2020-02-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Är du säker på att en exfru inte har vittnesplikt?
Det stämmer isf med hennes otroligt korta vittnesmål. Vill hon inte berätta, eller har hon inget intressant att säga? Det låter iaf konstigt för mig.
Om hon inte vill hade hon kunnat vägra ens sina 15 min?
Hon har ingen vittnesplikt. Hon står heller inte under ed, så hennes vittnesmål har inte samma trovärdighet som vittnen under ed, samt som närstående. Om hon vill kan hon skippa sina 15 minuter.
Citera
2020-02-23, 18:03
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En exfru har inte vittnesplikt.

Enligt 36 kap 3 § RB, så är den "som med part [i detta fall den tilltalade] är eller har varit gift" inte skyldig att avlägga vittnesmål.

Följaktligen är man inte skyldig att vittna i mål mot sin (ex-)maka/make. Däremot är det tillåtet för att frivilligt avlägga vittnesmål, om man skulle vilja göra det. I den händelse man väljer att frivilligt vittna, får man dock inte svära vittneseden dessförinnan (36 kap 13 § andra stycket).

Tack, så vad tror du åkl vill höra HD om på 15 min? Och varför vill HD delta?
Citera
2020-02-23, 18:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Övergiven av S, menar du? Massor av andra kandidater fanns ju.

Rädslan att bli övergiven kan vara konstant.
Inte bara av SD utan av alla i stort sett.
Citera
2020-02-23, 18:04
Avstängd
Hur är det med Lena - ser bra ut för sin ålder o ser asiatisk ut - är hon någon form av halvblod?
Citera
2020-02-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Håller med dig, vilket kräk. Vad mig anbelangar så ska han inte kalla sig man. Djuret vaknar i en när man tänker på honom. Man blir nyfiken på vilken omgivning som gett näring till två så galna individer.

Nu gällde frågan om varför han berättade för LW att han hade sex ned sin fru. Du tolkar det som elakt jag tolkar det som ett försök få den synnerligen klängiga älskarinnan att förstå att HD var den kvinna han valt.
Det ena utesluter inte det andra. Han beskrev i ett förhör att han hatade henne och samtidigt var synnerligen attraherad av henne. Just det där får inte jag ihop. Men det förklarar att han inte drog sig för att beskriva sexlivet med HD. Han sket i L. Fullständigt. Samtidigt ville han inte att hon skulle ha nån annan heller - han pålade henne löften att berätta så fort hon träffade andra. Hela tiden smickrar han henne och hennes kropp. "Längtar efter henne" osv. Och jag tror det är för att binda upp henne till sig - fast han själv inte är intresserad. Vilket komplicerat spel, och så otroligt ovärdigt en normal människa. Om han är minsta lilla mänsklig borde han inte kunna se sig i spegeln. Men jag tror inte han har såna känslor.
Citera
2020-02-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Min gissning: Du har inte bevistat alltför många förhandlingar där kriminella varit i vittnesbåset, rätt?

Ang HD i båset gällande SD:
Hon kommer då inte att stå under ed. Det ger HD möjlighet att flyta ut hur mycket hon vill. Hennes vittnesmål bör därför inte tillmätas alltför stor betydelse.

Hur många Kriminella personer vittnar här, menar du?

HD har 15 minuter på sig att "flyta" ut. Nej, betydelsen är försumbar.
Citera
2020-02-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonada
Nuså, nu ska alla sammanslagna bilagor finnas på plats!

Tack.
Nu läser jag förhör/dörrknackning i området.
Tina kallar SD "nattens vita riddare"
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_1478cf05602d5bed 8a3b0e4dfd3f7a52c77/list/@@147:b9e094b0d1c1e50edc299da3b7e9e7b3

sid.64
Citera
2020-02-23, 18:11
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Håller med dig, vilket kräk. Vad mig anbelangar så ska han inte kalla sig man. Djuret vaknar i en när man tänker på honom. Man blir nyfiken på vilken omgivning som gett näring till två så galna individer.

Nu gällde frågan om varför han berättade för LW att han hade sex ned sin fru. Du tolkar det som elakt jag tolkar det som ett försök få den synnerligen klängiga älskarinnan att förstå att HD var den kvinna han valt.
HD var inte tillräcklig för honom han behövde både trekant och leka bror med väldigt unga tjejer när hans fru är gravid. Ja var någonstans får han allt ifrån.. mottaglig men ändå faktaresistent på samma gång... lite dum helt enkelt.
Citera
2020-02-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Tack.
Nu läser jag förhör/dörrknackning i området.
Tina kallar SD "nattens vita riddare"
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_1478cf05602d5bed 8a3b0e4dfd3f7a52c77/list/@@147:b9e094b0d1c1e50edc299da3b7e9e7b3

sid.64

Ja jag har läst det där.
Vilken obehaglig människa han är.
Ute och smyger nattetid..
Han hade väl det smeknamnet i området?
Citera
2020-02-23, 18:14
Medlem
Nån mer som läst delen som detaljerat SDs meddelandehistorik flera år tillbaka, mobil slash cloudtömning. Där förekommer många många mindre smickrande meddelanden med minst en kvinna vars namn maskats, som han har sex med från 2011 och skriver grovt till. Även hon tycktes bo i närområdet
Citera
2020-02-23, 18:14
Medlem
Draifoss avatar
Är det någon som har lyckats få något grepp om vilken motivbild åklagaren egentligen kommer att köra på, jag tycker att det är svårt att utläsa av intervjuerna och stämningsansökan. Blir det roks-scenariot eller kaninkokar-scenariot?
Citera
2020-02-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Tingsrätten läser/tar ju inte ens del av Fup. Bara det som åklagaren i förhandling tar upp.

Så ska det väl vara/gå till. Men tydligen inte i detta fall: här har ju TR explicit gått ut med att de har ”granskat” det inlämnade materialet.

Och genom detta förfarande bjuder de in till ifrågasättanden från adv IB vid en ev fällande dom avs hur det varit bevänt med objektiviteten hos rätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in