Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
Jag vet ingenting om varför bostadspriserna nyss steg, men jag vet att jag har rätt om demografin. Befolkningsökningen drivs av invandrare
Det jag pekar på är att om det är som du säger, att de som flyttar in inte har några pengar så kan de inte efterfråga bostäder.
Och då finns inte någon efterfrågan på nyproduktion. Och då faller bostadspriserna till en bra bit under produktionskostnaden. Så är det i städer utan nyproduktion. Låga räntor och "generös" kreditgivning räcker bara till ungefär halva produktionskostnaden.
Men det är inte så det är i Stockholm. Tvärtom. Du har en förklaringsbörda.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
(och inte primärt av högutbildade arbetskraftsinvandrare även om denna grupp också är hyfsat stor;
Dom har inkomst och efter att ha bott i andrahand kan dom köpa en bostad.
Det verkar gå ganska snabbt. Jag har sett det hända många ggr. Efter några år sitter dom med villa eller radhus.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
gruppen anhöriginvandrare till etniska svenska är liten)
Vad har du för stöd för det. Historiskt har detta varit den största kategorin invandrare. Följt av arbetskraftsinvandrare.
För 2019 gäller totalt:
* arbetsmarknad 43242
* anknytning 31785 (varav 8796 födda i Sverige, 7350 till asylanter)
* asyl 19201
* Studerande 15669
* EES 9680
Studerande har inte råd, så de kan vi bortse ifrån. Stannar de kvar efter utb så är de arbetskraftsinvandrare.
Lika så många asylanter och deras anhöriga.
Men resten, EES + arbetsmarknad och delar av anhöriginvandring kan mycket väl ha råd att efterfråga köpta bostäder. Borde gå att förstå. (Delar av asylanterna klarar det också).
Till detta kommer alla som flyttar in från EU-land. För dom så gäller också att de kan köpa bostad (iaf efter en tid).
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
och unga (28< år, i hög grad sekundäromflyttning av nyanlända).
Dom har svårt att få sig bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
Inrikes födda i köpstark ålder flyttar ut. Det är fakta. Här kan du läsa om utvecklingen 2019. Utvecklingen går dock tillbaka till 2018, om inte längre.
https://www.google.se/amp/s/amp.mynewsdesk.com/se/chamber/pressreleases/stockholms-negativa-inrikes-flyttnetto-aattafaldigas-2019-2974454
Om du tittar i inlägget ovanför ditt ser du att jag har med det innehållet.
Men de som flyttar ut är tvärtemot de du skriver. Det är de som har svårt ekonomiskt att skaffa bostad i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
Weiss m.fl. från Veidekke och KTH menar därför att prishöjningarna primärt inte drivits av befolkningsökning.
Det har dom rätt i. Befolkningsökning driver inga prisökningar. Det kan driva produktionsökning däremot.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
Kommunernas kapacitet att betala för dessa icke-köpstarka inflyttare försämras snabbt. Det är också fakta.
Man ska nog inte överdriva saken. När D Carnegie skulle köpa allmännytta i Rinkeby kollade dom naturligtvis ekonomi för de som bodde där. Försörjningsstödets andel av inkomsterna för högre än riksnivån. Men inte speciellt mycket högre. Så dom köpte.
Sedan ombildade dom en del. Gick bra. Folk där hade tillräckliga inkomster så de fick låna till köpeskilling.
Många som bor där har bott där länge och kommit in på arbetsmarknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorAndreFlo
Hur det sen blir med bostadspriserna, får experter uttala sig om.
Varför skulle inte det kunna diskuteras här. Detta är ett diskussionsforum.