Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 09:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det lär ju finnas drösvis med både gamla och nya vittnesmål vi aldrig sett. De allra flesta vi kunnat läsa rör ju de som ingick i fup i målet mot CP. Det finns ju uppenbarligen åtskilliga fler.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du och vi andra har bara till de vittnen som är relaterade till Cp. Många är inte offentliga.
Ett exempel är att man kan kartlägga iakttagelser av er personer och detaljjämföra det med de dryga 20 poliser som ingick i knarkspaningen och deras iakttagelser samt var de själva befann sig vid olika tidpunkter.

Sedan återskapar man ett förlopp där det mycket väl kan visa sig att personer visar sig fabulerat om sina egna aktiviteter. Lägg över det kontroller kring dessa personer med vapen etc och forskat kring detta kan du ha ett case klart. Ett case som inte är baserat på förutfattade meningar eller överskattning av enstaka iakttagelser sammanbyggda till scenarion utan en helt annan helhetsbild.

Har man den helhetsbilden kan man uttala sig som KP och le åt spekulationerna från de som ägnar sig åt önsketänkande.
Citera
2020-02-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Godmorgon!

Jag har läst dina inlägg. Förvånansvärt att det är så få som uppmärksammat detta.
Samröre med Skandiamannen är egentligen bara en idé.
Postaren inser inte att KP och PU inte menar stollemotoden att fantisera utifrån detaljer för att föra en GM till mordplatsen utan jobbar helt motsatt och dessutom har tillgång till dels icke offentliga vittnesmål dels möjligheter att utföra utredningsåtgärder som teknisk analys etc. Gamla vittnen får frågor som istället fokuserar på andra saker än focus CP och ensam galning. LJ t ex får helt andra frågor som denne inte riktig förstår konsekvensen av men som är kontrollstationer för PU att styrka ett helt annat skeende. Problemet är ju att vittnen försöker säga det de tror att man vill höra särskilt med all kringiformation man har via media. Palmes son är bra exempel på detta.
Citera
2020-02-22, 09:12
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Postaren inser inte att KP och PU inte menar stollemotoden att fantisera utifrån detaljer för att föra en GM till mordplatsen utan jobbar helt motsatt och dessutom har tillgång till dels icke offentliga vittnesmål dels möjligheter att utföra utredningsåtgärder som teknisk analys etc. Gamla vittnen får frågor som istället fokuserar på andra saker än focus CP och ensam galning. LJ t ex får helt andra frågor som denne inte riktig förstår konsekvensen av men som är kontrollstationer för PU att styrka ett helt annat skeende. Problemet är ju att vittnen försöker säga det de tror att man vill höra särskilt med all kringiformation man har via media. Palmes son är bra exempel på detta.

Haha...så kränkt du blir när omgivningen har andra ideer än du. Sött!
Jo, jag tror de använder sig av stollemetoden.
Citera
2020-02-22, 09:14
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
DEN SOM MED MASSA FALSK KRINGINFORMATION FANTISERAT IHOP DETTA ÄR INTE ATT TA PÅ ALLVAR.

Falsk info? Det är ju under vallningsförhör på plats. Det är möjligt att det inte stämmer men det finns ju med i FUP.
Inget jag konspirerat ihop.
Citera
2020-02-22, 09:16
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Det är ironiskt att Krister Petersson löser ett gammalt mord som både polis och privatspanare inte lyckats lösa på över trettio år. Det tog han knappt 2- 3 år att reda ut hela händelseförloppet—imponerande!

Det är media som säger att han har löst fallet. Själv sa han: antingen blir det ett åtal eller läggs undersökningen ner. Och han sa också att han redan nu vet vilken av alternativen det blir.
Allt övrigt om en nära förestående "lösning" har media spekulativt läst in mellan raderna.
Jag tror att alternativet "lägger ner" är det givna. Och anledningen är att de inte kan komma längre. Alla spår är kollade och man kommer fram till att inget talar för att det var ett organiserat dåd och att det då var en ensam gärningsman.
Vad jag själv tror har inte med saken att göra. Detta är vad jag tror han kommer säga senare i vår.
Citera
2020-02-22, 09:17
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, till Åke Rimborn säger Lisbeth Palme att hon sett två personer på mordplatsen som hon kopplar till gamla stan, det är han tydlig med. Det du kallar namedropping är de personer som kommer till Sabbatsberg för att få information om MOP av LP. Hon har kallat dom till sig. Det är givet att dom frågar om vem/vilka som sköt och vi vet att regeringen tror på två GM under natten. ÖBs dagbok finns som bekräftar detta.

Gösta Welander åker strax efter kl 0200 in till Sabbatsberg för att få mer information om MOP. När han sent om sider återvänder till polishuset ändrar han i rikslarmet Och tar bort Ustaja men två GM kvarstår. Med andra ord har han fått samma info från LP. Rikslarmet är ett dokument som belägger den ursprungliga uppgiften från LP. Om det är som jag överväger, att mycket obehagliga uppgifter framkommer under lördagsförmiddagen som leder till någon typ av mörkläggning, så kommer den info som tyder på detta att undertryckas.

Då är det att tiga ihjäl ÅR och att utelämna nattens rikslarm utan någon kommentar som gäller. Att vänta sig något dokument som beskriver hur en mörkläggning gått är naivt. Själva anledningen till en dylik åtgärd är just att lägga ut dimridåer.

Var är Åke Rimborn tydlig med att LP säger två gm på mordplatsen?? I alla förhör och även det på natten med Rimborn, där Rimborn själv skriver ned det, så pratar LP om en gm.

(Nej, det räknas inte det han säger trettio år senare, antagligen för att dölja ett dåligt första rikslarm)
Citera
2020-02-22, 09:19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är media som säger att han har löst fallet. Själv sa han: antingen blir det ett åtal eller läggs undersökningen ner. Och han sa också att han redan nu vet vilken av alternativen det blir.
Allt övrigt om en nära förestående "lösning" har media spekulativt läst in mellan raderna.
Jag tror att alternativet "lägger ner" är det givna. Och anledningen är att de inte kan komma längre. Alla spår är kollade och man kommer fram till att inget talar för att det var ett organiserat dåd och att det då var en ensam gärningsman.
Vad jag själv tror har inte med saken att göra. Detta är vad jag tror han kommer säga senare i vår.

VI är ju flera i tråden som tror att det helt enkelt blir att PU läggs ner, svårt att se något annat. Att en FU-ledare skulle sitta och dra nån historia om hur han och hans utredare tror att mordet gick till och av vem utan att ha några bevis som håller i en rättegång eller ens en levande GM skulle vara helt rättsvidrigt och mycket uppseendeväckande.
Citera
2020-02-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Peterson sa faktiskt mer än vad du påstår. Peterson sa även att han ska redogöra för omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig. Oavsett om det går till åtal eller om förundersökningen läggs ned.
Citera
2020-02-22, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det lär ju finnas drösvis med både gamla och nya vittnesmål vi aldrig sett. De allra flesta vi kunnat läsa rör ju de som ingick i fup i målet mot CP. Det finns ju uppenbarligen åtskilliga fler.

EXAKT. Synnerligen glädjande är det att kunna konstatera att utredning nu jobbat utifrån att det kan vara en konspiration som kan spåras från mordplatsen med en kompetent analys av vittnesmål och tekniska omständigheter.

Det är lite märkligt att uppleva att det jag hävdade för 9 år sedan börjar upprepas av andra insatta som Lena A i radio t ex.

Eller som kan spåras i hur PU jobbat.

Vi kan nog konstatera att det jag fick utstå mycket angrepo för är accepterat nu och en del av lösningen när det gäller det som kommer att presenteras.
Citera
2020-02-22, 09:25
Medlem
AH säger också att hon ser ett par komma gående mot mordplatsen, vid Dekorima/Skandiahuset, det borde vara samma par som ser mgm springa uppför trappan?
Citera
2020-02-22, 09:29
Medlem
Citat:
Nu hittar du på!

Vad hittar jag på?
Citera
2020-02-22, 09:31
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Det är ironiskt att Krister Petersson löser ett gammalt mord som både polis och privatspanare inte lyckats lösa på över trettio år. Det tog han knappt 2- 3 år att reda ut hela händelseförloppet—imponerande!

Bara han inte gått på TP/Filter fantasifoster om SE. I det fallet så är det enda som skulle kunna rädda honom är att de har ett mordvapen med länk till SE. Att KP skulle ha hittat mordvapnet utan att det skulle ha läckt ut, njaaaa. Och att bara tolka vittnesmål kommer inte att hålla mot SE. Spåret är ett sanslöst hittepå. Det man kan hoppas på är att KP har något annat spår...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in