Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Är du full?
Jag har gjort ca tre poster i denna tråd med start idag. Aldrig nämnt hans far, teater eller vad du ylar om.
Vi känner direkt igen när det dyker upp nya nick som dunkar rygg med kända troll från förr som ingen vill promota.

Fantiserandet kring vittnet Nicola är just fantiserade och Det är från början kopplat med en fantasistory som är fullständigt oklar.
Citera
2020-02-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej så är det. Och här är Ulf Dahlsten en nyckelfigur . Ända sedan MOP har han funnits med och lämnat ofta motsägelsefulla uppgifter runt dådet. Pressens okunnighet har gjort att t ex frågan om vad han skulle göra i USA aldrig belysts riktigt. Om nu den påstådda USA-resan verklighet var planerad.

Vissa påstår ju att OP började bli en belastning för partiet och att man gick mot en trolig valförlust. Vem vet vilka krafter ett sådant internt missnöjde kan sätta igång.
Citera
2020-02-22, 09:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, det är riktigt men i att "redogöra för omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig" tror jag ligger i just att det inte var organiserat att allt pekar på en gärningsman.

Jag tycker det konstigt att tunga namn som GW förstora upp detta som "de måste ha vapnet" och allt möjligt.

GW jobbar ju hårt på att hålla sig relevant men jag skulle nog inte sätta något större värde på hans åsikter kring MOP.
Han pensionerades för nästan 10 år sedan och har knappast någon direktlina till PU, han vet ungefär lika mycket eller lite som vi i tråden.
Han är dessutom lite av en vindflöjel, ända fram till 2000-talet var han övertygad om att CP mördade Palme och var väldigt nedlåtande och arrogant gentemot dem som hade andra teorier.
Citera
2020-02-22, 09:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Klart man kan. Har ju skett av och till att åklagare berättar hur han/hon ser på händelsen och beskriver allt utom namnet. Lägger ner utredningen med motiveringen att gärningsman är avliden. T ex fall där man tar livet av sin familj och sedan sig själv. Kanske mer vanligt för några decennier sedan men gjort på rätt sätt absolut inte olagligt eller omöjligt.
Citat:
Då måste det ju rimligen innebära ett åtal?
Förstår ej annars hur det ska vara möjligt att ”peka ut” någon ansvarig?
Citera
2020-02-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du hittar på att SE styrkte i tingsrätten att det var två gärningsmän. Den uppgiften försvann dagen efter mordet.

SE var där eftersom han skulle styrka att LP sett gm och var samlad när andra vittnar om motsatsen.

SE var kallad av försvaret av CP för att slå tvivel kring åklagarnas gärningsmansbeskrivning.
Citera
2020-02-22, 09:59
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Klart man kan. Har ju skett av och till att åklagare berättar hur han/hon ser på händelsen och beskriver allt utom namnet. Lägger ner utredningen med motiveringen att gärningsman är avliden. T ex fall där man tar livet av sin familj och sedan sig själv. Kanske mer vanligt för några decennier sedan men gjort på rätt sätt absolut inte olagligt eller omöjligt.

Ja, men om personen är i livet?
Citera
2020-02-22, 10:00
Medlem
Soterns avatar
Skulle inte förvåna mig om Krister Peterson redan i nästa vecka går ut och tonar ner förväntningarna kring upplösningen.
Citera
2020-02-22, 10:00
Medlem
Franke88s avatar
Tror ni att det var Mossad eller CIA som tog död på honom? Det är väl iof samma organisation mer eller mindre... Men jag undrar vad som blev spiken i kistan, att han var motståndare åt Vietnam-kriget eller att han var för Palestina? Jag tror mer på det sistnämnda.
Citera
2020-02-22, 10:04
Medlem
FurirRevaers avatar
Fanns ju förvisso missnöje med honom inom partiet men då finns subtilare metoder än att brutalt 'avrätta' honom på öppen gata. T ex att läcka några av alla hans kvinnoaffärer eller annat slikt.

Att skjuta honom pekar snarare på någon eller några som inte har direkt tillgång till OP men tillgång till vapen och en stor anledning att hata honom.

Detta är hat snarare än missnöje.
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vissa påstår ju att OP började bli en belastning för partiet och att man gick mot en trolig valförlust. Vem vet vilka krafter ett sådant internt missnöjde kan sätta igång.
Citera
2020-02-22, 10:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Du kände honom alltså? Spännande, berätta mer! Eller hittar du på och gissar som alla andra? Jag vill på riktigt veta, dina tvärsäkra uttalanden kan ju verkligen inte bara vara hittepå, väl?
Vad är det för fråga?

Måste man känna en person för se och höra hur han agerar i media och i rättegångar? Infantilt.

Jag har träffat ett antal Engström:are genom åren. De är lätt genomskådade via sina lögner. Inte för att täcka över de brott de begått. För det har de inte. Utan för att sätta sig själva i centrum.

SE började med att ljuga om att var jagad från media. Vid en tidpunkt när inte någon visste om hans existens på mordplatsen. Förutom ett par väktare på Skandia.

När SE vaknade till liv dagen efter mordet började han med att ta reda på sin utpasseringstid. Eftersom han behövde den för att konstruera sin historia. För att sätta sig själv i centrum. Inte för att dölja ett mord han inte begått.

Därför kunde han inte säga att han samtalat med väktarna efter att pratat med dem i x antal minuter eftersom det direkt skulle strida mot hans uppdiktade historia. Vilket fick honom att senare ändra 21,19 till 21,20 i sitt andra förhör.

Resten är historia.

Frågan är varför du försvarar honom som mördare? Utan att kunna komma med en tillstymmelse till fakta eller bevis.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-22 kl. 10:07.
Citera
2020-02-22, 10:08
Medlem
FurirRevaers avatar
I så fall bör det gå till åtal och prövas rättsligt. Om nu inte just den här åtalspunkten omfattas av preskription. Mordet i sig och troligtvis även konspiration och medhjälp till mord omfattas inte av preskription. Men dråp är preskriberat, skyddande av brottsling likaså.

Finns alltså tillfällen där åklagaren kan sticka ut hakan även om det inte går till åtal men skyldiga finns i livet.
Citat:
Ja, men om personen är i livet?
Citera
2020-02-22, 10:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Lena A på P3 om Borgnäs bok. Lite märkligt att höra mina egna beskrivningar om skottordningen så här mycket senare i radìo får en för mig obekant person men ändå lite glädjande att vi kommit så långt.
Man behöver enbart vara läskunnig för att inse det. Allt finns bland vittnesmålen och vetskapen om att en person med avskjuten ryggrad inte går omkring som en walking dead. OP låg på marken 0,5-0,6 sekunder efter det dödande skottet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-22 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in