Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-22, 20:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Alf Enerström? Hans dåvarande sambo har ju ändrat sitt vittnesmål och säger nu att han gick ut för att parkera om bilen. Kom inte hem förrän efter midnatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes, de båda kvinnorna är intressanta. De beskriver mannen på ungefär samma sätt - beige överrock och hotfull.

MUST bland annat här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagare-begar-uppgifter-fran-must
Citera
2020-02-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu förstår jag inte. Släpp IM. Jag tänkte på NF nu

Om den som går bakom LOP i NF:s vittnesmål, den så kallade Tensonmannen, INTE är AB. Var är AB då i NF:s vittnesmål?
Det är ju förstås besynnerligt, men visst kan han ha missat att han stod nere vid Dekorimatrakten.
Det som gör det lite svårare är ju att samtliga som passerade Sveavägen 42 strax innan inte sett röken av varken AB eller gm.
Ska vi sätta upp det på den mänskliga bristfällighetens konto?
Citera
2020-02-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Alf Enerström? Hans dåvarande sambo har ju ändrat sitt vittnesmål och säger nu att han gick ut för att parkera om bilen. Kom inte hem förrän efter midnatt.

Enerström var väl hiskeligt lång (190+), om jag minns rätt? Mig veterligen finns inga vittnesuppgifter, varken från Grand eller hörnet Sveavägen-Tunnelgatan, om någon anmärkningsvärt lång man.
Citera
2020-02-22, 20:58
Medlem
Angående IM säger han i första förhöret kl 9:20 den 1/3 att han såg LOP komma gående, en man kommer upp bakifrån och sen smäller första skottet.

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Uppgiften om att GM väntar i hörnan måste ha tillkommit senare.
Citera
2020-02-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Enerström var väl hiskeligt lång (190+), om jag minns rätt? Mig veterligen finns inga vittnesuppgifter, varken från Grand eller hörnet Sveavägen-Tunnelgatan, om någon anmärkningsvärt lång man.

GM är troligen lång. Troligtvis mycket lång då tex Björkman trodde att OP var en kvinna. GM var helt enkelt mycket längre o större än OP.

Tror SE faller bort där( får jag säkert äta upp) han är helt enkelt för kort.
Senast redigerad av mckenzy 2020-02-22 kl. 21:02.
Citera
2020-02-22, 21:03
Medlem
Är det någon som vet eller har några teorier om varför inte LP ville vara med om någon rekonstruktion av mordet?
Hon bör ju rimligen förstått att man gör en rekonstruktion för att kunna samla information som gör det lättare att hitta en gärningsman.

Var det LP:s eget beslut att inte vara med på en rekonstruktion eller kan hon ha blivit tillsagd att hon inte behövde vara med.

Som fotnot kan man tillägga att Skandiamannen inte fick vara med på någon rekonstruktion förmodligen Holmers beslut.( elefanten i porslinsbutiken)
Jag har någon minnesbild av att Skandiamannen blev lite förnärmad av att han inte fick vara med på rekonstruktionen..
Hade ju varit intressant att se hur han hade placerat sig i förhållande till paret Palme och vice versa.
Citera
2020-02-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
GM är troligen lång. Troligtvis mycket lång då tex Björkman trodde att OP var en kvinna. GM var helt enkelt mycket längre o större än OP.

S.E var ju ändå inte så jäkla kort. Har för mig att han var 182 cm. Det är över medellängden för män i Sverige.
Citera
2020-02-22, 21:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

GM ska enligt samlade förhör och teknisk analys av skottet vara förmodligen 180 cm. Samma längd som SE faktiskt.

Jag kan dock tvivla på allt DETTA. Palme hade rysk pälsmössa, vilket borde få honom se längre ut än han var. Så kan GM också vara längre.

Med tanke på att man inte vet hur mördaren höll sin skottarm så förstår jag inte hur de kan sätta en maxlängd på GM pga skottvinkel. En lång man kan sänka sin arm
Citera
2020-02-22, 21:14
Medlem
Citat:

Hmm. OP var å andra sidan relativt kort (175, no idea om LP:s längd). SE något över 180. Om nu LP var hyfsat lång för att vara kvinna, säg uppemot 170, så framstod kanske en gärningsman på dryga 180 som lång i jämförelse med de två övriga.
Citera
2020-02-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När Filters såll till resonemang kom tog det inte ens 24 timmar innan den var krossad efter att den presenterats. MOTSÄGELSER ANTAGANDEN OCH SVAMMEL.

ATT DE SOM OKRITISLT ÅTERPUBLICERAR DENNES SVAMMEL ÄR SAMMA SOM PRODUCERAT SPALTMIL AV CP TRAMS ÄR INGEN TILLFÄLLIGHET.

SVAMLET HAR INGET JURIDISKT VÄRDE.

Jag håller med om att det juridiska värdet inte är starkt om man bara skulle utgå ifrån filters publicering men tillsammans med den tekniska bevisningen kommer en helhetsbild att bli övertygande. Vänta och se!
Citera
2020-02-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet eller har några teorier om varför inte LP ville vara med om någon rekonstruktion av mordet?
Hon bör ju rimligen förstått att man gör en rekonstruktion för att kunna samla information som gör det lättare att hitta en gärningsman.

En gissning är att hon blev extremt traumatiserad av händelsen. Tänk dig själv att vara ute och promenera och sedan bli beskjuten bakifrån varpå ens make dödas. Vem som helst som utsatts för det skulle nog ärras för livet. Inte konstigt att hon kände ett extremt obehag över att återvända till platsen och genomleva händelserna igen.

Många tolkar Lisbets beteende efter mordet som att hon döljer något. Personligen tror jag att hon blev helt psykiskt knäckt av det som hände, vem hade inte blivit det. Allt som hade med händelsen att göra väckte nog mycket starka ångestkänslor hos henne. För oss andra är mordet en historisk händelse och många tenderar att glömma vilket personligt trauma det måste ha varit för familjen.
Citera
2020-02-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Jag har tidigare gått ut och sagt att Christer Pettersson inte är intressant för oss. Det är något annat vi har tittat efter."

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Dagens viktigaste artikel

Håller med dig om att den ger en bra ingång i vad som snart kan presenteras av åklagaren.

”Polisen begick ett hårresande misstag” Den bandade intervjun med Filterredaktör Göransson ger en bild av att polisen blandade ihop Skandiamannen med en annan person och på den grunden bestämde att Skandiamannen var grön. Det är först i nutid som misstaget uppdagats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in