2020-02-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag nöjer mig verkligen inte med att den ser platt ut. Däremot så kombinerar jag den observationen med era tafatta försök att 'bekräfta' en kurva där ingen syns till, samt er oförmåga att erkänna hur en till synes platt jord stämmer alldeles utmärkt överens med idén att den är platt... Och får en rätt klar bild av vad som försiggår här. 👍

Fast det är tyvärr inte tillräckligt. Att du tycker att det ser platt ut kombinerat med att du inte förstår våra argument, är inte ett evidens för att jorden är platt.

Om du nu är övertygad om att jorden är platt för att den ser platt ut, så vore det ju en enkel sak att verifiera det genom att exempelvis rita upp en karta över den platta jorden, försöka förklara himlavalvet, solen/månen (vad är dom, hur nära/långt bort är dom, hur rör dom sig över den platta jorden), hur satellitkommunikation fungerar etc.

För jag upprepar mig, men ingen kommer ta dig på allvar med dina nuvarande argument. Det räcker inte att det ser platt ut, för att din modell ska hålla måste du också falsifiera samtliga evidens som tyder på en sfärisk jord. Börja gärna med kartan, det brukar bli roligt.
Citera
2020-02-19, 23:54
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Jag nöjer mig verkligen inte med att den ser platt ut. Däremot så kombinerar jag den observationen med era tafatta försök att 'bekräfta' en kurva där ingen syns till, samt er oförmåga att erkänna hur en till synes platt jord stämmer alldeles utmärkt överens med idén att den är platt... Och får en rätt klar bild av vad som försiggår här. 👍

Så du menar att påstått "tafatta försök" av några på FlashBack kan utgöra ett objektivt bevis för en platt jord???

Du kanske skulle försöka få en artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift och presentera dina bevis:

1. Jag tycker den ser platt ut.
2. Några på ett svenskt forum säger att den är sfärisk så då måste den väl vara platt.

Sounds legit...
Citera
2020-02-20, 04:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag håller fast vid att det faktum att jorden alltid ser fullkomligt platt ut, är ett schysst evidens för att den är platt.

Men som sagt, vi kan sluta försöka övertyga varandra. Du har din falsifiering av en platt jord i dina fotografier som visar något annat än vad verkligheten gör, och jag kan inte få dig på några andra funderingar. Klart slut. 🤗
Även en kurva som är 4000 mil i omkrets ser platt ut om du tittar på den med blotta ögat från marknivå så även om det är ett faktum att den ser platt ut från marknivå så säger det ingenting om jordens form. Då skulle jorden behöva vara extremt mycket mindre än vad den är om man skulle kunna förvänta sig att marken eller en havsyta skulle se kurvad ut med blotta ögat.
En verkligt platt jord skulle dock vara platt oavsett zoomningsgrad så bilderna från Pontchartrain skulle se platta ut även på dom zoomade bilderna om jorden verkligen vore platt.
Citera
2020-02-20, 07:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vi provar igen med Globen-jämförelsen...

Om jorden vore lika stor som Globen, och du skalas ner till en människa(mikroskopisk nivå, typ) som tar en inzoomad bild mot horisonten, 4 mil bort(vad nu det blir på denna Globstora jord), då menar ni alltså att... Vi ska se Globen tydligt kurva bort från oss? Och när vi sen höjer oss i höjd, då ska vi aldrig mer se till denna tydliga kurvatur, inte förrän 30 mil(vad nu det blir) upp i luften?

Jag vet att ni jättejättegärna vill att det ska vara jordens kurvatur på bilden, det förstår jag... Men kom igen nu?
Varför skulle det bli skillnad?
Citera
2020-02-20, 07:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har tanken slagit dig att saker kan "fungera" på båda modellerna? Dvs varenda en av de observationer du använder för att 'bekräfta' en rund jord, även fungerar på en platt, bara det att vi inte fullt förstår en platt jord?

Båtar som försvinner vid horisonten, stjärnor i himlen, allt det du använder för att 'falsifiera' en platt jord, utan att förstå en platt jord? Otroligt.

Jag tycker mitt exempel med Globen utmärkt visar hur det inte riktigt kan vara jordens kurvatur vi ser på bilden med bron.
Visst, universum kanske fungerar på något för oss okänt sätt, så att hur vi än mäter så blir resultatet ett klot, trots att jorden har någon annan form. Det leder dock inte till att formen är platt. Den kan i så fall ha vilken form som helst.
Citera
2020-02-20, 07:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Det faktum att den aldrig ser annat än platt ut, då? ...
Den ser inte platt ut i bilderna från Pontchartrain.
Citera
2020-02-20, 07:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag håller fast vid att det faktum att jorden alltid ser fullkomligt platt ut, är ett schysst evidens för att den är platt.
Endast om man ignorerar det faktum att jorden inte alltid ser platt ut.
Citera
2020-02-20, 07:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den ser inte alltid platt ut.
Zoomar man in en lång konstruktion, som en bro eller kraftledning över vatten, då ser man kurvan.
Lägg sedan till alla effekter av kurvan, som är oförklarliga om jorden vore platt: Objekt döljs av horisonten, Polstjärnan, midnattssol på sydpolen, solens sken på molnens undersida o.s.v.
Citera
2020-02-20, 11:03
Medlem
Citat:

Citat:
Jag nöjer mig verkligen inte med att den ser platt ut. Däremot så kombinerar jag den observationen med era tafatta försök att 'bekräfta' en kurva där ingen syns till, samt er oförmåga att erkänna hur en till synes platt jord stämmer alldeles utmärkt överens med idén att den är platt.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den ser inte alltid platt ut.
Zoomar man in en lång konstruktion, som en bro eller kraftledning över vatten, då ser man kurvan.
Lägg sedan till alla effekter av kurvan, som är oförklarliga om jorden vore platt: Objekt döljs av horisonten, Polstjärnan, midnattssol på sydpolen, solens sken på molnens undersida o.s.v.
...och i detta o.s.v. kan jag innefatta:
- Varje gång du flyger kan du se objekt dyka upp ur horisonten framåt och försvinna bakom kurvan bakåt. (Detta är omöjligt att förklara med "perspektiv".)
- Redan det faktum att du kan se en tydlig horisontlinje bevisar att kurvan finns.

Det är helt otroligt att tramset "jag ser ingen kurva" kan fortsätta i hundratals inlägg.
Citera
2020-02-22, 10:23
Medlem
Lidltyrannens avatar
Sök efter Eddie bravo och Eric Dubay de har en 3,5 timmes podcast där de ställer alla frågor i denna tråd och ger svar. Ganska många intressanta argument, de diskuterar tex varför vi inte känner att vi rör på oss, hur en platt jord skulle kunna vara utformad, att nasa aldrig presenterat en riktig bild på jorden som inte är redigerad, hur man kan se på Redbull videon i en vinkel som inte är redigerad att jorden är platt, en mer logisk förklaring istället för gravitationskraft helt enkelt att det som faller till marken har mer densitet än de som inte gör det och varför gravitationen kan hålla på plats stora hav men inte en fjäril, hur vatten kan kurvas på jorden men aldrig i liten form, mån landningen, att jorden hade ansetts som platt om inte en teoretisk relativitetsteori som låter ologisk är det starkaste argumentet som motbevisar detta, hur på jorden måste vakuum förslutas i ett förslutet utrymme för att fungera men rymden är vakuum bredvid jordens atmosfär och syre utan en förslutning, Netflix dokumentärerna om detta ämne är fejk argument som ska få det att upplevas som ett skämt eller störda människor.
Många intressanta argument fler som tyvärr låter mer logiska som man förstår och köper mer än teoretisk fysik som jag upplever att man bara ska acceptera och tro på trotts att man inte riktigt förstår det egentligen.
Förmodligen för att jag är okunnig och obildad i fysik, men förstår varför plattjord fått stor spridning.
Citera
2020-02-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Förmodligen för att jag är okunnig och obildad i fysik, men förstår varför plattjord fått stor spridning.

Ja okunskap är en förutsättning för att tycka att Dubay kommer med några vettiga argument.

Om du haft ett uns av kunskap inom området så skulle du begripa att samtliga av de "argument" Dubay tar upp är baserade på okunskap. De är dessutom förklarade hundratals gånger i den här tråden.

Som exempel kan vi ta ditt argument "en mer logisk förklaring istället för gravitationskraft helt enkelt att det som faller till marken har mer densitet". Om du haft grundläggande kunskap inom fysik så hade du snabbt insett att ovan är så långt ifrån en logisk förklaring man kan komma. Densitet saknar riktning och densitet är inte en kraft - alltså kan densitet inte vara förklaringen till att saker faller nedåt. Dubays förklaring är inte bara ologisk - den är dessutom bevisligen felaktig.
Citera
2020-02-22, 11:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Sök efter Eddie bravo och Eric Dubay de har en 3,5 timmes podcast där de ställer alla frågor i denna tråd och ger svar. Ganska många intressanta argument, de diskuterar tex varför vi inte känner att vi rör på oss, hur en platt jord skulle kunna vara utformad, att nasa aldrig presenterat en riktig bild på jorden som inte är redigerad,

Hur kan jorden bli platt pga bilder har redigerats? Men ok, hur är denna redigerad?
https://2.bp.blogspot.com/-iKR94Zus-CA/U5JUmd3zELI/AAAAAAAAJMc/7d2knA19BhY/s1600/Michael+Collins,+the+astronaut+who+took+this+photo ,+is+the+only+human,+alive+or+dead+that+isn%27t+in +the+frame+of+this+picture,+1969.jpg

Citat:
hur man kan se på Redbull videon i en vinkel som inte är redigerad att jorden är platt, en mer logisk förklaring istället för gravitationskraft helt enkelt att det som faller till marken har mer densitet än de som inte gör det och varför gravitationen kan hålla på plats stora hav men inte en fjäril, hur vatten kan kurvas på jorden men aldrig i liten form,

Räcker så här liten form?
https://www.sciencealert.com/images/2019-06/processed/016-water-droplet-0_600.jpg

Dessutom, om din densitetsteori skulle stämma borde väl saker falla uppåt? Luftens densitet är ju lite mindre ovanför objekt än under dem.

Gravitationen verkar ju mer på stora massor, så att fjärilen momentant kan trotsa den är ju inte såp konstigt. Men men, förr eller senare förlorar den mot tyngdlagen,

Citat:
mån landningen, att jorden hade ansetts som platt om inte en teoretisk relativitetsteori som låter ologisk är det starkaste argumentet som motbevisar detta,

Människan har vetat att jorden är sfärisk långt innan någon relativitetsteori presenterades.

Citat:
hur på jorden måste vakuum förslutas i ett förslutet utrymme för att fungera men rymden är vakuum bredvid jordens atmosfär och syre utan en förslutning, Netflix dokumentärerna om detta ämne är fejk argument som ska få det att upplevas som ett skämt eller störda människor.

Fejkargument är ett sammanskrivet ord, men vilken dokumentär menar du, och vad i den är fejk?

I denna tråd finns en lååång diskussion där jordens atmosfär i en rymd med lågt tryck förklaras. Men du kan väl själv berätta varför det inte skulle funka med atmosfär runt en planet i rymden?

Citat:
Många intressanta argument fler som tyvärr låter mer logiska som man förstår och köper mer än teoretisk fysik som jag upplever att man bara ska acceptera och tro på trotts att man inte riktigt förstår det egentligen.

Bara för att du inte förstår teori betyder det inte att den är ologisk. Vad har du för utbildning?
Senast redigerad av Clay Allison 2020-02-22 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in