2020-02-20, 06:14
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Tänk på att du kan ha en inkomstförsäkring via facket som gör att du verkligen får ut 80% av din lön och inte bara maxbeloppet. Denna brukar dock endast gälla vid vissa uppfyllda kriterier, så den gäller sällan.

Man får max ut 80% av bruttolönen. Men netto blir det närmare max 73%, pga att man inte får någon jobbskatte"avdrag" från staten på a-kassa och inkomstförsäkring.
Citera
2020-02-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Det är verkligen sällan jag hört om någon som beviljats en arbetsmarknadsutbildning medan man har a-kassa. Det är först när a-kassan är slut och man skrivs in i jobb- och utvecklingsgarantin som Arbetsförmedlingen brukar gå in med insatser som arbetsmarknadsutbildning. Förstås vissa undantag (efter bedömning). De som prioriteras att få gå en arbetsmarknadsutbildning är:

- arbetslösa med endast förgymnasial utbildning
- arbetslösa ungdomar med bristfällig utbildning
- arbetslösa utomeuropeiskt födda
- arbetslösa med funktionsnedsättning som innebär nedsatt arbetsförmåga
- arbetslösa personer 55-64 år.

I ditt fall verkar du ha behov att klargöra dina arbetsförutsättningar & har funktionshinder pga synfel, dyslexi etc., så ta en diskussion med AF. Du kanske uppfyller kriterier även fastän du fortfarande har a-kassa.

min a-kassa är slut...

jag är sedan förra veckan inskriven i jobb och aktivitetsgarantin. Detta skulle skett för ett par veckor sedan sedan... men jag är mitt i en flytt och ville komma i ordning i min lägenhet först så jag har hållt på med det i stället på fulltid.

La undan pengar så att jag kan leva på dom i ett år om jag vill och delvis på grund av sånt här så sparade jag ihop pengar för att kunna göra det. göra det som jag vill och det som är bra för just mig. Hela livet har jag liksom jamsat med och gjort allt som andra säger till mig att jag ska göra inom vissa gränser men känner att det är nog nu på ett sätt.

Läget nu är att jag blev ombedd att välja företag som har hand om jobbkotchingen och går igenom alltihopa... valde ett företag inom annan bransch.

Det som hände är att min arbetsförmedlare skickade ett papper att skiva under och där står något som verkar vara arbetsförmedlingen självt. Ringt runt för att få tag på min förmedlare "återkommer i morgon"

Fick tag på en annan via växeln och hon säger till mig att det mycket riktigt är en annan aktivitet och att i samma veva så har man bytt förmedlare så jag har en annan utan att informera mig så den jag sökt är fel person.

Jag vet inte om det är rätt men jag tänker stå på mig och förstår inte varför jag ska få lov att välja företag och sen så bestämmer en annan företag i alla fall utan att ens ringa mig eller något.

Men i alla fall gör jag rätt eller fel här. jag skriver inte under pappret utan i morgon så ska jag få tag på den nya förmedlaren, henom får allt förklara vad som hänt och se till att jag ska få min aktivitet genom det företag som jag valt.
Citera
2020-02-21, 06:20
Medlem
Om jag skulle bli arbetslös så vill jag dubbelkolla vad som gäller i mitt fall och om jag förstått det rätt.

Jag har varit betalande medlem i 4 månader, och medlem överhuvudtaget. Har jobbat heltid sen januari 2019.

Eftersom jag varit betalande medlem i 4 månader så har jag alltså 8 månader kvar innan jag får inkomstbaserad a-kassa?

Om jag skulle bli arbetslös inom kort så har jag iallafall rätt just nu till grundersättningen på 365kr/dag pga att jag jobbat heltid. Stämmer detta?
Citera
2020-02-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du åker sannolikt på avstängning enligt 43 a §, eftersom du har avvisat ett erbjudet lämpligt arbete.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Tack diar84 och Bunny. Nu har jag fått facit!. Karens 5 dagar för att tackat nej till arbete. Nästa gång blir det 10 dgr. 3 e gången 45 dgr. Och 4e gången blir man utslängd. Ska inte bli fler gånger nu, nu ska jag sköta mina kort , stämpla ett tag, och jobba som tim-anställd..
Citera
2020-02-21, 20:57
Medlem
Gick en YKB utbildning ( yrkeskompetens-bevis), 2 dagar, den får man inget betalt för av arbetsgivaren om man inte är heltidare, . . vad ska man skriva på a-kasse korten? Vill inte stämpla samtidigt, kanske blir strul. samtidigt vill jag inte ha nån dum fråga på sidan "skicka in papper" på din utbildning, så a kassan blir stoppad. Vad kan man skriva för att gå fri? Typ "förhindrad", kan det komma nån fråga på det? Om man gått det på en lördag, då kunde det varit på fritiden antar jag?
Senast redigerad av smithfromus 2020-02-21 kl. 21:00.
Citera
2020-02-22, 08:35
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Om jag skulle bli arbetslös så vill jag dubbelkolla vad som gäller i mitt fall och om jag förstått det rätt.

Jag har varit betalande medlem i 4 månader, och medlem överhuvudtaget. Har jobbat heltid sen januari 2019.

Eftersom jag varit betalande medlem i 4 månader så har jag alltså 8 månader kvar innan jag får inkomstbaserad a-kassa?

Om jag skulle bli arbetslös inom kort så har jag iallafall rätt just nu till grundersättningen på 365kr/dag pga att jag jobbat heltid. Stämmer detta?

Ja. Om du under det senaste 12 månaderna jobbat heltid så absolut. Krävs att du jobbat 80 timmar/månad i 6 månader så uppfyller du arbetsvillkoret & kan få grundbeloppet.
Citera
2020-02-22, 08:57
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smithfromus
Gick en YKB utbildning ( yrkeskompetens-bevis), 2 dagar, den får man inget betalt för av arbetsgivaren om man inte är heltidare, . . vad ska man skriva på a-kasse korten? Vill inte stämpla samtidigt, kanske blir strul. samtidigt vill jag inte ha nån dum fråga på sidan "skicka in papper" på din utbildning, så a kassan blir stoppad. Vad kan man skriva för att gå fri? Typ "förhindrad", kan det komma nån fråga på det? Om man gått det på en lördag, då kunde det varit på fritiden antar jag?

Privata-jag:
Äsch, löjligt meck. Skriv arbetslös och ta ut din a-kassa för dessa ynka 2 dagar. A-kassan samkör med Försäkringskassan & CSN. Knappast har du ansökt om CSN för dessa 2 dagar. A-kassan kommer annars aldrig få veta.

A-kassa-jag: Skriv förhindrad i tidrapporten för de 2 dagarna. Även lördag. Ska man beviljas studier jämte a-kassa (även för 2 dagar) så måste du ansöka om detta på förhand. Logga in på Mina Sidor och fyll i formuläret om studier.

För att va löjligt petnoga så gäller detta vid studier:

Du kan ha rätt till a-kassa samtidigt som du studerar på heltid under vissa förutsättningar:

-Ditt tidigare arbete får inte ha upphört på grund av studierna.
-Studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete.
-Studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd.
-Du behöver ha studerat på heltid under minst 15 veckor vid sidan av ett heltidsarbete.
-Under en och samma ersättningsperiod kan du som längst få ersättning i 20 veckor samtidigt som du studerar på heltid.

Och vid deltidsstudier:
-Studierna får vara högst 50 procent av heltid.
-Ditt tidigare arbete får inte ha upphört på grund av studierna.
-Studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete.
-Studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd.

Nästan aldrig någon som uppfyller alla kriterier. Gör det enkelt för dig & skriv förhindrad. Privata jag skulle stämpla för de 2 dagarna.
Citera
2020-02-22, 09:11
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Jag är medlem i unionens a-kassa, betalande medlem sedan 4 månader tillbaka.

Har dålig koll gällande a-kassa, jag har jobbat heltid sedan januari 2019, alltså över ett år.

Då är jag alltså berättigad till enbart grundersättningen? Så 365kr/dag? Ifall jag skulle bli arbetslös. Och först efter 12 månader som betalande medlem har jag rätt till inkomstförsäkrad a-kassa? Alltså 8 månader bort i mitt fall?

Nu är det ingen risk att jag blir utan, men vill bara ha koll ifall detta skulle hända.

Ja enbart grundbeloppet får du. Du ska ha varit medlem i a-kassan i 12 månader för att få inkomstbaserad dagpenning. Du måste uppfylla ett arbetsvillkor för att få grundbeloppet. Jobbat minst 80 timmar/månad i 6 månader.
Citera
2020-02-22, 09:43
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
min a-kassa är slut...

jag är sedan förra veckan inskriven i jobb och aktivitetsgarantin. Detta skulle skett för ett par veckor sedan sedan... men jag är mitt i en flytt och ville komma i ordning i min lägenhet först så jag har hållt på med det i stället på fulltid.

La undan pengar så att jag kan leva på dom i ett år om jag vill och delvis på grund av sånt här så sparade jag ihop pengar för att kunna göra det. göra det som jag vill och det som är bra för just mig. Hela livet har jag liksom jamsat med och gjort allt som andra säger till mig att jag ska göra inom vissa gränser men känner att det är nog nu på ett sätt.

Läget nu är att jag blev ombedd att välja företag som har hand om jobbkotchingen och går igenom alltihopa... valde ett företag inom annan bransch.

Det som hände är att min arbetsförmedlare skickade ett papper att skiva under och där står något som verkar vara arbetsförmedlingen självt. Ringt runt för att få tag på min förmedlare "återkommer i morgon"

Fick tag på en annan via växeln och hon säger till mig att det mycket riktigt är en annan aktivitet och att i samma veva så har man bytt förmedlare så jag har en annan utan att informera mig så den jag sökt är fel person.

Jag vet inte om det är rätt men jag tänker stå på mig och förstår inte varför jag ska få lov att välja företag och sen så bestämmer en annan företag i alla fall utan att ens ringa mig eller något.

Men i alla fall gör jag rätt eller fel här. jag skriver inte under pappret utan i morgon så ska jag få tag på den nya förmedlaren, henom får allt förklara vad som hänt och se till att jag ska få min aktivitet genom det företag som jag valt.

Besök närmaste AF och ta reda på vad som gäller. Säg att du vill gå just hos den anordnaren du valt. Så får de avbryta stöd & matchning där du anvisats & inom ett par veckor får du förhoppningsvis gå till den anordnaren du önskat.

Skit i "min handläggare"-tänket. Personalen på ditt närmsta kontor kan hjälpa dig. Fattar inte varför folk ska just få tag i sin handläggare på AF. Jag kräver inte att jag ska få kontakt med "min" handläggare om jag har nåt ärende hos banken, Försäkringskassan mm. Speciellt nu med tanke på all personalruljans på AF.

Dessutom misstänker jag kundtjänst nuförtiden på AF kan avbryta/ta nya beslut angående stöd och matchning nuförtiden. Men det kanske Bunny eller annan insatt kan svara på?
Senast redigerad av diar84 2020-02-22 kl. 10:09.
Citera
2020-02-22, 13:00
Medlem
Citat:
Besök närmaste AF och ta reda på vad som gäller. Säg att du vill gå just hos den anordnaren du valt. Så får de avbryta stöd & matchning där du anvisats & inom ett par veckor får du förhoppningsvis gå till den anordnaren du önskat.

Skit i "min handläggare"-tänket. Personalen på ditt närmsta kontor kan hjälpa dig. Fattar inte varför folk ska just få tag i sin handläggare på AF. Jag kräver inte att jag ska få kontakt med "min" handläggare om jag har nåt ärende hos banken, Försäkringskassan mm. Speciellt nu med tanke på all personalruljans på AF.

Dessutom misstänker jag kundtjänst nuförtiden på AF kan avbryta/ta nya beslut angående stöd och matchning nuförtiden. Men det kanske Bunny eller annan insatt kan svara på?

1 jag får mail med "Din arbetsförmedlare än nu".

2 jag fick mail i skäpkorgen som jag missade om att jag skulle se en film och välja åtgärd.

3 Skickade mail till min arbetsförmedlare där jag sa att det hamat i skäpkorgen och önskar få vad gör jag nu...

Svaret var. "ok då stänger jag av dig" med vänlig hälsning...

Skrev ett nytt mail där jag sa att jag öskar få ett nytt mail med uppgifter om hur jag väljer åtgärd,,,

Fick ett mail... mycket felstavat och det jag skulle söka efter på AF var hela fel ord så jag själv fick söka runt på sidan innan jag hittade vad jag skall söka efter.

4 valde ett företag som verkar passa mig...

Skickade in det i mail.

Fick ett brev med fel företag som ordnare som jag skulle skiva på och lämna in.

Börjar jag den person som gjort fel och hon har gjort sig onaträffabar... Söker henne i flera dagar tills jag ringer in för att prata med någon annan...

Då är den som jag har utbytt mot någon annan...Viket jag iten fått veta. Får tag i rätt person och det är AF som säger att jag har en handledare och hon sätter in mig på rätt åtgärd äntligen.

Så nu så har jag fått ett datum när jag ska börja hos en privat anordnare så det verkar ordna sig... Ja arbetsförmedlingen verkar ju vara en värre röra nuförtiden. en hel månad har ju gått åt där jag sitter och gör inget... på skattebetalarnas bekostnad.

Jag vill ju bara ha en utbildning nu. och börja att nytt yrkesliv pang bom... För min del gärna så fort som möjligt. Att det tar sån tid är inget som ligger på mig här... jag själv har ju jobbat länge och betalat skatt och det är verkligen inte så här jag vill att det ska vara eller gå till-

hoppas man lägger ner AF--- Aja jag ska se till att komma i ett bra jobb så fort som möjligt det är mitt mål i alla fall. Så goda tips mottages tacksamt

jag ringde innan jag sökte anordnare till den jag hittade och hon pratade på lite, sa att vi kan komma att ställa vissa krav, vänta nu sa jag det är jag som har dom kraven, öppnade helt och hon där förstod direkt vad jag menar... byggnadsarbetare som är lite lätt sliten som kan och vill jobba men inte tungt hela dagarna. Självklart så ska man sadla om innan det är för sent och det var hon som sa det. Det lär i all fall positivt och bra. jag kommer inte gå med på några låttsasaktiviteter, jag har som mål att få ett vettigt jobb som jag klarar av att gå till och jag ska trivas.
Senast redigerad av Brodrude 2020-02-22 kl. 13:09.
Citera
2020-02-22, 13:19
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
1 jag får mail med "Din arbetsförmedlare än nu".

2 jag fick mail i skäpkorgen som jag missade om att jag skulle se en film och välja åtgärd.

3 Skickade mail till min arbetsförmedlare där jag sa att det hamat i skäpkorgen och önskar få vad gör jag nu...

Svaret var. "ok då stänger jag av dig" med vänlig hälsning...

Skrev ett nytt mail där jag sa att jag öskar få ett nytt mail med uppgifter om hur jag väljer åtgärd,,,

Fick ett mail... mycket felstavat och det jag skulle söka efter på AF var hela fel ord så jag själv fick söka runt på sidan innan jag hittade vad jag skall söka efter.

4 valde ett företag som verkar passa mig...

Skickade in det i mail.

Fick ett brev med fel företag som ordnare som jag skulle skiva på och lämna in.

Börjar jag den person som gjort fel och hon har gjort sig onaträffabar... Söker henne i flera dagar tills jag ringer in för att prata med någon annan...

Då är den som jag har utbytt mot någon annan... Får tag i henne och det är AF som säger att jag har en handledare och hon sätter in mig på rätt åtgärd äntligen.

Så nu så har jag fått ett datum när jag ska börja hos en privat anordnare så det verkar ordna sig... Ja arbetsförmedlingen verkar ju vara en värre röra nuförtiden. en hel månad har ju gått åt där jag sitter och gör inget... på skattebetalarnas bekostnad.

Jag vill ju bara ha en utbildning nu. och börja att nytt yrkesliv pang bom... För min del gärna så fort som möjligt. Att det tar sån tid är inget som ligger på mig här... jag själv har ju jobbat länge och betalat skatt och det är verkligen inte så här jag vill att det ska vara eller gå till-

hoppas man lägger ner AF--- Aja jag ska se till att komma i ett bra jobb så fort som möjligt det är mitt mål i alla fall. Så goda tips mottages tacksamt

Men sluta jaga "din handläggare". Ska jag jaga min handläggare på banken, försäkringskassan, skatteverket mm? Aldrig i livet, jag ringer det allmänna numret & kräver svar på mina frågor. Du vet väl att du kan själv välja en anordnare för stöd och matchning? (om inte, så tilldelas du en jobbcoach närmast din adress) Eller arbetsmarknadsutbildning?

Som jag sa, sluta med ditt "min handläggare"-tänk. Ta för dig. Allt dokumenteras. Om din inte handläggare är tillgänglig, fråga vem/vilka som ersätter hen. Säg att du vill gå denna utbildning och vill få en bedömning att få denna utbildning.
Senast redigerad av diar84 2020-02-22 kl. 13:23.
Citera
2020-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Men sluta jaga "din handläggare". Ska jag jaga min handläggare på banken, försäkringskassan, skatteverket mm? Aldrig i livet, jag ringer det allmänna numret & kräver svar på mina frågor. Du vet väl att du kan själv välja en anordnare för stöd och matchning? (om inte, så tilldelas du en jobbcoach närmast din adress) Eller arbetsmarknadsutbildning?

Som jag sa, sluta med ditt "min handläggare"-tänk. Ta för dig. Allt dokumenteras. Om din inte handläggare är tillgänglig, fråga vem/vilka som ersätter hen. Säg att du vill gå denna utbildning och vill få en bedömning att få denna utbildning.

jag förstår vad du säger och hur du tänker fullständigt och jag är helt med och jag vill göra så som du säger...
Det är inte jag som tycker "jag har min handläggare" jag kortade ner det jag skrev tillomed... Det är AF som hela tiden hänvisar till en person eller som i mitt fall en som försvann och blev utbytt till en annan.

jag ringde till som du menar "en diverse vem som helst" i går... Då sa hon så här... Din Arbetsförmedlare är utbytt ser jag här , visste inte du om det, oj det var konstigt, Ok man vi gör så här jag skickar ett meddelande till din nya arbetsförmedlare. vad hette din anordnare för jobb och utvecklingsgarantin nu igen... ockej vad var anordningsnummret.

ok nu har jag skickat detta till din nya arbetsförmedlare och jag skickar ett mail till dig med hennes mail och tellefonummer och alltihopa.

i går på eftemiddagen så fick jag ett mail

Hej X!

Jag har tagit beslut för dig på Stöd och Matchning hos X och du börjar den X. Du kommer att få beslutet hem per post.

Med vänlig hälsning

XX
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in