2020-02-24, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Minst tre gånger har han ändrat sin utsaga: Först har han varit hemma själv och svarat på jobbmail, sen har han också varit ute och cyklat, sen är det inte alls säkert att han varit ute och cyklat..

Är det så att du tror att detta med hans ändrade utsagor kan få till följd att han blir fälld? Kan det vara en punkt som åklagaren tar upp vid rättegången?
Citera
2020-02-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du missuppfattade nog mitt inlägg, jag vet ju att FUP är endast papper men undrade om Backmans inlaga också blir i pappersform eller om de kan leverera den digitalt, den kan ju knappast vara på 14000 sidor

Halva FUP har jag ju redan hämtat tack vare dig och de andra men det vore väl fan om även de inlagor som Backman kommer med också vore pappersbundna.

Backmans inlaga lär väl formellt inkorporeras med övriga fup; åkl måste väl enl nån objektivitetsprincip även beakta sånt som talar till den åtalades fördel, så den blir väl till en kompletterande fupbilaga.
Och därför på papper.
Enl tidigare fattat bedömningsbeslut.
Teori.
Citera
2020-02-24, 12:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jag håller med. Väldigt rörande och starkt gjort av N att skriva som han gjorde till JG när han kom svansande..när det var så dags..UW gör förmodligen och har gjort ett hästjobb. Han hade fin inställning till polisarbetet också.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker ändå att han, JG, inte skulle undanhållit polisen det han visste. Varför liksom?

Ja, jag har inte varit mild i min bedömning av JG,
Han har varit naiv, godtrogen och duperad. Jag skulle kalla honom en ”nyttig idiot”.
Som uppträtt som en fegis och fähund och senast innan årsskiftet skrek i telefon till Holmes att SD var oskyldig och att han aldrig skulle be om ursäkt.

Och jag tyckte också att N’s svar till JG var mitt i prick. Inga krusiduller där inte.

Ibland får man bara ta konsekvensen av sina handlingar.
Man gör sina val, och man får äga detta.
Att JG är ledsen för att han och LW inte hann bli vänner igen...ja han hade faktiskt rätt låååång tid på sig. Men istället valde han att hänga SD i hasorna och bl.a sitta här på FB och identifiera konton och skicka otrevliga meddelanden till dessa och återrapportera till SD i sms om saker som skrevs .
Lena kunde istället behövt hans stöd, i sin ensamhet med denna sjuka sadist Stefan.

Jag tror på Karma..och de som av lojalitet mot SD medvetet hållit viktig information för sig själv och inte ens i polisförhör yppat detta (troligen inte förrän de konfronterats med skärmdumpar av komversationerna) kommer att få betala....
Citera
2020-02-24, 12:30
Medlem
Citat:
Du missuppfattade nog mitt inlägg, jag vet ju att FUP är endast papper men undrade om Backmans inlaga också blir i pappersform eller om de kan leverera den digitalt, den kan ju knappast vara på 14000 sidor

Halva FUP har jag ju redan hämtat tack vare dig och de andra men det vore väl fan om även de inlagor som Backman kommer med också vore pappersbundna.
Tack vare Puttenot med partner.
Ok, då missuppfattade jag. Puttenot får sin skickad per post via papper - den är troligtvis inte klar idag när andra halvan av fupen hämtas. Det handlade tydligen inte om volymen på fupen, för att det blev papper, utan på alla känsliga uppgifter, enligt Bj*örn Lindéns mail till mig. Det ÄR mycket känsliga uppgifter för framförallt hela Hjärsta, och för GC-gruppen i synnerhet. Några människor blir svårt utsatta i fupen. Jo, jag kan förstå beslutet. Dock tvivlar jag på att Bj*örn Lind'én ens tänkte tanken på att Flashback samarbetade så väl ang fupen att 14000 sidor skulle komma ut på nätet så otroligt snabbt. Helt fantastiskt lagarbete!
Citera
2020-02-24, 12:31
Bannlyst
Citat:
Har mailat Örebro Tingsrätt med en begäran att få ut den inlagan, vi får se om de svarar idag eller vad som händer, vore ju trist om det endast skulle bli en pappersinlaga som lämnas ut men med tanke på hur TR har gjort hitintills så vete fan om det inte blir så.

Jag har ALLA aktbilagor från 1 - 188 som inte är sekretessbelagda.
Fast i alla dom har vi bra koll nu och inget nytt spännande har kommit.

Jag väntar på svar på följande aktbilagor.

211, 223, 226, 258, 259, 260-271, 275-279, 282-298, 301-315

Jag kan inte se att nån av dessa är sekretessbelagda ...

Även dessa kostar ju en slant.....
Fan, frugan kommer begära skilsmässa när hon ser att Ullareds-pengarna försvinner till Örebros Tingsrätt.
Läser ni om en halv-fet man som hittas sönderslagen bakom ett buller-plank utanför Göteborg, så är det jag och den skyldiga är då min Fru... he he he.

Lite Info till dom som begär ut våra offentliga handlingar........

Hej!

På fråga nr 1 är svaret, JA

Du får en kopia på dagboksbladet. Där kan du räkna på det om du begär på mail.

Kostnaden är: De första nio 9 pdf:er=aktbilaga är gratis. 10 pdf:er kostar 50 kr och sedan två kronor per pdf
därefter. Aktbilagorna 143-168 tillhör alltså FU-protokollet och kan inte mailas.
Finns kanske sånt som du kan hoppa över t ex kallelser och sånt så blir det inte så omfattande.
Ange i så fal vilka aktbilagor du beställer eller om du väljer allt som går att mailas.

OBS ! De aktbilagor som är märkt med (S) är sekrestessbelagda.

Med vänlig hälsning

Fxxxxxx
Senast redigerad av Krmkr 2020-02-24 kl. 12:35.
Citera
2020-02-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Fan, frugan kommer begära skilsmässa när hon ser att Ullareds-pengarna försvinner till Örebros Tingsrätt.
Läser ni om en halv-fet man som hittas sönderslagen bakom ett buller-plank utanför Göteborg, så är det jag och den skyldiga är då min Fru... he he he.

Hej!

Kostnaden är: De första nio 9 pdf:er=aktbilaga är gratis. 10 pdf:er kostar 50 kr och sedan två kronor per pdf
därefter. Aktbilagorna 143-168 tillhör alltså FU-protokollet och kan inte mailas.
Finns kanske sånt som du kan hoppa över t ex kallelser och sånt så blir det inte så omfattande.
Ange i så fal vilka aktbilagor du beställer eller om du väljer allt som går att mailas.

Med vänlig hälsning

Fxxxxxx
Ok, men då borde ju Puttenot också kunna begära advokatens handlingar på pdf? Och Reimer känner också för att beställa hem den? Eller gäller detta bara aktbilagor som inte tillhör fupen.

Men va fan Krmkr - Ullared? Verkligen?
Citera
2020-02-24, 12:39
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
En tvättäkta hustyrann som plågar hela sin familj...och älskarinna och närmsta vännen JG.
Det är HANS regler som gäller...och minsta överträdelse bestraffas med om inte fysiskt våld så psykiskt i form av ömsom utbrott om ömsom kyla. MAKT och KONTROLL.

Stackars barn jag blir så sorgsen när jag läser vilka kränkningar de tvingats utstå och vad behövt gå igenom pga detta obalanserade odjur som utåt sett gett sken av jovialitet och hjälpsamhet.

Det som är skrämmande är att SD är mr Nice utåt, fasaden är putsad och jättefin.
Man undrar hur många hustyranner och psykopater det finns därute.
Maximal otur för LW att hon sökte trygghet och kärlek där ingen fanns att få.
Bara kränkningar, kontroll, våld och elakheter.
Citera
2020-02-24, 12:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vem vet, det finns säker delar du kan ha rätt i? Själv försöker jag endast dra en slutsats av materialet som helhet utifrån deras direktkommunikation. Jag har ingen agenda, annat än att försöka förstå motivet. Initialt manipulerar Stefan Lena genom fjäsk, men det avtar alltmer under det sista året och blir ett sällsyntare inslag. Till slut verkar hans enda intresse rörande henne angå och bevaka så att hon inte avslöjar hans dubbelspel för Hanna. De träffas inte ens längre speciellt ofta. Han verkar ointresserad av att träffas. Medan hon är mycket intresserad.

Jag har under de senaste två åren haft fel i mycket av mina gissningar och antaganden om detta fall. Men det finns en enda sak jag som en röd tråd har hävdat, misstänkt och fått bekräftat. Både symtomatiskt i detta fall och i bra många andra fall där kvinnor blir ihjälslagna. Det är inget försök att skuldbelägga, normalisera brott och motiv utan rör hur man med största möjliga sannolikhet har chans att undvika och istället tillhöra de överlevandes skara. I det fallet är jag bara som en läkare vars första prioritet är att skydda och rädda liv.

Backa ut ur destruktiva relationer, konfrontera inte, bry dig inte om rätt och fel och hävda inte din rätt. Sök inte konflikt, utan släpp greppet. Skydda ditt liv och sök skydd om det behövs. Försök inte segra av rädsla för att vara en förlorare. Livet är dyrbaraste gåvan du fick.

Lena å sin sida intog ställning, gick ner i krypskyttegraven och deltog i inbördeskriget mellan henne och Stefan. När man läser deras loggar är de inte överens speciellt ofta. Han behåller kontakten, men har sparsamt med tid och utrymme för henne. En stor del av kontakten handlar om det pågående kriget dem emellan. Stefan å sin sida är jag övertygad tog ihjäl henne i det kriget. Det finns inga vinnare.

Jag tänker som jag brukar. Om jag är besatt av en människa som bara utnyttjar mig och inte vill ha mig, då är det bättre gå än stanna kvar och förlora självaktningen. Kan aldrig komma något bra ur det. Jag kan aldrig tvinga en annan människa att älska mig för det är destruktivt och dysfunktionellt. Människan har en fri vilja.

Så sant så - ett krig utan vinnare.
Men man ser inte skogen för alla träden när man är mitt i det.

Det fetade borde f@nimej ingå i grundskolans psykologi/sex & samlevnadsundervisning 👍🏻
Citera
2020-02-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Jag kan inte se att nån av dessa är sekretessbelagda ...

Hej!

Med vänlig hälsning

Fxxxxxx
Men det är ju svårt att veta när man inte vet hur många sidor en aktbilaga är på? Eller tänker jag fel?
Citera
2020-02-24, 12:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det kommer nog i någon tidning nära dig mycket snart, speciellt om den är av typen "game changer".
Citera
2020-02-24, 12:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Så sant så - ett krig utan vinnare.
Men man ser inte skogen för alla träden när man är mitt i det.

Det fetade borde f@nimej ingå i grundskolans psykologi/sex & samlevnadsundervisning 👍🏻

Bra att ni äntligen slutat med tramset om att kvinnor ingenting kan göra för att förhindra att bli mördade.

Det finns visst mycket de kan göra. Citerar återigen mirandamirage.

Backa ut ur destruktiva relationer, konfrontera inte, bry dig inte om rätt och fel och hävda inte din rätt. Sök inte konflikt, utan släpp greppet. Skydda ditt liv och sök skydd om det behövs. Försök inte segra av rädsla för att vara en förlorare. Livet är dyrbaraste gåvan du fick.*
Citera
2020-02-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ännu en mycket bra tolkning och sammanfattning av situationen.

Men han har själv bäddat för detta. Och jag ser det som ett sätt att öppna ögonen på såväl dom som är i hans närhet, och de ”nyttiga idioterna”, och alla andra som kommit i kontakt med honom.

Och om det mot alla odds skulle falla sig så att han får ett kortare fängelsestraff. Då tjänar denna tråd, med tillgång till FUP som en offentlig varning för hans farliga person. I vår tid brännmärker vi inte folk numera, men en tatuering med ”Varning, farlig person” skulle annars passat bra mitt i pannan på honom.

Anledningen till att jag koncentrerar mig på att belysa Lena och hennes handlingsmönster i denna diskussion berör att jag utgick från hennes egna ord om sökande efter bekräftelse, trygghet och längtan efter löften om att aldrig behöva bli ensam och övergiven.

Jag avser inte att primärt förlägga och förskjuta skuld, utan snarare att visa på exempel hur man själv agerar när man bidrar till en destruktiv dynamik, vilka roller man går in i och hur det mönstret ofta hänger samman med en trasig och traumatisk bakgrund.

På ett primitivt plan kan jag tycka att det är rätt åt Stefan att bli utsatt för en kaninkokerska, precis som Michael Douglas i "Farlig förbindelse". Alla dessa revansch- och hämnd-serier som " En hondjävuls liv och lustar", " Tillbaka till Eden" och dylika. En kvinna, och underdog som reser sig från sitt förnedrande tillstånd och vedergäller sin förtryckare är ett tema som kittlar.

Men när jag omsätter det i verklig och realistisk kontext som i Lenas fall blev utfallet ödesdigert och därför kan jag inte tycka att hennes förhållningssätt är en god lösning om hon därigenom måste plikta med sitt liv. På samma vis föredrar jag att Lena lever, hellre än att Stefan får straff.

På ett djupare plan kan jag också undra över hur och vad som format Stefans kontrollbehov, och avsaknad av empati? Vilken gränssättning och slags empati har han själv bemötts med när han är barn och växer upp? Det är viktiga frågeställningar för att förstå hans psykologiska och känslomässiga utvecklingsnivå.

Jag håller med dig om att denna tråd är nyttig och fyller en funktion för alla vänner och anhöriga som är drabbade av Stefans manipulation, eftersom här får de möjlighet att se saken utifrån från skiftande perspektiv innan de avgör sig om vad de ska tycka, tänka och tro.

För mig är det iallafall uppenbart att han agerar som århundradets bluff. Han har ett självisk och omoraliskt beteende som kräver efterföljelse och lydnad. Tyvärr, beter sig Lena från och till likadant när hon börjar mästra, hota och söka hämnd. Vad jag menar är att det finns två trasiga personer som samspelar i vad som slutgiltigt blir en morbid dödsdans.

Sedan anser jag att otrohet vanligtvis gör stor skada och åverkan på tilliten. Stefans skilsmässa har säkert gett honom den insikten. Hanna betraktade Lena som sin vän och kände sig sviken av henne. Det finns många bottnar i detta. Men jag skulle inte skuldbelägga Hanna för att hon vill försöka reparera sitt äktenskap, men inte vill umgås med Lena. När man själv handlar orätt bör man inte förvänta sig att bli korrekt bemött tillbaka, som Lena i breven till Hannan förväntade sig av henne efter otroheten. Det anser jag är väl magstarkt i min värderingsskala.

Sedan är det inget brott att vara naiv, feg och ryggradslös, däremot är det en karaktärssvaghet och säkert finns det människor i Stefans omedelbara närhet som behöver konfrontera sig själv angående detta.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-02-24 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in