2020-02-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Rapport intervjuade idag läkare på Södersjukhuset som ifrågasatte om Stockholm skulle klara av ett Coronavirus utbrott.
Siffran 1400 vårddygns kapacitet upprepades också.
Bra att Rapport börjar göra sitt jobb o låta läkare ifrågasätta regeringens budskap om bra beredskap.

1400 vårddygn är HELA Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/beredskap-for-smitta-god-i-sverige-atminstone-pa-kort-sikt
Citat:
Det sammanlagda antalet personlig skyddsutrustning i landet är tillräckligt för cirka 5000 diagnosbesök och cirka 1400 vårddygn.

https://www.dagenssamhalle.se/blogg/2020/02/svensk-vard-kan-varda-100-corona-fall-sedan-tar-det-stopp-31588

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/

Median Hospital Stay
The JANA study found that, among those discharged alive, the median hospital stay was 10 days.

1400 / 10 = 140 pers

"Vår beredskap är god"
Citera
2020-02-24, 20:25
Medlem
fernebos avatar
Nu även Aftonbladet:

Citat:
Regeringen meddelade på en presskonferens att beredskapen mot ett Coronautbrott är bra. Den bilden delar dock inte Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet.

– Den svenska sjukvården är inte på topp för tillfället. Om den ska utsättas för ytterligare ansträngningar blir det inte lätt.

Britton lyfter fram att antalet infektionsplatser i Sverige redan är få. Han anser att Sverige ska aktivera en beredskapsplan och noga undersöker vad det skulle innebära för sjukvården om ett par hundra platser måste användas för Coronasjuka patienter.

– Vi har de lägsta antalet sängplatser per invånare i hela Europa. Ska vi sänka det ytterligare genom att öppna platser för den här infektionen, då blir det svårt. Men omöjligt ska det väl inte vara i ett välorganiserat land, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dO80az/myndigheternas-coronavarning--kan-bli-som-apotekstjanstkaoset
Citera
2020-02-24, 20:31
Medlem
Wow! Vad händer när Corona når Afrika gyllene tider för båtfabrikamderna i Nordafrika?
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-02-24 kl. 20:34.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Blir det kaos får väl sjukhusen ta över gymnastiksalar och dylik för att vårda patienter. Plats finns det någonstans.
Citera
Medlem
När smittan nu grasserar fritt i Iran är det förstås kört vad gäller smittspridning därifrån. Det är en nation som sedan robotattacken senast inte går att lita på, inte i något avseende. Med glädje åser jag därför att flygtrafiken ställs in i stor omfattning. Dags att skära av det landet från omvärlden. Det borde redan ha gjorts av andra orsaker, men man tar vad man får. Sedan ska mullorna myllas ned.
Citera
2020-02-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Haha, hissen går inte enda upp om man tror att detta endast är en vanlig influensa.

Jag hoppas du dör först när det väl kommer till Sverige. Det enda som just har gjort viruset segt är åtgärder som gjorts, tyvärr har de dock gjort för lite åtgärder annars hade detta aldrig kommit till Europa eller USA.

Det växer varje dag och om du tror på Siffrorna från Kina så undrar jag hur du klarar dig i livet..

Viruset kanske inte är en utrotarvirus men du kommer få se viruset fästa sig på fler ställen och fler kommer bli påverkade..

Välkommen in i verkligheten.

Det beskriver vanlig influensa ganska så bra. Årets influensa har varit bra mkt värre än årets corona.

Vi ska givetvis tro på foliehats doktor på youtube istället.

Ökningen har minskat ganska så kraftigt och dödligheten är på ungefär samma nivå som influensa.

Verkligheten måste vara ett främmande ord för foliehattar som ni.

Det finns absolut inget som tyder på att detta viruset är ens en bråkdel av så farligt som all skrämselpropaganda som media för ut. Ni kommer väl om 5 år fortfarande skrika och oja er om att snart smäller det. Är man en foliehatt så är man inte mottaglig för verkligheten.
Senast redigerad av Hew18 2020-02-24 kl. 20:36.
Citera
2020-02-24, 20:32
Medlem
Jag har tröttnat på att följa den här farsen, men det som slog mig idag när jag kollade senaste nytt är att antalet smittade i Kina är ungefär samma idag som för en vecka sedan, likaså antaletet döda.
Samtidigt har Kina släppt på restriktionerna och fabrikerna är up n running igen som vanligt.
Nu ska vi ojja oss över 43 sjuka i iran eller en handfull i Italien istället.
Är det inte dags att inse att det här Coronaviruset är en kinapuff? Bokstavligen.
Citera
2020-02-24, 20:36
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag har tröttnat på att följa den här farsen, men det som slog mig idag när jag kollade senaste nytt är att antalet smittade i Kina är ungefär samma idag som för en vecka sedan, likaså antaletet döda.
Samtidigt har Kina släppt på restriktionerna och fabrikerna är up n running igen som vanligt.
Är det inte dags att inse att det här Coronaviruset är en kinapuff? Bokstavligen.
Det börjar alltid någonstans.. Kina har kanske nått sin peak (om myndigheterna är att lita på). Nu blir det andra länders tur.

Sydkorea - 833
Japan - 144
Italien - 219

För att nämna några, och dessa sprider sig ganska fort nu.
Citera
2020-02-24, 20:38
Medlem
Citat:

Det är inte 43 som insjuknat i Iran, utan snarare lite drygt 10 till. Lyckligtvis så har alla dessa upptäckts i välutrustade länder som Omar, Kuwait, Libyen osv.

Att tro att det inte råder en fullskalig epidemi i Iran med tusentals smittade varav hundratals fördelat sig runt om i världen är bara förnekelse eller okunskap.

Puss på kinden.
Citera
2020-02-24, 20:39
Medlem
Citat:

Ja, hur man kan låtsas som att det blir mer alarmerande då det har nästan helt stagnerat och inga av domedagsprofetiorna har ens varit i närheten av att bli sanna är helt otroligt.
Citera
2020-02-24, 20:39
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Trollat klart snart med idiotierna om att viruset inte är värre än vanlig influensa? Det argumentet har besvarats och krossats om och om igen både här i tråden och på andra ställen.

Sen verkar somliga även ha svårt att fatta att det här viruset precis börjat sin spridning och mutation. Hur det slutar och huruvida det muteras till ett "supervirus" eller ej återstår naturligtvis att se.

En del här inne är som levande parodier på ordspråket "Ropa inte hej förrän du är över bäcken".

Hur lång tid tog det för Spanska sjukan, från det att viruset upptäcktes först, tills den muterade och slog till på allvar med miljoner döda?
Citera
2020-02-24, 20:40
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Kinapuff eller ej men det ökar fortfarande med 10% per dygn fast flera länder har ganska stora restriktioner. Jag vill inte ens ha en kinapuff så jag kommer följa detta och vara vaksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in