2020-02-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Lyssnade på Aktuellt och märkte till min förvåning att de inte nämnde något om det snabba förloppet i Italien, något som ändå är ett europeiskt land. Man nämnde Sydkorea och Iran men om Italien sade man intet.

Statsmedia vill helst sopa coronaviruset under mattan, fast det borde vara en huvudnyhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ett företag i Trollhättan ansökte om rekonstruktion på grund av corona viruset. 100 anställda..

Det har redan börjat drabba oss ekonomiskt.. När börjar de drabba större företag som Volvo?
Denna den kommande arbetsveckan.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns europeiska länder som satt upp asiatiska länder på karantänlista för betydligt färre drabbade per capita*, bland annat Italien själva. Går det något snack alls - i tråden eller på andra ställen - om förbud mot direktflyg till Italien och karantän för de som har varit i Italien de senaste 2 veckorna? Om inte, då börjar det lukta rasism.

*Italien idag motsvarar en lindrigt drabbad kinesisk provins vid förra månadsskiftet. Typ. Och det resulterade ju i ett jävla hallå.
Rimlig frågeställning, personligen är jag för karantän, även för italienare, iranier och andra medborgare som tvunget måste besöka epidemiländer i dessa tider. Det är dags att Skype och Youtube tar över reseindustrin. Då blir även Greta glad och är tyst en stund.
Citera
2020-02-23, 18:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så om jag jobbar som polis och blir kallad till ett rån då kan jag vägra för det är fara för mitt liv? E det så sverige fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är därför jag frågar, jag vet inte. Hur sossigt är Sverige när det kommer till kritan?
Ja, alltså. Om du utbildat dig till polis och arbetsgivaren tillhandahåller skyddsutrustning såsom ex skottsäker väst, tjänstevapen så kan du inte vägra. Men du kan vägra om arbetsgivaren inte uppfyller sina skyldigheter, ex skickar dig dit utan vapen och utan väst.

Här är lite vad som gäller avseende arbetsgivaransvar/COVID-19:
https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2020/arbetsrattslig-information-med-anledning-av-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-02-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det enda om Italien på aftonbladet just nu är sporten som rapporterar om inställda matcher.
Expressen rapporterar I alla fall att över 100 smittats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Denna den kommande arbetsveckan.
Hur vet du de? Hur påverkas det?
Citera
Medlem
HGs avatar
Många här har ju tjatat om att det i huvudsak bara är de gamla och sjuka som kommer att dö av det nya Coronaviruset. Dock har jag hela tiden trorr att det blir som Spanska sjukan, dvs att många friska unga också får sätta livet till.
Läste nyss detta på kinesiska Global Times:

R.I.P Xia Sisi, a 29-year-old doctor from gastroenterology department at Wuhan Caidian district People's Hospital, died of COVID-19 on Sunday.

Med andra ord, en ung tjej på 29 år som smittas och dör. Undrar hur många läkare i Sverige som kommer att vilja sätta livet till?
Citera
2020-02-23, 18:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag fattar inte vad som har tagit åt karln. Tror han själv på alla dumheter han häver ur sig eller är det nåt annat som spökar?

Man befarar panik.
Om folk slutar äta ute så går landets krögare i putten innan sommaren. Bara det skulle överbelasta socialförsäkringssystemet.
O riskera att kronan totalhavererar.

Så man utgår ifrån att 85% av befolkningen rycker på axlarna o säger att en liten förkylning är inget att frukta.

O när de första 10-30-50 fallen kommer så sätter man någon i morgonsoffan o ger råd om att handla hem mat. Arbeta hemifrån, undvika att pendla till jobbet under rusningstrafik. Samt vikten av att tvätta händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Läs detta och betänk tillståndet i riket
Svensk vård kan vårda 100 corona-fall, sen tar det stopp
https://www.dagenssamhalle.se/blogg/2020/02/svensk-vard-kan-varda-100-corona-fall-sen-tar-det-stopp-31588

Härligt att höra hur bra du ordnat det för dig och din familj.

Som jag förstår det så kommer varken vatten eller bränsle att vara något egentligt problem. Däremot intensivvårdsplatser...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Mot bakterier ja, men vara vissa virus.

Jag tror nog att handspriten dödar det mesta. Dock skall man först ha tvättat händerna och sprit sist. Samt inga ringar och dylikt på fingrarna samt fria underarmar som också kan tvättas och spritas.
Citera
2020-02-23, 18:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, alltså. Om du utbildat dig till polis och arbetsgivaren tillhandahåller skyddsutrustning såsom ex skottsäker väst, tjänstevapen så kan du inte vägra. Men du kan vägra om arbetsgivaren inte uppfyller sina skyldigheter, ex skickar dig dit utan vapen och utan väst.

Här är lite vad som gäller avseende arbetsgivaransvar/COVID-19:
https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2020/arbetsrattslig-information-med-anledning-av-det-nya-coronaviruset/
Tack! Ska läsa igenom.
Citera
2020-02-23, 18:27
Medlem
happilappis avatar
Hur smittar corona? Vad jag har läst så hjälper inte munskydd? Det kanske bara minskar risken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in