2020-02-23, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Då postar jag nu igen en liten samling av alla grejer jag har läst sedan allt detta drog igång.
Nu är ju viruset luftburet, men ändå.

Tvätta händerna är faktiskt en konst.
Nedan följer en länk hur man tvättar händerna. Finns en liten film med. Bra att få in som rutin.

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/vardhygien/basala-hygienrutiner-och-arbetklader/basala-hygienrutiner/

Håll dig undan från folksamlingar om möjligt.

Sluta kramas och ta i hand. Skyll på att du är förkyld om det känns oartigt.

Se upp med matvaror som alla har kladdat på i affären, samt sifferkoden du knappar på när du betalar. Använd handskar. Desinficera matvaror när du kommer hem. Handla när inte så många andra handlar.

Torka även av din telefon, nycklar och betalkort med ytdesinfektion. Finns billigt på apotek i literflaskor.

Öppna dörrar med armbågen.

Och SÅKLART! Peta ALDRIG i ansiktet när du har tagit på något där många andra har kladdat utan att tvätta händerna först!

Kanske inte hjälper så mycket, men kanske något. Hoppas att någon har glädje av min samling

Du glömde..spola med toalocket nedfällt!
Citera
2020-02-23, 04:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Trollen som hävade att COVID-19 var i paritet med en vanlig förkylning har försvunnit nu. De har blivit ersatta av andra troll som bara är allmänt okunniga, inte just om detta ämne. Var försiktiga med att inte mata trollen!

Snarare i paritet med en vanlig influensa som tar en halv miljon liv utan vare sig rubriker eller börskrash!
Citera
2020-02-23, 04:21
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Snarare i paritet med en vanlig influensa som tar en halv miljon liv utan vare sig rubriker eller börskrash!

Detta är bara en början, coronaviruset kommer att skörda fler liv än någon sketen influensa. Garanterat.
Citera
2020-02-23, 04:24
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Så varför tror du att detta får rubriker och konsekvenser för ekonomin då?
Kan man tänka sig att du har missat något kanske?
Citera
2020-02-23, 04:27
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Detta är bara en början, coronaviruset kommer att skörda fler liv än någon sketen influensa. Garanterat.
Om 5% av jordens befolkning blir smittade så har vi cirka 7 miljoner döda. Det är ganska många döda människor. Så ja, även om en relativt låg andel blir smittade av en global pandemi så innebär det många döda tyvärr.
Citera
2020-02-23, 04:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Om 5% av jordens befolkning blir smittade så har vi cirka 7 miljoner döda. Det är ganska många döda människor. Så ja, även om en relativt låg andel blir smittade av en global pandemi så innebär det många döda tyvärr.

5% är väldigt lite.
Det talet lär bli betydligt högre.

Rapporter från Iran säger att det är betydligt värre än de vill ge sken av mitt i en valrörelse.

Det har också rapporterats att folk har fått hjärtproblem av Corona-19. Vilket är nytt.
Citera
2020-02-23, 04:39
Medlem
Man får höra att corona inte är mycket värre än en vanlig influensa...
Men då undrar jag
*Varför stänger man när offentliga platser och sätter människor i karantän ? (som man gjort i Kina)
*Varför inför Ryssland inreseförbud för kinesiska medborgare ?
Citera
2020-02-23, 04:39
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
5% är väldigt lite.
Det talet lär bli betydligt högre.

Rapporter från Iran säger att det är betydligt värre än de vill ge sken av mitt i en valrörelse.

Det har också rapporterats att folk har fått hjärtproblem av Corona-19. Vilket är nytt.

Nej inte så jättenytt. Men det avfärdades som fakenews av somliga här i tråden i början.
Hjärtproblemen kommer vid återinfektion, då det orsakar en sudden death enligt de gamla uppgifterna.
Det finns några videos på såna fall i tråden.

Artikel:

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-23 kl. 04:45.
Citera
2020-02-23, 04:43
Medlem
Citat:
Trollen som hävade att COVID-19 var i paritet med en vanlig förkylning har försvunnit nu. De har blivit ersatta av andra troll som bara är allmänt okunniga, inte just om detta ämne. Var försiktiga med att inte mata trollen!

Lägg ner. Man kan tycka annorlunda, eller ha fel om man nu har det, utan att vara ett troll. Det där begreppet har blivit helt urvattnat.

Jag själv är inte övertygad om att det är så mycket värre än en vanlig influensa, faktiskt. Att man lägger så mycket kräm på att begränsa spridningen beror väl på att det helt enkelt är mer smittsamt och fler kommer bli sjuka än den ”vanliga” influensan, -det är illa nog. Det betyder inte att det är Ebola, som jag får intrycket av att en del här tycker.

Kan ha fel, men jag är isåfall inget troll
Senast redigerad av RoyBatty 2020-02-23 kl. 04:51.
Citera
2020-02-23, 04:57
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Lägg ner. Man kan tycka annorlunda, eller ha fel om man nu har det, utan att vara ett troll. Det där begreppet har blivit helt urvattnat.

Jag själv är inte övertygad om att det är så mycket värre än en vanlig influensa, faktiskt. Att man lägger så mycket kräm på att begränsa spridningen beror väl på att det helt enkelt är mer smittsamt och fler kommer bli sjuka än den ”vanliga” influensan, -det är illa nog. Det betyder inte att det är Ebola, som jag får intrycket av att en del här tycker.

Det här är inte ens i närheten av en vanlig influensa. Detta är värre än det mesta.
Det är ingenting vi "tycker". Det är något vi har ägnat många timmar att ta reda på och att läsa om och räkna på. Det finns länkar till studier av både sjukdomsförloppet, smittsamheten, beräkningar av antal kommande smittade och dödlighet i tråden. Om du skulle vilja läsa lite du med.
Citera
2020-02-23, 05:00
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty

Nej det är verkligen inte som ebola då dödligheten är lägre. För äldre är dock dödligheten väldigt hög jämfört med t.ex. influensan. Men för folk under 40 är dödligheten fortfarande bara 0.2% och inga dödsfall bland barn har rapporterats. Inte under 9 år iaf. Men anledningen till att man vidtar så kraftiga åtgärder är delvis för att viruset är helt nytt och ingen har immunitet. Vi vet heller inte om/hur/när/var viruset kommer att mutera. Men blir 50% av Sveriges befolkning smittade så är det katastrof. Det skulle bli total samhällskollaps. Hundratusentals skulle behöva sjukhusvård.

Förhoppningsvis och troligtvis så ger alla åtgärder en viss effekt och min förhoppning är att vi kommer att smittas ett få antal åt gången. Vi kan lösa det. Men det behövs åtgärder.
Citera
2020-02-23, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det här är inte ens i närheten av en vanlig influensa. Detta är värre än det mesta.
Det är ingenting vi "tycker". Det är något vi har ägnat många timmar att ta reda på och att läsa om och räkna på. Det finns länkar till studier av både sjukdomsförloppet, smittsamheten, beräkningar av antal kommande smittade och dödlighet i tråden. Om du skulle vilja läsa lite du med.

Jo men jag *har* kollat en del faktiskt, visst inte lika maniskt som andra kanske, men min bild är att jag är betydligt mer skeptisk i källgranskningen om man säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in