2020-02-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Lena sänder hjärtformad kaka står det i loggen och tre rader nedanför står att hon sänder emoji hjärta. Så du har fel enligt Aftonbladets artikel.

Ursäkta, det har jag missat.
Det är mycket fakta nu
Citera
2020-02-21, 19:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vad menas med "Du kom inte in."? Känns också aningen lösryckt.

Undrar också, kan han ha försökt locka ut henne någon annanstans först, t ex Viken, och sedan då hon inte kunde pga födelsedagsfixande, bestämde sig för plan B planket? Han lät då anvisning till Viken stå kvar men raderade andra meddelanden som visade att han lockade ut henne hemma istället?
Kan inte polisen se hos operatören om det finns raderade meddelanden.
De kanske inte kan se det raderade innehållet men de borde se att meddelande har skickats.
Citera
2020-02-21, 19:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
När i tid nämner han detta mrd plank och träd?

Det enda som jag minns nu är att vi fått denna information om detta nedan. Ingen tid sådeles:

Från FUP, Direktiv 1 (Panzars sammanställning av det vi fått hittills från @Puttenot)

ÅKLAGARENS DIREKTIV 30 MAJ - 18:

"[...]Nytt förhör måste hållas med Davidsson. I gårdagens förhör reagerar jag på hans ändring av tiden att han är hemma före midnatt till klockan 23. Jag undrar också hur han kan veta att cashen som han ska ha tagit tidigare var placerad exakt där hon hittades. Hur vet han var hon hittades? Han nämner bullerplank och stort träd. Jag vill också veta lite mer om den träja han tvättar mitt i natten...Han ska också tillfrågas om vilken cykel han cyklade på. Slutligen bör han tillfrågas om den geocash han ska ha tagit på platsen finns loggad. Var?[...]"

https://forumbilder.com/i/ro82
https://www.flashback.org/sp70357284

I Stämningsansökan, sid 9 har åklagaren även detta med som en punkt:
"Stefan Davidssons beteende efter mordet/tidig vetskap om Lena Wesströms död."

https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Så det måste ju vara något graverande för SD med detta som han inte bara kan förklara med att han såg en massa poliser eller media där.

För det är klart, att många kanske misstänkte att hon hade hittats med den ökande aktiviteten vid planket, poliser och kriminaltekniker och media.

Vad han gjorde mer exakt och när i tid som åklagaren reagerat på, det får vi kanske veta först efter rättegången?
Citera
2020-02-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Fasiken.
SD har nog haft fullt upp strax innan mordet och efter mordet.
Jag kan se framför mig hur han har förberett sig.
Han har sedan haft hela natten på sig att göra sig av med mordvapnet, tvätta kläder,
eventuellt varit till jobbet på morgonkröken, och loggat in på LWs mail. Men först skickade han iväg ett meddelade till LW.

Har man kollat under hans sk pool?
Han har kanske gömt mordvapnet där.
Vid första avspärrningstillfället av hans hus så grävde polisen på tomten, åtminstone på framsidan. Såvitt jag vet har man inte hittat något där. Så J-la dum är han nog inte att han gömt mordvapnet där. Svartån är lång.....
Senast redigerad av brus-nilsson 2020-02-21 kl. 19:31.
Citera
2020-02-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coche
Naivt, tycker jag.
När nån mördar, som annars levt ett fungerande liv i alla år, vill alla så gärna distansera sig från det, man vill inte tro att en ”vanlig” människa kan göra nåt sånt.
Jag tror att denna SD var säkert som de flesta människor är, små brister men inga allvarliga och definitivt inga som utsatts för yttre press. Men människor kan genomgå personlighetsförändringar, det finns inga garantier i livet. Han kanske var för van vid ett normalt och stilla liv där allt är rakt och aldrig några överraskningar som drar bort mattan under fötterna, hade kanske innan fruns sjukdom aldrig upplevt och hanterat några speciella svårigheter i livet. Tänk på det, innan ni tar för givet att ni är så annorlunda från den här människan.

På ett förenklat plan finns det sanning i ditt påstående. Vi är i någon mening alla till mans ofullständiga och vi gör fel och misslyckas i mindre eller högre grad, medvetet och omedvetet. Så visst, om vi generaliserar. Kanske vill vi också ta avstånd från den brustenheten genom att peka ut Stefan som hin håle själv?

Men på en mer komplicerad och mångbottnad nivå måste vi alla och envar ta ansvar för vår egen fria vilja och val. Exempelvis är det mycket värre att medvetet handla felaktigt pga av själviskhet, än omedvetet på grund av okunskap.

Stefan är en medålders man med 45 års livserfarenhet. Då ställs det högre krav och förväntningar på dig, än en pubertal fjortonåring gällande konsekvensanalys och förväntad empatisk förmåga. Mord är i princip det värsta brottet.
Citera
2020-02-21, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Frasen "du kom inte in mer" kan väl tolkas som att han kommenterade att hon inte kom in i chatten mer? Om det nu kallas för chatt, det där Telegram eller vad det heter.

Nu vet man inte riktigt på vilket forum de chattar, men så kan man förstås tolka det.

Samtidigt säger han ju aldrig att han inte ska komma, hon har ju ändå gjort en kladdkaka. Han svarar ju med "Har lite måsten", inget om att han inte hinner eller att han inte kommer.

23.01 Skickar L*ena här bild på loggbok (geocahce).

Sen svarar han först 00.29 "MT: Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn."

Inget mellan dessa tider.

Det är ju 1,5 timmar!

Varför skulle hon komma in igen? Det var väl han tur så att säga?

Jag tycker att det blir Goddag yxskaft.

Citera
2020-02-21, 19:47
Medlem
Citat:
Håller med.
Hon utsatte barnen i många år för direkt fara.
Det att hon ska ha önskat att hennes barn skulle dö vet jag inte om jag ska tro på.
Det är ett påstående av SD som han förde vidare till LW.
Men HD bekräftade ju i förhör att de talat om det, hon och SD, att barnen och hon skulle dö. Personligen tror jag inte att hon heller är mentalt stabil att ha vårdnaden om två barn, och jag är inte heller helt övertygad om att hon är utan skuld till LW’s död
Citera
2020-02-21, 19:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hm. Två par skor; ett par han använde vid mordet och som är försvunna, och ett par som blev besudlade av LW:s blod när han bytte om?

Så skulle det kunna vara.
De kan också ha stått i hallen och han råkat komma åt dom när han kom hem.
Eller att han har tvättat skorna i maskinen ,men de blev inte riktigt rena på insidan?
Citera
2020-02-21, 19:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Precis min tanke, kan han rentav fabricerat tårtinbjudan?

Såg nyss att åklagaren har tagit upp tårtan i sina direktiv. Det skulle kollas DNA på disken bl a. Så den fanns.
Citera
2020-02-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Vid första avspärrningstillfället av hans hus så grävde polisen på tomten, åtminstone på framsidan. Såvitt jag vet har man inte hittat något där. Så J-la dum är han nog inte att han gömt mordvapnet där. Svartån är lång.....

Nej jag håller med men han kan ga lagt det där långt efter mordet.
Han verkar ju vara en utmanare.
Citera
2020-02-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så skulle det kunna vara.
De kan också ha stått i hallen och han råkat komma åt dom när han kom hem.
Eller att han har tvättat skorna i maskinen ,men de blev inte riktigt rena på insidan?

Jag tror att han klädde av sig utomhus därav den släckta utomhusbelysningen.
Stoppade ner kläderna han burit i en säck.
In i duschen och på med nya kläder, in med de nerblodade lläderna i tvättmaskinen.
När han tog på sig skorna råkade han befläcka dessa med Lenas blod på något vis.
Citera
2020-02-21, 20:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nej, hon skickade en emoji i form av en kaka som hade hjärtform.

” 20:49

LW: sänder bild på hjärtformad kaka

LW: Gjorde till dig och mig

LW: Om du törs smyga hit ikväll kan vi är. Tar lite med N nu.

LW: sänder emoji hjärta”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in