Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 17:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Nej. Nu måste jag pausa till vi får nya nyheter. Har haft palmemordsfeber hela veckan.

Jag hoppas att lösningen inte läcker i förväg. Att man får chansen sitta med hjärtat i halsen och invänta en presskonferens där man lägger upp allt i ordning, avslöjar GM efter att man gett oss händelseförloppet.

Det här once in a life time. Tänk på det media. Vi vill inte slösurfa in på aftonbladet och se en bild på X med texten "Han mördade Palme, KP bekräftar".

Så jag ber media låta KP släppa nyheten.
Citera
2020-02-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ge dig för fan, det finns inget måste att stämpla ut för att lämna huset, du resonerar med felaktiga förutsättningar.

Du ger dig på detaljer innan du har det övergripande scenariot klart för dig.

Du ser inte det centrala i mitt resonemang, jag tar det igen.

SE befinner sig i Skandiahuset.

Går ut bakvägen, ställer upp bakdörren, återkommer och går in via bakdörren.

(Någonstans stämplar SE eller någon annan ut SE, antingen innan han går ut bakvägen, eller när han har gått in bakvägen.)

SE går ut via entrén, beskådar mordplatsen, återvänder via entrén och berättar vad som har hänt.

Jag skall villigt erkänna att jag inte har räknat i detalj, anledningen är att vi inte kan vara säkra på tidsuppgifter vad gäller minuter därför att flera uppgifter angående minuter hit och dit florerar.

Jag har sagt, räkna på det.

Någon som har vigt sitt liv åt att räkna sekunder och minuter i det här mordfallet och som har hängt här i tråden 24/7 i många år kan kanske räkna ut om scenariot är möjligt rent tidsmässigt.

Hur man än vänder sig är SE omöjlig som GM. Ingen idé att älta i repris med samma argument. Varför slå knut på sig för att få till något när det finns wt-personer med 80 iakttagelser varav troligen flera är olika spanare på uppdrag där flera kan ha lämpliga mordvapen innan för jackan rutinmässigt.

Prioritera det osannolika för att undvika det heta?
Citera
2020-02-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Du tror alltså om jag förstått det rätt att SE av något skäl först stämplat ut, sen gått ut genom nån bakdörr och därefter upp till Sveavägen. Där träffar han av en händelse på LOP, sen springer han till bakdörren igen, pratar med väktarna för att sen dyka upp på brottsplatsen efter 3-4 minuter. Vi kan bortse från utstämplingstiderna tillfälligtvis.

Det är ganska mycket raketmadsen över resonemangen....
Citera
2020-02-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Nu måste jag pausa till vi får nya nyheter. Har haft palmemordsfeber hela veckan.

Jag hoppas att lösningen inte läcker i förväg. Att man får chansen sitta med hjärtat i halsen och invänta en presskonferens där man lägger upp allt i ordning, avslöjar GM efter att man gett oss händelseförloppet.

Det här once in a life time. Tänk på det media. Vi vill inte slösurfa in på aftonbladet och se en bild på X med texten "Han mördade Palme, KP bekräftar".

Så jag ber media låta KP släppa nyheten.
Håller med. Vill kunna sitta med popcorn och kika på presskonferensen. Samtidigt, känns det rätt osannolikt att GM inte skulle läcka innan. Eftersom KP mer eller mindre gått ut med att de har en lösning på mordet lär mediahusen nu lägga mycket resurser på att luska fram vad utredarna funnit. Gissar att alla stora tidningar slåss om att bli först med att avslöja mördaren före presskonferensen. Känns som det alltid är så annars, d v s att media avslöjar saker i förtid.
Citera
2020-02-23, 17:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hur man än vänder sig är SE omöjlig som GM. Ingen idé att älta i repris med samma argument. Varför slå knut på sig för att få till något när det finns wt-personer med 80 iakttagelser varav troligen flera är olika spanare på uppdrag där flera kan ha lämpliga mordvapen innan för jackan rutinmässigt.

Prioritera det osannolika för att undvika det heta?

Bobo, din teori är het. Det måste jag säga. Men att hitta till den var svårt. Det är lättare att lockas av SE som man vet var på platsen. CA som passar in så bra och finns med i GMP.

Det är svårare lockas till knarkspan där den mesta informationen är hörsägen
Citera
2020-02-23, 17:26
Medlem
TheTricksters avatar
Osäker på om någon spekulerat kring den här detaljen. Vad LP beskriver utan att använda värdeladdat adjektiv är ju en mördare som ser arg ut: "vit överläpp".

Om GM hade varit ett proffs av något slag så hade han skjutit flera skott mot offret. Minst 3-4 skott. Särskilt om det var underrättelsetjänst av något slag.

En hitman kan vara spänd och samlad men är sällan arg vid utfärdandet. En spänd och samlad person har ett annat ansiktsuttryck som ser mer nollställt och liksom förvånat ut.

Någon som blir riktigt arg och är lätt överviktig ser mer vit ut i ansiktet, vredesuttrycket.
Citera
2020-02-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är ganska mycket raketmadsen över resonemangen....

Ja, det var korkat att ens ge sig in i resonemangen så nu har jag utgått för att fundera över mer intressanta saker, som knark- och prostitutionsgrupperna.
Citera
2020-02-23, 17:29
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Något som talar emot att SE går ut bakvägen, skjuter OP, går in bakvägen, stämplar ut, och går ut till mordplatsen, sedan in på Skandia via entrén?
Hur kan han veta när han ska gå ut för att skjuta Olof Palme? Han kan ju inte veta när LOP passerar OM han nu inte då får information om att dom går söderut. Dom hade likaväl kunnat ta tunnelbanan hemöver från stationen dom kom till biografen ifrån. (Andra hållet)

Eller är det lottovarianten med att: SE går ut genom entrédörren, ser LOP och tänker:nämen vilket läge! Där är ju Olof Palme som jag hatar och jag som har min pickadoll på mig som alltid. Nu jävlar blåser jag ryggraden av den jäveln! Men vafaan, hinner jag i tid med transporten hem? Måste kolla sillögat i fönstret lite snabbt.
NU JÄVLAR!!! 🔫

Håhåjaja vilken cirkus🤪
Citera
2020-02-23, 17:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Bobo, din teori är het. Det måste jag säga. Men att hitta till den var svårt. Det är lättare att lockas av SE som man vet var på platsen. CA som passar in så bra och finns med i GMP.

Det kan media skriva under på.
Citera
2020-02-23, 17:34
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Visst är det så. LP var ett ovanligt dåligt vittne, dels av naturliga orsaker: hon uppger i förhör att hon ofta skärmade av omgivningen när hon promenerade med OP eftersom OP ofta blev igenkänd och det tyckte hon var olustigt. Jag tror att LP har lidit av det här i efterhand. Det har ju berört hennes yrkesstolthet, hon var ju psykolog. Kläder är notoriskt svårt att minnas i hastiga och kaotiska sammanhang. Men eftersom hon var helt nykter och inte utsattes för våld mot huvudet utgår jag från att hon hade normal minnesfunktion. Hon fick av allt att döma ögonkontakt med mördaren. Och då tycker jag nog att de tidiga förhören med specifika ansiktsdetaljer har stort värde. Dessa karakteristika pekar mot SE.
"Ruskigt utseende," och "stirrande blick" stämmer?
Bar SE stickad mössa som många vittnen angav?
Citera
2020-02-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Hur kan han veta när han ska gå ut för att skjuta Olof Palme? Han kan ju inte veta när LOP passerar OM han nu inte då får information om att dom går söderut. Dom hade likaväl kunnat ta tunnelbanan hemöver från stationen dom kom till biografen ifrån. (Andra hållet)

Eller är det lottovarianten med att: SE går ut genom entrédörren, ser LOP och tänker:nämen vilket läge! Där är ju Olof Palme som jag hatar och jag som har min pickadoll på mig som alltid. Nu jävlar blåser jag ryggraden av den jäveln! Men vafaan, hinner jag i tid med transporten hem? Måste kolla sillögat i fönstret lite snabbt.
NU JÄVLAR!!! 🔫

Håhåjaja vilken cirkus🤪
Du har utmärkt utsikt över sveavägen inifrån skandiahuset. Har varit där flera gånger. Du ser ca 150-200 m av sveavägen norrut. Om man bara vet ungefär vilka och ungefärlig tid som man ska vara uppmärksam, så ser man dem enkelt. Även när de börjar gå över gatan. Men som sagt man måste ju tro/veta att dom kan vara på väg från bion den vägen.
Citera
2020-02-23, 17:35
Medlem
Citat:

Jag är en av dem som hade information långt innan det började läcka i leden kring det. Läckor som bara stärkte intrycket. Det bör inte vara helt omöjligt att Pu med även begränsade resurser fått rätsida på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in