2020-02-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Men läs gärna inläggen, jag påtalar att jag tänkt tanken att SD hittar på, men eftersom LW varken blir förvånad, upprörd eller äcklad tyder det på att hon hört det förut, vet om det.

Vem vet vilka historier LW fått höra tidigare? Jag sätter en slant på att han vill visa att HD minsann är erfaren. Han vill chocka henne! RENT PÅHITT gissar jag.
Citera
2020-02-24, 12:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem vet vilka historier LW fått höra tidigare? Jag sätter en slant på att han vill visa att HD minsann är erfaren. Han vill chocka henne! RENT PÅHITT gissar jag.

Skulle inte förvåna mig heller.
Citera
2020-02-24, 12:50
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Men läs gärna inläggen, jag påtalar att jag tänkt tanken att SD hittar på, men eftersom LW varken blir förvånad, upprörd eller äcklad tyder det på att hon hört det förut, vet om det.

Jag ville inte anklaga någon specifik för vad hon/han har skrivit, bara påminna i allmänhet att det verkar vara en historia som endast har SD som källa och att han har bevisats vara totalt opålitlig. Själv tror jag inte att denna påstådda trekant har ägt rum utan SD hittar bara på för att fortsätta jävlas med LW alternativt kanske det är ett underförstått skämt mellan LW och SD. Jag tycker att alla som läser och citerar ur fup bör granska historier och påståenden med SD som källa med stark skepsis och fundera på om dessa påståenden har någon annan faktakälla än SD. Jag betraktar honom som narcissist/psykopat och har viss erfarenhet av denna personlighetstyp. En sak man kan vara säker på är att de är beredda att ljuga om vad som helst, närsomhelst, och för vem som helst. De ljuger ofta även när det verkar som om det inte finns någon logisk anledning att ljuga då det ger en slags tillfredställelse som kan vara svår att förstå för lite mera vanliga sinnen som har kvar någon slags respekt för sanningen. Bara mina 2 cents...
Senast redigerad av drunknar 2020-02-24 kl. 12:54.
Citera
2020-02-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skulle inte förvåna mig heller.
Kan så vara. Dock ligger det honom i fatet nu. Är K*arin gift och maken läser konversationen så tror jag inte han skrattar ihjäl sig. Den här fupen (och den här förhandlingen) kommer få konsekvenser för väldigt många.
Citera
2020-02-24, 12:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Där tror jag vi har det, SD letade efter alternativa GM som kunde bindas till platsen (bindas antingen via dna, eller via att de loggat cachen och alltså kände till platsen. Han gjorde väl (?) något uttalande om att han hade sina misstankar om GM men att han tänkte hålla inne på den informationen ett tag?

Låter mycket troligt!
Och ja SD utryckte nåt sånt i de inledande förhören enligt nån blaska.
Citera
2020-02-24, 12:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja, jag har inte varit mild i min bedömning av JG,
Han har varit naiv, godtrogen och duperad. Jag skulle kalla honom en ”nyttig idiot”.
Som uppträtt som en fegis och fähund och senast innan årsskiftet skrek i telefon till Holmes att SD var oskyldig och att han aldrig skulle be om ursäkt.

Och jag tyckte också att N’s svar till JG var mitt i prick. Inga krusiduller där inte.

Ibland får man bara ta konsekvensen av sina handlingar.
Man gör sina val, och man får äga detta.
Att JG är ledsen för att han och LW inte hann bli vänner igen...ja han hade faktiskt rätt låååång tid på sig. Men istället valde han att hänga SD i hasorna och bl.a sitta här på FB och identifiera konton och skicka otrevliga meddelanden till dessa och återrapportera till SD i sms om saker som skrevs .
Lena kunde istället behövt hans stöd, i sin ensamhet med denna sjuka sadist Stefan.

Jag tror på Karma..och de som av lojalitet mot SD medvetet hållit viktig information för sig själv och inte ens i polisförhör yppat detta (troligen inte förrän de konfronterats med skärmdumpar av komversationerna) kommer att få betala....
Ja det konstiga är att JG ÄR misstänksam i sms:en till SD så han anar något och då blir det ännu underligare att man döljer saker för polisen.
NW är min idol nu. "Manshora"

För övrigt har jag j-ligt svårt för en del personer och resonemang om LW:s skuld i den här tråden. Alla diskussioner som bara upprepar sig. Orkar inte slösa min energi och mitt humör på detta och ägnar mig åt virustråden i stället som iofs inte är så glädjande heller...
Senast redigerad av TaxenSixten 2020-02-24 kl. 13:01.
Citera
2020-02-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra att ni äntligen slutat med tramset om att kvinnor ingenting kan göra för att förhindra att bli mördade.

Det finns visst mycket de kan göra. Citerar återigen mirandamirage.

Backa ut ur destruktiva relationer, konfrontera inte, bry dig inte om rätt och fel och hävda inte din rätt. Sök inte konflikt, utan släpp greppet. Skydda ditt liv och sök skydd om det behövs. Försök inte segra av rädsla för att vara en förlorare. Livet är dyrbaraste gåvan du fick.*

I vissa fall kanske i andra inte. Här hade det nog handlat om att backa mycket tidigt i så fall. Tror det är stor risk att HD och/eller barnen fått ta den smällen annars för detta var inget LW konstruerade hos SD utan det fanns där redan innan. Det viktigaste är att fånga upp psykopater likt SD i tid.
Citera
2020-02-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan så vara. Dock ligger det honom i fatet nu. Är K*arin gift och maken läser konversationen så tror jag inte han skrattar ihjäl sig. Den här fupen (och den här förhandlingen) kommer få konsekvenser för väldigt många.

Jag blir lite fundersam om inte vissa delar borde vara under sekretess egentligen??? Särskilt med tanke på att SD tycks visa sig ha tendens åt mytomani.
Senast redigerad av Remark 2020-02-24 kl. 12:59.
Citera
2020-02-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter som om du försöker skrämma och nästan hota JG.
Uppenbarligen är han en mycket svag person men tror du att han kommer att fortsätta att ljuga för att skydda SD?
Tråden är väl medveten om ditt sätt att [försöka] läsa mig. Vore klädsamt om du inte låter dina fantasier störa en rimligare tolkning av det jag skriver.

OnT: Ser du nånstans i det jag skriver om JG nåt som är hotfullt eller ägnat att skrämma honom?

Jag har redovisat hur personer som ofrivilligt är satta att vittna många ggr slingrar sig ur besvärligheter genom att vid HF mer eller mindre plötsligt blir "glömska".
Jag har påpekat att förr eller senare är SD ute i samhället igen. Han verkar inte vara av den där generösa, förstående eller överslätande sortens man. Tror inte att SD nånsin kommer att förlåta den som under HF anger en negativ bild av honom.

JG är inte dum i huvet. Han behöver inte mina funderingar, utan är nog självtänkande. Om han känner sig hotad av det jag skriver här i tråden, är det väl bara för honom att regga ett konto här (eller använda det han kanske redan har) och anmäla det ev upplevda hotet till mod?
Eller så kan ju du göra det? Bli JG:s proxy?
Citera
2020-02-24, 13:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
I vissa fall kanske i andra inte. Här hade det nog handlat om att backa mycket tidigt i så fall. Tror det är stor risk att HD och/eller barnen fått ta den smällen annars för detta var inget LW konstruerade hos SD utan det fanns där redan innan. Det viktigaste är att fånga upp psykopater likt SD i tid.

Ja, det hjälper i en del fall men det räcker för mig. Annars hade kanske även de kvinnorna blivit mördade.

Man måste försöka komma undan. Sedan vet ingen om det hjälper eller inte.

Om Lena accepterat att SD valde att återförenas med HD så hade hon nog levt idag.

Nej, jag skyller inte mordet på Lena när jag skriver detta.
Citera
2020-02-24, 13:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Anledningen till att jag koncentrerar mig på att belysa Lena och hennes handlingsmönster i denna diskussion berör att jag utgick från hennes egna ord om sökande efter bekräftelse, trygghet och längtan efter löften om att aldrig behöva bli ensam och övergiven.

Jag avser inte att primärt förlägga och förskjuta skuld, utan snarare att visa på exempel hur man själv agerar när man bidrar till en destruktiv dynamik, vilka roller man går in i och hur det mönstret ofta hänger samman med en trasig och traumatisk bakgrund.

På ett primitivt plan kan jag tycka att det är rätt åt Stefan att bli utsatt för en kaninkokerska, precis som Michael Douglas i "Farlig förbindelse". Alla dessa revansch- och hämnd-serier som " En hondjävuls liv och lustar", " Tillbaka till Eden" och dylika. En kvinna, och underdog som reser sig från sitt förnedrande tillstånd och vedergäller sin förtryckare är ett tema som kittlar.

Men när jag omsätter det i verklig och realistisk kontext som i Lenas fall blev utfallet ödesdigert och därför kan jag inte tycka att hennes förhållningssätt är en god lösning om hon därigenom måste plikta med sitt liv. På samma vis föredrar jag att Lena lever, hellre än att Stefan får straff.

På ett djupare plan kan jag också undra över hur och vad som format Stefans kontrollbehov, och avsaknad av empati? Vilken gränssättning och slags empati har han själv bemötts med när han är barn och växer upp? Det är viktiga frågeställningar för att förstå hans psykologiska och känslomässiga utvecklingsnivå.

Jag håller med dig om att denna tråd är nyttig och fyller en funktion för alla vänner och anhöriga som är drabbade av Stefans manipulation, eftersom här får de möjlighet att se saken utifrån från skiftande perspektiv innan de avgör sig om vad de ska tycka, tänka och tro.

För mig är det iallafall uppenbart att han agerar som århundradets bluff. Han har ett självisk och omoraliskt beteende som kräver efterföljelse och lydnad. Tyvärr, beter sig Lena från och till likadant när hon börjar mästra, hota och söka hämnd. Vad jag menar är att det finns två trasiga personer som samspelar i vad som slutgiltigt blir en morbid dödsdans.

Sedan anser jag att otrohet vanligtvis gör stor skada och åverkan på tilliten. Stefans skilsmässa har säkert gett honom den insikten. Hanna betraktade Lena som sin vän och kände sig sviken av henne. Det finns många bottnar i detta. Men jag skulle inte skuldbelägga Hanna för att hon vill försöka reparera sitt äktenskap, men inte vill umgås med Lena. När man själv handlar orätt bör man inte förvänta sig att bli korrekt bemött tillbaka, som Lena i breven till Hannan förväntade sig av henne efter otroheten. Det anser jag är väl magstarkt i min värderingsskala.

Sedan är det inget brott att vara naiv, feg och ryggradslös, däremot är det en karaktärssvaghet och säkert finns det människor i Stefans omedelbara närhet som behöver konfrontera sig själv angående detta.

Jag instämmer. Skuldbelägger inte heller HD längre nu när vi har mer kött på benen. Hon liksom LW är ännu ett offer för SDs sjuka= kalla, grymma, kontrollerande personlighet. Men de hanterade det olika, pga av sina olika personligheter och ryggsäckar.

Och de andra som låtit sig manipuleras av SD, så till den grad att de t o m hemlighållit viktig information i polisförhör har definitivt anledning till att syna lite djupare ner i sin själ. Jag vidhåller att man gör sina egna val, och får ta konsekvenserna av dessa.

Men som du också säger - för alla efterlevande: familj, vänner, bekanta, kollegor som på ett eller annat sätt utsatts för och drabbats av hans dualitet och manipulationer så tjänar tråden och den tillgängliga FUP till att få distans till sin erfarenhet och syn på SD. Och som ett varnade finger i framtiden...
Citera
2020-02-24, 13:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof

Och vad ska göras med dem när de fångats
upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in