2020-02-24, 20:40
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag har tröttnat på att följa den här farsen, men det som slog mig idag när jag kollade senaste nytt är att antalet smittade i Kina är ungefär samma idag som för en vecka sedan, likaså antaletet döda.
Samtidigt har Kina släppt på restriktionerna och fabrikerna är up n running igen som vanligt.
Nu ska vi ojja oss över 43 sjuka i iran eller en handfull i Italien istället.
Är det inte dags att inse att det här Coronaviruset är en kinapuff? Bokstavligen.

Jag tror ju situationen i Iran är den värsta utanför KIna med som det uppges 50 stycken döda i staden Qom som inte ligger så långt från Teheran. Hur många kan vara smittade? Ingen vet. Sjukhuspersonal är rädda eftersom de inte har skyddsutrustning. Man kan anta att det inte finns någon koll alls i Iran. Och det är kallt fortfarande i de här trakterna i Iran. Det kan dröja tror jag innan viruset spridit sig till norra Europa. Kanske inte förrän i höst och kommande vinter.
Citera
2020-02-24, 20:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Den pensionerade smittskyddsläkaren i Expressen talar om 510 IVA-platser, 100 000 som behöver intensivvård vid ett fullskaligt utbrott och en kapacitet att klara 45 500 vårdtillfällen per år (observera per år). Dessa vårdtillfällen är normalt betydligt kortare än de 2–3 veckor som allvarligt sjuka Covid-19 patienterna kräver. Man väljer ju vem man ska tro på, våra politiker eller en pensionerad smittskyddsläkare. Men helt klart så är det ju två olika bilder som ges.

Men vad ska politikerna göra? Säga att vår beredskap är urusel? Vi har de senaste 14 åren delat ut tusen miljarder i jobbskatteavdrag. Vi har prioriterat låg skatt i stället för en hög krisberedskap bland annat.

Bara under förra året gick staten med 112 miljarder i överskott. Eftersom sossarna verkar tycka att det helt ok att kommunernas ekonomi fortsätter att krascha, så har de det mesta av pengarna kvar.

Kanske man kan ta lite av de pengarna och helt enkelt göra en rejäl genomgång och skjuta till de pengar som behövs för att höja beredskapen?

På en presskonferens förväntar jag mig inte att höra ett tomt jävla "Sverige har god beredskap" Jag vill inte heller höra att man ger bort en massa pengar till andra länders sjukvård när vår egen befinner sig i kris. Jag vill höra hur planen ser ut och vad man nu gör för att klara en omfattande epidemi. Tyvärr så tror jag inte att regeringen är mogen den uppgiften! Jag tror att faktiskt Löfven, Hallengren, Eriksson och alla andra överbetalda kräk till ministrar är för dumma för att förstå vad som kan komma att drabba oss. De har verktygen! De har tom pengarna. Ändå så är det bästa de kommer på att ge bort pengar till andra.. Fy Fan!
Citera
2020-02-24, 20:42
Medlem
Räkna med att få corona. Men du kanske inte ens märker det om du inte hör till någon av riskgrupperna, skriver de i denna artikel.

Livslängden på befolkningarna kommer nog ner kan vi räkna med.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/02/covid-vaccine/607000/
Citera
2020-02-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Jo visst, svensk polis jobbar ju med trygghetsskapande åtgärder vid tex bilbränderna i Trollhättan. Otroligt avskräckande och respektingivande..

Medel och motmedel... Om babbeluringarna försöker skrämma sig till vård i ett sånt läge så sitter dom garanterat med några gram bly innanför skallbenet till slut. Det är ju självklart. Det skulle vara en helt annan situation.
Det skulle säkert inte vara brist på frivilliga ordningshållare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Det är inte 43 som insjuknat i Iran, utan snarare lite drygt 10 till. Lyckligtvis så har alla dessa upptäckts i välutrustade länder som Omar, Kuwait, Libyen osv.

Att tro att det inte råder en fullskalig epidemi i Iran med tusentals smittade varav hundratals fördelat sig runt om i världen är bara förnekelse eller okunskap.

Puss på kinden.

Ja det finns säkert ett mörkertal, men och? Det är positivt då det antyder på att dödligheten är lägre, och många har influensa utan att ha fått någon diagnos också. Mörkertal är naturligt och inte alarmerande.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror ju situationen i Iran är den värsta utanför KIna med som det uppges 50 stycken döda i staden Qom som inte ligger så långt från Teheran. Hur många kan vara smittade? Ingen vet. Sjukhuspersonal är rädda eftersom de inte har skyddsutrustning. Man kan anta att det inte finns någon koll alls i Iran. Och det är kallt fortfarande i de här trakterna i Iran. Det kan dröja tror jag innan viruset spridit sig till norra Europa. Kanske inte förrän i höst och kommande vinter.

50 döda?
Citera
2020-02-24, 20:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Flyg som vanlig sa de för 2-3 veckor sedan. Se hur bra det gick WHO? Allt är deras fel. Företag och länder lyssnade på dem.

Ja, det var WHO som som såg till att Kinasjukan SARS-CoV-2 fick full tillgång till flyg, för maximal smittspridning.

Dessa djävulens hantlangare borde ställas till svars likt krigsförbrytarna vid Nürnbergrättegångarna.
Citera
2020-02-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det beskriver vanlig influensa ganska så bra. Årets influensa har varit bra mkt värre än årets corona.

Vi ska givetvis tro på foliehats doktor på youtube istället.

Ökningen har minskat ganska så kraftigt och dödligheten är på ungefär samma nivå som influensa.

Verkligheten måste vara ett främmande ord för foliehattar som ni.

Det finns absolut inget som tyder på att detta viruset är ens en bråkdel av så farligt som all skrämselpropaganda som media för ut. Ni kommer väl om 5 år fortfarande skrika och oja er om att snart smäller det. Är man en foliehatt så är man inte mottaglig för verkligheten.
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar i Uppsala, säger att viruset är farligare än en vanlig influensa, att dödligheten är högre.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ar-coronaviruset-farligare-an-en-vanlig-influensa

Tyvärr är detta en allvarlig sjukdom, men visst är det många som i onödan fasar för domedagen.
Citera
2020-02-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Kinapuff eller ej men det ökar fortfarande med 10% per dygn fast flera länder har ganska stora restriktioner. Jag vill inte ens ha en kinapuff så jag kommer följa detta och vara vaksam.

Fast nu verkar det ju faktiskt som att många verkligen Vill att detta ska vara DOOM.
Och jag förstår dem, jag själv skulle inte tacka nej till en ELE i denna grå vardag som bara går ut på att jobba skita äta.
Men nu tror jag att vi kan sluta hoppas för den här gången, tyvärr.
Citera
2020-02-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om det finns extraresurser leker de ju isåfall med folks liv nu, med situationen på SÖS etc. Varför låter de isåfall personalen slita ut sig fullständigt, om det finns extraresurser?

Situationen är inte sån just nu att vi behöver ta gymnastiksalar i anspråk. Jag känner ett antal sjuksköterskor som inte arbetar ihjäl sig mer än någon annan. En bekant med riktiga vårdbehov tog sig till akuten för två veckor sedan, blev undersökt och opererad inom fem timmar från ankomst...
SÖS låter illa men det är inte representativt för hela landet.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu även Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dO80az/myndigheternas-coronavarning--kan-bli-som-apotekstjanstkaoset

Men är det inte så jäkla typiskt, samtidigt som när två imbeciller håller en presskonferens om att vi har kontroll på läget och skänker bort 40 miljoner till idioten och mutkolven Tetros på WHO så går sjukvården och kommunerna på sina bara knän och lägger ned skolor på löpande band.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
50 döda?

Jag hoppas jag har fel och det bara är cirka 50 insjuknade i Iran. Sorry for this.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in