2020-02-21, 19:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
5 i sjukvårdspersonalen är eländigt. Hur har det gått till? Slarv? Dåliga rutiner?

Man visste inte att corona hade börjat cirkulera i Italien?
Citera
2020-02-21, 19:30
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo det är nog dessvärre högst troligt att smittspridning pågår i flera europeiska länder. Det låter som sagt som att WHO kommer att gå ut med att det handlar om en pandemi inom kort.
De har gått ut information i skolor nu i dagarna så de är fullt medvetna om vad som komma skall.
Citera
2020-02-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Enig. Är nog sista normala helgen nästa helg som senast.

Jo.. funderar själv om jag ska vara ful och sjukskriva mig på måndag ovh hålla det hela veckan, skulle tippa på att alla kanske sätts i karantän om två veckor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Vad beror det på att antikropparna blir verkningslösa?

Vet ej på cellnivå hur det fungerar men jag antar att virusstammarna muterar lite år för år och det är sällan exakt samma? Arbetat inom vården och vet att samtliga ska ta vaccinationen år efter år oavsett om man tagit innan, därav kan man ju inte bli livslångt immun, det vore extremt slöseri med vaccin såfall.

Hittade detta som första svar på Google.

”Effekt och risk med vaccinationen
Vaccinationens skydd räcker inte särskilt länge, och man måste alltså vaccinera sig på nytt varje år.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Men vaccinet fungerar bara en period, sen måste de tillföra nytt vaccin. Som de gör, varje år, för då ger inte förra årets något skydd längre. Även om det är samma återkommande virusstammar..

Nej, aktiv immunisering ger lång immunitet även mot influensa, Däremot kan virus lätt mutera så man tappar sin immunitet.

(Min fetning.)

Citat:
H och N skiljer sig ur immunsynpunkt mellan olika typer och subtyper av influensa. Eftersom de är de dominerande immunogenerna är det också de som förändras mest under influensavirus evolution undan immunförsvaret (genom mutationer). Med existerande influensavacciner vill man inducera ett gott skydd mot aktuella, cirkulerande H och N. Eftersom influensaevolutionen går fort ser WHO varje halvår över sina rekommendationer för vilka influensastammar som bör ingå i alla vacciner som produceras, baserat på analyser av cirkulerande stammar vid WHO:s referenslaboratorier. Ofta hinner cirkulerande virus förändras något under det halvår som vaccinproduktionen tar, men högst vart tionde år ändrar de sig så mycket att vaccinet blir i stort sett verkningslöst.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/principer-for-influensavaccination/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-21 kl. 19:34.
Citera
2020-02-21, 19:33
Medlem
Citat:
5 i sjukvårdspersonalen är eländigt. Hur har det gått till? Slarv? Dåliga rutiner?
eller otroligt smittsamt
Citera
2020-02-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo det är nog dessvärre högst troligt att smittspridning pågår i flera europeiska länder. Det låter som sagt som att WHO kommer att gå ut med att det handlar om en pandemi inom kort.

Hm kanske imorn redan? Siffrorna verkar ju bli rätt stora utanför kina. De har inte kontroll på det här...
Citera
2020-02-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Vet ej på cellnivå hur det fungerar men jag antar att virusstammarna muterar lite år för år och det är sällan exakt samma? Arbetat inom vården och vet att samtliga ska ta vaccinationen år efter år oavsett om man tagit innan, därav kan man ju inte bli livslångt immun, det vore extremt slöseri med vaccin såfall.

Hittade detta som första svar på Google.

”Effekt och risk med vaccinationen
Vaccinationens skydd räcker inte särskilt länge, och man måste alltså vaccinera sig på nytt varje år.”
Ja men det var ju det jag skrev i mitt första inlägg. Virus muterar, det är därför gamla antikroppar blir verkningslös mot den nya varianten.

EDIT: Folk påstår att antikropparna blir verkningslösa efter ett tag men det sker vad jag vet bara vid passiv immunisering.

Så det var nåt nytt för mig.
Citera
2020-02-21, 19:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
OK. Vad beror det på att antikropparna blir verkningslösa?

Om du söker på internet om fladdermöss, coronavirus och immunitet , eller rotar
bakåt i tråden så får du förklaring och länkar på varför man troligen ej utvecklar immunitet.

I korthet fladdermössen själva blir ej immuna. Utan producerar
sin egen "brommsmedicin". Tänk bromsmedicin mot HIV.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, aktiv immunisering ger lång immunitet även mot infkuensa, Däremot kan virus lätt mutera så man tappar sin immunitet.

(Min fetning.)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/principer-for-influensavaccination/

Jag vaccinerade mig mot flunsan i år, sköterskan som gav mig injektionen satt i år är immuniteten bara 3 månader. Hon frågade om det var min andra dos, jag tog sprutan sent (slutet av januari) för jag hade inte haft tid före jul. Hon trodde därför att jag kanske tagit dos 1 i november och nu fyllde på!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
De har gått ut information i skolor nu i dagarna så de är fullt medvetna om vad som komma skall.
Menar du HÄR i svea rike?
Citera
2020-02-21, 19:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Sant. Det låter som den mest rimliga förklaringen, slarv/dåliga rutiner. Det har postats länkar i tråden som har varit skrämmande, bl a hur säkerheten sköttes på spökbåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in