2020-02-24, 19:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Rapport intervjuade idag läkare på Södersjukhuset som ifrågasatte om Stockholm skulle klara av ett Coronavirus utbrott.
Siffran 1400 vårddygns kapacitet upprepades också.
Bra att Rapport börjar göra sitt jobb o låta läkare ifrågasätta regeringens budskap om bra beredskap.
Citera
2020-02-24, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Men vad är det för jävla skitsnack om att vi har en beredskap. Jag vet att vi inte har det. Går inte in mer i detaljer kring det. Andra som vet mindre än mig kan ju bara se hur Sverige klarar uppdraget i vården idag, så fattar ni att jag inte hittar på.

Får vi samma utveckling som i Italien ska ni vara riktigt oroliga. Detta virus underskattas.

Sen när började man lita på politiker? Självklart är det bara ren lögn för att inte skapa panik och få folk att fortsätta slava på som vanligt.

Att folk ens förväntar sig att få ärliga utlåtanden från politiker, media och myndigheter i sådana här situationer är helt absurt. Folk är verkligen totalt blåsta.
Citera
2020-02-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Detta är ju jättebra OM det bara dyker upp några enstaka fall. Då går det att bromsa
Ja precis. Hundratals klarar vi men tusentals - Det är en annan sal. Då träffar skiten fläkten.

Sedan krävs det nog att personal omallokeras från icke livsnödvändiga verksamheter, för att bemanna alla isoleringsplatser.
Citera
2020-02-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vet du verkligen nånting om detta? Insider? Eller drar du slutsatser på samma information som mig, nyheter, flashback, tidningar...
Har du inte funderat över om Sverige faktiskt har en beredskap som du inte vet så mycket om? Jag säger inte att jag vet att det är så men jag sitter heller inte och känner mig säker på motsatsen. Jag har inte information till såna slutsatser....

Om det finns extraresurser leker de ju isåfall med folks liv nu, med situationen på SÖS etc. Varför låter de isåfall personalen slita ut sig fullständigt, om det finns extraresurser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vet du verkligen nånting om detta? Insider? Eller drar du slutsatser på samma information som mig, nyheter, flashback, tidningar...
Har du inte funderat över om Sverige faktiskt har en beredskap som du inte vet så mycket om? Jag säger inte att jag vet att det är så men jag sitter heller inte och känner mig säker på motsatsen. Jag har inte information till såna slutsatser....

Ja, jag vet mycket om detta. Väldigt mycket om detta. Mycket mer än du tror och vad jag kan berätta. Samtidigt är det inte så kul att sitta med denna vetskap. För jag kan inte göra så mycket att ändra på det. Det är för många som stoppar huvudet i sanden som en struts. Och sen drar man ekonomikortet "det kostar för mycket". Hoppas på det bästa att det inte händer. När det händer kommer man börja att improvisera. Och då blir det klart att vi inte hade någon beredskap för detta. Sen ser vi ministrar som står i TV och säger "Vi har det under kontroll", vilket de inte har.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Antaligen rekommenderas dom till självkarantän men sen är det upp till var och en om dom gör det eller inte
Frågan e om de som inte vart i venedig vill åka hem med dem som varit med dn tåget till staden?
Godhetsmänniskorna borde ju haka på en potentiell smitthärd?
Citera
2020-02-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Sen när började man lita på politiker? Självklart är det bara ren lögn för att inte skapa panik och få folk att fortsätta slava på som vanligt.

Att folk ens förväntar sig att få ärliga utlåtanden från politiker, media och myndigheter i sådana här situationer är helt absurt. Folk är verkligen totalt blåsta.

Man hoppas på det bästa och att viruset inte synar korten.
Citera
2020-02-24, 19:53
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag kan också tänka mig att det blivit något missförstånd någonstans under rapporteringsvägen. Det är nog inte helt lätt just nu att avgöra vad de gamla och sjuka kan ha dött av. Det verkar ju som om flera av de som dött redan varit under vård för andra sjukdomar.
Exakt så är det. Denna flunsa är inte annorlunda än de vi alltid har vid denna tid på året.
Gamla, svaga och sjuka avlider som vanligt och livet går vidare.
Det är snarare färre döda hittills än i en vanlig influensa. Lyssna inte på alla alarmister utan ta en kopp kaffe och en semla i goda vänners lag!
Citera
2020-02-24, 20:02
Medlem
Vårdcentraler stänger 5 på em...dom är också stängda över helger...problemet är att läkare och vårdpersonal vill inte jobba kvällar nätter och helger..
Nä dagtid vardagar är bekvämt....
Citera
2020-02-24, 20:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är rasistiskt att behandla osmittade asiater som om de vore smittade.

Att undvika kineser idag ser jag inte som rasistiskt, det är ren självbevarelse drift, det handlar om smittan inte personerna i sig. Hur skall man vet om nån är smittad eller ej?
Citera
2020-02-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Finns det något positivt med detta Corona virus ?
Ja det kan få upp pandemifrågan på bordet för västvärldens politiker. Vi har inte den bästa framförhållningen vad gäller sådant här i väst.
Citera
2020-02-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det där är min bild också; Att många som inte borde sökt akuten ändå sitter där och tar upp resurser.

Däremot tror jag nog att vi klarar tresiffrigt svårt sjuka i COVID-19, i landet. Kanske inte i Sthlm, däremot.

En annan sak som gör att jag tänker att det är kört redan från början är för att vi är så sjukt dåliga på problemlösning, för allt måste göras by the book hur stor kris det än är. Om vi t.ex. har brist på material eller sjukhusplatser då smäller vi inte bara upp ett sjukhus på några dagar som i Wuhan. Nej, då måste det kravspesas och upphandlas enligt ramavtal och sedan ska beslutet överklagas av de som inte vann och vid det laget man ens kan börja fundera på produktion är alla döda och ligger i massgravar istället för på akuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in