2020-02-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Men, är inte detta mer eller mindre spanska sjukan om vården kollapsar?

Tar vi snälla siffror så behöver 5% IVA, dessa är knalldöda om vården packar. Jag är inte riktigt säker på vilken tid av vård resterande 10% behöver som räknas in i ”behov av vård på sjukhus” men låt säga att 3% av dessa packar ihop så har vi 8%. Det är väl ändå ganska likt?

Detta är väl isåfall spanska sjukan omgång 2 men med modern vård som tar ner dödsfallen. Ja, nu bortser jag från att Spanskan tog många unga pga immunförsvarets reaktion osv men i rena siffror.
Jo det kan bli illa men jag är inte så säker på att det blir riktigt så allvarligt.

Visst jag kan ha fel men nya siffror från WHO visar att man nu passerat kulmen på epidemin.
Citera
2020-02-24, 20:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag som är i en riskgrupp och har familjemedlemmar i en riskgrupp. Om
Smittan kommit till min lilla stad, vad skulle ni göra då om ni var i min sits? Funderat på detta lite
Jag skulle se till att jag skulle behöva lämna hemmet så lite som möjligt om smittan börjar spridas. Dvs att man ser till att man har mat och de mediciner man behöver hemma så att man klarar sig under en längre tidsperiod.

Tror du annars kan få bättre svar i den här tråden:
(FB) Prepping inför epidemi/pandemi
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur lång tid tog det för Spanska sjukan, från det att viruset upptäcktes först, tills den muterade och slog till på allvar med miljoner döda?

Svårt att säga exakt tidpunkt. Men andra vågen dröjde ju flera månader.

De som blev sjukast av spanska sjukan flyttades från fronten till sjukhusen, medan de som fick mindre allvarliga symptom stannade i skyttegravarna. Under tiden som de sjukaste flyttades hann de också med konststycket att sprida viruset. På så vis skapades en aktiv selektionsprocess där de farligaste förändringarna av viruset blev mest framgångsrika. Mutationen sker kontinuerligt. Hur snabbt det går beror på hur vi hanterar det. I ett laboratorium kan man säkert få ett virus att mutera i en viss riktning väldigt snabbt, så länge man inför en aktiv selektion på mikronivå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror ju situationen i Iran är den värsta utanför KIna med som det uppges 50 stycken döda i staden Qom som inte ligger så långt från Teheran. Hur många kan vara smittade? Ingen vet. Sjukhuspersonal är rädda eftersom de inte har skyddsutrustning. Man kan anta att det inte finns någon koll alls i Iran. Och det är kallt fortfarande i de här trakterna i Iran. Det kan dröja tror jag innan viruset spridit sig till norra Europa. Kanske inte förrän i höst och kommande vinter.

Hoppet är det sista som överger oss och senaste nytt är alltså att vi ska hoppas att detta kommer ge effekt till nästa vinter?
Nu får ni ge er.
Alla med dödslängtan eller hopp om action i tillvaron har jag ett råd till:
Sno valfri bil och kör så fort du kan på e4 från norr till söder.
Mycket roligare och ungefär samma chans att stryka med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja, hur man kan låtsas som att det blir mer alarmerande då det har nästan helt stagnerat och inga av domedagsprofetiorna har ens varit i närheten av att bli sanna är helt otroligt.

Det är bra med lite kontrast i tråden en frisk fläkt
Dock delar jag inte dina åsikter men jag respekterar dom och hoppas du kan övertal a mig om att detta inte skulle kunna påverka befolkningen

Jag hoppas verkligen att du skulle ha rätt med att detta bara är en vanlig sketen influensa men jag tror inte på det!
Jag hoppas kina har ljugit om allt och snart hoppar fram o säger april april eran dumma sill. Då hade stenen lättat från bröstet
Eller att de döda inte har haft Corona utan bara fel på mätinstrumenten som egentligen är placebo allt för att likvidera/skjuta av oliktänkande och personer de vill undanröja och skylla på Corona.
Mindre bra iof men för västerlänningar ok.
Citera
2020-02-24, 20:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men stoppar de virus? Tror inte det.........

Här finns information:
Citat:
Andningsskydd mot virus
För alla typer av andningsskydd mot virus som är luftburna ska typen av virus samt arbetsuppgifter och arbetsmiljö vägas in i valet.

Arbete under långa arbetspass i närheten av virus kräver också mer av bäraren. Hänsyn måste därför tas till hur ditt andningsskydd kan underlätta andning samt arbete.

Nedan finns förslag på andningsskydd med klass P3 eller FFP3 filter.

Tänk på att du kan behöva kompletterande skyddsutrustning som exempelvis skyddsglasögon, korgglasögon, skyddshandskar, skydds- och engångskläder samt skyddsstövlar.

http://www.procurator.net/sv-se/kunskap-utveckling/produktfakta/fakta-andningsskydd-riskbedoemning/andningsskydd-mot-virus

Citat:
... Detta andningsskydd är klassat FFP3V vilket gör att det stoppar virus och bakterier och radioaktiva partiklar.

https://www.familjetrygg.se/sv/artiklar/skyddsmask-skyddar-mot-bla-viruspartiklar-zekler-ffp3-3-pack-1403v.html

Citat:
”Pandemic Virus Facemask Protection”
https://youtu.be/TLmrkaTCoU8
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag är nyfiken... Tänker du dig köpa detta på riktigt? När tänker du i så fall använda det? När du går till Ica och liknande?

Hypotetiskt: Om det blev ett utbrott och jag hade haft 10k till en driven friskluftsdräkt
så hade jag utan tvekan använt den till ica då jag tillhör de 10% som är rökt om
jag får viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag hoppas jag har fel och det bara är cirka 50 insjuknade i Iran. Sorry for this.

det är ungefär 50 döda i bara en stad i Iran, Qom

http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2020/02/24/Iranian-MP-50-dead-from-coronavirus-in-Qom-Health-Minister-to-blame-ILNA.html

Men sen har det ju dykt upp massor av smittade i andra länder, som besökt iran.

Det betyder ju för alla som klarar av att tänka minsta lilla, att smittans finns i hela iran.
Citera
2020-02-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja det finns säkert ett mörkertal, men och? Det är positivt då det antyder på att dödligheten är lägre, och många har influensa utan att ha fått någon diagnos också. Mörkertal är naturligt och inte alarmerande.

De lägsta seriösa uppskattningarna utav dödligheten kommer att medföra ekonomisk kollaps och oroligheter över hela landet om en bråkdel av befolkningen blir smittade. Lyckligtvis är Iran ett för svenskarna främmande land. Finns inga med familj eller rötter i Iran alls här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-19
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar i Uppsala, säger att viruset är farligare än en vanlig influensa, att dödligheten är högre.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ar-coronaviruset-farligare-an-en-vanlig-influensa

Tyvärr är detta en allvarlig sjukdom, men visst är det många som i onödan fasar för domedagen.

Han är ett typ exempel på att media låter mest de mest alarmistiska "experterna" få komma till tals, det blir bättre tv då, än någon som säger sanning, att det inte är vidare farligt. Han ska inte tas på så stort allvar. Han grundar inte heller sina utspel på någon form av fakta. 2% nämner han, men det är vad influensa har för dödlighet också.
Citera
Bannlyst
Jag kanske har missat det i tråden, men ligger sidan med liveuppdatering nere? Jag blir ombedd att logga in sedan ett par timmar tillbaka.
Citera
2020-02-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Situationen är inte sån just nu att vi behöver ta gymnastiksalar i anspråk. Jag känner ett antal sjuksköterskor som inte arbetar ihjäl sig mer än någon annan. En bekant med riktiga vårdbehov tog sig till akuten för två veckor sedan, blev undersökt och opererad inom fem timmar från ankomst...
SÖS låter illa men det är inte representativt för hela landet.

Vid hjärtattack kommer ambulansen bums och man ligger på operationsbordet inom 30-45 minuter från samtalet till 112. Även på SÖS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in