2020-02-23, 19:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Talar man milt och ömt om någon som mördat sina egna barn eller är uppmuntrande till de som gör det, så lovordar man barnamördare. Att låtsas som att man inte kränker de enda offren, levande som döda, i den här historien hjälper inte. Man sitter ändå med skammen av att ha smekt en konstaterad barnmörderska medhårs.

Bara för att du inte förmår att se utanför dina egna behov, så ska du vara glad för att det finns andra som gör det. Det hade varit ett förfärligt rättsvidrigt samhälle som vi levt i annars.

Man behöver inte vara släkt eller familj för att inse det djupt amoraliska och oanständiga mot drabbade och sörjande att krama en barnamörderska. Signalerna det dessutom ger till andra sörjande, det är ok att mörda deras barn så länge en pianotant tycker man är ljuv och vacker. Som ett jävla alibi för mord?! Som ett alibi för kränkningen av att jag frikänner halva avrättningsplutonen.

Att du tycker att det är värre att tillrättavisa de som kränker drabbade än själva kränkningen i sig, säger rätt mycket om hur skev din moraliska kompass är. Du bör ägna lite av din energi i detta fall att rikta blickarna på dig själv och dina göranden. Vem vet, du kanske kommer till insikt om det moraliskt orimliga i ditt förhållningssätt?

Du är uppenbarligen både intelligent och vältalig och jag förstår att du tror dig försvara sunt förnuft, men du är ändå på avvägar som jag uppfattar det.

Att ha avvikande uppfattningar mot de gängse i brottsfall kan vara en massa saker, som stolligt, underligt, försett med skygglappar osv, men att komma till en felaktig slutsats, hur dum den än må vara, är bara ett tecken på dåligt resonemang, inte omoral, så länge det är ärligt menat.

Man bör inte föra in moralfrågor i frågor om sakuppfattningar, då är risken att man blir självrättfärdig överhängande. Man bör alltid vara beredd att ändra uppfattning i ljuset av nya uppgifter, hur osannolikt det än ter sig att sådana kommer att framkomma. Det kan man ju inte göra om man utnämnt en tolkning av händelser som moralisk sanning, hur välgrundad det än verkar.
Citera
2020-02-24, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du är uppenbarligen både intelligent och vältalig och jag förstår att du tror dig försvara sunt förnuft, men du är ändå på avvägar som jag uppfattar det.

Att ha avvikande uppfattningar mot de gängse i brottsfall kan vara en massa saker, som stolligt, underligt, försett med skygglappar osv, men att komma till en felaktig slutsats, hur dum den än må vara, är bara ett tecken på dåligt resonemang, inte omoral, så länge det är ärligt menat.

Man bör inte föra in moralfrågor i frågor om sakuppfattningar, då är risken att man blir självrättfärdig överhängande. Man bör alltid vara beredd att ändra uppfattning i ljuset av nya uppgifter, hur osannolikt det än ter sig att sådana kommer att framkomma. Det kan man ju inte göra om man utnämnt en tolkning av händelser som moralisk sanning, hur välgrundad det än verkar.

Du skrev själv nyckelordet till reservationen för dina tankar. I ordet inbegrips tex jäv, könsbias och ren prestige, alla fenomen som just hindrar en förändrad uppfattning i ljuset av nya uppgifter och således oärliga i sin karaktär.
Citera
2020-02-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Den officiella bilden är att två föräldrar i sin förtvivlan över döttrarnas sjukdom bestämmer sig för att döda alla.

Det blir då ett slags barmhärtighetsmord. Denna sjukdom är så hemsk så föräldrarna såg ingen annan utväg. Barnen får då indirekt skulden.
Det blir åxå en skuld riktad mot samhället,skolan,sjukvården. Se här vad ni drev oss till. Föräldern/föräldrarna blir martyrer.

Om det stämmer att någons förälder på begravningen ska ha sagt, Jag förstår dom så är det avskyvärt.

Bilden som målas upp av en fungerande familj som sedan drabbades känns så förljugen.
För mig började den här historien långt innan.
En trasig familj.

Den heliga familjen. Med en tjusig fasad utåt. Ett inferno på insidan.

När det gäller Hanna och Oskar då vet vi inte.
Märkligt är dock att alla inlägg om Hanna som den drivande får passera.

Men Oskar Henkow har en annan status.

It makes you wonder....
Citera
2020-02-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Den officiella bilden är att två föräldrar i sin förtvivlan över döttrarnas sjukdom bestämmer sig för att döda alla.

Det blir då ett slags barmhärtighetsmord. Denna sjukdom är så hemsk så föräldrarna såg ingen annan utväg. Barnen får då indirekt skulden.
Det blir åxå en skuld riktad mot samhället,skolan,sjukvården. Se här vad ni drev oss till. Föräldern/föräldrarna blir martyrer.

Om det stämmer att någons förälder på begravningen ska ha sagt, Jag förstår dom så är det avskyvärt.

Bilden som målas upp av en fungerande familj som sedan drabbades känns så förljugen.
En trasig familj.

It makes you wonder....

Föräldrarna kan mycket väl ha upplevt det som ett barmhärtighetsmord. Att du tar dig rätten att moralisera över vad sörjande människor säger på begravningar är avskyvärt.
Det är inlägg som försöker fria en av mördarna som får mothugg, det finns ingen som försöker fria Oskar.
När du slutar vara enögd så behöver du inte undra mer.
Citera
2020-02-24, 17:45
Bannlyst
Citat:

En trasig familj.

It makes you wonder....

Personligen skulle jag tro att föreställningen om att den kvinnliga mördaren aldrig hade kunnat vara ansvarig för sina barns död (trots att det numera är bevisat att det var så), gjorde det mycket lättare för Hanna och Oskar att gå under omgivningens radar. Om inte ålderdomliga och könsstereotypa föreställningar hade varit förhärskande, hade kanske inte omgivningen varit så trygg i att där fanns en mor i familjen som såg till att allt gick rätt och riktigt till. Det var ju en "hel" familj med en moders kärlek som sörjde för att alla hade det bra och så länge hon fanns kvar fanns det nog inget att oroa sig för... Så här i efterhand vet vi att så var inte fallet. En mor är helt uppenbart kapabel att göra alldeles fruktansvärda saker och ingalunda en garant för trygghet och säkerhet.

Såtillvida underminerar de som idag försöker fria 50% av Brenton/Henkows exekutionspatrull, framtida möjligheter att upptäcka trasiga inre infernon i tid. Hade det inte varit bättre att försöka lära sig någonting av den här historien och arbeta mer förebyggande nästa gång, istället för att gräva ner sig i genusbias, prestige och jäv?
Senast redigerad av Krmkr 2020-02-24 kl. 17:49.
Citera
2020-02-24, 18:08
Medlem
Citat:

En trasig familj.

It makes you wonder....

Ja hade Oskar varit bilmekaniker hade ingen köpt det scenariet.

Det som inte går ihop för mig är att denna drivande Hanna, som planerat mordet på sina döttrar med maken och sitt eget och makens självmord, inte planerar för ett mer effektivt och icke våldsamt mord på döttrarna. Nej, hon och maken väljer att handgripligen strypa/kväva och strypa sina egna döttrar. Det krävs oerhörd styrka, aggressivitet och beslutsamhet för att klara av ett sådant sk ”barmhärtighetsmord”.

Och sen tar den drivande Hanna en kvällsdos läkemedel, tror att hon ska dö av den dosen. Upptäcker efter ett par timmar att hon inte dött av det, hittar maken i garaget som rotar omkring och letar efter nåt att hänga sig i, och ber honom komma in och strypa henne till döds innan han hänger sig.
Och det ska vi tro på?

Jag ser de tre morden som något som inte var planerat utan skedde i affekt och aggression.
Citera
2020-02-24, 18:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Föräldrarna kan mycket väl ha upplevt det som ett barmhärtighetsmord. Att du tar dig rätten att moralisera över vad sörjande människor säger på begravningar är avskyvärt.
Det är inlägg som försöker fria en av mördarna som får mothugg, det finns ingen som försöker fria Oskar.
När du slutar vara enögd så behöver du inte undra mer.

Visst kan föräldrarna ha upplevt det som barmhärtighetsmord, det vet vi ju ingenting om.
Eftersom man inte kan sätta sej in i hur det var för de anhöriga att stå/sitta vid de fyra kistorna så kan man nog inte heller ställa några krav på deras ev uppförande.
Citera
2020-02-24, 18:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Det som inte går ihop för mig är att denna drivande Hanna, som planerat mordet på sina döttrar med maken och sitt eget och makens självmord, inte planerar för ett mer effektivt och icke våldsamt mord på döttrarna. Nej, hon och maken väljer att handgripligen strypa/kväva och strypa sina egna döttrar. Det krävs oerhörd styrka, aggressivitet och beslutsamhet för att klara av ett sådant sk ”barmhärtighetsmord”.

Och sen tar den drivande Hanna en kvällsdos läkemedel, tror att hon ska dö av den dosen. Upptäcker efter ett par timmar att hon inte dött av det, hittar maken i garaget som rotar omkring och letar efter nåt att hänga sig i, och ber honom komma in och strypa henne till döds innan han hänger sig.
Och det ska vi tro på?

Jag ser de tre morden som något som inte var planerat utan skedde i affekt och aggression.

Mamman i Gårdsten visste att familjen skulle vräkas från bostaden. Hon hade tid att planera morden på sina barn så att det skulle ske på ett "icke våldsamt sätt". Trots det så skar hon halsen av de tre barnen när det var dags för vräkning. Frågan är hur man "tänker" när man planerar att mörda sina barn.
Citera
2020-02-24, 19:12
Medlem
Citat:

Och det ska vi tro på?

Kvinnor stryper. Det är den vanligaste mordmetoden bland kvinnor, och ja - jag vet, kvinnor mördar oftare små barn. Men om strypning är den vanligaste metoden när mammor dödar sina bebisar så är det förmodligen den man väljer även för större barn. Att fullfölja med ett vattenglas med krossade tabletter är sedan helt enligt planen. Båda drack sin dos och lade sig förmodligen i sängen för att invänta mörkret.

Det var när det inte fungerade som planen började gå fel och man fick improvisera.
Citera
2020-02-24, 19:42
Bannlyst
Citat:

Och det ska vi tro på?

Berätta, varför skriver Hanna avskedsbrev, testamente, proppar i sig sömntabletter så att det blöder från magen och lämnar digitala spår att hon planerat detta sedan hösten, om hon är helt ovetande om vad som ska hända? Finner du inte dessa omständigheter lite... svårförklarliga?
Citera
2020-02-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kvinnor stryper. Det är den vanligaste mordmetoden bland kvinnor, och ja - jag vet, kvinnor mördar oftare små barn. Men om strypning är den vanligaste metoden när mammor dödar sina bebisar så är det förmodligen den man väljer även för större barn. Att fullfölja med ett vattenglas med krossade tabletter är sedan helt enligt planen. Båda drack sin dos och lade sig förmodligen i sängen för att invänta mörkret.

Det var när det inte fungerade som planen började gå fel och man fick improvisera.

Det var ingen dödlig mängd tabletter, inte heller någon överdos tabletter då de var fullt fungerande.
Så det var inte intaget i syfte att dö.

För mig låter det som att det inte fanns någon planering för självmord denna kväll för Hannas del. Och jag tycker inte att det låter som Oskar planerat sitt självmord särskilt väl med tanke på vad han till slut använde för att hänga sig.
För mig går det inte ihop. Det var tre mord som skedde den kvällen och mördaren var Oskar som tog livet av sig.
Citera
2020-02-24, 20:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det var ingen dödlig mängd tabletter, inte heller någon överdos tabletter då de var fullt fungerande.
Så det var inte intaget i syfte att dö.

För mig låter det som att det inte fanns någon planering för självmord denna kväll för Hannas del. Och jag tycker inte att det låter som Oskar planerat sitt självmord särskilt väl med tanke på vad han till slut använde för att hänga sig.
För mig går det inte ihop. Det var tre mord som skedde den kvällen och mördaren var Oskar som tog livet av sig.

Vad tror du är anledningen till att han ville mörda familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in