2020-02-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
En annan sak som gör att jag tänker att det är kört redan från början är för att vi är så sjukt dåliga på problemlösning, för allt måste göras by the book hur stor kris det än är. Om vi t.ex. har brist på material eller sjukhusplatser då smäller vi inte bara upp ett sjukhus på några dagar som i Wuhan. Nej, då måste det kravspesas och upphandlas enligt ramavtal och sedan ska beslutet överklagas av de som inte vann och vid det laget man ens kan börja fundera på produktion är alla döda och ligger i massgravar istället för på akuten.
Nja COVID-19 medför nog inga massgravar. En superinfluensa av typen Spanska sjukan, däremot, kan nog bli riktigt illa.

Det kanske är det positiva med den här pandemin - vi får upp ögonen för att pandemiberedskap är livsviktigt, så att vi är förberedda när den verkligt farliga pandemin kommer.

EDIT: Sedan håller jag helt med om att administration har växt till närmast ohanterbart både i vården och i samhället i övrigt!
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-24 kl. 20:14.
Citera
2020-02-24, 20:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Det rekommenderas ju P3 mask?

P3 garanterar bara .3um .... corona .125um

P3 är ej garanti... Måste läsa finstilta för varje mask.... P3 är bara en mini spec....

Glöm munskydd! Halv eller Helmask + Huva är minimi.... Och man måste läsa finstilta för
valt filter......

Sanering..... Kläderna/dräkt måste kastas och brännas innan man går in i hem... OSV.
Citera
2020-02-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
En annan sak som gör att jag tänker att det är kört redan från början är för att vi är så sjukt dåliga på problemlösning, för allt måste göras by the book hur stor kris det än är. Om vi t.ex. har brist på material eller sjukhusplatser då smäller vi inte bara upp ett sjukhus på några dagar som i Wuhan. Nej, då måste det kravspesas och upphandlas enligt ramavtal och sedan ska beslutet överklagas av de som inte vann och vid det laget man ens kan börja fundera på produktion är alla döda och ligger i massgravar istället för på akuten.
Ja, jag kan inte annat än hålla med, papper hit och dit och beslut hit och dit, tar väl bara ett år allt de`?
Citera
2020-02-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Någon som fortfarande anser jag var en idiot när jag ansåg att Kina och hela Sydostasien skulle stängts ner och ingen skulle tillåtits resa därifrån, dessutom att det var en idioti att medborgare i regi EU och andra organisationer, flögs hem, tvärs över jorden?

Skit samma hur det slutgiltiga utfallet blir - detta kunde stoppats och kvästs i en mycket tidigare linda, men när hela världen nu visar sig vara handlingsförlamade så kan man bara inse att mänskligheten är totalkörd när nästa, än mer potenta virus kommer över oss.

Det blir ju mer och mer uppenbart för var dag som går att detta inte är något farligt utan extremt överdrivet och skadorna av det hela kommer inte så mkt ifrån viruset i sig, utan just hysterin och åtgärderna, så ännu mer extrema åtgärder, hade ju bara gjort skadan värre

Sedan går det mer eller mindre inte att stoppa ett virus som är så smittsamt som ni vill få det till att verka som. Innan det blir känt så har det redan spridit sig utom kontroll ändå, så alla blockader är ganska så meningslösa och enbart skadliga.

Men jag håller med om att världen kommer kollapsa då väl ett supervirus kommer, vilket är ett riktigt hot även om just detta viruset inte verka vara värre än en vanlig influensa. Världen är för sammanknuten, så det sprids extremt fort. Barriärer hjälper dock inte, utan gör saken bara värre, isynnerhet om viruset är väldigt smittsamt och har lång inkubationstid, för då kommer det smitta ut innan man har fått upp några barriärer ens.

Medicinska och teknologiska framsteg kan dock rädda oss ifrån hot ifrån framtida virus och bakterier.
Citera
2020-02-24, 20:13
Medlem
Läser de inte Don Quijote i skolan längre?
Citera
2020-02-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att undvika kineser idag ser jag inte som rasistiskt, det är ren självbevarelse drift, det handlar om smittan inte personerna i sig. Hur skall man vet om nån är smittad eller ej?

Det är inte bara kineser som är smittade, du får undvika många olika folkslag nu.
Citera
2020-02-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det blir ju mer och mer uppenbart för var dag som går att detta inte är något farligt utan extremt överdrivet och skadorna av det hela kommer inte så mkt ifrån viruset i sig, utan just hysterin och åtgärderna, så ännu mer extrema åtgärder, hade ju bara gjort skadan värre

Sedan går det mer eller mindre inte att stoppa ett virus som är så smittsamt som ni vill få det till att verka som. Innan det blir känt så har det redan spridit sig utom kontroll ändå, så alla blockader är ganska så meningslösa och enbart skadliga.

Men jag håller med om att världen kommer kollapsa då väl ett supervirus kommer, vilket är ett riktigt hot även om just detta viruset inte verka vara värre än en vanlig influensa. Världen är för sammanknuten, så det sprids extremt fort. Barriärer hjälper dock inte, utan gör saken bara värre, isynnerhet om viruset är väldigt smittsamt och har lång inkubationstid, för då kommer det smitta ut innan man har fått upp några barriärer ens.

Medicinska och teknologiska framsteg kan dock rädda oss ifrån hot ifrån framtida virus och bakterier.

Vilka skador menar du har uppstått pga åtgärder?
Citera
2020-02-24, 20:18
Avslutad
Citat:

Trollat klart snart med idiotierna om att viruset inte är värre än vanlig influensa? Det argumentet har besvarats och krossats om och om igen både här i tråden och på andra ställen.

Sen verkar somliga även ha svårt att fatta att det här viruset precis börjat sin spridning och mutation. Hur det slutar och huruvida det muteras till ett "supervirus" eller ej återstår naturligtvis att se.

En del här inne är som levande parodier på ordspråket "Ropa inte hej förrän du är över bäcken".
Citera
2020-02-24, 20:19
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja COVID-19 medför nog inga massgravar. En superinfluensa av typen Spanska sjukan, däremot, kan nog bli riktigt illa.

Det kanske är det positiva med den här pandemin - vi får upp ögonen för att pandemiberedskap är livsviktigt, så att vi är förberedda när den verkligt farliga pandemin kommer.

EDIT: Sedan håller jag helt med om att administration har växt till närmast ohanterbart både i vården och i samhället i övrigt!

Men, är inte detta mer eller mindre spanska sjukan om vården kollapsar?

Tar vi snälla siffror så behöver 5% IVA, dessa är knalldöda om vården packar. Jag är inte riktigt säker på vilken tid av vård resterande 10% behöver som räknas in i ”behov av vård på sjukhus” men låt säga att 3% av dessa packar ihop så har vi 8%. Det är väl ändå ganska likt?

Detta är väl isåfall spanska sjukan omgång 2 men med modern vård som tar ner dödsfallen. Ja, nu bortser jag från att Spanskan tog många unga pga immunförsvarets reaktion osv men i rena siffror.
Citera
2020-02-24, 20:21
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:

Haha, hissen går inte enda upp om man tror att detta endast är en vanlig influensa.

Jag hoppas du dör först när det väl kommer till Sverige. Det enda som just har gjort viruset segt är åtgärder som gjorts, tyvärr har de dock gjort för lite åtgärder annars hade detta aldrig kommit till Europa eller USA.

Det växer varje dag och om du tror på Siffrorna från Kina så undrar jag hur du klarar dig i livet..

Viruset kanske inte är en utrotarvirus men du kommer få se viruset fästa sig på fler ställen och fler kommer bli påverkade..

Välkommen in i verkligheten.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Varför tar inte Sverige detta på allvar? Är de rädda för att de ska kränka virusets rättigheter eller? Stäng gränsen och låt inte en enda risätare ta sig in i landet.

Problemet uppstår när svenskar som varit på semester i länder som har viruset inte längre får komma hem till sitt eget land.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tegnell är statsepidemiolog, borde väl rimligtvis veta mer än gemene man.

Han bör ifrågasättas.

Än så länge lyser smittskyddsläkarna som håller med honom med sin frånvaro. De senaste timmarna har vi snarare överösts med läkare som varnar att vi är riktigt illa ute.

Bättre blir det inte med Tegnell vid rodret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in