2020-02-23, 15:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag tolkar det som att Stefan försöker indirekt skuldbelägga Hanna för skilsmässan genom att börja anklaga barnen? Att det är ett slags familjesvek som begåtts mot honom, och att han är ett oskyldigt offer. Gravt empatistörd.

Han uttrycker själv att han är ett offer i det gräl som han hade med HD och som verkar ha pågått i flera dagar.
Jag tänker att HD här visar sitt mogna föräldraskap och stort tålamod med SDs otroligt barnsliga sätt att hantera situationen. Att det hela pågår under så lång tid och barnen används som redskap i konflikten tolkar jag (nu väldigt fritt från det illa jag hittills hunnit läsa) som att SD inte klarar av skilsmässan, barnens tonårsutveckling (med allt det innebär) och "problemen" med L*ena.

Han verkar klart svartsjuk och kontrollerande mot HD, som ständigt säger att hon älskar honom (trots att hon faktiskt har tagit ut skilsmässa och flyttat). Han kräver av henne att hon ska redogöra för sina förehavanden och om det har utvecklats ett mer intimt förhållande mellan henne och som jag förmodar att han menar Sill*en. Visst, de har barn ihop, men det är egentligen inget han kan kräva av henne att få veta.

Vem som helst mår dåligt av en skilsmässa. Särskilt om man inte vill. Och han medger visserligen att han svek HD, men samtidigt ljuger han när han säger att han ångrar sig och låtsas som att det är avslutat kapitel.

Han beter sig som ett stort barn som sitter i sandlådan och inte vill dela sina spadar och hinkar med någon. Han ska ha allt. Annars är de andra dumma.

Tror att det inte är det minsta konstigt att HD mått dåligt under de år hon har varit gift med HD. Hoppas att hon får det bättre med S*illen och att han är en mognare och mer kärleksfull person.
Citera
2020-02-23, 15:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag är inte så säker på att folk som blir angripna med våld brukar live-rapportera vad exakt och hur våldet är. En del tror ju att LW i förhand iscensatt hela händelsen, att med ett syfte att få honom att bruka våld mot henne. Det reagerar jsg mot, för jag delar inte den uppfattningen. Dessutom så haltar den betänkligt. Om så vore fallet; varför "live-rapporterar" hon då inte vad SD gör, så att det fastnar på inspelningen? Nej, jag tycker det är tydligt att hon blev ställd av hans våld mot henne och inte vet alls hur hon ska bete sig, eller vad hon ska göra/säga.

Ditt sista stycke: Jag har alltför lite insyn i ärendet, behöver ha tillgång till allt matetial rörande incidenten för att kunna avgöra det.

Nej man brukar inte live-rapportera i vanliga fall men i fall där man samlar bevis och spelar in ljud så brukar man göra det. Annars kan den som lyssnar senare inte alltid identifiera korrekt vad ljudet är.

Du håller väl med om att det verkar som att Lena medvetet spelar in här? Konstigt då att hon inte live-rapporterar den mest kritiska händelsen. Misshandeln som kan få honom dömd. Det är ju vad hon vill. Hon ska ha samlat bevis för att sätta dit honom länge.
Citera
2020-02-23, 15:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu saknas halva protokollet, men min fråga är... vad var det som gjorde att man gjorde en gryningsraid hos SD och plockade in honom i aug 2019? Var det en samlad bedömning eller var det något specifikt? Nån som har en teori?

Kanske pga. det omnämnda "nya vittnet" som trädde fram i samma veva. Skulle inte bli förvånad om detta "nya" vittne rent av var JG som i slutet av sommaren 2019 tog bladet från mun och berättade mer än han gjort i tidigare förhör. I sista chatten med SD lyser ju JG's ångest och samvetskval igenom så pass mycket att han nog kommit till en punkt där han ville lätta sitt samvete.
Citera
2020-02-23, 15:50
Medlem
Blessedfruits avatar
Nu tappade jag vilket inlägg det var här som var inne på det där med vittnespåverkan. Jag har funderat mycket på det, och funderingarna har förstärkts när jag har sett i FUP:en hur mgm med flera diskuterar olika Flashbackinlägg. Om det dessutom är så att de håller på halva FUP för att minska vittnespåverkan innan rättegången hinner starta...

Förstör vi åtalet genom våra skriverier här??? Vad är det man riskerar genom att skriva? Vilka inlägg alternativt vilka typer av inlägg är det som riskerar åtalet?

Offentlighetsprincipen är så klart bra, men vad är det man borde vara sparsam med? Om tingsrätten tjuvhåller på FUP, har de en poäng i att göra det då?

Jag är helt okunnig om hur dynamiken i det problemet ser ut. Har ingen erfarenhet av FUP:ar och rättegångar.
Senast redigerad av Blessedfruit 2020-02-23 kl. 15:53. Anledning: Tillägg
Citera
2020-02-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag är inte så säker på att folk som blir angripna med våld brukar live-rapportera vad exakt och hur våldet är. En del tror ju att LW i förhand iscensatt hela händelsen, att med ett syfte att få honom att bruka våld mot henne. Det reagerar jsg mot, för jag delar inte den uppfattningen. Dessutom så haltar den betänkligt. Om så vore fallet; varför "live-rapporterar" hon då inte vad SD gör, så att det fastnar på inspelningen? Nej, jag tycker det är tydligt att hon blev ställd av hans våld mot henne och inte vet alls hur hon ska bete sig, eller vad hon ska göra/säga.

Ditt sista stycke: Jag har alltför lite insyn i ärendet, behöver ha tillgång till allt matetial rörande incidenten för att kunna avgöra det.

Jag håller med dig. Jag tror hon blev chockad och att det var denna incident som fick henne att vidta mer säkerhetsåtgärder och prata med andra om sin rädsla.
Citera
2020-02-23, 15:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag håller med dig. Jag tror hon blev chockad och att det var denna incident som fick henne att vidta mer säkerhetsåtgärder och prata med andra om sin rädsla.

Jo då man live-rapporterar när man medvetet spelar in för att samla bevis. Annars är det ingen idé att spela in ljudfil. Då ska det vara videofilm så misshandeln syns istället.

Konstigt om Lena inte skulle fått rådet att live-rapportera när hon fick rådet att samla bevis och hur hon ska gå tillväga. Fråga polisen så får du se om live-rapportering.
Citera
2020-02-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nu tappade jag vilket inlägg det var här som var inne på det där med vittnespåverkan. Jag har funderat mycket på det, och funderingarna har förstärkts när jag har sett i FUP:en hur mgm med flera diskuterar olika Flashbackinlägg. Om det dessutom är så att de håller på halva FUP för att minska vittnespåverkan innan rättegången hinner starta...

Förstör vi åtalet genom våra skriverier här??? Vad är det man riskerar genom att skriva? Vilka inlägg alternativt vilka typer av inlägg är det som riskerar åtalet?

Offentlighetsprincipen är så klart bra, men vad är det man borde vara sparsam med? Om tingsrätten tjuvhåller på FUP, har de en poäng i att göra det då?
Tror inte vi förstör något. Nu har ju SD tillgång till fupen. Han har blivit delgiven denna både i en läsplatta och per fysiska papper enligt ett protokoll som jag glömt vilket det var. Så han kan själv läsa precis allt. Ang vittnen - ja du. De skall ju bara vittna om vad de vet, svara på frågor. I princip alla fupar kommer ju ut offentligt vid åtal, så detta åtal är ju inte speciellt på något sätt. Det enda det är speciellt är att ingen jävel orkar läsa igenom 14000 sidor. För att inte tala om att tiden lär tala emot den som har ambitionen att läsa fupen.
Citera
2020-02-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Har du prövat denna, som en användare i tråden lagt upp? https://www.jottacloud.com/s/14754672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a

Annars rensa ditt cacheminne i webbläsaren.

Jag har testat denna länk, och det är den jag frågat om. Får det inte alls att fungera vare sig med Safari eller Chrome på telefonen. Gäller även minfil-länkar. Antingen tar det sju svåra år och femton försök eller också händer inget alls. Läser helst inte på datorn. Men tack iaf!
Citera
2020-02-23, 15:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu saknas halva protokollet, men min fråga är... vad var det som gjorde att man gjorde en gryningsraid hos SD och plockade in honom i aug 2019? Var det en samlad bedömning eller var det något specifikt? Nån som har en teori?

Ett sätt för Hiding att visa musklerna endast, få MGM skakad och lite mör inför det som komma skall men taktiken verkar inte ha funkat något vidare, MGM fortsätter ju att neka i sten till allt.
Citera
2020-02-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag har testat denna länk, och det är den jag frågat om. Får det inte alls att fungera vare sig med Safari eller Chrome på telefonen. Gäller även minfil-länkar. Antingen tar det sju svåra år och femton försök eller också händer inget alls. Läser helst inte på datorn. Men tack iaf!

Kan det vara så att man måste vara inloggad för att kunna läsa online? Jag lyckas inte heller men det är konstigt att vissa tycks klara det. Hmm.
Citera
2020-02-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han uttrycker själv att han är ett offer i det gräl som han hade med HD och som verkar ha pågått i flera dagar.
Jag tänker att HD här visar sitt mogna föräldraskap och stort tålamod med SDs otroligt barnsliga sätt att hantera situationen. Att det hela pågår under så lång tid och barnen används som redskap i konflikten tolkar jag (nu väldigt fritt från det illa jag hittills hunnit läsa) som att SD inte klarar av skilsmässan, barnens tonårsutveckling (med allt det innebär) och "problemen" med L*ena.

Han verkar klart svartsjuk och kontrollerande mot HD, som ständigt säger att hon älskar honom (trots att hon faktiskt har tagit ut skilsmässa och flyttat). Han kräver av henne att hon ska redogöra för sina förehavanden och om det har utvecklats ett mer intimt förhållande mellan henne och som jag förmodar att han menar Sill*en. Visst, de har barn ihop, men det är egentligen inget han kan kräva av henne att få veta.

Vem som helst mår dåligt av en skilsmässa. Särskilt om man inte vill. Och han medger visserligen att han svek HD, men samtidigt ljuger han när han säger att han ångrar sig och låtsas som att det är avslutat kapitel.

Han beter sig som ett stort barn som sitter i sandlådan och inte vill dela sina spadar och hinkar med någon. Han ska ha allt. Annars är de andra dumma.

Tror att det inte är det minsta konstigt att HD mått dåligt under de år hon har varit gift med HD. Hoppas att hon får det bättre med S*illen och att han är en mognare och mer kärleksfull person.

Den bilden har jag sett framför mig länge. Senast idag undrade jag på hur hans syskon stod ut? Hemmet som en stor sandlåda som kräver viss anpassning, hänsyn och tolerans i umgänget.
Senast redigerad av Remark 2020-02-23 kl. 16:04.
Citera
2020-02-23, 16:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Som jag förstått det var det SD:s krav för att gå med på att fortsätta träffa henne efter han återförenats med HD.
Jag vet inte om SD behandlade Lena så även innan affären blev känd.

Denna behandling började när Lena hotade honom till att fortsätta träffa henne trots att han valde HD.
SD ville inte i början men gick med på att fortsätta träffa Lena p g a hennes hot och om hon i sin tur gick med på alla hans krav.

De båda försöker kontrollera och få makt över varandra m a o.

Jag vet inte, men jag tycker mig se en mycket bedjande LW som kryper för att få minsta lilla uppmärksamhet och tar emot mycket skit. Hon försöker, men lyckas inte få näsan ovanför vattenytan. Så beteer sig någon som är i känslomässigt beroende av någon.

Därför får jag en känsla av att hennes maktkamp och hennes försök handlar om helt andra saker än att ta makten över SD. Det handlar mer om att ta makten över sig själv.

Men uppriktigt sagt, är allt väldigt svårt att förstå. Det är väl en del av sanningen kanske. Tror att det är väldigt komplicerat och ett svar är inte tillräckligt.

Jag misstänker att en mycket stor del i det hela är den förödelse som en psykopat alltid lämnar efter sig. Det går inte att leva med eller vara vän med en sådan person.

De skövlar...kvar blir offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in