Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Tack för att du i vartfall respekterar uppmätta temperaturdata, inte alla här som gör det.
Huruvida El Nino spelar in och hur mycket kan jag inte svara på, det är dock många inom vetenskapen som tror att Solar Min Max nu träder i kraft och att vi kan se flera år av sjunkande temperaturer framför oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Sådana prognoser om avkylning har kommit med jämna mellanrum så länge jag intresserat mig för frågan och ändå blir det allt varmare. Här ett exempel från 2006:
"Based on solar maxima of approximately50 for solar cycles 24 and 25, a global temperature decline of 1.5°C is predicted to2020, equating to the experience of the Dalton Minimum. "
http://www.davidarchibald.info/papers/Solar%20Cycles%2024%20and%2025%20and%20Predicted%2 0Climate%20Response.pdf
Lite kul att Nixter nu använder liknande argumentationsteknik som de som tror på AGW ofta gör och att Xenonen bemöter detta på liknande vis som klimatförändringsförnekare ofta gör.
Det finns inget facit så de som lever får väl se om det blir varmare, kallare eller oförändrat.
Det som nu är känt pekar på varmare, så en avkylning enligt Nixter skulle ju passa bra. Då kan vi ju avveckla fossilberoendet i lite lugnare takt efter många bortslösade år utan någon vidare fart i förändringsarbetet.
Dessvärre saknas hittills rätt mycket vetenskapligt underlag för avkylningsteorin, men man kan ju alltid hoppas.