2020-02-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Då måste du placera SE i en konspiration om han inte personligen hade stämt möte med OP.
Vilken slags konspiration skulle välja SE som hitman?
Den lite enklare tanken är att SE råkat se Palme på stan tidigare under kvällen (väktare på Skandia påstår att han varit ute tidigare på kvällen, själv förnekar han det), och lyckas skaffa fram en revolver. Men det förklarar inte hans fantastiska timing, att gå ut på Sveavägen i perfekt tid (om han nu gjord det) att möta OP.
Citera
2020-02-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det skulle vara intressant att läsa Olof Palmes dagbok

" Tio dagar efter mordet öppnas Olof Palmes säkerhetsskåp i tjänsterummet av Säpo.

En låstekniker bryter sig in, ingen förutom Palme sägs kunna koden. I skåpet hittas handlingar kring Palmes medlaruppdrag i kriget Iran-Irak, skriftväxlingar med taxeringsmyndigheten om det så kallade Harvardärendet och några privata ekonomiska handlingar.

Med hjälp av dessa uppgifter samt en kalender och förhör med nära medarbetare kan polisens utredare kartlägga tiden före mordet. En tennismatch mot Harry Schein, ett besök på Ströms herrekipering, en intervju med tidningen Statsanställd och besöken av Iraks och Norges ambassadörer.

Försvann mystiskt
Men närmare än så kommer inte utredarna.

Den dagbok som också ska ha hittats i säkerhetsskåpen skulle ha kunnat ge svar på Palmes bild av möjliga hotbilder eller känsliga möten dagarna före mordet.

Men dagboken försvinner mystiskt och når aldrig polisens Palme-utredare.

Tidigare Palme-åklagaren Anders Helin, numera avliden, har berättat i en intervju med SVT:s Lars Borgnäs om dagboken:

– Det är klart, det är inte bra. Det är det inte.

Hur försvann den?

– Den lämnas ut kort dagarna efter mordet, har det sagts mig.

– Från hans tjänsterum. Jag vet inte till vem, men jag har hört talas om att det funnits en dagbok eller anteckningsbok på hans tjänsterum.

Betyder det att de uppgifter som i den inte är tillgängliga i Palme-utredningen?

– Den slutsatsen måste vi dra.

– Jag kan säga att vi har tagit upp den frågan flera gånger inom utredningen.

På upprepade frågor om familjen Palme har dagboken svarar han gång på gång: "Det tänker jag inte svara på"."

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-dagbok-ar-en-gata-for-utredningen/

Det är ju möjligt att det i dagboken även står vem Palme skulle möta utanför Skandiahuset kvällen den 28/2.
Citera
2020-02-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Den lite enklare tanken är att SE råkat se Palme på stan tidigare under kvällen (väktare på Skandia påstår att han varit ute tidigare på kvällen, själv förnekar han det), och lyckas skaffa fram en revolver. Men det förklarar inte hans fantastiska timing, att gå ut på Sveavägen i perfekt tid (om han nu gjord det) att möta OP.

Just det och varför skulle han då gå ut bakvägen för att sen gå upp mot Sveavägen.
Citera
2020-02-23, 15:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det blir ju nya tillvägagångssätt för hur Engström tar sig in och ut ur Skandiahuset för varje inlägg du skriver.

Men absolut. Det finns möjligheter att människor inne på Skandia har hjälpt Engström (om han är gärningsmannen vi söker).

Nej, det blir inte nya tillvägagångssätt, vänligen visa var jag beskriver mer än ett sätt. Sannolikt har du svårt för att föreställa dig, då drar du till med att det är mer än ett sätt.

Ut genom bakdörren, in genom bakdörren, ut genom entrén, in genom entrén.
Citera
2020-02-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det blir inte nya tillvägagångssätt, vänligen visa var jag beskriver mer än ett sätt. Sannolikt har du svårt för att föreställa dig, då drar du till med att det är mer än ett sätt.

Ut genom bakdörren, in genom bakdörren, ut genom entrén, in genom entrén.

Det var ditt första exempel.

Ditt andra exempel:

Stämpla ut. Ut genom bakdörr. In genom bakdörr. Ut genom entré (blir 1 till utstämpling). In genom entré.

Ditt tredje exempel skiljer sig från andra exemplet på så vis att du då blandar in väktare på Skandia som hjälper till med stämpling.

Det är 3 olika tillvägagångssätt.
Citera
2020-02-23, 15:55
Medlem
TheTricksters avatar
Det berusade huvudvittnet AB iakttar på nära håll GM och paret Palme. Han uppfattade det som att det var en man och två kvinnor och att de var ett sällskap. GM var längre än paret Palme. Flera vittnen uppger detta. AB säger att GM bar en ribbstickad mörk mössa. Jag gissar att han blandar ihop denna detalj med OP:s mössa. LP vänder sig om efter skotten och uppfattar två personer, dels GM, dels vittnet AB som chockas och rör sig snabbt in i porten (hon tolkar omedvetet hans närvaro och snabba steg in i porten som delaktighet). I tidiga polisförhör säger hon att GM har "kort hals", "kompakt utseende", "ljus blick", "bulliga kindknotor", "vit överläpp". Jag tycker den beskrivningen passar ovanligt bra på SE. AB som chockad ser hela förloppet har inte sett ett vittne komma norrifrån på trottoaren som påminner om SE, varken precis när mordet sker eller minuterna efter. SE säger ju att han går i egna tankar och kollar sitt mörka armbandsur och är "nära att snubbla på den liggande OP". SE har ju i en intervju flera år efter mordet antytt ett möjligt motiv: Kanske sökte GM kontakt med mördaren och att Olof Palme avvisade honom. Det kanske bara rann över för SE den där kvällen, han ville kanske bara morsa på en politisk motståndare och avvisande fick det att explodera (avsky + starstruck + avvisande > handledsväskan som var fäst inne i rocken med det lånade vapnet).
Citera
2020-02-23, 15:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Då måste du placera SE i en konspiration om han inte personligen hade stämt möte med OP.
Vilken slags konspiration skulle välja SE som hitman?

Nej, det måste jag inte då frågan är om SE kan ha gjort det, inte varför och på vems uppdrag.

Placera SE som möjlig GM, därefter vem eller vilka som deltog i en eventuell konspiration.

Utgå ifrån mordplatsen.
Citera
2020-02-23, 16:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ditt andra exempel:

Stämpla ut. Ut genom bakdörr. In genom bakdörr. Ut genom entré (blir 1 till utstämpling). In genom entré.

Ditt tredje exempel skiljer sig från andra exemplet på så vis att du då blandar in väktare på Skandia som hjälper till med stämpling.

Ut genom entré blir inte automatiskt en utatämpling. Det fanns ett stämpelsystem och ett passersystem. För att ta sig ut utan digitala spår behövde man bara använda dörrvred på entrén
Citera
2020-02-23, 16:03
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac

Då måste han sett P gå in på bion, antingen bevakat stället under hela filmen, lr räknat ut sluttiden o då återvänt till Grand. Sedan följt efter o slagit till vid lämpligt tillfälle efter han konstaterat att P var utan livvakter. GM visste högst troligt inte vilken väg och/lr färdsätt P skulle ta från bion. Efter dådet in på Luntmakargatan o sedan in bakvägen o stämplar ut 23.23 om tiden nu stämmer. Han skulle då antingen haft vapnet med sig hela kvällen lr hämtat det på Skandia under filmens gång.

Ca 21.21.30 gör att det förmodligen rent teoretiskt är möjligt att ta sig från mordplats och in bakvägen (ca 150m) för att stämpla ut ca 23.23 men det förutsätter ju en del annat också angående observationer o missade sådana.
Citera
2020-02-23, 16:04
Bannlyst
Lyssnar man på intervjun i veckans brott så känns det som att KP har något riktigt stort att presentera. Man går inte ut på det sättet om man bara har något tunt att säga.

Jag tror lösningen ligger i att man från utredningens sida kontrollerat en eller flera personer som fanns vid mordplatsen, som visserligen funnits i utredningen i tidigt skede men som inte kontrollerats noggrant. De här personerna har ett säkerhetsförflutet som tagit tillfället i akt då Palme var ute på stan.

Alltså helt i linje med GW:s teori om att det handlar om en mindre konspiration av svenska poliser/militärer/säkerhetsmän. Teknisk bevisning har kunnat binda dessa människor till ett vapen och som sedermera kunnat bindas till mordplatsen. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-02-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I know, det har vi ju konstaterat tidigare. Det är just Cecilia A:s "medverkan" som försvagar teorin om ett möte. Det kan som du säger vara så att hon inte kunde se det hon säger att hon såg.

Sen har jag själv alltid varit väldigt tveksam till de där 43 sekunderna. Det låter på mig mer som nån slags polisiär felräkning eller nåt.

Däremot är Borgnäs resonemang om vänster hand inte ointressant. Det är ju lockande just för att man då med ett penndrag kan radera 90 procent av de män PU eventuellt studerat/studerar närmare.
Javisst tusan är den intressant och får en att tänka till.
Skottordning var troligtvis den omvända, det har jag insett, men säger bara troligtvis.
Att skottet skulle ha varit avsiktligt riktat mot LP låter jag också vara osagt.
Visst kan det fortfarande ha varit ett vådaskott eller en miss?
Vänster hand, ja varför inte, men jag värderar inte ABs uppgifter lika högt som LB, så även där säger jag bara ”möjligen”
Han har ju trots allt bara antagit, utifrån en minnesbild av höger hand på Palmes högra axel.
Något vapen har han ju inte sett.

AB, och CAs uppgifter om en trio som gick i bredd och samtalade är verkligen vaga, och CA kan man nog helt räkna bort.
Jag kan inte heller se några övertygande bevis för att Olof hade gångriktningen som pekade in mot Tunnelgatan, åtminstone inte markant.
Det är vanskligt att dra den slutsatsen p.g.a. kulans fyndplats.
Kulan gick ju inte rakt genom ryggen, utan lite från höger till vänster, och då är ju frågan om vinkeln - även om han gick rakt fram - hade varit tillräcklig för att kulan skulle fångas upp av tvär-väggen vid tunnelbanetrappen så att den inte fortsatte längs med trottoaren.

Jag är inte helt övertygad om Borgnäs tekniska slutsatser, men hans kritik mot särbehandlingen av Lisbeth är helt adekvat.
Precis som hans funderingar runt orsakerna till hennes motsträvighet.
Det ligger mycket i det.
Senast redigerad av MacMackay 2020-02-23 kl. 16:08.
Citera
2020-02-23, 16:09
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ditt andra exempel:

Ge dig för fan, det finns inget måste att stämpla ut för att lämna huset, du resonerar med felaktiga förutsättningar.

Du ger dig på detaljer innan du har det övergripande scenariot klart för dig.

Du ser inte det centrala i mitt resonemang, jag tar det igen.

SE befinner sig i Skandiahuset.

Går ut bakvägen, ställer upp bakdörren, återkommer och går in via bakdörren.

(Någonstans stämplar SE eller någon annan ut SE, antingen innan han går ut bakvägen, eller när han har gått in bakvägen.)

SE går ut via entrén, beskådar mordplatsen, återvänder via entrén och berättar vad som har hänt.

Jag skall villigt erkänna att jag inte har räknat i detalj, anledningen är att vi inte kan vara säkra på tidsuppgifter vad gäller minuter därför att flera uppgifter angående minuter hit och dit florerar.

Jag har sagt, räkna på det.

Någon som har vigt sitt liv åt att räkna sekunder och minuter i det här mordfallet och som har hängt här i tråden 24/7 i många år kan kanske räkna ut om scenariot är möjligt rent tidsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in