-25, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det är fel.
Hon har inte tagit sömnmedel - som i stort sett aldrig orsakar en blödning i den redan kraftigt sura magslemhinnan - och därför fått en ”blödning från magen”. Det är dumheter, oavsett i vilken bok det står.

Det finns betydligt mer som kan ge små blodstänk runt munnen eller runt ansiktet på en ihjälstrypt kvinna.
Ihoppressade skadade övre slemhinnor, hon kan ha bitit sig i tungan, i läppen, ihoptryckt luftstrupe med skadad vävnad, skadad matstrupe i halspartiet, vidgade kärl med kärlbristningar pga strypningen.

Har hon hostat upp blod kommer det från luftvägarna eller ur munslemhinnan eller tungan.
Absolut inte ända nerifrån magsäcken.

Dessutom försöker någon som håller på att bli stryp automatiskt ta sig loss. Man fäktas och river, försöker lossa greppet runt halsen, kanske också river sig själv på halsen.

Nej - det är helt orimligt att Hannas små blodstänk skulle tagit den långa vägen från magsäcken upp. Hon har inte fått någon ”blödning i magsäcken” pga pH-neutral sömnmedicin som är betydligt mindre sur än magsyran.
Man hostar inte upp maginnehåll - man kräks upp det. Då blir det betydligt mer som kommer upp efter en kvällsmåltid, som hon ju ätit, än bara lite blodstänk.

Hon hade inte blodstänk ”runt munnen” det var blodstänk på kudden och täcket så hon hade förmodligen hostat upp det. Det bärande är att det inte handlar om några små mängder av medicinen. Det skulle vara bra att veta om man tog Stilnoct före eller efter man tog livet av barnen och om någon av föräldrarna har använt det under längre tid. Framför allt är det bra att veta vilken sorts läkemedel det handlar om, det finns en hel del beskrivningar på Flashback om effekterna av överdoseringar och då pratar vi om någon tablett extra som tas enbart för effektens skull, inte ett okänt antal tabletter för att ta livet av sig.

Med det i minnet så får polisens uttalande om en stor dos, men inte större än att man ”kunde agera” ett lite annat innehåll. Många berättelser handlar om hallucinationer och saker man har gjort i ”ruset” utan att ens vara vid medvetande.

(FB) Era Stilnoct-erfarenheter

Medicinen är förmodligen inte utskriven till någon av barnen.
Citera
2020-02-25, 06:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

ett okänt antal tabletter för att ta livet av sig.

Har du mista belägg för att någon av föräldrarna försökte ta sitt liv med sömnmedel?

Med en dos så låg att att vederbörande inte blev oförmögen av yrsel eller somnade - utan faktiskt fortfarande var fullt kapabel att agera, enligt polisen?
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-25 kl. 06:51.
Citera
2020-02-25, 07:45
Bannlyst
Citat:
Har du mista belägg för att någon av föräldrarna försökte ta sitt liv med sömnmedel?

Med en dos så låg att att vederbörande inte blev oförmögen av yrsel eller somnade - utan faktiskt fortfarande var fullt kapabel att agera, enligt polisen?

Ja, de hittades proppfulla med sömnmedel båda två, den ena i så hög grad att det blödde från magen. De hade också i ett undertecknat avskedsbrev skrivit att de båda ville dö och hade inför vittnen upprättat ett testamente. Deras barn var också enligt planen döda, något som både avskedsbrevet och testamentet vittnade om. Om man har svårt att lägga ihop dessa pusselbitar bör man kanske skaffa ett pussel med en lägre svårighetsgrad.
Senast redigerad av Krmkr 2020-02-25 kl. 08:04.
Citera
2020-02-25, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Höglunds bok verkar vara det som alla tycker stämmer. Ni hänvisar till boken och det som hon tjänat på en tragisk händelse. (kan inte förstå hur man kan köpa en bok när allt står här redan) ;-)

Det märks i tråden att folk inte vet hur det är i Bjärred. Alla är inte rika som bor där. Är själv uppvuxen i Bjärred och det finns gamla Bjärred som de flesta "rika" bor. Sen finns löddesnäs där medelsvensson bor. Sen har vi mellanvången där de mindre "rika" bor. Så i Bjärred finns alla sorters "rika" människor. Där dessa bodde är medel"rika" de bodde i ett "70-tals" hus som finns i alla möjliga byar i Skåne.

Klart föräldrarna inte hyser agg mot sina egna barn efter detta. Tror att de både förstår och inte förstår. Men de kände familjen. Det gör inte vi. Visst jag har sett dem i affären både ICA och netto.

Lite empati får man väl ha om man sätter sig in i deras sits. Inte hade jag hatat mina barn om de hade tagit livet av sig och sina barn. kanske ogillat det men jag hade inte hatat dem.

Visst O mörda sin fru efter misslyckat självmord. Men H var med och mörda sina barn. (eller gjort det själv) Det hade förklarat varför O var ute på uppfarten och förvirrad om han hade kommit hem och sett vad H gjort. Men det får vi inte reda på så länge ingen släkting kommer in och släpper lite ;-)

Denna tråd kommer fortsätta i evigheter då inget nytt kommer.

Du har så rätt. Tråden kommer aldrig ta slut med den information som finns. Att sen några slår vilt omkring sig i flera år för att försvara polisens hypotes är en intressant företeelse i sig. För det är tydligt att det är polisens utredning som de försvarar och inte något annat.

När det gäller värdet på Elisabet Höglunds bok så har du inte rätt. Jag donerar årligen ett belopp till organisationer som gör något för utsatta människor och jag såg bara mitt bidrag till boken som ett stöd. Vinst eller förlust. Att någon ville, vågade kanske vi ska säga, undersöka mera och jag tyckte mitt lilla bidrag var värt bara hennes utfrågning av läkaren. I alla fall en konfrontation av något slag. Skulle vilja veta ännu mera om hur två flickor vid 11 års ålder i samma familj fick samma uteslutnings-diagnos. Jag skulle vilja veta mera hur ME-sjuka barn generellt utreds och följs upp. Kanske någon som skriver om allt detta snart. Eftersom rektor pratade om en långvarig kris i familjen utan att soc blivit inkopplade så tyckte jag det var bra att EH åtminstone fick lite mera svar från kommunen. Tycker inte heller att EH gjorde dådet i Bjärred värre än vad det är.

Som anhörig så skulle jag sörja mina barns/syskons handlande. Skulle nog anklaga mig själv också men det är jag det. Vad kunde jag ha gjort annorlunda? Missade jag några signaler eller fick jag ens några och varför inte i så fall? Lundafolket visste så mycket av vad Oskar berättat om hemsituationen men fick anhöriga veta? Om inte så skulle jag nog rikta anklagelser mot mitt barn/syskon. Sunt att känna sig sviken om varför just jag inte ens fick möjlighet att göra något. De anhöriga har i alla fall fått mycket att grubbla över. Jag undrar hur mycket de har fått läsa av utredningen. Som jag fått veta så är det ingen självklarhet att de får veta ens mer än du och jag. Om de överhuvudtaget får hålla förklaringsbrevet i sina händer. Om de får läsa obduktionsprotokollen i sin helhet osv.
Citera
2020-02-25, 09:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, de hittades proppfulla med sömnmedel båda två, den ena i så hög grad att det blödde från magen. De hade också i ett undertecknat avskedsbrev skrivit att de båda ville dö och hade inför vittnen upprättat ett testamente. Deras barn var också enligt planen döda, något som både avskedsbrevet och testamentet vittnade om. Om man har svårt att lägga ihop dessa pusselbitar bör man kanske skaffa ett pussel med en lägre svårighetsgrad.

"den ena i så hög grad att det blödde från magen."

Källa till detta påståendet?

För det kan väl inte vara så att du rakt av bara fått det - och tar det för sanning - ur Höglunds bok.....?

En bok och författare du totalt sågat?
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-25 kl. 09:20.
Citera
2020-02-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Poliser slarvar med uppgifter. Stefan Svensson kallade t.ex sömnmedlet för lugnande istället. Varför? Han läste direkt från sitt manus.

”Båda föräldrarna hade sömnmedel i kroppen men inte så mycket att de kunnat agera”. Enligt Stefan Svensson på pressträffen. Agera? Onödig uppgift. Bara för att förvirra.

Måste finnas en avsikt med att polisen både uttryckte felaktigt och onödigt. Vad ville de uppnå? Svaret har säkert du.
Citera
2020-02-25, 11:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mamman i Gårdsten visste att familjen skulle vräkas från bostaden. Hon hade tid att planera morden på sina barn så att det skulle ske på ett "icke våldsamt sätt". Trots det så skar hon halsen av de tre barnen när det var dags för vräkning. Frågan är hur man "tänker" när man planerar att mörda sina barn.
Sista meningen är nog så viktig.
I Quebec fixade mamman sömntabletter till barnen, han delade ut och pappan fick snitta hennes handleder innan han tog livet av sig. Hon överlevde och dömdes till livstid.

I fallet i USA så ordnade mamman allt från tabletter, gas och arrangerade nallar runt barnen - och en blomma i handen på pappan. Mamman tog livet av sig sist.

I Tyskland höggs barnet ihjäl av pappan. De var rörande överens enligt långt avskedsbrev kring sitt barn med funktionsnedsättning.

Sen finns ytterligare ett fall i Kalifornien där mor och far var överens, hade pool party för ena dottern inför studenten strax innan och chockade hela omgivningen. Döttrarna dränktes och efterlämnade anteckningar hittades om hur de ville ha det på begravning etc. Skrivet av båda, både på engelska och spanska.
Dotterns balklänning hade en lapp att hon skulle begravas i den.

Det finns även en läkare i USA vars sjuka fru försökte ta livet av sig veckan innan, ville dö, och de hade även en svårt sjuk dotter och han dödade familjen. En frisk son fick sätta livet till för att bespara honom lidande i framtiden.

Det finns ingen " bästa-mord-manual" de följer och de betraktas inte som varken heliga familjer eller martyrer.
Gemensamt är vad de uppfattar är en kris och katastrof om det så är sjukt barn, ekonomi eller annat.
Senast redigerad av develi 2020-02-25 kl. 11:20.
Citera
2020-02-25, 11:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sista meningen är nog så viktig.
I Quebec fixade mamman sömntabletter till barnen, han delade ut och pappan fick snitta hennes handleder innan han tog livet av sig. Hon överlevde och dömdes till livstid.

I fallet i USA så ordnade mamman allt från tabletter, gas och arrangerade nallar runt barnen - och en blomma i handen på pappan. Mamman tog livet av sig sist.

I Tyskland höggs barnet ihjäl av pappan. De var rörande överens enligt långt avskedsbrev kring sitt barn med funktionsnedsättning.

Sen finns ytterligare ett fall i Kalifornien där mor och far var överens, hade pool party för ena dottern inför studenten strax innan och chockade hela omgivningen. Döttrarna dränktes och efterlämnade anteckningar hittades om hur de ville ha det på begravning etc. Skrivet av båda, både på engelska och spanska.
Dotterns balklänning hade en lapp att hon skulle begravas i den.

Det finns även en läkare i USA vars sjuka fru försökte ta livet av sig veckan innan, ville dö, och de hade även en svårt sjuk dotter och han dödade familjen. En frisk son fick sätta livet till för att bespara honom lidande i framtiden.

Det finns ingen " bästa-mord-manual" de följer och de betraktas inte som varken heliga familjer eller martyrer.
Gemensamt är vad de uppfattar är en kris och katastrof om det så är sjukt barn, ekonomi eller annat.

Frågan är om det hade sett bättre ut om flickorna hade blivit tvingade till en injektion med heroin eller dylikt? Tror knappast det. Jag tror att båda eller den ena av föräldrarna kan ha varit ambivalent, i alla fall fram till datumet på förklaringsbrevet och att när de väl bestämde sej så gick det undan. Jag vill tro att beslutet, trots allt, inte var lätt.
Citera
2020-02-25, 11:57
Bannlyst
Citat:
"den ena i så hög grad att det blödde från magen."

Källa till detta påståendet?

För det kan väl inte vara så att du rakt av bara fått det - och tar det för sanning - ur Höglunds bok.....?

En bok och författare du totalt sågat?

Jag ser att du återigen har svårt att ta till dig fakta från polisväsendet. Att det blödde från magen är uppgifter som poliserna som var först på plats redogjorde för utifrån det som de såg på plats och utifrån deras erfarenhet. Inga skruvade tolkningar eller någon annans nedskrivna fantasiorgier, ingen egensinnig uttydning från ett telefonsamtal som någon påstått sig haft, ingen grafologisk pseudovetenskap, inga barocka påståenden om att avskedsbrevet i själva verket var ett terapeutiskt brev från Hanna — utan rätt och slätt Hampus och Fredriks egna citat.

Jag förstår att du hamnar skevt i föreliggande fall när du har så svårt att skilja på agendadrivna och konstruerade tolkningar och hårda fakta. Månne det vara för att du själv med ditt jäv är så agendadriven, att du inte lyckas skilja på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in