2020-02-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo då man live-rapporterar när man medvetet spelar in för att samla bevis. Annars är det ingen idé att spela in ljudfil. Då ska det vara videofilm så misshandeln syns istället.

Konstigt om Lena inte skulle fått rådet att live-rapportera när hon fick rådet att samla bevis och hur hon ska gå tillväga. Fråga polisen så får du se om live-rapportering.

Jag tror inte det var vad hon gjorde heller.
Citera
2020-02-23, 16:07
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nu tappade jag vilket inlägg det var här som var inne på det där med vittnespåverkan. Jag har funderat mycket på det, och funderingarna har förstärkts när jag har sett i FUP:en hur mgm med flera diskuterar olika Flashbackinlägg. Om det dessutom är så att de håller på halva FUP för att minska vittnespåverkan innan rättegången hinner starta...

Förstör vi åtalet genom våra skriverier här??? Vad är det man riskerar genom att skriva? Vilka inlägg alternativt vilka typer av inlägg är det som riskerar åtalet?

Offentlighetsprincipen är så klart bra, men vad är det man borde vara sparsam med? Om tingsrätten tjuvhåller på FUP, har de en poäng i att göra det då?

Jag är helt okunnig om hur dynamiken i det problemet ser ut. Har ingen erfarenhet av FUP:ar och rättegångar.

Dom har inte en direkt poäng med att sälja fupen endast i pappersform eller att man ska kunna få läsa den gratis på plats.

Dom gör såhär för att dom kan vill och känner för detta, att få visa sin makt, inget mer än så, och då gör dom såhär för oss vanliga... Detta är själva "syftet" med det hela.

De tjänat knappt något på att sälja förundersökningen då tid och de materiella väger upp det rätt bra.
Senast redigerad av Rastade 2020-02-23 kl. 16:09.
Citera
2020-02-23, 16:10
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu saknas halva protokollet, men min fråga är... vad var det som gjorde att man gjorde en gryningsraid hos SD och plockade in honom i aug 2019? Var det en samlad bedömning eller var det något specifikt? Nån som har en teori?

Min teori är att hotat med att skada/döda barnen och kanske även HD. Och detta har sannolikt spelats in med dolda mickar eller genom avlyssning på en mobil eller så har de läst i något av hans alla chat-program.

Jag är säker på att situationen blev ganska akut den kvällen/natten/morgonkröken och att Polisen inte hade något annat val än att gå in full armerade och beväpnade och från alla håll på huset. Med det egot han har - även om han älskar att spela offer - så finner i alla fall jag det osannolikt att han hotat med att ta ENBART sitt eget liv.
Citera
2020-02-23, 16:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte, men jag tycker mig se en mycket bedjande LW som kryper för att få minsta lilla uppmärksamhet och tar emot mycket skit. Hon försöker, men lyckas inte få näsan ovanför vattenytan. Så beteer sig någon som är i känslomässigt beroende av någon.

Därför får jag en känsla av att hennes maktkamp och hennes försök handlar om helt andra saker än att ta makten över SD. Det handlar mer om att ta makten över sig själv.

Men uppriktigt sagt, är allt väldigt svårt att förstå. Det är väl en del av sanningen kanske. Tror att det är väldigt komplicerat och ett svar är inte tillräckligt.

Jag misstänker att en mycket stor del i det hela är den förödelse som en psykopat alltid lämnar efter sig. Det går inte att leva med eller vara vän med en sådan person.

De skövlar...kvar blir offer.

Nej hon gör det för att han ska fortfarande träffa henne ibland. Hon vill inte bli helt och hållet lämnad av mannen hon älskar.

Det framgick någonstans att hon alltid har lidit av rädsla för att bli övergiven. Mycket sorgligt.
Citera
2020-02-23, 16:12
Medlem
LW visar upp ett maniskt beteende, hon kan inte släppa SD och gå vidare. SD utnyttjar detta och är inte sen med att dra fram pitten när det passar honom.

När jag läser loggarna över deras chattar så undrar jag om det är sant eller allt är påhittat, hur kan två vuxna personer med ansvar över barn kan bete sig så här.
Citera
2020-02-23, 16:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den bilden har jag sett framför mig länge. Senast idag undrade jag på hur hans syskon stod ut? Hemmet som en stor sandlåda som kräver viss anpassning, hänsyn och tolerans i umgänget.

Han verkar inte ha mycket till övers för sin släkt. Kan läsas i bilaga 163 del 1 sid 40. Han fikar med en kusin. ”Hon är inte som många andra i släkten. Fritänkande och stark”
Citera
2020-02-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Dom har inte en direkt poäng med att sälja fupen endast i pappersform eller att man ska kunna få läsa den gratis på plats.

Dom gör såhär för att dom kan vill och känner för detta, att få visa sin makt, inget mer än så, och då gör dom såhär för oss vanliga... Detta är själva "syftet" med det hela.

De tjänat knappt något på att sälja förundersökningen då tid och de materiella väger upp det rätt bra.
Enligt lagmannen gjorde dom så här pga att det var en hel massa väldigt känsligt material. De kan inte gå emot offentlighetsprincipen - men de kan försvåra den. Nu är den inte spridd till var mans mobil/läsplatta/dator via tingsrätten. De har ryggen fri. Tror knappast de ens i sin vildaste fantasi kunde se ett sådant samarbete/teamwork som vi faktiskt är kapabla till.
Citera
2020-02-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det känns som om du lyckats sammanfatta allt och kokat ner till väsentligheter väldigt bra. Men nånstans skaver det: varför ville han ha henne död? Det ÄR ju han som dödat henne. Han är totalt passiv i letandet efter henne. Han retas med Jerry som får ångestattacker över mordet då han inte vet vem som dödat Lena: "Jag har ingen ångest, jag vet ju - jag behöver inte vara misstänksam" säger SD till Jerry - som håller på att bryta ihop när han läser. Till slut säger SD att det är verkligen inte han som dödat Lena. När hon hittas, innan ens polisen gått ut med bekräftelse så berättar han för någon att det är Lena som hittats. DETTA är ett starkt kort för polisen att det är SD som är den skyldige.

Kan motivet vara så enkelt att han ville ha lugn och ro från Lena och helt enkelt återgå till status quo, återgå till det liv som fanns innan Lena dök upp i hans liv? Att låtsas som om han minsann inte hade nån del i att livet krånglade?
Kan ligga en del i det att han ville återgå till status quo, och livet innan Lena. Den destruktiva dynamiken dem emellan borde ha sugit en hel del energi för dem båda två? Blev själv utmattad bara av att läsa. När människor blottar att de saknar självrespekt leder det dessvärre ofta till förakt. När någon visar sig från ett underläge, men samtidigt försöker få överläge, så tvekar sällan rovdjuret att hugga bytet i halsen.

Till Lenas försvar måste jag inflika att i denna traumatiska livskris agerade hon under hög stress och press, vilket kan påverka att hon framstår som rabiat, halstarrig, grälsjuk och halvgalen. Det vi ser är ju ett slags desperat rop efter att överleva. Hon ger uttryck för att hela hennes existens står på spel om hon inte lyckas parera sitt underläge och därigenom få kontroll över sin livssituation igen. Varken Stefan eller Lena framstår som tillräknelig i denna oerhört upptrissade situation.
Citera
2020-02-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Har läst igenom all kommunikation mellan Lena och Stefan och det var synnerligen påfrestande och närmast nedbrytande. Svårt att inte bli påverkad.

Min uppfattning och sammanfattning är som följer:

Deras förhållande har pågått i 6-7år. Hanna har varit psykiskt sjuk en längre period. Stefan har under denna period lovat Lena att hon är den han vill ha och leva tillsammans med för resten av livet. Detta återkommer Lena till om och om igen mellan våren 2017 fram till sin död i sina digitala kontakter med Stefan. Våren 2017 avslöjar Lena förhållandet för den svikna och chockerade Hanna som själv uttrycker till Lena i ett brev att hon uppfattade Lena som sin vän, men vill inte ha vidare kontakt med henne. Hon och Stefan ska försöka rädda äktenskapet, samtidigt som han fortsätter ligga i hemlighet med Lena, trots att han lovat Hanna att avbryta kontakten med densamma.

Detta ger Lena ett utpressningsövertag över Stefan. Stefan ligger bara med Lena på egna villkor, och sätter upp ramar för Lena om och hur deras vänskaps- och sexuella relation ska kunna förtsätta eller inte och därför måste avslutas. Exp. vill han informeras om hon går in i en ny sexuell eller känslomässig relation med någon annan. Hon får inte heller göra några synliga kontaktförsök i förhållande till honom, så hans hustru kan upptäcka hans dubbelspel på nytt. Går Lena utanför dessa regler, avvisar, och blockerar han hennes kontaktförsök. Lena reagerar mycket starkt på detta avvisanden både enskilt men även i offentliga grupp-sammanhang inom geo-catching. Hon upplever det som att hon ensam får ta smällen av affären och att den kommit till vissas kännedom där hon framstår som syndabock. Hon är också upprörd över att Stefan och Hanna i offentliga sammanhang framstår som a happy Couple. Något Hon känner är ett slags skådespeleri som hon hånar pga hyckleriet.

Lena beter sig gränslöst svartsjuk och menar att hon behandlas som reserv och hora, ju mer Stefan försöker backa ur förhållandet. Stefan är oftast avvisande och negativ, men manipulerar henne mellan varven med något positivt besked som håller henne stången från att omedelbart avslöja saken för hans hustru.Vid ett tillfälle ska han döda både henne och lille A, och han talar om blodutgutelse. Frågan är vem han ska välja först?

Om inte Stefan kommer och träffar Lena och ligger med henne, eller har social samvaro med henne får han ökade hot om avslöjande för Hanna. Lena är i ett sådant uppenbart känslomässigt underläge i förhållande till honom, att hon måste vidta tvångsmetoder för att hon ska få del av hans tid. Förnedringen är närmast total, och hon kan inte släppa att han utnyttjat, kränkt, svikit och sårat henne djupt. Stefan höll inte vad han lovat och hon är en spillra vars drömmar krossats. Kan inte tolerera att bli övergiven och äta smulorna från golvet.

Detta förstår jag som det stora avvisandet och traumat. Att hon är träl och slav medan Hanna vann pokalen. Denna förlust vägrar hon acceptera och förmår inte bearbeta. Hämnden blir att hon i slutet av februari 2018, skickar ett brev till Hanna, där hon avslöjar deras fortsatta relation och att Stefan är opålitlig och inte värd Hannas tillit m.m.

Stefan och Lena delar mycket korrespondens Lenas sista år i livet som handlar om krig, att vinna eller förlora och andra maktpositioneringar. Inklusive berör att Stefan hotar henne för att hon hotar avslöja affären. Han kontrollerar och manipulerar henne känslomässigt, för att få äta och behålla kakan tills han inte längre vill. Då ska hon bara negligeras och dumpas som trash.

Här finns bara destruktivitet, sorg, smärta, besvikelse, svek, besatthet och hat. De kallar båda varandra för pykopat och narcissist. Och Lena skickar mycket hjärtan, hon blottar sig totalt samtidigt som hon ger uttryck för att hon vill bli värdigt, varmt och milt behandlad av Stefan.

Stefan och Hanna har gått i familjeterapi och uppmanats av professionella att avbryta all kontakt med Lena och sluta dela gemensam geocaching plattform, enligt Stefans version.

Bra beskrivet. Kan bara hålla med. Fy så tragiskt det är att läsa.
Citera
2020-02-23, 16:16
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den bilden har jag sett framför mig länge. Senast idag undrade jag på hur hans syskon stod ut? Hemmet som en stor sandlåda som kräver viss anpassning, hänsyn och tolerans i umgänget.

Intressant när han pratar om sin kusin Ann*a-K*arin. Då säger han något till HD, i stil med att AK inte är underlig som resten av hans familj/släkt. Kanske är de "underliga" i hans ögon för att de faktiskt är normala?

Min magkänsla (nästan lika bra som vetenskap har det visat sig under två år nu ) säger mig att det är något skumt med pappan. Dominant pappa (kanske är han en SD Senior?) och en rejält undfallande, kuvad mamma? Syskon som inte vill umgås varken med dem eller SD? Inte ens bära efternamnet D.
Citera
2020-02-23, 16:22
Medlem
Citat:
Kan ligga en del i det att han ville återgå till status quo, och livet innan Lena. Den destruktiva dynamiken dem emellan borde ha sugit en hel del energi för dem båda två? Blev själv utmattad bara av att läsa. När människor blottar att de saknar självrespekt leder det dessvärre ofta till förakt. När någon visar sig från ett underläge, men samtidigt försöker få överläge, så tvekar sällan rovdjuret att hugga bytet i halsen.

Till Lenas försvar måste jag inflika att i denna traumatiska livskris agerade hon under hög stress och press, vilket kan påverka att hon framstår som rabiat, halstarrig, grälsjuk och halvgalen. Det vi ser är ju ett slags desperat rop efter att överleva. Hon ger uttryck för att hela hennes existens står på spel om hon inte lyckas parera sitt underläge och därigenom få kontroll över sin livssituation igen. Varken Stefan eller Lena framstår som tillräknelig i denna oerhört upptrissade situation.
Den kontrollförlust som Lena fick uppleva sista året, lät henne att agera på ett destruktivt sätt. Precis som du skriver - självrespekten blev noll i hennes desperation. Här ser SD sin chans att sparka neråt. När Lena krymper, så växer han. Han hade aldrig behandlat Lena så illa om hon dragit sig tillbaka och slutat höra av sig. Då hade vi fått se SD ränna runt kjolarna på henne.

Det är en ynklig typ som lever på andras dåliga mående, då mår han bra. Ju sämre de mår, desto starkare blir han. Läser man deras konversationer så märker man hur han njuter av att plåga henne. Han berättar glatt att han och HD har sex osv osv - och han öser på som fan när han märker att hon mår dåligt. Åtminstone får jag det intrycket.
Citera
2020-02-23, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, hennes beroendeställning till Stefan tar över och ruinerar hela hennes känsloliv. och det är en mycket skrämmande och nedbrytande process att följa i fupen. Han har ju fått henne att tro att hon ska ersätta Hanna i hans liv, men istället tillfrisknar Hanna från mentala vedermödor och återgår till sitt gamla jag.

I slutet av den transformeringen, väljer han att satsa på sitt äktenskap med Hanna, och Lena avvisas och får lite mer barnflickan i Knutby status. Lena ska nu nedgraderas till en slags passiv tjänare och husslav som kan äta smulorna under bordet för Stefan bjuder inte på mer om de ska ha vidare kontakt. Lena växlar mellan att tåla/tolerera och att göra uppror mot detta. Hon tål det i perioder för att alls få träffa Stefan, då han annars nonchalerar och blockerar henne helt. Allt är på hans villkor och att bli avvisad syns vara en känslig smärtpunkt hos Lena som Stefan känner till att han kan använda för att manipulera och manövrera henne dit han vill. Så han pysslar med en mental och känslomässig utpressning mot henne. Sa sist och machosist

I denna process saknas all självbevarelsedrift och självrespekt. I detta tillstånd hade Lena behövt hjälp och råd som hon inte med säkerhet hade varit mottagligt för. Hon borde ha backat ur den förnedrande relation, inte försökt kriga för att befästa sin position. Hon förstod nog inte på djupet att det fanns en dödlig risk.

Anknytningsproblematik tror jag ligger i bakgrunden och skaver, ofrivilliga separationer är smärtsamma och traumatiska. Hon blev sätt på undantag och kunde inte hantera detta skamliga tillstånd.

Jag kämpar verkligen med att förstå det här. Jag tog upp för länge sedan just detta med att det finns hos många adopterade en ökad risk för självmord t ex. Absolut att det kan ha spelat in.

Kanske förstod hon ändå allvaret någonstans, men förmådde ändå inte ta kontrollen över sig själv och sitt liv?

Hon verkar ha haft kontakt dels med en psykoterapeut (pastor? vän?) och även ytterligare en Jag misstänker att det är något hon har jobbat på, att återfå kontrollen över sig och sitt beroende. Och kanske var det så att det var det hon uttryckte med att nu var det hon som hade kontrollen? Vilket jag inte riktigt kan se (nu iaf).

Men kanske var hon på väg?
Hon träffar ju Beholder väldigt intensivt och försöker på det viset ta sig loss får greppet?
Och Jag ser även att SD verkar "flippa ut" med skilsmässan på ena sidan och LW på andra.

Jag blir bestört hur hon (som det verkar) bjuder in honom på kladdkaka och kanske t om går hela vägen in bakom planket med honom trots detta. Det påminner mycket om hur Tova åkte hem till Billy
fast hon visste att hon förmodligen skulle en dag bli mördad av honom. Det går inte riktigt att begripa för oss som inte har varit i en sådan känslomässig beroendeställning känns det som. Men jag kämpar...

Nu har vi inte hela FUP:en, men jag tittade lite på googletime (vad sjutton det nu hette) som kunde visa hur LW gått den 11-22 maj och den 14-15 maj.

Hon har ju varit ute och viftat på natten, i vilket ärende det nu kan ha varit.
Med en person som hon är rädd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in