Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Den pensionerade smittskyddsläkaren i Expressen talar om 510 IVA-platser, 100 000 som behöver intensivvård vid ett fullskaligt utbrott och en kapacitet att klara 45 500 vårdtillfällen per år (observera per år). Dessa vårdtillfällen är normalt betydligt kortare än de 2–3 veckor som allvarligt sjuka Covid-19 patienterna kräver. Man väljer ju vem man ska tro på, våra politiker eller en pensionerad smittskyddsläkare. Men helt klart så är det ju två olika bilder som ges.
Men vad ska politikerna göra? Säga att vår beredskap är urusel? Vi har de senaste 14 åren delat ut tusen miljarder i jobbskatteavdrag. Vi har prioriterat låg skatt i stället för en hög krisberedskap bland annat.
Bara under förra året gick staten med 112 miljarder i överskott. Eftersom sossarna verkar tycka att det helt ok att kommunernas ekonomi fortsätter att krascha, så har de det mesta av pengarna kvar.
Kanske man kan ta lite av de pengarna och helt enkelt göra en rejäl genomgång och skjuta till de pengar som behövs för att höja beredskapen?
På en presskonferens förväntar jag mig inte att höra ett tomt jävla "Sverige har god beredskap" Jag vill inte heller höra att man ger bort en massa pengar till andra länders sjukvård när vår egen befinner sig i kris. Jag vill höra hur planen ser ut och vad man nu gör för att klara en omfattande epidemi. Tyvärr så tror jag inte att regeringen är mogen den uppgiften! Jag tror att faktiskt Löfven, Hallengren, Eriksson och alla andra överbetalda kräk till ministrar är för dumma för att förstå vad som kan komma att drabba oss. De har verktygen! De har tom pengarna. Ändå så är det bästa de kommer på att ge bort pengar till andra.. Fy Fan!