Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 16:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Den tanken har också slagit mig men det är obegripligt att han i så fall tar upp denna 'pryl' i förhöret. Han är ju så svävande att förhörsledaren ägnar åtskillig tid på att pressa honom om vad det är för något. Han går så långt som att fråga rakt ut om det är ett vapen, en kniv eller nåt. Det är solklart att förhörsledaren blir höggradigt nyfiken på detta något som LJ inte minns eller vill kännas vid. Däremot frågar han inget om 'prylen' är en radio eller WT...
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Vad jag tror är att Lj kan ha haft en pipa med skojtobak i väskan... inte så sugen på poliskontakt initialt men inser såsmåningom alvaret i situationen han hamnat i. Därav hans undvikande i förhör om vad han hade i väskan.
Citera
2020-02-23, 16:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan hända, och jag försöker inte ta äran åt mig för att ha framfört en intressant teori i repris.

En sak som kanske är intressant i den här teorin. Ponera att någon annan än SE stämplade ut honom.

Det faktum att SE bultade på entrédörren när han ville komma in, trots att personalen normalt sett använde sitt passerkort för att komma in, kan ju indikera att någon annan hade SE passerkort, till exempel AH, eller någon annan.

Passerkort och stämpelkort bör ha varit olika med tanke på att det var två olika system.

Att han bankade på entrédörren kan ju bero på att han varit ute och upptäckt Palme på bion. Och nu inte ville dra sotg passerkort och lämna ett digitalt spår.

Eller det enklaste, han fuskar med sina tidsstämplingar. Om han använder passerkortet in så kan man avslöja att han gått ut på arbetstid utan att stämpla, skäl till uppsägning.
Citera
2020-02-23, 16:55
Medlem
Eftersom jag varit i skandiahuset ett antal gånger som besökare så kan jag ju bara säga att man har en utmärkt och lång utsikt över sveavägen i bägge riktningarna. Gäller både från diverse mötesrum och fikarum. Vet du ungefär vilka du ska kolla efter och ungefärlig när, så kan du i god tid se personer som passerar (på västra sidan eller som går över gatan).
Citera
2020-02-23, 16:57
Medlem
För mig är den som sköt Palme en helt annan än SE, om han är inblandad så kan han ha försett mördaren med vapnet och varit inblandad på nåt vis, fen som sköt var proffs och sköt två kulor han skulle nog ha skjutit båda men LP vände på sig , den jag tänker på låg iågt i ett hyrt hus innan han begav sig västerut, det som retar mig är att jag är säker på att CP är oskyldig men att han var i skövde och sköt prick med en magnum och att den kom med hem,kan det vara det vapnet de hittat,var SE inblandad så måste det ha varit nåt större,han kunde ju inte ensam veta att de skulle på bio.
Citera
2020-02-23, 16:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om det är nån som borde redovisa kunskaper om SE som person så är det du. Mina kunskaper motsvarar vad man kan få reda på som utomstående och jag har verkligen letat vilket jag utgår från att du inte gjort, då hade du säkert briljerat med dina kunskaper har jag en känsla av.
Det är lätt att hoppa in här och vara raljant och nedlåtande. 99% av de som normalt bidrar till den här tråden är det inte, vilket är orsaken till att dom kunniga ligger lågt nu och låter alla okunniga och omotiverat kaxiga leka av sig. Vår diskussion är avslutad, den är fruktlös. Läs på! Sen kan vi ha en diskussion om du behagar byta attityd.

Det är du som opponerar dig emot att SE kan vara GM, då bör du också kunna berätta varför han inte kan vara GM.

Man kan säga att du vet det du tror dig veta om SE, men det du inte vet, det vet du helt enkelt inte.

Likadant med alla vittnen, de berättar det de har sett, men inte det de inte har sett.

Fundera på det.
Citera
2020-02-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Lysande, och en medlem av gatuprostitutionsgruppen var D*n Kl*vferskj*ld som enligt L-K B*rgh sökte en attentatsman. Har vi några namn i den andra gruppen?
De enda vid fullständigta namn nämnda torde vara Margareta Eklund och Björn Rosendahl.
Sedan var det någon Jörgen, Birger och Rolf.
Någon hade bytt arbetspass och tjänstgjorde inte på kvällen.

De övriga 18-19 är för mig helt okänt, om de ens existerar.

https://sanningskommissionen.com/wp-content/uploads/2019/01/Kompletterande-underlag-till-PM-8_4-Sigge-Cedergren.pdf
Citera
2020-02-23, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Den tanken har också slagit mig men det är obegripligt att han i så fall tar upp denna 'pryl' i förhöret. Han är ju så svävande att förhörsledaren ägnar åtskillig tid på att pressa honom om vad det är för något. Han går så långt som att fråga rakt ut om det är ett vapen, en kniv eller nåt. Det är solklart att förhörsledaren blir höggradigt nyfiken på detta något som LJ inte minns eller vill kännas vid. Däremot frågar han inget om 'prylen' är en radio eller WT...

Jag har också funderat på om det var en wt.

När man spanar är det bra med en wt, men också ett rutblock och penna, om man behöver skriva upp någonting.
Citera
2020-02-23, 17:00
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Allt annat lika är Lisbeth Palme det minst trovärdiga vittnet:
1) Hennes beskrivning av förloppet avviker mest från andra vittnens.
2) Hon har den högsta stressnivån - teoretiskt möjligt att hon drabbats av retrograd amnesi?
3) Hon deltar inte i någon rekonstruktion på plats där hon kan få nycklar att låsa upp minneslagret.
4) Hennes signalement på gm är det som mest förändras över tid.
5) Hon obstruerar mot polisrutiner vilket försvagar trovärdigheten hos ett vittne.

Visst är det så. LP var ett ovanligt dåligt vittne, dels av naturliga orsaker: hon uppger i förhör att hon ofta skärmade av omgivningen när hon promenerade med OP eftersom OP ofta blev igenkänd och det tyckte hon var olustigt. Jag tror att LP har lidit av det här i efterhand. Det har ju berört hennes yrkesstolthet, hon var ju psykolog. Kläder är notoriskt svårt att minnas i hastiga och kaotiska sammanhang. Men eftersom hon var helt nykter och inte utsattes för våld mot huvudet utgår jag från att hon hade normal minnesfunktion. Hon fick av allt att döma ögonkontakt med mördaren. Och då tycker jag nog att de tidiga förhören med specifika ansiktsdetaljer har stort värde. Dessa karakteristika pekar mot SE.
Citera
2020-02-23, 17:02
Medlem
Om nu SE är GM måste han antingen ha ingått i en konspiration och fått reda på OP:s förehavanden, in i minsta detalj. Eller så hade han själv sett OP tidigare på kvällen och dragit slutsatser samt haft tur som en tok.

Har vi något som stödjer att SE träffat på OP tidigare under kvällen? Mårten Palme beskriver i förhör från den 1/3 och 2/3 1986 en man som skulle kunna vara SE. Längden är rätt, keps och glasögon stämmer. Blå halvlång rock, slätrakad, kort hals och med en väska ("eventuellt" axelremsväska). Jmf. med bilderna på SE här: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view
Det skulle absolut kunna vara SE han ser. Mårten Palme har själv uttalat sig i media, https://www.expressen.se/nyheter/marten-palmes-avslojande-om-skandiamannen/, och konstaterat att personen han beskriver är väldigt lik SE.

Vittnet Anneli K från Grand beskriver en likartad man stå utanför Grand.

Men enligt MP stöter man på mannen vid ca 23:10 på Sveavägen, i samband med att MP m. sällskap och LOP lämnar varandra, som jag förstår det. Så det verkar vara osannolikt att det skulle vara SE. Ska han då ha hunnit en vända in på Skandia och sedan ut igen? Möjligt, men knappast styrkt.
Citera
2020-02-23, 17:06
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Han har skjutit pistol vad jag känner till, vad mer behövs för att avlossa två skott?

Påstår du att du har ingående kännedom om SE som person, berätta?
Jag kan cykla, då ska det inte vara några problem att vinna Tour de france för mig i sommar.
Jag kan simma, då borde det inte vara några problem att simma över Atlanten för mig.

Eller?
Citera
2020-02-23, 17:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Men enligt MP stöter man på mannen vid ca 23:10 på Sveavägen, i samband med att MP m. sällskap och LOP lämnar varandra, som jag förstår det. Så det verkar vara osannolikt att det skulle vara SE. Ska han då ha hunnit en vända in på Skandia och sedan ut igen? Möjligt, men knappast styrkt.

Om nu inte SE var in på Skandia och stämplade ut efter mordet
Citera
2020-02-23, 17:07
Medlem
Citat:
Det är du som opponerar dig emot att SE kan vara GM, då bör du också kunna berätta varför han inte kan vara GM.

Man kan säga att du vet det du tror dig veta om SE, men det du inte vet, det vet du helt enkelt inte.

Likadant med alla vittnen, de berättar det de har sett, men inte det de inte har sett.

Fundera på det.

Du har en poäng där, om jag ska delta i diskussionen om SE bör jag redovisa varför jag tror det jag tror. Skälet till att jag inte är utförlig är att vi hade en låååång diskussion om SE med början i maj 2018 och jag har ägnat alltför mycket tid åt den mannen. Nu valde jag att bara komma med korta kommentarer mest som en slags service åt dom som hoppar in i tråden, min avsikt var inte att ha några djupgående diskussioner om SE. Men nu hamnade jag där iallafall och därför utgår jag helt från diskussionen om SE då jag inte orkar sätta på mig dom "glasögonen" igen. Skulle det visa sig att han blir presenterad som gm kommer jag att hoppa på den igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in