Citat:
Ursprungligen postat av
Sinlo89
Vilken är den bästa boken att läsa om Palme-mordet? Motivera gärna.
Vill man ha en bra överblick så är Granskningskommissionens betänkande (SOU 1999:88) naturligtvis att rekommendera. Den 1005-sidiga luntan finns tillgänglig
här.
Är man nybörjare inom Palmemordet är det dock tveksamt om man ska börja med detta mastodontverk. Kanske inte. Själv inledde jag mina Palmemordsstudier med
Mordgåtan Olof Palme: Makten, lögnerna och tystnaden av Gunnar Wall (Semic, 2010). Helt ok som introduktion. Med lite perspektiv vill jag dock påstå att
Blood on the snow: The killing of Olof Palme av Jan Bondeson (Cornell University Press, 2005) är snäppet bättre. Förutsätter självfallet kunskaper i engelska.
Min (ytterst subjektiva) rekommendation är att börja med Bondeson (2005), eller eventuellt Wall (2010). Gå därefter vidare till Granskningskommissionens betänkande. Övriga must-read Palmeklassiker är
Inuti labyrinten: Om mordet på Olof Palme av Kari Poutiainen och Pertti Poutiainen (Grimur, 1995; ny upplaga 2018) samt
Mörkläggning: Statsmakten och Palmemordet av ovannämnda Wall (Kärret, 1997; två volymer).