2020-02-24, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur lång tid tog det för Spanska sjukan, från det att viruset upptäcktes först, tills den muterade och slog till på allvar med miljoner döda?

Råder väl delade meningar om exakta tidsspann osv. Förmodligen började viruset spridas 1917 eller tidigare, men i April 1918 började sjukdomen uppmärksammas iaf i USA. Detta var den första vågen som var en mindre dödlig mutation än vad som komma skulle, osäker på hur många liv som skördades under den här första tiden.

Sedan i september 1918 så kom den andra vågen med nya mutationer och mycket högre dödlighet.

Om man ska dra en jämförelse med viruset vi ser nu så skulle man väl kanske kunna säga att vi befinner oss tidsmässigt i något som skulle kunna jämföras med 1917 (då vi nuförtiden har bättre utrustning för att upptäcka nya virus snabbare).
De slutsatser man då kan dra är att vi redan på den här korta tiden sedan viruset uppkom ser en mycket snabbare spridning än spanska sjukan.

Än så länge är dödligheten lägre än den slutgiltiga siffran för Spanska sjukan men jag tror ej den är lägre än vad de första mutationerna av Spanska sjukan hade.

Tycker inte alls det här ser lovande ut och förstår de virologer, läkare m.m. som uttrycker sin oro.
Citera
2020-02-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men annars tyder inget på att det är farligare.

Jo, den är åtminstone i runda slängar 10ggr dödligare. Tyder allt på, än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Hörde på ekot idag att ration mellan smittade och döda i Iran är helt fkd Up vs övriga världen.

Är mest troligt 200 ggr värre.

Själv hoppas jag vi får en pandemi i klass med råttdöden i Europa på midevil-time.

Me like. Det här är vår chans att resetta Islam.

Corona är mest troligt det bästa som skett mänskligheten.

Nu får vi ej bomma detta. Jag vill ha grym spridning. Vi har en möjlighet att decimera jordens befolkning med 80 procent om vi sköter våra kort rätt.

50 (enl regimen 12) döda och 61 smittade enligt regimen. Bättre räkna baklänges. Låt säga 10% av smittade dör i Iran det blir 500 smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du en källa på att 11,1 ssk per 1000 invånare finns på besatta platser i vården?

Nej men snälla människa. Är du inte kapabel till det själv?

I och med att du poserar som "Nurse" så ska du få en länk till OECD-data: https://data.oecd.org/healthres/nurses.htm

Kolla tex med denna källa och SCB innan du postar nästa gång.
Citera
2020-02-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Hur mycket vet man om aerosol, vad gills som en längre tid? 1 timme efter? 1 dag?

Sprider det sig ofta i luften inomhus utan vindar osv? Killen som är sjuk satt i rummet bredvid, ca 5 meter från mig, men jag gick inte in dit och han gick inte in till mitt rum, dock gick jag igenom köket några gånger när han varit där kanske en timme innan.

Rent spontant tror jag såklart risken är liten att han ens har Corona (han sa att han inte hade feber) och att jag isåfall smittats, men är ändå skraj
Nja max tre meter skulle jag ge aerosolsmitta möjlighet att smitta, inomhus.
Citera
2020-02-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Det är inte äkta luftburet, det krävs vätskedroppar/aerosoler. Luftburet blir det först när det klarar sig i det torra.
Men ja, det är just därför de använder sådana där ansiktsmasker. För att inte sprida sina droppar.

Okej, det är ganska lugnande att höra. Nu tror jag inte snubben har viruset, men man vet ju aldrig
Citera
2020-02-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Jo, den är åtminstone i runda slängar 10ggr dödligare. Tyder allt på, än så länge.

Båda har likvärdig dödlighet om man jämför på samma sätt, och inte räknar in mörkertalet för ena sjukdomen men inte för den andra.
Citera
2020-02-24, 21:24
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Jag har hört att det finns ett misstänkt fall i Linköping nu. På akuten?

Blir intressant att se om det kommer ut i media. Och hur länge det tar.

Men som sagt, inte ett bekräftat fall...
Senast redigerad av ShaabAbuRamada 2020-02-24 kl. 21:26.
Citera
Medlem
fernebos avatar
20 minuter Corona i Aktuellt! Folkstormen efter gårdagen lär ha skrämt dem..

Kul diskussion med Tegnell och Olsen. Det är tydligt att de inte tål varann..
Citera
Medlem
Sverige är på sjunde plats i krisberedskap av 195 länder, USA ligger etta.

Såg detta på en länk innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Slut på djurmarknader.

Chinese lawmakers on Monday started deliberating a draft decision on thoroughly banning illegal wildlife trade and eliminating the bad habits of eating wild animals to safeguard people's lives and health.

The draft decision was submitted to Monday's bimonthly session of the Standing Committee of the National People's Congress, China's top legislature.

The draft, consisting of eight articles, focuses on the prominent problem of some people recklessly eating wild animals.

It aims to completely ban the eating of wild animals and crack down on illegal wildlife trade before relevant laws are amended so as to provide a strong legislative guarantee for safeguarding public health and ecological security.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html

Kineserna vill inte slösa bort en bra kris. Har sett kinesiska negativa kommentarer om marknaderna och vilda djur så det har tydligen diskuterats. Nu har de lagt ut en kort bakgrund till lagförslaget.

https://news.cgtn.com/news/2020-02-24/What-you-need-to-know-about-thoroughly-banning-illegal-wildlife-trade--OlNBwZbTRm/index.html
Citera
2020-02-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprullet
Nej men snälla människa. Är du inte kapabel till det själv?

I och med att du poserar som "Nurse" så ska du få en länk till OECD-data: https://data.oecd.org/healthres/nurses.htm

Kolla tex med denna källa och SCB innan du postar nästa gång.
Det är möjligt att,från din länk, utläsa att det finns ett visst antal utbildade ssl. Problemet är att många jobbar i anra yrken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in