2020-02-21, 17:38
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inte aktuellt just nu. Men vi kan se över ett sätt att ordna det. Ingen brådska.

Ingen av oss lär ju försvinna ur tråden på ett bra tag nu, så ni har tid att klura på det!
Citera
2020-02-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jag vet inte, är det så? Jag har haft svårt att förstå proportionerna av att ha behovet att fokusera på att hitta så mycket fel på Lena, skylla på Lena utan att blanda in SD och ev hela gänget GC och kanske ändå lite mer smakfullt att ha MGM mer i fokus än offret. Det är väl det jag har reagerat på. Sen har det väl gått till överdrift ibland åt andra hållet också även om jag personligen tycker det är mer naturligt att den mesta diskussionen ligger där.
Visst kan man till viss del motivera grävandet om Lena till att försöka hitta motivet men jag har aldrig sett en tråd där man så intensivt försöker skuldbelägga offret? Varför?

Och fortfarande så är det SD som var otrogen och inte Lena, om man ska se det krasst för vad det är. Vill man blanda in Lenas brist på moral så måste man lägga det i samma vågskål som SDs. Och den som är död och mördad är Lena.

Jag skulle också vilja påstå att vi ännu inte har någon hel bild av varken deras förhållande, hur det kom till, vad de tänkte och kände och vilka trådskrivare som har mest "sanning" - fortfarande är mkt spekulation och efter egen erfarenhet och viss konklusion av det vi läst till oss nu senaste dagarna, eller? Så det vore klädsamt med lite ödmjukhet och reflekterande.
Har du någon speciell agenda, för du någons talan? mvh
Tack för ett väl skrivet inlägg!
Ang din avslutning:
Visst har jag en speciell agenda.
Fast jag för inte någons talan.
Min agenda är att vara Moralens tillskyndare. Mitt liv baseras på kristen etik och det har därför varit väldigt lätt att, sittande på mina höga hästar, fördöma Lenas agerande. Redan tidigt i tråden slog jag fast att varje kristen församling, varsomhelst i världen, ur ett strikt kristet-etiskt perspektiv, skulle bedöma Lenas agerande som betydligt mer stötande än SD:s. Lena hade ju vigt SD. Det där konstaterandet gjorde många i tråden fullständigt galna. Det var snart klarlagt att över en mördad kvinna får ingen kritik falla, åtminstone var det kontentan av de invändningar jag mötte. Vi kan nog konstatera att med det som de senaste dagarna flutit upp och som berör Lenas liv med SD, allt inte ser vackert ut.

Du skriver att man (jag?) i den här tråden "intensivt försöker skuldbelägger offret". Du läser tråden illa. Att kritisera Lenas val av liv med SD innebär inte att man "skuldbelägger" henne. Däremot är hennes omdömeslöshet och omoral närmast sensationella: med tre barn att ta hand om och med ett förbund med Gud i sin bakgrund, göra de val hon gjorde, blir i det närmaste totalt oförståeligt. Det går förstås alltid att gå tillbaka och se på hur hennes adoptivskap kan ha skapat ett stort mått av otrygghet och behov av bekräftelse, men samtidigt hade hon en utbildning (pastors-), som gjorde att hon mycket väl visste var och hur hon kunde få vägledning och hjälp. Hon tycks inte på allvar ha sökt hjälp i sin kyrka eller på annat håll. Varför tänkte hon inte på sina tre barn?

Lena W visste att den man, SD, som hon under åtatal hade som partner i det fördolda, han var en synnerligen farlig person. Ändå utsatte hon sig för honom, något som alltså kan ha lett till hennes förtidiga död.
Allegoriskt: Att syssla med 'free climbing' må vara hänt när man bara har sig själv att ta hand om, men har man tre barn därhemma, bör man nog avstå.
Tycker jag.
Citera
2020-02-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De två läkarna i da Costa-fallet kommer kanske att framstå som riktigt snälla och trevliga i jämförelse med den här grisögde lögnaren och potentielle barnamördaren SD. Ateist är han visst också.

Är du djupt besviken på KammarÅklagaren Åsa Hiding:s arbete med detta mordfallet ?

Själv tycker jag att både polisen och kriminalteknikerna samt KammarÅklagaren Åsa Hiding har gjort ett fantastiskt arbete med detta mordfallet gällande L*na Wesstr*m.

Som jag tidigare har framfört inom några av mina skrivna inlägg, så anser jag att KammarÅklagaren Åsa Hiding har det avgörande trumfkortet på sin hand.

Grisögonen bryr jag mig inte om, men däremot sagt så anser jag på det bestämdaste, att St*fan Davidss*n är en lögnare i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu hade hon ju börjat bryta m SD men jag tror att det är oerhört skämmigt när hela Sverige får reda på vilket elände till karl hon var gift med och hur hon förnedrats av honom.
Vad menar du med det fetade. Den enda som ska skämmas är SD. Ingen annan. Men förklara gärna. Det är inget skämmigt att folk får reda på vilken gris som figurerat i hennes liv. Flera av oss, jag inbegripen, har blivit lurade av psykopater. Några av oss, även här mig ibegripen, har lyckats slänga ut fanskapet utan vidare. Och klarat oss. Det finns kvinnliga psykopater. Och manliga. Lika farliga allihop. Jag har oskadad kommit ifrån, men inte alla gör det.
Citera
2020-02-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det fetade har ju hävdats i tråden från dag ett, men mig veterligen är det mer en trådsanning än ett vedertaget bevisat faktum? Hade LW varit präst i svenska kyrkan hade jag lätt kunnat tro på detta med att hon skulle vigt dom, eller om hon varit vigselförrättare (borgerligt) - men det låter bra konstigt att SD och HD skulle sökt upp en frikyrkligt ansluten pastor för sin vigsel när de verkar ha noll kyrkligt engagemang. Även icke kristna gifter sig ofta i svenska kyrkan (eller då borgerligt) så de flesta präster inom svenska kyrkan har väl vigt hundratals sekulära/icke-troende par genom åren. Däremot lär det väl vara ovanligt att en frikyrkopastor viger par som inte är aktiva frikyrkokristna.
Eftersom ingen, förrän du nu, har ifrågasatt mitt påstående om att det var Lena som vigde SD till HD, får du nog dra slutsatsen att mitt påstående är alltigenom korrekt.

Det innebär att Lena var fullt medveten om att hon gick i säng med en man hon hade vigt till en annan kvinna, en kvinna han alltså då fortfarande var gift med.
Se gärna ovan vad jag skrev till idealistjavisst

Ang min andra fetning:
Paret Stefan och Hanna var personligt bekanta med Lena och de bad därför henne att viga dem. Det gjorde Lena.
Citera
2020-02-21, 18:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på hur blodigt mordet borde ha varit, kan jag inte begripa hur de ska ha undgått blodstänk på ovansidan och kanske även under?

Det är nästan så att man tänker att det kan ha kommit blod på dom i samband med att kom hem efter brottet? Och att han inte ens märkt detta. Och att dessa tas med till USA resan, blir kvar på landet?

De "riktiga" skorna från brottet kanske är borta?
Men springa hem utan skor?

Låter väl avancerat att han skulle ha haft med sig extra skor, eller placerat ut ett par vid brottsplatsen.

Eller hur skulle han kunna undvika att få blod på dom? Bara på insidan av plösen?
Skoskydd tror jag inte på, inte heller brott utan skor.
Möjligen kan han ha tvätta skorna i tvättmaskinen, vilket man inte kan göra i för hög temperatur.
Då skulle det kunna innebära att blodrester från insidan inte kommer bort ordentligt.

Kan han ha bytt skor när han kom hem efter mordet för att inte bloda runt på andra ställen och då råkat komma åt plösen?

Tror mest på tvätt-teorin.
Märkligt om inte polisens hundar fått upp flyktväg.
Cykel kan ha varit utplacerad på lämpligt ställe och därefter kanske inga doftmarkeringar finns hem till SDs hus.

Hm. Två par skor; ett par han använde vid mordet och som är försvunna, och ett par som blev besudlade av LW:s blod när han bytte om?
Citera
2020-02-21, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tant Gredelin:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQMEjdkzS5Y0isPvF13VSPKboBc-bkDcpePKetu7i9bMV7b2Aoj

Jag är otroligt imponerad av dina träffsäkra analyser och dina sammanställningar från geologgar. Redan sedan tidigare, men än mer nu.

Tant Gredelin, känns det bekant, men varför minns jag inte längre.
Och tant Gredelin bör inte se, inte tala och inte höra....
Citera
2020-02-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han verkar ju ha gjort bort sig på något sätt här.

Det är konstigt om han vet var hon är hittad om ingen har sagt något om det och kanske ingen ens nämnt att hon är död? Funderar
Ser att det är av bevispunkterna (SDs beteende och tidig vetskap om LWs död)att SD verkar veta att hon är död innan det kommit ut i pressen.

Men hur kan det komma sig att han inte blir häktad?

Det känns som många konstigheter här.
När i tid nämner han detta mrd plank och träd?
Citera
2020-02-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du med det fetade. Den enda som ska skämmas är SD. Ingen annan. Men förklara gärna. Det är inget skämmigt att folk får reda på vilken gris som figurerat i hennes liv. Flera av oss, jag inbegripen, har blivit lurade av psykopater. Några av oss, även här mig ibegripen, har lyckats slänga ut fanskapet utan vidare. Och klarat oss. Det finns kvinnliga psykopater. Och manliga. Lika farliga allihop. Jag har oskadad kommit ifrån, men inte alla gör det.
Jag saknar tack och lov egen erfarenhet, och alla är olika. Du har HELT rätt i att den som ska skämmas är SD. Men jag har läst om liknande fall att många som levt i ett misshandelsförhållande ( säkert ännu värre för många män!) att de inte avslöjat sin partner för att de tyckte att de var svaga som lät sig behandlas illa eller hade dåligt omdöme som valde en sådan. Därför tror jag att även om vi alla är lättade att HD är ur den fara SD inneburit, kanske hon inte tycker att det är så kul att få agera ofrivillig biroll i rättegång och media.
Citera
2020-02-21, 18:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon var även högutbildad och medveten
om att SD är en psykopat. Hon borde ha
vetat bättre. Annars så är det bara att
googla.
Vad tycker du om HD då?
Hon fann sig i att leva med psykopaten i 20 år och även hennes barn hotades.
Det verkar inte ha bekommit henne heller.
Citera
2020-02-21, 18:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
JAPP, riktigt obehaglig. Hans omgivning har "normaliserat" hans udda beteende och tillskriver det "skämtlynne, sådan är han". I Madsens fall passerade hans impulskontroll i verkstaden då han kastade vassa el. tunga verktyg omkring sig som "han är uppfinnare, sådan är han".

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Minst sagt. Vilken otroligt obehaglig psykopat. Filmerna utanför hennes bostad är ett verk av en psykopat. Fy fan. Vi hade rätt om den här vidriga personen hela tiden.

Det stod ju nånstans att många vittnen i förhör upplevt honom som både konstig och t o m farlig. Nån som minns var det stod?

Och finns en postare tillika tidigare kollega som ju om att han var jobbig och minst sagt ”speciell”.

@Isakn
Alla inlägg postade 21/5-2018

”Jag tycker detta är obehagligt. Jag har arbetat med Ste*an. [b] Normal kille men fick ändå ett hysteriskt intryck av honom.”.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

”Ja, jag har arbetat med honom. Är ett par år sedan nu. Han hade en sådan där lite halvskum blick. Lurig, med ett milt leende på läpparna. Många uppfattade nog honom som lite underfundig och "skojig kille". Hans sätt att skämta och prata om sig själv var liksom hysteriskt. ,Och jag uppfattade också att han tog sig själv på väldigt stort allvar. Jag fick alltid obehagskänslor när han var i närheten. Något var fel. När jag läste här i tråden om att L var intresserad av geocaching och hennes ålder då dök Ste*ans namn upp i huvudet direkt. Jag bara visste att det var han. En mycket obehaglig känsla när hans namn sedan faktiskt dök upp.”

”Skygg är han verkligen inte. En mycket social och glad person. Men det fanns något i blicken som jag uppfattade som mycket olustigt. Höll honom medvetet på avstånd. Det jag kommer ihåg mest med honom är att han verkade vara lite av en adrenalin-junkie.
Trevlig kille, men när man får läsa om att han misstänks för kvinnomisshandel samt hans tidigare relation med L så blir känslan i min mage väldigt stark. Jag tror att Ste*an som på något sätt är inblandad i detta.

Citera
2020-02-21, 18:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
jojo, så är det. De flesta som blir duperade av (ger sig i lag med) psykopater är faktiskt både intelligenta och (hög)utbildade.
Och ja hon borde ha vetat bättre. Men det är dock fortfarande ett faktum att vi inte har hela bilden varför hon inte lyckades komma loss innan detta skedde. Eventuellt samma skäl till att HD åkte på semester, syntes tajt med honom osv - hon var väl smartare än Lena/kände honom bättre så hon spelade spelet bättre. Eller hade mer tur.
Kanske också frigjort sig från alla känslor på ett sätt som Lena inte hade gjort, vem vet?

Det är precis som med att förlora någon du älskar/ha sorg - har du inte varit med om det så kan du inte föreställa dig hur smart och belevad du än är. Har du inte haft en nära relation/insyn med en psykopat så förstår du heller inte hur svårt det kan vara.

Jag har tre psykopater i min absoluta
närhet så jag förstår precis.

Tre psykopater jag inte har valt att ha i
mitt liv och inte kan välja bort
(ursprungsfamilj).

Det enda jag kan göra åt det är att
undvika dem så mycket som möjligt,
aldrig ta kontakt med dem själv.
Och när jag ”måste” träffa dem vid
familjesammankomster så ignorerar
jag dem så mycket som möjligt.
Aldrig ge dem någon personlig info
som de kan använda emot mig.

Jag har varit med i en sektliknande
frikyrka och varit hjärntvättad där.
Hela tiden visste jag innerst inne
att det de sa och gjorde var fel men jag
valde att blunda och inte lyssna till min inre röst.
Tills en dag när jag hade fått nog.
Då öppnade jag ögonen för det jag
egentligen vetat hela tiden och gick
därifrån.
Det finns alltid en liten röst i vårt inre som
talar om vad som är rätt och fel.
Sedan är det upp till var och en om man
väljer att lyssna till den eller inte.

Det är inte bara min uppfattning. Jag har
läst mycket om hjärntvättning och
avprogrammering. Anhöriga får rådet att
försöka nå fram till ”the core” av personen