2020-02-22, 22:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Det har levererats en mängd vetenskaplig information här men alarmister viftar bort detta då de inte prickar deras agenda. Häri ligger ju dilemmat. De som är skeptiska till klimataktivism hävdar ju att "vetenskapsmän" som får betalt enbart om deras "vetenskapliga tes" visar på något förutbestämt inte är äkta vetenskap. Det mina vänner är fake, exempel Manns Hockeykurva, som nyttjades som Bevis 1 av IPCC. Förstår man inte det allvarliga i att låta "con artists" spela vetenskapsmän för att lägga fram bevis som man sedan väljer nyttja mot världens befolkning och en önskan att ta allas pengar, ja då har man inte en god grund att se detta objektivt.

Fakta. Jag har tidigare i veckan med länk visar att världen nu är på väg att bli kallare.

2015- 2019
Planeten blir nu 0.14grad kallare per decennium
..Tidigare uppvärmning är 0.07grad per decennium. Dvs nedkylningen nu är dubbla takten tidigare uppvärmning.
Alla dina poänger har du ju också fått besvarade. Inget som går in för dig tyvärr. Det är ju precis det som kännetecknar förnekaren.
Citera
2020-02-22, 23:36
Medlem
lasternassummas avatar
Hur påverkar PDO?
När vattnet i dom stora oceanerna blandas vertikalt så märks det på den globala medeltemperaturen. Stilla havet är stort, men även vad som sker i Atlanten och Indiska Oceanen har betydelse.

Här är globala medeltemperaturen från Copernicus, som månadsvärden, 5-års medelvärden och 11-års medelvärden.

https://imgshare.io/image/QQiMy

Här är PDO-index (5-månaders medelvärde) för motsvarande tidsperiod, som jämförelse.

https://imgshare.io/image/QQEfe

Citera
2020-02-23, 06:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Tack för att du i vartfall respekterar uppmätta temperaturdata, inte alla här som gör det.

Huruvida El Nino spelar in och hur mycket kan jag inte svara på, det är dock många inom vetenskapen som tror att Solar Min Max nu träder i kraft och att vi kan se flera år av sjunkande temperaturer framför oss.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sådana prognoser om avkylning har kommit med jämna mellanrum så länge jag intresserat mig för frågan och ändå blir det allt varmare. Här ett exempel från 2006:
"Based on solar maxima of approximately50 for solar cycles 24 and 25, a global temperature decline of 1.5°C is predicted to2020, equating to the experience of the Dalton Minimum. "
http://www.davidarchibald.info/papers/Solar%20Cycles%2024%20and%2025%20and%20Predicted%2 0Climate%20Response.pdf
Lite kul att Nixter nu använder liknande argumentationsteknik som de som tror på AGW ofta gör och att Xenonen bemöter detta på liknande vis som klimatförändringsförnekare ofta gör.

Det finns inget facit så de som lever får väl se om det blir varmare, kallare eller oförändrat.
Det som nu är känt pekar på varmare, så en avkylning enligt Nixter skulle ju passa bra. Då kan vi ju avveckla fossilberoendet i lite lugnare takt efter många bortslösade år utan någon vidare fart i förändringsarbetet.

Dessvärre saknas hittills rätt mycket vetenskapligt underlag för avkylningsteorin, men man kan ju alltid hoppas.
Citera
2020-02-23, 06:38
Medlem
Surtrutens avatar
Jag har tidigare skrivit om att
JP Morgan varnar för att klimatförändringarna är ett hot mot mänskligheten som vi känner till den.
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&q=JPMorgan+Warns+of+Climate+as+a+Threat+to +Human+Life
och att
En majoritet av världens företagsledare uppger att klimatförändringar är det största hotet mot företagens tillväxt enligt KPMG:s årliga undersökning ”Global CEO Outlook".
https://home.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2019/05/kpmg-global-ceo-outlook-2019.pdf

Kan man påstå att detta visar att vi har en märkbar klimatförändring i världen eller ska man bara se detta som affärsmässiga överväganden?

Man bör kanske tillägga att JP Morgan är världens största investerare i fossilindustrin.
Citera
2020-02-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns inget facit så de som lever får väl se om det blir varmare, kallare eller oförändrat.
Det som nu är känt pekar på varmare, så en avkylning enligt Nixter skulle ju passa bra. Då kan vi ju avveckla fossilberoendet i lite lugnare takt efter många bortslösade år utan någon vidare fart i förändringsarbetet.
Antag att teorin bakom AGW är helt sann och CO2 orsakar förväntad uppvärmning, men att Nixter också har rätt i att solen kan ge en temporär respit. Vad som i praktiken skulle hända om uppvärmningen temporärt upphörde är att länder skulle sluta satsa på att avveckla fossilbränslen.

Sen en dag vänder solcykeln. CO2 har under hela tiden lett till mer värme, men nu läggs solaktiviteten till istället för att dras ifrån så vi får en extremt snabb uppvärmning. I det läget är det försent att göra något åt saken.
Citera
2020-02-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Vill du möjligtvis "elaborera" vad du i detta fall menar med symbolik? Likheten mellan dogmatiskt religiösa och klimatförnekare ligger snarare i att framföra att vetenskap är en konspiration och att den verkliga sanningen finns att hitta i deras favoritbloggar, som ställer bl. a frågan, "om människan kom från apor, varför finns då apor?". De okunniga ser naturligtvis inte igenom detta. Det samma gäller klimatförnekare. Många invändningar är på motsvarande nivå. Ständigt bloggar. Extremt sällsynt med publicerad vetenskap.

Tänkte passa på att fråga i och med din fanatism, är det inte fördelaktigt att se över "I din värld = icke vetenskapliga" analyser så man får lite "motsägande" material att jämföra med? Men jag antar det är slöseri, så länge det inte överensstämmer med din satta ideologi?

Det finns tydligen bara 2 sidor antingen vetenskap eller klimatförnekare, finns det inga andra alternativ i din förutbestämda värld?
Citera
2020-02-23, 08:45
Medlem
pillenottens avatar
Det komiska i tråden blir ju hur med den fanatiskt religiösa övertygelsen, de troende tar sig rätten att förlöjliga och vara nedsättande mot dem som har en annan uppfattning/inte köper alarmismen.
Där även bristfälliga vetenskapliga rön beställda med en agenda, satts på en piedestal och med tvångsmässig tros anda och ses som den enda sanningen.

Massiv påverkan från "inge vidare opartisk media" sköljer över oss och grupptillhörigheten styr alldeles för många, med klassiskt fårskocksbeteende äter man allt som serveras, och kritiskt ifrågasättande ligger sedan länge i dvala. Jag har inget facit - men de har inte ni troende heller!

Många ser "varmaste Januari på 140 år" som ytterligare bevis på klimathotet - var det inte Alaska som var kallare än någonsin nyss, eller när hade vi en varm och solig midsommar sist? - är det då bara undantaget som bekräftar regeln?

Påminner lite om de som fortfarande försvarar massinvandring och öppna gränser - mina 50cent : Ni är fett lurade!
Citera
2020-02-23, 09:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Antag att teorin bakom AGW är helt sann och CO2 orsakar förväntad uppvärmning, men att Nixter också har rätt i att solen kan ge en temporär respit. Vad som i praktiken skulle hända om uppvärmningen temporärt upphörde är att länder skulle sluta satsa på att avveckla fossilbränslen.

Sen en dag vänder solcykeln. CO2 har under hela tiden lett till mer värme, men nu läggs solaktiviteten till istället för att dras ifrån så vi får en extremt snabb uppvärmning. I det läget är det försent att göra något åt saken.
Jo, tyvärr är det nog det som skulle hända.

Det finns de som påstår att jorden redan är inne i en kallare period och att det redan riskerar att bli som du beskriver. Vetenskapligt har den hypotesen svagt eller inget stöd om jag mins rätt.
Citera
2020-02-23, 09:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tänkte passa på att fråga i och med din fanatism, är det inte fördelaktigt att se över "I din värld = icke vetenskapliga" analyser så man får lite "motsägande" material att jämföra med? Men jag antar det är slöseri, så länge det inte överensstämmer med din satta ideologi?

Det finns tydligen bara 2 sidor antingen vetenskap eller klimatförnekare, finns det inga andra alternativ i din förutbestämda värld?
Det ska bli intressant att se Trumpetflugans svar.
Mitt svar är att vetenskapliga rön bemöts/"motbevisas" bäst med andra vetenskapliga rön. Annars blir det som om tex. du ska sälja ett hus som du mätt upp till 140 m2, men en köpare tycker det ser ut som att huset bara är 110 m2 och vill pruta kraftigt. Skulle du se detta som seriöst?
Citera
2020-02-23, 09:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Det komiska i tråden blir ju hur med den fanatiskt religiösa övertygelsen, de troende tar sig rätten att förlöjliga och vara nedsättande mot dem som har en annan uppfattning/inte köper alarmismen.
Där även bristfälliga vetenskapliga rön beställda med en agenda, satts på en piedestal och med tvångsmässig tros anda och ses som den enda sanningen.

Massiv påverkan från "inge vidare opartisk media" sköljer över oss och grupptillhörigheten styr alldeles för många, med klassiskt fårskocksbeteende äter man allt som serveras, och kritiskt ifrågasättande ligger sedan länge i dvala. Jag har inget facit - men de har inte ni troende heller!

Många ser "varmaste Januari på 140 år" som ytterligare bevis på klimathotet - var det inte Alaska som var kallare än någonsin nyss, eller när hade vi en varm och solig midsommar sist? - är det då bara undantaget som bekräftar regeln?

Påminner lite om de som fortfarande försvarar massinvandring och öppna gränser - mina 50cent : Ni är fett lurade!
Fast det riktigt komiska är ju att det är nästan precis tvärt om , åtminstonne vad gäller fanatisk övertygelse.

Är det möjligen detta du avser?
Matthew Cappucci is an outstanding meteorologist and writer for the Washington Post Capital Weather Gang. Earlier this week, he wrote an excellent pieceabout the extremely cold temperatures in Alaska. A key message was even though parts of Alaska plummeted to colder than -50 deg F this week, the state is still on pace for its warmest year on record.
https://www.forbes.com/sites/marshallshepherd/2019/12/27/is-extreme-cold-in-alaska-this-week-that-unusualthe-answer-might-surprise-you/
Du har helt rätt i att man ska skilja på väder och klimat, men när värmerekord efter värmerekord slås (ibland med bred marginal) så blir ju vädret automatiskt en tydlig indikation på ett ändrat klimat.

Viktigt är att det måste vara rekord, det duger inte med femte varmast på 140 år.
Senast redigerad av Surtruten 2020-02-23 kl. 09:57.
Citera
2020-02-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten

Vilka bristfälliga rön syftar du på? Jag tycker att de du kallar troende i tråden har varit väldigt bra på att backa upp sina påståenden med källor medens förnekarna mest försöker blanda om korten och upprepa saker som redan behandlats.

Det där med lokala temperaturer som du drar upp nu är ett bra exempel. Gång på gång dras det upp exempel som Amerikansk medeltemperatur och gång på gå får någon annan påpeka att det är global medeltemperatur som är det viktiga. Inte ens den grundläggande saken kan vissa förnekare ta till sig.
Citera
2020-02-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det ska bli intressant att se Trumpetflugans svar.
Mitt svar är att vetenskapliga rön bemöts/"motbevisas" bäst med andra vetenskapliga rön. Annars blir det som om tex. du ska sälja ett hus som du mätt upp till 140 m2, men en köpare tycker det ser ut som att huset bara är 110 m2 och vill pruta kraftigt. Skulle du se detta som seriöst?

Hur motbevisas andra rön, när det inte anses vara "vetenskapligt" när teorin inte överensstämmer med en förutbestämd linje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in