2020-02-24, 21:03
Medlem
23 döda utanför Kina enligt dagens WHO rapport.
För två veckor sedan var 319 smittade.
CFR med hänsyn till fördröjda dödsfall blir då 23/319 = 7%.
Litet urval förstås, men ändå. Ser inte lysande ut direkt.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports
Citera
2020-02-24, 21:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Bara under förra året gick staten med 112 miljarder i överskott. Eftersom sossarna verkar tycka att det helt ok att kommunernas ekonomi fortsätter att krascha, så har de det mesta av pengarna kvar.

Kanske man kan ta lite av de pengarna och helt enkelt göra en rejäl genomgång och skjuta till de pengar som behövs för att höja beredskapen?

På en presskonferens förväntar jag mig inte att höra ett tomt jävla "Sverige har god beredskap" Jag vill inte heller höra att man ger bort en massa pengar till andra länders sjukvård när vår egen befinner sig i kris. Jag vill höra hur planen ser ut och vad man nu gör för att klara en omfattande epidemi. Tyvärr så tror jag inte att regeringen är mogen den uppgiften! Jag tror att faktiskt Löfven, Hallengren, Eriksson och alla andra överbetalda kräk till ministrar är för dumma för att förstå vad som kan komma att drabba oss. De har verktygen! De har tom pengarna. Ändå så är det bästa de kommer på att ge bort pengar till andra.. Fy Fan!

Lite lustigt faktiskt, fick för en timme sen ett samtal från MSB. De gör tydligen en undersökning om vad folk vill ha för information och hur man vill ha informationen beroende på hur allvarlig uppkommen situation ev. skulle bli. Alltså frågor om hur man tycker krisinformation bör vara.
De kommer nog att ringa flera riktnumret är 013
Citera
2020-02-24, 21:05
Medlem
Har letat massa och får svar som "could" or "there is no proof"

Undrar vad som skrivits om hur virusets sprids. Är det helt luftburet? Det vill säga om en person med viruset hostar, nyser eller andas, kan viruset då ligga kvar i det rummet, i luften, i typ minimal partikelform, typ som en ånga?

Vet någon hur det brukar vara med influensavirus etc? Vi har en snubbe på jobbet som är sjuk efter att ha varit i norra Italien men han har inte kollat sig, han ska jobba hemma och avvakta, men jag var på samma arbete som honom en halvdag och har varit i köket och så där han varit, men han har inte varit och hostat eller nyst på eller nära mig.

OM han har viruset, hur stor är chansen att jag blir sjuk oroar mig 24/7 kommer inte kunna sova
Citera
2020-02-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det tror du?
Det kräver förstås att telefonisten på 112 först övertygas om att det verkligen är en hjärtattack, annars kommer Alvedon att rekommenderas.
Du har inte upplevt verklig fara för liv och behov av vård på några år gissar jag? Sverige är tyvärr Inte det land du minns.
Off topic. Men du snackar skit. Sluta sprida falsk information.
Citera
2020-02-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst börjar man bli trött men en pandemi är en långdragen process som inte går över på fyra veckor. Hur farligt detta är vet vi först efter ett par veckor om vi själva hinner studera Sydkorea, Japan och Italien. Iran och Kinas uppgifter är väl så där att gå efter. Kinas åtgärder var ju extrema så en vanlig influensa är det knappast. Låt se hur vårt land hanterar det eller om makten gör som du rekommenderar, glöm det bara och låt det komma.

Självklart måste Kina släppa restriktioner annars går dom ju under ekonomiskt. Nu känner vanligt folk till det och kan skydda sig men det kommer ändå att spridas fast långsammare. Kina får hoppas att inte dödsfallen stiger för det är ju ett högt stressande tempo i deras fabriker.

Om det här snabbt får spridning här fast i kanske 4-8 gånger den vanliga influensans omfattning och där människor blir hemma sjukskrivna eller i karanän blir det gott för landets företag och ekonomi? Klara vårdapparaten av de 20% svårt sjuka? Knappast en Kinapuff utan ett brutalt uppvaknande över ur dåligt rustad vi är då det gäller pandemier, krig och katastorfer. Tror du tex. att vi idag kan stoppa Ryssen mer än en dag? Klarar vi av att släcka årets skogsbränder utan hjälp eller låter vi som vanligt skiten brinna upp? Klarar landet av att handera våldet vi ser idag? Vårdkriser?

Jag hade inte heller varit orolig i ett välskött land.

Håller med dig i det du säger,
Men med tanke på facit i hand om vi nu kan lita på Kina är att detta var en överdriven åtgärd, om än bemärkansvärd (kanske med sars i recent memory från Kinas del?)
Det här börjar mer och mer likna en marknadsföringskampanj för ett framtida vaccin som ska injiceras på var och varannan stolle på planeten.
Vi får väl se helt enkelt.
Citera
2020-02-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har letat massa och får svar som "could" or "there is no proof"

Undrar vad som skrivits om hur virusets sprids. Är det helt luftburet? Det vill säga om en person med viruset hostar, nyser eller andas, kan viruset då ligga kvar i det rummet, i luften, i typ minimal partikelform, typ som en ånga?

Vet någon hur det brukar vara med influensavirus etc? Vi har en snubbe på jobbet som är sjuk efter att ha varit i norra Italien men han har inte kollat sig, han ska jobba hemma och avvakta, men jag var på samma arbete som honom en halvdag och har varit i köket och så där han varit, men han har inte varit och hostat eller nyst på eller nära mig.

OM han har viruset, hur stor är chansen att jag blir sjuk oroar mig 24/7 kommer inte kunna sova

Ja, i slutna utrymmen kan det smitta som aerosol (mindre droppar som svävar i luften längre tid). Men det verkar inte vara den huvudsakliga smittvägen. Allt enligt dagens WHO briefing. Se deras youtube kanal.

"Helt luftburet" som exempelvis mässling är det med högsta sannolikhet inte.
Citera
2020-02-24, 21:10
Medlem
Citat:
Det tror du?
Det kräver förstås att telefonisten på 112 först övertygas om att det verkligen är en hjärtattack, annars kommer Alvedon att rekommenderas.
Du har inte upplevt verklig fara för liv och behov av vård på några år gissar jag? Sverige är tyvärr Inte det land du minns.
Det jag beskrev är självupplevt jag satt vid köksbordet i Enskede, ringde 112 och låg på operationsbordet på SÖS inom 30-45 minuter. Det var lite panikartat för mig så jag kan inte säga exakt på minuten. Kan ha varit snabbare.
Citera
Medlem
Minegensyns avatar
Sverige har ju minst vårdplatser på sjukhus per invånare i EU
Citera
Medlem
Nu debatt mellan Tegnell och Björn Olsen på SVT aktuellt

https://www.svtplay.se/video/2474153...24-feb-21-00-2
Citera
2020-02-24, 21:11
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vid hjärtattack kommer ambulansen bums och man ligger på operationsbordet inom 30-45 minuter från samtalet till 112. Även på SÖS.

In your dreams ...

https://www.sjukvardsuppropet.se/samtliga
https://mitti.se/nyheter/barnbarn-fortvivlade-hjartinfarkt/
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/07/31/kvinna-dog-av-obevittnat-hjartstopp-pa-sjukhus/
Citera
2020-02-24, 21:11
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Håller med dig i det du säger,
Men med tanke på facit i hand om vi nu kan lita på Kina är att detta var en överdriven åtgärd, om än bemärkansvärd (kanske med sars i recent memory från Kinas del?)
Det här börjar mer och mer likna en marknadsföringskampanj för ett framtida vaccin som ska injiceras på var och varannan stolle på planeten.
Vi får väl se helt enkelt.

Hade det varit sant så hade ju inte media och WHO mm gått ut och försökt lugna folk. Då hade de ju gjort skräckpropaganda istället.
Citera
2020-02-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Det är bra med lite kontrast i tråden en frisk fläkt
Dock delar jag inte dina åsikter men jag respekterar dom och hoppas du kan övertal a mig om att detta inte skulle kunna påverka befolkningen

Jag hoppas verkligen att du skulle ha rätt med att detta bara är en vanlig sketen influensa men jag tror inte på det!
Jag hoppas kina har ljugit om allt och snart hoppar fram o säger april april eran dumma sill. Då hade stenen lättat från bröstet
Eller att de döda inte har haft Corona utan bara fel på mätinstrumenten som egentligen är placebo allt för att likvidera/skjuta av oliktänkande och personer de vill undanröja och skylla på Corona.
Mindre bra iof men för västerlänningar ok.

Vad exakt är det du tycker är så alarmerande och hur kan du blunda för att det nästan helt stagnerat? Folk här inne har betett sig extrem rädda från dag 1, och kommit med en massa lustig utspel, varav i princip inget har visat sig vara sann. Så varför då bete sig som att det har blivit så mkt värre?

Säg att de ca 2700 hade dött av influensa istället? Hade det fått dej att må bättre, och varför? 2700 är ingen hög siffra.

Visst det är farligare än en influensa ur det perspektivet att det är något nytt och mer okänt etc. Men annars tyder inget på att det är farligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in