2020-02-25, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det vet jag.
Men jag undrade varför och vilken typ man har använt mot Corona. Jag förstår inte varför man skulle använda just det i Coronafallen?
Men det är alltså kortison man har satt in mot coronavirus?
Här hittade jag en Japansk artikel om det hä. Tydligen ger man frikostiga doser av lkm.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-22/coronavirus-may-be-the-disease-x-health-agency-warned-about?utm_source=url_link
Citera
2020-02-25, 03:50
Medlem
Roskorss avatar
Att över 80% endast utvecklar milda symptom bekräftas av fall internationellt då t.ex. tysken som smittades i januari på jobbet efter att kinesiskan hade varit där, blev frisk efter två dagars snuva. Finns mängder av såna fall. Antalet tillfrisknade i Australien, Tyskland, Kanada följer en positiv trend.
Citera
2020-02-25, 03:51
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/

Ah tack, tyckte jag hade läst allt på den sidan tidigare. Läste något där också om att ca 50 000 var "hospitalized" och det låter ju märkligt att skicka hem någon med viruset med tanke på smittorisken. Det rimmar illa med städer i karantän.
Citera
2020-02-25, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om viruset har samma om än i mindre omfattning än HIV, förmågan att mummsa i sig T-celler
så är det inte så konstigt att folk inte blir friska och återsjuknar/återsmittas så gott som omedelbart.

Detta virus får värre och värre parametrar, för varje vecka som går......
Jo det är naturligtvis så men jag tycker vi borde ha hört om det vid det här laget.

Jag kan ha fel, jag är inte här för att få rätt hela tiden.
Citera
2020-02-25, 03:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det är ingen sensation, tillfälliga antikroppar är ingen immunitet. Coronavirus är jäkligt luriga och inte bara muterar de, utan de lurar immunsystemet. Orsaken till att du inte hittar några källor på att man kan bli immun är att forskare helt enkelt inte vet varför. Före SARS ansågs coronavirus som ett milt och ofarligt virus och det behövdes inte lägga stora resurser på att forska på det. Fortfarande var SARS och MERS så små utbrott att det fortfarande inte blev en hit att forska så mycket om det. Men numer har man av naturliga orsaker fått ändra uppfattning om hur pass allvarligt coronavirus faktiskt är.

Såg du artikeln jag länkade till tidigare... Det verkar äta upp immunförsvaret.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024364v1
Citera
2020-02-25, 03:53
Medlem
Citat:
Det är ingen sensation, tillfälliga antikroppar är ingen immunitet. Coronavirus är jäkligt luriga och inte bara muterar de, utan de lurar immunsystemet. Orsaken till att du inte hittar några källor på att man kan bli immun är att forskare helt enkelt inte vet varför. Före SARS ansågs coronavirus som ett milt och ofarligt virus och det behövdes inte lägga stora resurser på att forska på det. Fortfarande var SARS och MERS så små utbrott att det fortfarande inte blev en hit att forska så mycket om det. Men numer har man av naturliga orsaker fått ändra uppfattning om hur pass allvarligt coronavirus faktiskt är.
OK. Jag tar dig på orden.
Citera
2020-02-25, 03:55
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Såg du artikeln jag länkade till tidigare... Det verkar äta upp immunförsvaret.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024364v1

Tack jag ska kolla den!
Citera
2020-02-25, 03:56
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:

Ändå hade väl MERS och framför allt SARS större dödlighet än Covid-19? Men dom kanske inte misstänkt tidigare att coronavirus kan spridas luftburet?
Citera
2020-02-25, 03:57
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ah tack, tyckte jag hade läst allt på den sidan tidigare. Läste något där också om att ca 50 000 var "hospitalized" och det låter ju märkligt att skicka hem någon med viruset med tanke på smittorisken. Det rimmar illa med städer i karantän.
Fast det förändrar ju inte faktum att man kan kurera sig "hemma" - alltså utan sjukvårdsinsatser som artikeln uppenbarligen menar. Betänk också de 20% som inte utvecklar enbart milda symptom utan även lunginflammation, organkollaps och ARS så utgör gamla och sjuka den överväldigande majoriteten av den gruppen vilket är uppebart - inte ett enda dödsfall har konstaterats i åldersgruppen 0-9 år - viruset blir allvarligare och allvarligare ju högre upp i åldern man kommer, och ju sjukare man är desto hårdare slår viruset, vilket är logiskt. Dessutom står män för närmare 70% av dödsfallen.

Alltså för en ung, frisk kvinna är dödligheten närmast obefintlig.
Citera
2020-02-25, 04:00
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Att över 80% endast utvecklar milda symptom bekräftas av fall internationellt då t.ex. tysken som smittades i januari på jobbet efter att kinesiskan hade varit där, blev frisk efter två dagars snuva. Finns mängder av såna fall. Antalet tillfrisknade i Australien, Tyskland, Kanada följer en positiv trend.

Ingen överraskande trend. Att antalet tillfrisknade i dessa länder följer en positiv trend är för att smittspridningen har stoppats sedan veckor tillbaka och dom som hittills drabbats i ett tidigt skede nu börjar tillfriskna.
Citera
2020-02-25, 04:04
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Fast det förändrar ju inte faktum att man kan kurera sig "hemma" - alltså utan sjukvårdsinsatser som artikeln uppenbarligen menar. Betänk också de 20% som inte utvecklar enbart milda symptom utan även lunginflammation, organkollaps och ARS så utgör gamla och sjuka den överväldigande majoriteten av den gruppen vilket är uppebart - inte ett enda dödsfall har konstaterats i åldersgruppen 0-9 år - viruset blir allvarligare och allvarligare ju högre upp i åldern man kommer, och ju sjukare man är desto hårdare slår viruset, vilket är logiskt. Dessutom står män för närmare 70% av dödsfallen.

Alltså för en ung, frisk kvinna är dödligheten närmast obefintlig.

För att vara helt ärlig så är fallen av 0-9 åringar som drabbats av Covid-19 lätträknade. Därav att ingen ännu har dött i denna åldersgrupp. Vi vet att viruset är farligast för äldre, men vi vet inte om ett friskt barn på 5 år drabbas lika hårt eller mer eller mindre än en frisk 30-åring. Ännu.
Citera
2020-02-25, 04:10
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Hur förklarar det då att smittan alltid kan spåras till en annan individ?

Det går ju självklart inte, efterssom dessa "hemma-kurerare" rimligtvis fortsätter sitt liv som vanligt och isåfall kommer smitta andra när de handlar, jobbar, osv.

Såvida dessa "hemmasittare" inte antingen dör av fort eller sätter sig själva i frivillig karantänt pg.a att de misstänker själva att de är smittade, så skulle vi därför se en betydligt högre smitt-konsekvens än vi faktiskt ser idag. Att de skulle säta sig i frivillig karantän låter dessutom inte troligt, efterssom det mer troligare är att de vid misstanke söker sjukvård, och därmed hamnar som en registrerad etta istället för en "mörk" etta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in