Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 08:34
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Noll chans. Han var inte mördaren.

Tack, som jag misstänkte då.

Har inte hängt med alls i fallet Palme. Men utifrån det lilla som har nått mig så bedömer jag att det är 50/50 att det antingen är Skandiamannen eller en konspiration från eliten/etablissemanget som av någon anledning ville bli av med Palme. I det senare fallet lär ju polisen själv vara inblandad.

Vad tror du om denna fifty-fifty bedömning? Alltså att det lika gärna kan vara skandiamannen som en konspiration från högre ort(tex Säpo/polisledning)
Citera
2020-02-22, 08:36
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det är mycket vi fortfarande inte vet om den tidiga lördagsmorgonen och förmiddagstimmarna. Här kan ju utredarna fått mer och nyare info. Info som satt vittnesmål från mordplatsen i nytt ljus.
Gunnar Wall har ju förtjänstfullt visat hur mörkläggningen växte fram men inte ens han lyckades tränga igenom mörkret från lördagsmorgonen.
Fasiken! Vi vet ju inte ens säkert var Holme'r befann sig! Var han i Borlänge? Satt i bil på väg mot Stockholm? Eller i Solna, hos en kvinna? Eller... ?
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, till Åke Rimborn säger Lisbeth Palme att hon sett två personer på mordplatsen som hon kopplar till gamla stan, det är han tydlig med. Det du kallar namedropping är de personer som kommer till Sabbatsberg för att få information om MOP av LP. Hon har kallat dom till sig. Det är givet att dom frågar om vem/vilka som sköt och vi vet att regeringen tror på två GM under natten. ÖBs dagbok finns som bekräftar detta.

Gösta Welander åker strax efter kl 0200 in till Sabbatsberg för att få mer information om MOP. När han sent om sider återvänder till polishuset ändrar han i rikslarmet Och tar bort Ustaja men två GM kvarstår. Med andra ord har han fått samma info från LP. Rikslarmet är ett dokument som belägger den ursprungliga uppgiften från LP. Om det är som jag överväger, att mycket obehagliga uppgifter framkommer under lördagsförmiddagen som leder till någon typ av mörkläggning, så kommer den info som tyder på detta att undertryckas.

Då är det att tiga ihjäl ÅR och att utelämna nattens rikslarm utan någon kommentar som gäller. Att vänta sig något dokument som beskriver hur en mörkläggning gått är naivt. Själva anledningen till en dylik åtgärd är just att lägga ut dimridåer.
Citera
2020-02-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ägde SE ett passande vapen, typ 357 lr 38spec, som var registrerat? Har läst att han var/varit medlem i någon skytteklubb o borde då rimligen ägt ett vapen. Eller tar man för givet att han kommit över vapnet hos vännen vapensamlaren? I det senare fallet så borde det varit fråga om ett korttidslån vilket skulle gjort det ännu mer slumpartat att han skulle haft det på sig, o knappast haft som vana att alltid ha det med till jobbet, lr förvara det på jobbet.

Så här är det. SE har inget vapen vad vi vet. Tipset om vapnet kom via Filter när KP talade om en begränsad konspiration osv precis som nu. Då var Barbrogruppen eftersökt. Man ville tala med dem.

Tipset är av arten att tipsare ville sprida tvivel om alternativa gm genom att hänvisa till att Se ytligt varit bekant med en vapensamlare som hade flera vapen som alla vet var spridda för vinden. Naturligtvis är inte denna typ av uppgifter hållbara att utpeka SE med en i övrigt haltande story men den syftar till att kunna resa rimliga tvivel kring egen skuld. Därmed måste PU hantera det problemet för att kunna åtala. Det är mycket vanligt att misstänkta famlar efter sådant här. Det är rent av normalt att misstänkta beter sig så här.

SE kan inte knytas till vare sig vapen eller ammunition och PU har nog redan gått till botten med det och stängt det via nya förhör.

I detta fall kommer Filters uppgifter från personer med koppling till den du Barbrogruppen som DF talat om.
Citera
2020-02-22, 08:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är knappast raketforskning att det antingen är en person som SE som råkat på OP och skjuter honom eller en begränsad konspiration. Många andra våldsbrott har ju skett på det första viset och många attentat mot politiker har skett i en sammansvärjning. Jag blir inte förvånad vilket det än är.
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Tack, som jag misstänkte då.

Har inte hängt med alls i fallet Palme. Men utifrån det lilla som har nått mig så bedömer jag att det är 50/50 att det antingen är Skandiamannen eller en konspiration från eliten/etablissemanget som av någon anledning ville bli av med Palme. I det senare fallet lär ju polisen själv vara inblandad.

Vad tror du om denna fifty-fifty bedömning? Alltså att det lika gärna kan vara skandiamannen som en konspiration från högre ort(tex Säpo/polisledning)
Citera
2020-02-22, 08:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Stämmer inte alls när de tar tid där han säger att han befinner sig då skotten går av med hur långt Palmes skulle hunnit.
Ingen bekräftat att de mött honom på Sveavägen efter att han påstått sig mött makarna Palme?
Ja det stämmer, han har ändrat sin och alla andras positioner på Sveavägen. Ingen bekräftar hans historia.
Citera
2020-02-22, 08:47
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Snälla, kan ni fan inte sluta att använda ord som tex "CA, SE, LOP eller BA" när ni beskriver en person?

Nej, absolut inte. Att skriva ut hela namnet på eventuellt misstänkta kan utgöra förtal, även om de är avlidna och dessutom är det respektlöst mot efterlevande.
Det är inget som helst problem att kontrollera vad initialerna står för, läs mer här och dra dina slutsatser:

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
Citera
2020-02-22, 08:51
Medlem
Jag har tänkt mycket på det Anna Hage sagt om Lisbets beteende och uttalanden när AH försökte rädda livet på Palme. T.ex. ska Lisbet flera gånger ha försökt knuffa bort AH från Palmes kropp och sagt något i stil med "Den där lilla, han var dum, det är en buse, det är en otäck människa" o.d. vilket kan tolkas som att hon pratade om Palme?

AH sade nyligen i en intervju att hon än idag hade velat träffa Lisbet Palme och fråga henne varför hon betedde sig som hon gjorde och sade så. Än idag verkar Lisbets beteende skapa grubblerier hos AH, så att hennes agerande kanske inte enbart kan förklaras med att Lisbet var i chock.
Citera
2020-02-22, 08:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Börjar fundera på att det här är en mediabubbla som svällt upp så den fått eget liv. Antagligen blev Krister Peterson tagen på sängen och sa kanske något ord för mycket som ledde till ännu mera spekulationer där ”kremlologer” analyserar vad han sagt och vad som finns mellan raderna. Och nu kan ingen stoppa denna självförstärkning där en snöboll har satts i rullning.
Alla är överens om att det måste vara något STORT! Men förmodligen kommer han bara säga det som faktiskt var hans ena alternativ: det vill säga, vi lägger ner utredningen.

Det började med att Camilla från Veckan Brott ställde frågor om Borgnäs senaste bok om MOP, då började KP babbla om en lösning inom snar sikte...etc.
Som Lena Andersson sagt i radion ett par ggr den senaste veckan så kan man undra varför FU-ledaren inte vill svara på frågor om det, avledning?
Citera
2020-02-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Du är på rätt spår.

Krister Petersson säger att de har kommit fram till vad som har hänt, genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören. Till Expressen säger han,

"Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt"

"Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen"

"Läs eller försök minnas vad vittnen har berättat, säger Krister Petersson"

"man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

Med andra ord, de har lyckats föra en gärningsman till brottsplatsen genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören.
Du och vi andra har bara till de vittnen som är relaterade till Cp. Många är inte offentliga.
Ett exempel är att man kan kartlägga iakttagelser av er personer och detaljjämföra det med de dryga 20 poliser som ingick i knarkspaningen och deras iakttagelser samt var de själva befann sig vid olika tidpunkter.

Sedan återskapar man ett förlopp där det mycket väl kan visa sig att personer visar sig fabulerat om sina egna aktiviteter. Lägg över det kontroller kring dessa personer med vapen etc och forskat kring detta kan du ha ett case klart. Ett case som inte är baserat på förutfattade meningar eller överskattning av enstaka iakttagelser sammanbyggda till scenarion utan en helt annan helhetsbild.

Har man den helhetsbilden kan man uttala sig som KP och le åt spekulationerna från de som ägnar sig åt önsketänkande.
Citera
2020-02-22, 08:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tack för ett vältajmat inlägg. Har en dålig känsla i magen att det är SE som kommer presenteras. Så jag satt nyss och försökte tänka ut om man kunde tolka uppgifterna om SE och få ihop en bättre story än TP och Filter. Jag lyckades oväntat bra och kände plötsligt att jag själv började tro på SE som mördare. Men efter ditt inklippta inlägg från Juan Espesito andas jag ut igen, han är inte mördaren, och inte fan kan KP presentera nåt så snurrigt.

Ja, jag tror att det är SE man kommer att presentera...
Av uppgifterna nedan så bör man självfallet även kontrollera media samt andra vittnesmål.
Men efter en liten analys så tycker jag det står klart att SE var på mordplatsen efter skotten i.a.f.
(Se främst uppgifterna till Skandiaväktarna)

Som GM eller vittne... och jag har mycket svårt att tänka mig en återvändande GM.
Även om Lars Larsson har en förklaring och teori kring just det i boken Nationens fiende...

Har inte KP några otvivelaktiga bevis, så kan det bli fiasko och lika trovärdigt som en Oväntad vändning... Huvaligen!

Ovärderade och listade rakt upp och ned.
Hur ska vi tolka uppgifterna med SE som GM? Lögner som kommer från:
- uppgifter i media
- en gissning
- eller är "helt fel"(typ löpningen?)

Från väktarna på Skandia (Förhörda i juni, men SE's uppgifter är från 23:45)
Att han hörde skottet och trodde det var en avgasknall (Anna-Lisa Gahn)
Att det vällde fram blod ur munnen (Anna-Lisa Gahn)
Att polisen var brysk mot Lisbet (Anna-Lisa Gahn)
Att han(SE) hade pratat med polisen och blivit hörd av dem (Anna-Lisa Gahn)
Att Palme vändes till rätta (Henry Olofsson)
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utförde konstgjord andning (Henry Olofsson)
Att Lisbeth stod upp/bredvid och således levde (Henry Olofsson)
Förhöret 1/3
Att han hörde ett skott som han uppfattade som EN avgassmäll
Att han såg en man i 20-års åldern i mörkblå täckjacka inne på tunnelgatan
Att när han kom fram till Lisbeth Palme så sa hon att gärningsmannen hade "mörkblå täckjacka"
Att han sett poliser springa in i gränden
Att han sprang efter poliserna i gränden
Att han tror att det signalement som lämnats kunde gälla honom själv
Att han själv var iklädd mörk rock och keps
Förhöret 10/3
Att Olof Palme låg med huvudet i riktning mot Kungsgatan
Att det gick inte att känna igen honom(Olof)
Att munnen var full med blod och att det rann kraftigt med blod ur näsan
Att Palme vändes till framstupa sidoläge
Att Lisbeth ropade efter ambulans ett par gånger i minuten
Att han trodde att personen på gatan(Olof) skjutits genom munnen
Att han frågade Lisbeth hur gärningsmannen var klädd. "Mörkblå täckjacka" svarade Lisbeth
Att det fanns baracker i tredubbel höjd och att belysningen var dålig
Att han ser konturerna av en ung man vid kulturhuset på tunnelgatan
Att denne man sedan är borta "efter ett ögonblick"
Att han aldrig sett någon springa bort från mordplatsen
Att han heller inte sett någon som sprungit efter den flyende
Att han uppfattar att polisen kom efter 3-4 minuter
Att poliserna(piket 3230) kom springande och frågade "Åt vilket håll?"
Att han då pekade i den riktning som Lisbeth hade visat honom
Att han sedan börjar springa efter polismännen (fram till korsningen)
Att en person står och "beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman"
Att han "hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas"
Att "den person, som för polismannen, beskrev Engströms kläder, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."
Att "fler poliser samt ambulans hade anlänt" och "de bar just in Olof Palme i ambulansen".
Att han frågade en polis om de vill ha hans namn. "Polisen ansåg dock ej detta nödvändigt"
Citera
2020-02-22, 08:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det är synd att hon inte minns bättre vad LP sa, mer än det du citerade och att LP pratade så gott som oavbrutet. Hage har ju sagt att hon "stängde öronen" och koncentrerade sig på den blödande mannen framför henne, OP.
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har tänkt mycket på det Anna Hage sagt om Lisbets beteende och uttalanden när AH försökte rädda livet på Palme. T.ex. ska Lisbet flera gånger ha försökt knuffa bort AH från Palmes kropp och sagt något i stil med "Den där lilla, han var dum, det är en buse, det är en otäck människa" o.d. vilket kan tolkas som att hon pratade om Palme?

AH sade nyligen i en intervju att hon än idag hade velat träffa Lisbet Palme och fråga henne varför hon betedde sig som hon gjorde och sade så. Än idag verkar Lisbets beteende skapa grubblerier hos AH, så att hennes agerande kanske inte enbart kan förklaras med att Lisbet var i chock.
Citera
2020-02-22, 09:00
Medlem
Det är ironiskt att Krister Petersson löser ett gammalt mord som både polis och privatspanare inte lyckats lösa på över trettio år. Det tog han knappt 2- 3 år att reda ut hela händelseförloppet—imponerande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in