2020-02-25, 04:11
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Ändå hade väl MERS och framför allt SARS större dödlighet än Covid-19? Men dom kanske inte misstänkt tidigare att coronavirus kan spridas luftburet?

De hade betydligt högre dödlighet. Men de hade andra svagheter, SARS exempelvis smittade som mest under andra veckans sjukdom och dessutom så hade de olika receptorer så det behövdes en större mängd virus för att smitta. SARS försvann ju utom i det fallet då en labbarbetare i Wuhan smittades på jobbet och smittade ett par andra. Så tydligen var det lättare att stoppa det viruset. MERS var också något om att det behövdes ett väldigt stort antal virus för överföring och det var egentligen om du gnuggade dig mot dromedarer det överfördes, inga större mängder smittades av andra människor.

Jag kan blanda ihop egenskaperna om SARS och MERS, men i huvudsak handlade det om när man var smittsam och vilka receptorer viruset hade.

Det nuvarande viruset är ju luftburet genom aerosoler, alltså partiklar som uppstår när du andas, hostar, pratar och nyser, inte bara genom droppsmitta. Det ger en viss luftburenhet men ska inte förväxlas med virus som vars hölje kan torka och smitta månader senare eller på riktigt långa avstånd som mässling. Minns inte vilka smittosätt SARS och MERS hade i den frågan.

Vad gäller coronavirus så är väl inget av dem luftburet som mässling, utan behöver en viss väta för att överleva.
Citera
2020-02-25, 04:11
Medlem
Roskorss avatar
Okej jag får tacka trådens alla skribenter för min tid här i tråden. Det känns som att den har börjat spåra ur lite grann och man förhåller sig inte till fakta och den statistik som faktiskt finns att tillgå och som är baserad på över 80.000 fall. Kanske kan den irrationella puls som slår här förklaras av att folk är oroliga och rädda vilket är fullt förståeligt då det här viruset är något helt nytt. Men det känns bara lönlöst att delta i diskussionen när den fakta som presenteras antingen ignoreras, eller attackeras och beskylls för att vara ogiltig. Ingenting blir bättre av att man eldar på den hysteri och rädsla som just nu finns och kommer till uttryck i denna tråd i synnerhet. Försök att hålla huvudet kallt, tvätta händerna ofta och rör inte vid ditt ansikte när du är utanför ditt hem. Handla mat och andra livsnödvändiga artiklar i tillräcklig mängd för att kunna klara dig hemma åtminstone en månad utifrån det värsta tänkbara scenariot faktiskt inträffar och Sverige behöver stänga av städer och dylikt. Ett annat tips är också att inte lyssna blint på självutnämnda experter och ta domedagsteorier med en stor nypa salt. Var kritisk och skeptisk till information som cirkulerar på sociala medier. Alltför ofta är den inte förankrad i verklighet och fakta.

Tack för mig, och jag vill önska alla trådens skribenter ett varmt lycka till och jag hoppas att vi alla står där tillsammans, när den här faran har blåst över, starka som björnar och friska som nötkärnor.

Kram!
Citera
2020-02-25, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det är ingen sensation, tillfälliga antikroppar är ingen immunitet. Coronavirus är jäkligt luriga och inte bara muterar de, utan de lurar immunsystemet. Orsaken till att du inte hittar några källor på att man kan bli immun är att forskare helt enkelt inte vet varför. Före SARS ansågs coronavirus som ett milt och ofarligt virus och det behövdes inte lägga stora resurser på att forska på det. Fortfarande var SARS och MERS så små utbrott att det fortfarande inte blev en hit att forska så mycket om det. Men numer har man av naturliga orsaker fått ändra uppfattning om hur pass allvarligt coronavirus faktiskt är.
Å andra sidan jan man läsa i den här artikeln att patienter hade T-minnesceller kvar i blodet ett år efter genomliden SARS-infektion:

https://www.jimmunol.org/content/175/1/591/tab-article-info
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-25 kl. 04:20.
Citera
2020-02-25, 04:18
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fast det förändrar ju inte faktum att man kan kurera sig "hemma" - alltså utan sjukvårdsinsatser som artikeln uppenbarligen menar. Betänk också de 20% som inte utvecklar enbart milda symptom utan även lunginflammation, organkollaps och ARS så utgör gamla och sjuka den överväldigande majoriteten av den gruppen vilket är uppebart - inte ett enda dödsfall har konstaterats i åldersgruppen 0-9 år - viruset blir allvarligare och allvarligare ju högre upp i åldern man kommer, och ju sjukare man är desto hårdare slår viruset, vilket är logiskt. Dessutom står män för närmare 70% av dödsfallen.

Alltså för en ung, frisk kvinna är dödligheten närmast obefintlig.

Så är det säkert, men det är ett bekymmer tycker jag att man pratar om att dödlighet enbart drabbar äldre och multisjuka. Värderas de mindre på något vis? Jag beskyller inte dig för att anse det vara så utan mer generellt.
En äldre person har redan betalt sitt uppehälle och borde egentligen ses som minst lika viktig?

För min del väljer jag att se antal dödsfall, oavsett ålder, som problematiskt höga, angående COVID-19.
Citera
2020-02-25, 04:41
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Å andra sidan jan man läsa i den här artikeln att patienter hade T-minnesceller kvar i blodet ett år efter genomliden SARS-infektion:

https://www.jimmunol.org/content/175/1/591/tab-article-info

Ja det har du rätt i men också att de fann samma sak hos de som aldrig haft SARS. Men det som kanske är viktigt att komma ihåg i sammanhanget är hur vi använder orden. Total immunitet, en viss immunitet osv. Jag kanske är lite ordpolis i frågan. För om någon säger att man är immun, det betyder ju att man inte kan smittas igen. Medan en viss immunitet ger ett visst skydd.

Om vi tittar på mässling som exempel, att vaccineras en gång ger en immunitet till ca 85% om jag kommer ihåg rätt. Att ta en andra spruta en viss tid senare ger ett utökat skydd, men total immunitet får man inte såtillvida man inte haft sjukdomen.

När man nu talar om återsmitta av COVID-19 så är det väl så att man har ett visst antal antikroppar som ger en viss immunitet, ett visst skydd alltså. Det kan å andra sidan vara som så att antalet virus i kroppen är så lågt att man antas vara frisk men coronavirus kan maskera sig, eller inte vara nog många för att kunna mätas eller om mätningen är icke 100% säker på grund av utrustning, och sedan kommer viruset tillbaks.

Jag hoppas forskningen nu tar stora steg och finner både vaccin och botemedel. Det är ju med all tydlighet klarlagt att coronavirus har potential att skada samhällen svårt.
Citera
2020-02-25, 04:54
Medlem
Citat:
Ja det har du rätt i men också att de fann samma sak hos de som aldrig haft SARS. Men det som kanske är viktigt att komma ihåg i sammanhanget är hur vi använder orden. Total immunitet, en viss immunitet osv. Jag kanske är lite ordpolis i frågan. För om någon säger att man är immun, det betyder ju att man inte kan smittas igen. Medan en viss immunitet ger ett visst skydd.

Om vi tittar på mässling som exempel, att vaccineras en gång ger en immunitet till ca 85% om jag kommer ihåg rätt. Att ta en andra spruta en viss tid senare ger ett utökat skydd, men total immunitet får man inte såtillvida man inte haft sjukdomen.

När man nu talar om återsmitta av COVID-19 så är det väl så att man har ett visst antal antikroppar som ger en viss immunitet, ett visst skydd alltså. Det kan å andra sidan vara som så att antalet virus i kroppen är så lågt att man antas vara frisk men coronavirus kan maskera sig, eller inte vara nog många för att kunna mätas eller om mätningen är icke 100% säker på grund av utrustning, och sedan kommer viruset tillbaks.

Jag hoppas forskningen nu tar stora steg och finner både vaccin och botemedel. Det är ju med all tydlighet klarlagt att coronavirus har potential att skada samhällen svårt.
Ja precis, det är ju det som är då bra; Att vetenskapen går framåt av sådana här händelser.

Jag läste om den där studien där man hittat brist på T-celler. Det var ju främst hos äldre patienter som det förekom, vilket kan he en hint om varför äldre patienter drabbas hårdare.
Citera
2020-02-25, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men nu är det ju så att det fortfarande finns Critical cases i Italien, eftersom majoriteten av dom insjuknade rätt nyligt har insjuknat. Eller tänkte du inte så långt? Dödligheten verkar bli högre i Italien än i Kina vilket kan tyda på att coronavirus börjar mutera åt det farligare hållet alternativt att siffrorna från Kina inte överensstämmer med verkligheten!

Du missade min poäng. Det jag skrev är fortfarande sant.
Citera
2020-02-25, 06:18
Medlem
Hur stor chans är det att viruset når oss nu? Vill nästan se en samhällskris då det skulle gynna det politiska läget och få dumsvennen att vakna någon gång.

Landsfader Röfven är ingen man vill hålla i när det blåser, inte Tuffe-Uffe heller.
Citera
2020-02-25, 06:22
Medlem
Idiotsveriges avatar
Här har vi anledningen till att WHO väntar med att utlysa Pandemi.

https://qz.com/1017805/the-world-bank-issued-425-million-in-pandemic-bonds-and-derivatives-designed-so-investors-pay-in-the -event-of-an-outbreak/amp/?__twitter_impression=true

Investerarna vill ha sina pengar tillbaka helt enkelt, och de har Tedros i sin ficka.

600 mljarder handlar det om, som förverkas om WHO utlyser Pandemi. De ska då gå åt till att bekämpa denna pandemi, men är låsta fram till dess, i väntan på utbetalning till investerarna istället.

Han behöver bara vänta till Juni så får de sina pengar tillbaka, sen kan han utlysa det. Vi får se om påtryckningarna ökar från det ena hållet mer än från det nuvarande innan dess helt enkelt.

Men jämfört med dessa pengar så är sveriges 40 mljoner en fis i rymden, som inte behövs. De hade bättre kunnat gått till våra pensionärer och sjukhus tycker man.
Citera
2020-02-25, 06:23
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Okej jag får tacka trådens alla skribenter för min tid här i tråden. Det känns som att den har börjat spåra ur lite grann och man förhåller sig inte till fakta och den statistik som faktiskt finns att tillgå och som är baserad på över 80.000 fall. Kanske kan den irrationella puls som slår här förklaras av att folk är oroliga och rädda vilket är fullt förståeligt då det här viruset är något helt nytt. Men det känns bara lönlöst att delta i diskussionen när den fakta som presenteras antingen ignoreras, eller attackeras och beskylls för att vara ogiltig. Ingenting blir bättre av att man eldar på den hysteri och rädsla som just nu finns och kommer till uttryck i denna tråd i synnerhet. Försök att hålla huvudet kallt, tvätta händerna ofta och rör inte vid ditt ansikte när du är utanför ditt hem. Handla mat och andra livsnödvändiga artiklar i tillräcklig mängd för att kunna klara dig hemma åtminstone en månad utifrån det värsta tänkbara scenariot faktiskt inträffar och Sverige behöver stänga av städer och dylikt. Ett annat tips är också att inte lyssna blint på självutnämnda experter och ta domedagsteorier med en stor nypa salt. Var kritisk och skeptisk till information som cirkulerar på sociala medier. Alltför ofta är den inte förankrad i verklighet och fakta.

Tack för mig, och jag vill önska alla trådens skribenter ett varmt lycka till och jag hoppas att vi alla står där tillsammans, när den här faran har blåst över, starka som björnar och friska som nötkärnor.

Kram!
Det du kallar fakta är inte mycket till fakta så det är nog bara bra att du slutar skriva.

Var och vaccinerade mig i helgen och frågade då gällande corona, tantens svar "det är många som flyger men kan kolla vad som gäller".
Sveriges befolkning och sjukvård har fortfarande inte kommit upp ur sandgropen men vad kan man förvänta sig utav det här naiva landet...

Ps: Måste tyvärr ned till ett drabbat område strax.
Citera
2020-02-25, 06:25
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanadelmane
Hur stor chans är det att viruset når oss nu? Vill nästan se en samhällskris då det skulle gynna det politiska läget och få dumsvennen att vakna någon gång.

Landsfader Röfven är ingen man vill hålla i när det blåser, inte Tuffe-Uffe heller.

Enligt flashbacks självutnämnda expertpanel som jag antar består av infektionsforskare, läkare, biologer m.m skulle vi haft viruset i full gång med flera döda och 100tals smittade i mitten av februari.

Om man är lite nykter så är väl chansen stor att det når oss, sen är väl chansen inte så stor att vi får utbrott som vi ser i Italien nu Iran.
Jag tycker med det skulle vara intressant att se vad som hände med sverige men vill egentligen inte veta.
Jag tror inte Åkesson eller Kasselstrand eller vem du har i tankarna hade gjort det ett dugg bättre än Röfven eller Tuffe-Uffe.
Citera
2020-02-25, 06:25
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Samtliga 16 personer i Vietnam som burit på coronaviruset har nu blivit friskförklarade, rapporterar Reuters.
Inga nya fall ska heller ha rapporterats i landet sedan 13 februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in