2020-02-23, 18:27
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ett företag i Trollhättan ansökte om rekonstruktion på grund av corona viruset. 100 anställda..

Det har redan börjat drabba oss ekonomiskt.. När börjar de drabba större företag som Volvo?
På Biltema lär hyllorna börja gapa tomma om några veckor. Allt där kommer från Kina.
Citera
2020-02-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Konstigt att media i sverige inte rapporterar mer om den dramatiska utvecklingen i Italien. Det är som att vi låtsas att vi inte är en del av europa.

Sverige är stängt på helger, storhelger och i semestertider. Då har myndigheter och politiker inte tid med katastrofer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Expressen rapporterar I alla fall att över 100 smittats.
För den som vill ha en bra rapportering om Coronaviruset så rekommenderas Omni.se.

Där sourcas nyheterna automatiskt från hela världen.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Många här har ju tjatat om att det i huvudsak bara är de gamla och sjuka som kommer att dö av det nya Coronaviruset. Dock har jag hela tiden trorr att det blir som Spanska sjukan, dvs att många friska unga också får sätta livet till.
Läste nyss detta på kinesiska Global Times:

R.I.P Xia Sisi, a 29-year-old doctor from gastroenterology department at Wuhan Caidian district People's Hospital, died of COVID-19 on Sunday.

Med andra ord, en ung tjej på 29 år som smittas och dör. Undrar hur många läkare i Sverige som kommer att vilja sätta livet till?

Det lär inte vara någon som arbetar utan ordentlig skyddsutrustning.

Men det här kommer också leda till sekundära dödsfall. Blindtarm, hjärtinfarkt o en ordentligt bruten arm kan bli dödligt om det inte finns vård att tillgå.
Citera
2020-02-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Man befarar panik.
Om folk slutar äta ute så går landets krögare i putten innan sommaren. Bara det skulle överbelasta socialförsäkringssystemet.
O riskera att kronan totalhavererar.

Så man utgår ifrån att 85% av befolkningen rycker på axlarna o säger att en liten förkylning är inget att frukta.

O när de första 10-30-50 fallen kommer så sätter man någon i morgonsoffan o ger råd om att handla hem mat. Arbeta hemifrån, undvika att pendla till jobbet under rusningstrafik. Samt vikten av att tvätta händerna.

Ah, du har förstått 😃
Om 5% av befolkningen stryker med så är det ju inte hela världen. Antagligen är det bättre än alternativen för att rädda dessa.
Du får hoppas att du är en del av de 95 bara...
Citera
2020-02-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Expressen skriver om corona idag senast 14.22.

https://www.expressen.se/nyheter/experter-varnar-pandemi-ar-nara-/

DN har coronaviruset som en egen kategori flera artiklar idag

https://www.dn.se/om/det-nya-coronaviruset/

Men den allenarådande närhetsprincipen som innebär att man alltid letar efter svenskkoppling lyser med sin frånvaro. Jag menar den principen som säger att om ett plan störtat på andra sida jordklotet så säger man att inga svenskar fanns med.

Nu finns det ingenting om hur många svenskar som är i dessa coronadrabbade områden i Italien. Inga intervjuer med frågor om folk är oroliga. Det ser ut som mörkläggning för mig. Vanligtvis ringer man runt till resebyråer etc och frågar hur mycket folk de har på något krisdrabbat område. Det är lätta knäck. Nu nada. Och så har de dessutom en massa kompisar som åkt tåg dit. Ingenting. Hmmm.
Citera
Medlem
ImTheMans avatar
Kina plockar in all tillfrisknade igen! https://www.scmp.com/news/china/society/article/3051966/coronavirus-wuhan-quarantine-all-cured-patients-14-days-after
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Läs detta och betänk tillståndet i riket
Svensk vård kan vårda 100 corona-fall, sen tar det stopp
https://www.dagenssamhalle.se/blogg/2020/02/svensk-vard-kan-varda-100-corona-fall-sen-tar-det-stopp-31588

Härligt att höra hur bra du ordnat det för dig och din familj.

Egentligen är det min far som har det ordnat, så skall ej ta åt mig credden.

Han har gått gamla skolan och uppvuxen långt från stora städer, ett Sverige innan 90 talet helt enkelt.
Citera
2020-02-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Som jag förstår det så kommer varken vatten eller bränsle att vara något egentligt problem. Däremot intensivvårdsplatser...

Det finns ingen skyddsutrustning, personalen kommer inte gå till jobbet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Tror du verkligen att detta blir det stora traumat? Jag tror att det kommer värre saker än en sträng influensa. Givetvis kommer sjukvården kollapsa om vi får en spridning i Sverige, men efter den fortsätter samhällets förfall ner i "Det stora nationella trauma" som kommer definiera Sverige nästkommande 100 år.

Det här är inte en sträng influensa, utan ett nytt coronavirus. Oavsett så har historien visat att virus och pandemier kan vara långt dödligare än både krig och de flesta andra katastrofer människan drabbats av genom historien.

Exakt hur stor katastrof det här blir återstår att se, då det beror på hur viruset muterar osv. Men absolut skulle det kunna ha potential att globalt bli en mycket större katastrof än något annat som skulle drabba lilla Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
På Biltema lär hyllorna börja gapa tomma om några veckor. Allt där kommer från Kina.

Säkert mycket men inte allt, har köpt prylar där som tillverkats i Sverige såväl som Turkiet.
Citera
2020-02-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men den allenarådande närhetsprincipen som innebär att man alltid letar efter svenskkoppling lyser med sin frånvaro. Jag menar den principen som säger att om ett plan störtat på andra sida jordklotet så säger man att inga svenskar fanns med.

Nu finns det ingenting om hur många svenskar som är i dessa coronadrabbade områden i Italien. Inga intervjuer med frågor om folk är oroliga. Det ser ut som mörkläggning för mig. Vanligtvis ringer man runt till resebyråer etc och frågar hur mycket folk de har på något krisdrabbat område. Det är lätta knäck. Nu nada. Och så har de dessutom en massa kompisar som åkt tåg dit. Ingenting. Hmmm.

Du ljuger medvetet för att innehållet i artiklarna inte är tillräckligt Svensk vinklade för din smak. Bra att veta.
Konspirationsforumet är lämpligare för dig och dina gelikar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in