2020-02-23, 16:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Minst i EU iallafall. Men de är dyrast. (källa: expressen just nu) Haha! U-LAND!

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
.

Minst per invånare i hela den industrialiserade världen. (OECD)
Det kan med andra ord bli kaos om det bryter ut i Sverige. Enligt Dr. John Campbell så behöver 20% vård.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Från Expressen

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsmyndigheten, säger att livsmedel aldrig kan vara smittbärare för Coronaviruset.

– Det kan man säga väldigt kategoriskt, det finns liksom ingen som helst anledning att tro att det här någonsin har spridits via livsmedel. Det här är en klassisk luftvägsinfektion som sprids från människa till människa i nära kontakt, säger Anders Tegnell.

Finns det någon risk för gästerna på en restaurang om en coronasmittad person skulle handskas med maten?

– Nej, det är direktkontakt människa till människa som krävs. Det är en så kallad droppsmitta, den smittar via saliv och droppar eller nära mellan två personer. Möjligen via händer, om man får droppar på händerna och sedan petar sig i ögonen eller i munnen direkt efteråt.

Det är ju skönt att höra att det inte smittar om nån med Corona nyss har hostat på ens tallrik...
Citera
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
”Södersjukhuset i Stockholm har gått upp i stabsläge på grund av vårdplatsbrist. Presstjänsten vis SöS bekräftar uppgifterna.
– Patienter ligger och skriker. Det ser ut som en krigszon, säger en sjuksköterska som SvD talat med”

” 130 coronafall i Italien – nu införs reseförbud”
” Antalet coronasmittade i Italien ökar snabbt. Överläkaren Björn Olsen tror att världen är på väg mot en pandemi – men Folkhälsomyndigheten säger att läget är oklart”.

Så A. Svensk sjukvård står inte rustat för ytterligare belastning.

Så B. Svenska myndigheter fortsätter att avvakta då läget är oklart.

Så C. Just nu är det sportlov o frågan är hur många som rest till Norra Italien, Iran o Thailand.

Uppdaterad artikel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JdelL/sodersjukhuset-gar-upp-i-stabslage
Citera
2020-02-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du kan hjälpa vem du vill. Jag har fått tillräckligt med förlöjligande kommentarer (även från dig) så mitt fokus ligger uteslutande på att hjälpa mig själv och alla jag håller kära. Punkt slut.

Men vad är du för sorts jättebebis? Är det så här den curlade dataspelsgenerationen resonerar. Om folk inte stryker dig medhårs hela tiden så börjar du tjura? Om det nu blir så illa som många säger att det kommer bli och att svensk sjukvård klarar av det så måste alla män kavla upp ärmarna och hjälpa till för att skydda dom som är svagare.
Citera
2020-02-23, 16:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har inte Sverige minst vårdplatser i Europa eller något sådant?

Tanken är att man ska efter vårdas i hemmet.

Systemet är inte byggt för viruspandemier där folk behöver syrgas o resperator.

Det är väldigt tyst o passivt från de svenska myndigheternas sida. Det är nu det bör gås ut information på alla kanaler hur man förhindrar o undviker smitta.
Folk snörvlar o hostar på helt hämningsfritt.

Det som stör mig mest är att jag sökt en bekant på WHO o han har inte svarat eller återkommit.
Citera
2020-02-23, 16:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Från Expressen

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsmyndigheten, säger att livsmedel aldrig kan vara smittbärare för Coronaviruset.

– Det kan man säga väldigt kategoriskt, det finns liksom ingen som helst anledning att tro att det här någonsin har spridits via livsmedel. Det här är en klassisk luftvägsinfektion som sprids från människa till människa i nära kontakt, säger Anders Tegnell.

Finns det någon risk för gästerna på en restaurang om en coronasmittad person skulle handskas med maten?

– Nej, det är direktkontakt människa till människa som krävs. Det är en så kallad droppsmitta, den smittar via saliv och droppar eller nära mellan två personer. Möjligen via händer, om man får droppar på händerna och sedan petar sig i ögonen eller i munnen direkt efteråt.

Det är ju skönt att höra att det inte smittar om nån med Corona nyss har hostat på ens tallrik...

Alla inlägg som handlar om vad Tegnell sagt borde flyttas till konspirations eller humorforumet.
Citera
2020-02-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Som sagt dessa marknader är det fräschaste man kan vara i, Kineser har 6000 år kultur och vet att det bästa sättet är att djuren förvaras levande, det ger bäst hygien, smak och bäst för djurens värlfärd med.

Medan man där äter kött som nyss slaktats och är genomstekt och utsökt äter svennebanan kött som legat och jäst i flera dagar på närmaste ica disk. Tror ni att det är renligare än något som slaktats samma dag? Nej det är det inte.

Därför tror mina Kinesiska kontakter att när Sverige får kommer det spridas inte för att myndigheterna tramsar om frivilliga karantäner, utan för att vi inte har lärt oss vad hygien är då vi knappt haft någon kultur värd namnet.

Så ja, jag tror som sagt att jag har större chans att slippa undan viruset om jag flyger till Xinjang eller annan provins och är där ett tag än i Sverige.

Sen har vi Italiernana där det sprids extremt snabbt, italierna tror väl säkert man kan döda smittan genom att värma lite pizza i en pizza ugn i 150 celsius och snabbt dricka sin espresso innan den hinner kallna.

Så ja det är bara att börja bunkra upp och vara hemma eller köra hemmakontor ni som kan.

Lär er även tvätta händer och sprita!

Att kineser uttalar sig på det sättet är skrämmande de verkar inte ha en aning om hur detta fungerar. Bara detta att man äter fladdermöss och använder olja från kloaker är ju vidrigt.

Man kan kanske tycka att det verkar farligare att kött ligger några dagar innan man äter det än att slakta djuret precis innan man skall äta. Men faktum är ju att de farligaste sjukdomarna som Corona sprids mellan levande organismer. Inte mörat kött. Det sättet som vi behandlar mat i Sverige är mycket säkert och smittsamma sjukdomar har nästan aldrig kommit från maten.
Däremot är det ett välkänt faktum att en stor del av mutationerna som leder till influensautbrott och andra sjukdomar kommer just från Östasien. Detta beror till stor del på livsmedelshanteringen.
Citera
2020-02-23, 16:22
Medlem
crawlys avatar
Jag har en fråga:
Man säger från officiellt håll att detta virus troligtvis inte är dödligare än en vanlig influensa.

Många i denna tråd verkar hänvisa till att bekräftade döda måste ställas i relation till ett okänt antal totalt smittade; dvs, som ej varit i kontakt med vården och kanske haft lindriga symptom.

Gott så.

Min fråga lyder:
Hur har man fastställt dödligheten för en ”vanlig” influensa när samma mörkertal måste finnas där?
Gissar man eller finns det andra metoder?

Rent objektivt har jag svårt att förstå hur man kan uttala sig så säkert, och att man väljer att ta det osäkra framför det säkra (istället för tvärt om)? Det kommer ju att bli ramaskri om det visar sig att man haft fel menar jag. Den här regeringen har slut på liv.
Citera
2020-02-23, 16:23
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
”Södersjukhuset i Stockholm har gått upp i stabsläge på grund av vårdplatsbrist. Presstjänsten vis SöS bekräftar uppgifterna.
– Patienter ligger och skriker. Det ser ut som en krigszon, säger en sjuksköterska som SvD talat med”

” 130 coronafall i Italien – nu införs reseförbud”
” Antalet coronasmittade i Italien ökar snabbt. Överläkaren Björn Olsen tror att världen är på väg mot en pandemi – men Folkhälsomyndigheten säger att läget är oklart”.

Så A. Svensk sjukvård står inte rustat för ytterligare belastning.

Så B. Svenska myndigheter fortsätter att avvakta då läget är oklart.

Så C. Just nu är det sportlov o frågan är hur många som rest till Norra Italien, Iran o Thailand.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige-har-minst-antal-vardplatser-i-eu-sa-vill-lakarforbundet-vanda-vardkrisen/

Sverige har minst antal vårdplatser i EU samtidigt som man spenderar mest

Något måste vara allvarligt fel om vi spenderar mest och har minst antal vårdplatser.. Vill inte få Corona i Sverige

Om det inte finns möjlighet för vård av de som blir drabbade av Corona lär dödligheten dubbleras, MINST.
Senast redigerad av Haddock93 2020-02-23 kl. 16:26.
Citera
2020-02-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Men vad är du för sorts jättebebis? Är det så här den curlade dataspelsgenerationen resonerar. Om folk inte stryker dig medhårs hela tiden så börjar du tjura? Om det nu blir så illa som många säger att det kommer bli och att svensk sjukvård klarar av det så måste alla män kavla upp ärmarna och hjälpa till för att skydda dom som är svagare.

Absolut inte, och jag kan garantera dig att sjukvården inte vill ha hjälp av en massa amatörer utan skyddsutrustning. Det bästa och mest ansvarsfulla man kan göra om ett farligt virus sprids är att isolera sig. Det skyddar inte bara en själv utan även andra. Om man skall hjälpa till på något sätt så kan man göra det genom att donera pengar. Men försök inte spela Jesus, det leder bara till att du själv smittas och sedan kan du sitta andra.
Citera
2020-02-23, 16:27
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Från Expressen

Aerosol betyder inte droppsmitta, utan är samma sak som luftburen.

Tegnell är en pajas.

https://www.dir.ca.gov/dosh/Coronavirus-info.html
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-23 kl. 16:30.
Citera
2020-02-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Hans text började med "FRÅGA:" dvs, han ville fråga.. inte att han skulle ha fått det bekräftat någonstans.

Varför inte läsa innan du svarar?

Du kunde likagärna ha skrivit "nej det kan det inte , här är källa:" eller något liknande... Du kanske ska ta middagspaus redan nu?
Av vilken anledning ställer man en sådan idiotisk fråga? Då får man räkna med att även få ett blaha-svar. För fan skärpning när det gäller en så här pass allvarlig fråga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in