2020-02-24, 21:13
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nu debatt mellan Tegnell och Björn Olsen på SVT aktuellt

https://www.svtplay.se/video/2474153...24-feb-21-00-2

Mycket sevärt!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
1-2 lediga intensivsvårdsplatser i Stockholm enligt läkare som intervjuades i aktuellt.

Hur ska man klara ett utbrott som i Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag tror inte du känner dig trygg ändå, i detta nu.... Hur vet att personen på Ica som placerade ut mjölken som du tog i affären inte har viruset? Det dröjer två veckor från nu innan du vet, förutsatt att du har noll interaktioner framgent. Har du funderat över brevbäraren och dina räkningar?

Trygg? Jag har spänt inväntat en pandemi. Min relativa position i samhället kan inte annat än öka drastiskt av en stor kris i Sverige. Mindre konkurrens, äntligen blir det värt att köpa bostad, mina investeringar har ökat över 10% sedan i torsdags, mitt jobb tillåter mig att jobba hemifrån tills vidare, jag är självförsörjande i 6 månader och har tillräckligt med personligt skydd för att kunna vistas bland Ebolasjuka.

Jag har en dekontamineringszon hemma och har skaffat rutiner för hur jag hanterar ett worst case-scenario. Jag förstår hur svårt det är att skydda sig helt - det är i princip omöjligt med min utrustning - men jag behöver inte stå och trängas för att få tag på mat, vatten, medicin eller skydd.

Jag sitter spänt i biostolen och äter popcorn, med samma min som Michael Jackson i Thriller.
Citera
2020-02-24, 21:14
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har letat massa och får svar som "could" or "there is no proof"

Undrar vad som skrivits om hur virusets sprids. Är det helt luftburet? Det vill säga om en person med viruset hostar, nyser eller andas, kan viruset då ligga kvar i det rummet, i luften, i typ minimal partikelform, typ som en ånga?

Vet någon hur det brukar vara med influensavirus etc? Vi har en snubbe på jobbet som är sjuk efter att ha varit i norra Italien men han har inte kollat sig, han ska jobba hemma och avvakta, men jag var på samma arbete som honom en halvdag och har varit i köket och så där han varit, men han har inte varit och hostat eller nyst på eller nära mig.

OM han har viruset, hur stor är chansen att jag blir sjuk oroar mig 24/7 kommer inte kunna sova
Såg att du hade en tråd om det också. Med den infon du skrev där skulle jag inte vara det minsta orolig.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Den där Anders Tegnell verkar rent ut sagt konstig. Han står och slår sig på bröstet och säger att "vi har hittills klarat det bra, genom att resolut identifiera fallen".

Vad menar han med det? Det känns som en ren slump att Sverige inte har drabbats ännu, att det vilken dag som helst kan smälla till som i Italien.

Jag tycker han verkar extremt konstigt. Han måste ju vara medveten om kritiken mot honom. Och det är som att ju mer han pressas desto mer överdriver han hur bra Sverige är och hur otroligt liten risk det är för spridning hit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, i slutna utrymmen kan det smitta som aerosol (mindre droppar som svävar i luften längre tid). Men det verkar inte vara den huvudsakliga smittvägen. Allt enligt dagens WHO briefing. Se deras youtube kanal.

"Helt luftburet" som exempelvis mässling är det med högsta sannolikhet inte.

Hur mycket vet man om aerosol, vad gills som en längre tid? 1 timme efter? 1 dag?

Sprider det sig ofta i luften inomhus utan vindar osv? Killen som är sjuk satt i rummet bredvid, ca 5 meter från mig, men jag gick inte in dit och han gick inte in till mitt rum, dock gick jag igenom köket några gånger när han varit där kanske en timme innan.

Rent spontant tror jag såklart risken är liten att han ens har Corona (han sa att han inte hade feber) och att jag isåfall smittats, men är ändå skraj
Citera
2020-02-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nu debatt mellan Tegnell och Björn Olsen på SVT aktuellt

https://www.svtplay.se/video/2474153...24-feb-21-00-2

Det finns skyddsutrustning för att vårda 100 Corona-patienter i 14 dagar.

Citera
2020-02-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Såg att du hade en tråd om det också. Med den infon du skrev där skulle jag inte vara det minsta orolig.

Ja, ber om ursäkt för dubbelpost, men eftersom denna tråd är så aktiv och ingen gav svar där så provade jag att fråga här också om "aerosol" spridning, dvs luftburen spridning.
Citera
2020-02-24, 21:16
Medlem
Citat:
Har letat massa och får svar som "could" or "there is no proof"

Undrar vad som skrivits om hur virusets sprids. Är det helt luftburet? Det vill säga om en person med viruset hostar, nyser eller andas, kan viruset då ligga kvar i det rummet, i luften, i typ minimal partikelform, typ som en ånga?

Vet någon hur det brukar vara med influensavirus etc? Vi har en snubbe på jobbet som är sjuk efter att ha varit i norra Italien men han har inte kollat sig, han ska jobba hemma och avvakta, men jag var på samma arbete som honom en halvdag och har varit i köket och så där han varit, men han har inte varit och hostat eller nyst på eller nära mig.

OM han har viruset, hur stor är chansen att jag blir sjuk oroar mig 24/7 kommer inte kunna sova

Det är inte äkta luftburet, det krävs vätskedroppar/aerosoler. Luftburet blir det först när det klarar sig i det torra.
Men ja, det är just därför de använder sådana där ansiktsmasker. För att inte sprida sina droppar.
Citera
2020-02-24, 21:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu sa Tegnell just att "vi har arbetat mycket väl med att förbereda sjukhusen under de tre månader vi har arbetat med detta".

Det är ju helt osannolikt. För tre månader sedan var det 24:e november.

EDIT: Nu hettar det till i studion.
Citera
2020-02-24, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Off topic. Men du snackar skit. Sluta sprida falsk information.

Luft och körtelburet som det heter, dvs vid kontakt.

Unga läkaren , visselblåsssren i Kina var så.
Citera
2020-02-24, 21:18
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Hur mycket vet man om aerosol, vad gills som en längre tid? 1 timme efter? 1 dag?

Sprider det sig ofta i luften inomhus utan vindar osv? Killen som är sjuk satt i rummet bredvid, ca 5 meter från mig, men jag gick inte in dit och han gick inte in till mitt rum, dock gick jag igenom köket några gånger när han varit där kanske en timme innan.

Rent spontant tror jag såklart risken är liten att han ens har Corona (han sa att han inte hade feber) och att jag isåfall smittats, men är ändå skraj

Viruset smittar via luften och kan förmodligen ligga aktivt i ett varmt rum i flera dagar. Det är inte säkert att du blivit smittad dock. Tänk såhär; först vad är risken att han faktiskt hade Corona? Säg 10%. Next, vad är risken att du skulle blivit smittad ifall han hade Corona? Säg 5%. 0.10 x 0.05 = 0,005. Alltså, chansen att du har Corona är ca 0.5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in