2020-02-23, 18:41
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Clas ohlson vägrar enligt uppgifter svara om de påverkar deras affärer då classe är mkt Kina import.
De är inte lika kinaberoende som Biltema och tex Gekås. Men det är mest skräp man kan vara utan.
Värre är att mycket förbrukningsmaterial på sjukhusen kommer från Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Från Expressen

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsmyndigheten, säger att livsmedel aldrig kan vara smittbärare för Coronaviruset.

– Det kan man säga väldigt kategoriskt, det finns liksom ingen som helst anledning att tro att det här någonsin har spridits via livsmedel. Det här är en klassisk luftvägsinfektion som sprids från människa till människa i nära kontakt, säger Anders Tegnell.

Finns det någon risk för gästerna på en restaurang om en coronasmittad person skulle handskas med maten?

– Nej, det är direktkontakt människa till människa som krävs. Det är en så kallad droppsmitta, den smittar via saliv och droppar eller nära mellan två personer. Möjligen via händer, om man får droppar på händerna och sedan petar sig i ögonen eller i munnen direkt efteråt.

Det är ju skönt att höra att det inte smittar om nån med Corona nyss har hostat på ens tallrik...

Det måste väl bero på vilken sorts livsmedel? I vissa länder ses tydligen fladdermöss som livsmedel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Expressen rapporterar I alla fall att över 100 smittats.

Italien har nästan dubblat antalet bekräftade fall idag... Det var 79 bekräftade fall... idag har det tillkommit 76 nya bekräftade fall på en dag...

Med tanke på att det bara är i startgroparna i Italien och det redan nu är 26 fall där det är allvarligt och att det i stort sett motsvarar 25% av Sveriges totala kapacitet för sådana här fall så känns det "betryggande"...

Visst är det då skönt att veta att våra egna smittskyddsmyndigheter säger att det inte finns någon risk att mer än något enstaka fall dyker upp här...

Själv är jag inte riktigt lika optimistisk... för ca en månad sen sa jag att viruset KOMMER att komma hit, inga om, inga men... det är bara en fråga om när. Det finns inget som fått mig att ändra den inställningen.
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag är så otroligt trött på de västerländska regeringarna och hur de agerar. Varför tillåter de människor att åka till Kina och varför i hela friden tillåts människor flyga till oss därifrån? Även om de sätts i frivillig karantän gör de våra flygplatser till smittozoner.

Vill de ha en pandemi eller? Jag blev inte heller förvånad över att Italien drabbas hårt med tanke på landets roll i Belt & Road Initiative. Det är jättemycket Kineser i Italien på grund av detta.
Citera
Avslutad
157 nya fall i Italien på väldigt kort tid alltså. Och svenska MSM tidningar som t.ex. AB har inte ens med detta, eller något alls rörande viruset, någonstans på sin synliga tablå.

Att svenska myndigheter och media mörkar och beter sig väldigt underligt borde det iaf inte råda några tvivel om vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Spanska sjukan? H1N1? Hongkonginfluensan?

De var inga extinction events
Citera
2020-02-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Men detta är?
Citera
2020-02-23, 18:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Ah, du har förstått 😃
Om 5% av befolkningen stryker med så är det ju inte hela världen. Antagligen är det bättre än alternativen för att rädda dessa.
Du får hoppas att du är en del av de 95 bara...

Redan vid 5% så är det ett barn i varje skolklass som stryker med. Två föräldrar till barn i samma klass... fyra stycken mormor o morfar lämnar in för gott.
Citera
2020-02-23, 18:43
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Hur är detta det, med tanke på att dödligheten understiger 10%?
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Redan vid 5% så är det ett barn i varje skolklass som stryker med. Två föräldrar till barn i samma klass... fyra stycken mormor o morfar lämnar in för gott.
Med tanke på att detta verkar slå ut redan sjuka så kommer det vara 8 mor/farföräldrar & kanske 0,2 föräldrar samt 0,001 barn.
Citera
2020-02-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du som SSK fått nånn som helst skydds utb. som fungerar och är realistisk
för att hantera ett virus av denna kaliber?
Inte på min nuvarande arbetsplats men jag förutsätter att jag får genomgå utbildning innan jag, eventuellt, börjar jobba på infektion.

Vi fick en genomgång på kanske fyra timmar under grundutbildningen.
Citera
2020-02-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Men detta är?

Jag kan inte garantera det.
Citera
2020-02-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Vad ljugar han om menar du?

Hen hävdade att inget skrivits om corona viruset i svensk media, när jag påpekade det felaktiga i detta påstående blev svaret att det inte var skrivit på rätt sätt.
Personen är en idiot eller driver nån slags märklig agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in