2020-02-23, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nej det är verkligen inte som ebola då dödligheten är lägre. För äldre är dock dödligheten väldigt hög jämfört med t.ex. influensan. Men för folk under 40 är dödligheten fortfarande bara 0.2% och inga dödsfall bland barn har rapporterats. Inte under 9 år iaf. Men anledningen till att man vidtar så kraftiga åtgärder är delvis för att viruset är helt nytt och ingen har immunitet. Vi vet heller inte om/hur/när/var viruset kommer att mutera. Men blir 50% av Sveriges befolkning smittade så är det katastrof. Det skulle bli total samhällskollaps. Hundratusentals skulle behöva sjukhusvård.

Förhoppningsvis och troligtvis så ger alla åtgärder en viss effekt och min förhoppning är att vi kommer att smittas ett få antal åt gången. Vi kan lösa det. Men det behövs åtgärder.

Absolut, och det var det jag menade med ”illa nog”. Jag håller med dej om att jag som sagt inte är övertygad om domedagsscenariot, inte än i alla fall.
Citera
2020-02-23, 05:12
Medlem
Roskorss avatar
Åtgärder för Sverige att vidta under pandemin:

1. Isolera alla äldre och sjuka som vistas på sjukhus, vårdhem, äldreboende, m.m. Se först till att dessa personer INTE smittas då det med stor sannolikhet innebär dödsfall eller kritiskt sjuka. Se till att all vårdpersonal är friska och sköter sin hygien extremt noga. Bättre - låt all vårdpersonal arbeta i hazmat. Lite dramatiskt men why not?
2. Stäng ner biografer, restauranger och caféer, offentliga platser där folkmassor vistas, samt inför obligatorisk ansiktsmask för alla som bor i städer.
3. Stäng ner alla skolor. Barnen lär sig ändå inget vettigt i skolorna så dem kan lika gärna vara hemma och spela dataspel.
4. Stäng ner alla universitet också - men börja med grundskolorna och gymnasium.
5. Inrätta fältsjukhus för åtminstone 50.000 potentiella smittade.
6. SÅKLART: KLIPP ALL FLYGTRAFIK TILL OCH FRÅN SMITTDRABBADE LÄNDER.
7. Kräv att alla som kan arbeta hemma gör det. Vi behöver begränsa all kollektivtrafik.
8. Inför matranson. Skulle göra under för folkhälsan i allmänhet.
9. Kalla in militär, polis, och sjukvårdspersonal och låt dessa bo på speciella inrättningar tills viruset försvunnit. Vi kan inte riskera att stå utan polis när helvetet brakar loss för dör man inte av viruset så lär man bli rånmördad.
10. Inrätta en särskild telefoncentral dit folk kan ringa som bara har med coronaviruset att göra. Detta inkluderar akuta ärenden, så att 112 inte överbelastas.
Citera
2020-02-23, 05:17
Medlem
Förövrigt kan kan jag ju flika in att är på en Thailändsk ö sedan 2 veckor, med massor av européer (bl.a. såklart en hel del svenskar) och ryssar, åker hem nästa vecka... intressant att se hur viruslarmet/rapporteringen påverkar livet och flödet av turister här nere.
Citera
2020-02-23, 05:21
Medlem
kansascityshuffles avatar
Vad hände med flickan i Jönköping, är det bara hon som är smittad i Sverige?
Man ska inte glömma bort att Sverige ligger i världsklass på att mörka saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag tippar på att det kommer att börja kännas av rätt rejält i Stockholm och andra stora städer i Sverige, med folk som bär ansiktsmasker, och allmänna platser som stängs av, någon gång mellan 10:e april och 20:e april.

Ca 20 döda när det blev jättenyhet vid slutet av januari.
En månad senare har ungefär 2400 människor dött.

Vi vet ju inte om viruset blir resistentare men några verkar tro att viruset avtar.

Har inte sett en enda person som använder ansiktsmask. Stockholm ligger jävligt illa till om mardrömmen besannas.

Sålde bilen för miljön men nu kanske man får tänka om eftersom jag åker kommunalt.
OT: Bjuder på att outa mig själv. Ser ni en tia som åker en Audi A4 med Kinas flagga, då är det jag. https://images.app.goo.gl/7or4jxgRQFYxfciy8
Citera
2020-02-23, 05:22
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
5% är väldigt lite.
Det talet lär bli betydligt högre.

Rapporter från Iran säger att det är betydligt värre än de vill ge sken av mitt i en valrörelse.

Det har också rapporterats att folk har fått hjärtproblem av Corona-19. Vilket är nytt.

Rapporter från Iran? Du menar en israelisk artikel och några random tweets? Försök åtminstone vara källkritisk.
Citera
2020-02-23, 05:27
Medlem
Fotbolls EM borde också vara i fara.
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
79 personer i Italien har smittats av coronaviruset.

Nu ställs tre matcher under söndagen in, rapporterar AFP.

Topplaget Inters – som jagar sitt första ligaguld på flera år – match mot Sampodria är en av dem som stoppas.

https://www.expressen.se/sport/tre-serie-a-matcher-stalls-in-efter-viruset/
Citera
2020-02-23, 05:31
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Absolut, och det var det jag menade med ”illa nog”. Jag håller med dej om att jag som sagt inte är övertygad om domedagsscenariot, inte än i alla fall.

Inte jag heller faktiskt. För ett par dagar sen såg statistiken jättebra ut tycker iaf jag. Ska på så sätt bli skönt faktiskt när flera tiotals tusen i Europa är smittade för då kommer vi veta säkert vad det här egentligen är för något.

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vad hände med flickan i Jönköping, är det bara hon som är smittad i Sverige?
Man ska inte glömma bort att Sverige ligger i världsklass på att mörka saker.

Ca 20 döda när det blev jättenyhet vid slutet av januari.
En månad senare har ungefär 2400 människor dött.

Vi vet ju inte om viruset blir resistentare men några verkar tro att viruset avtar.

Har inte sett en enda person som använder ansiktsmask. Stockholm ligger jävligt illa till om mardrömmen besannas.

Sålde bilen för miljön men nu kanske man får tänka om eftersom jag åker kommunalt.
OT: Bjuder på att outa mig själv. Ser ni en tia som åker en Audi A4 med Kinas flagga, då är det jag. https://images.app.goo.gl/7or4jxgRQFYxfciy8

Jag vill också väldigt gärna veta hur det gick dör jönköpingskvinnan. Är hon fortfarande sjuk? Jag tycker folket borde få veta om hon är frisk. Skulle lugna många.
Citera
2020-02-23, 05:35
Medlem
https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/uppdatering-kring-fallet-med-coronavirus-i-jonkoping-44038 Länssjukhuset Ryhov vill inte uttala sig mer när det gäller den kvinnan.QUOTE=Roskors|70382869]Inte jag heller faktiskt. För ett par dagar sen såg statistiken jättebra ut tycker iaf jag. Ska på så sätt bli skönt faktiskt när flera tiotals tusen i Europa är smittade för då kommer vi veta säkert vad det här egentligen är för något.

Jag vill också väldigt gärna veta hur det gick dör jönköpingskvinnan. Är hon fortfarande sjuk? Jag tycker folket borde få veta om hon är frisk. Skulle lugna många.[/quote]
Citera
2020-02-23, 05:43
Bannlyst
Någon som vet om det kommer komma ett vaccin mot detta? Eller finns det redan?
Citera
2020-02-23, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
5% är väldigt lite.
Det talet lär bli betydligt högre.

Rapporter från Iran säger att det är betydligt värre än de vill ge sken av mitt i en valrörelse.

Det har också rapporterats att folk har fått hjärtproblem av Corona-19. Vilket är nytt.
Sketsnack. Betydligt mer än 5%?
Dessutom, sketsnack nr 2: "Rapporter från Iran säger att det är betydligt värre", jaha.. vilka då? Länka tack.
Citera
2020-02-23, 05:51
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Någon som vet om det kommer komma ett vaccin mot detta? Eller finns det redan?

Enligt Anders Tegnell från Folkhälsomyndigheten så är det väldigt långt borta. Första riktiga testerna kan tänkas börja efter 6 månader. Sedan skall dessa verifieras, börja produceras och även massproduceras så att det finns till all världens befolkning. Lät som det var ett par år bort alltså, enligt Tegnell.
Citera
2020-02-23, 05:54
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Lägg ner. Man kan tycka annorlunda, eller ha fel om man nu har det, utan att vara ett troll. Det där begreppet har blivit helt urvattnat.

Jag själv är inte övertygad om att det är så mycket värre än en vanlig influensa, faktiskt. Att man lägger så mycket kräm på att begränsa spridningen beror väl på att det helt enkelt är mer smittsamt och fler kommer bli sjuka än den ”vanliga” influensan, -det är illa nog. Det betyder inte att det är Ebola, som jag får intrycket av att en del här tycker.

Kan ha fel, men jag är isåfall inget troll
Det där var ju ett ganska normalt inlägg du skrev. Med "troll" i det här fallet menade jag skribenter som hoppade in i den här tråden (utan att kunna någonting alls) och anklaga alla för att vara dumma i huvudet, att det var uppförstorat för att media ville sälja lösnummer och att det var en vanlig förkylning.

Dessa "troll" har försvunnit nu, då det visade sig att de hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in