Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om teorin att OP dödas med det andra skottet stämmer, kan man dra några slutsatser av det?

Det har i alla fall Borgnäs gjort. Mycket intressant och givande bok. Glöm LGWP:s sågning han vet inte vad han pratar om. Har just läst ut den och har inte riktigt smält all ny information än så jag säger inget mer för tillfället.
Citera
2020-02-21, 18:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slösa inte tid på en knäppskalle som inte ens fattar att man inte kan ärva en magnumrevolver. Det vapen denne beskriver för mig är rena påhittet och existerar inte i verkligheten över huvud taget.

Tyvärr ger sig inte knäppgökar ens när det är helt uppenbart att det är rena fantasier. Vi har minst 4 sådana i leken just nu. Denne som pekar ut en person helt grundlöst med kryptiska vapentips, de som utpekar CA, den som låsas som att det var Svarten , idioten som pekar ut vår Italienske kock och de som tror på CP samt allehanda dumskallar som tror att KP menar tvärt om mot vad han säger.

Om du inte höll så dålig ton så kanske folk skulle respektera dina åsikter bättre
Citera
2020-02-21, 19:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Intressant. Såg något inslag där en kvinna resonerar om varför Peterson gör dessa uttalanden just nu.

Kvinnan menar att det är för att avleda uppmärksamheten från Borgnäs nya bok.

Men påtal om Borgnäs. Har han släppt sina teorier om WT-män eller vadan denna vändning?

Nja, så långt jag har kommit är linjen snarare en kombination av olika tidigare kända teorier:

1) Walls mötesscenario.
2) Övervakning med WT-män.
3) Säpo-inblandning i mordet.
4) Landsförrädarspåret.
5) LP döljer något om kvällen.
6) Spontant mordbeslut.

Jag vet att Bobo och andra i tråden varit inne på att någon av de spanare som övervakade Palme i hemlighet den kvällen fattade det spontana beslutet att mörda Palme. Den funderingen har även Borgnäs.

Ungefär så. Jag tycker att flera av hans upptäckter är bestickande. Bland annat den självklara frågan varför de valde bort livvakterna. Och varför ringde de inte och beställde biobiljetter i förväg? Varför åkte de tunnelbana/ promenerade istället för taxi?

Historien om att de försökt boka livvakter utan att lyckas är en uppenbar lögn. Om det varit så hade ju det varit en präktig skandal som LP självklart skulle ha avslöjat direkt.

Det är som om de ville förvilla/ dölja något för Säpo den här kvällen? Något politiskt, något privat?

Var LP efteråt livrädd för sin och sönernas säkerhet? Var det därför hon var så förtegen? Visste hon vem GM var? Var det därför hon valde att peka ut en oskyldig?

Återkommer.😊
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Han sågs i närområdet runt 21-tiden. Kan ha sett LOP vid Grand och därpå återvänt till sin arbetsplats ...

Det finns för mycket som säger att han kan ha varit gärningsmannen för att bara avfärda det. Han kom ut precis bakom LOP 23.19 och ingen tycks ha observerat honom bland de vittnen som fanns runt LOP efter skjutningen. Flertalet signalement på GM är hyfsat lika SE. Grandmannen är hyfsat lik SE. Mårten Palmes beskrivning av mannen vid bokhandeln är hyfsat lik SE.

Och en massa annat ...

Frågan är om man i så fall kan peta in honom i ett konspirationsscenario. Eller om han i så fall måste ha varit en ensam vettvilling som tog tillfället i flykten.

Även om han såg makarna Palme när dom gick in på bion, så skulle han omöjligt kunna veta att dom skulle passera skandiahuset exakt vid den tidpunkten han stämplade ut.
Det är därför teorin om skandiamannen som mördare faller.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om teorin att OP dödas med det andra skottet stämmer, kan man dra några slutsatser av det?

Ja, att pajasen Lars Borgnäs vill sälja ännu en bok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Varsågod:
https://youtu.be/rIdNq71Dug8?t=376

Perfekt! Då fattar du ju att de är intresserade av vapnet. Det betyder inte att CA är misstänkt. Jag hade kanske trott han varit det om jag inte pratat med Dag A själv innan pressträffen.
Citera
2020-02-21, 19:03
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Även om han såg makarna Palme när dom gick in på bion, så skulle han omöjligt kunna veta att dom skulle passera skandiahuset exakt vid den tidpunkten han stämplade ut.
Det är därför teorin om skandiamannen som mördare faller.

Precis! Dessutom, hur kunde han veta att de skulle gå hem och inte ta en bil?
Citera
2020-02-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Var finns det för ”bevis” på att skandiamannen kunde veta att paret Palme skulle passera just när han stämplade ut?
Eller ska det föreställa ett slumpmord och skandiamannen alltid gick omkring beväpnad?
Ja, de var bara en slump att han såg Palme med ett vapen på sig. Det är faktiskt ett mer troligt scenario än att någon har sett Palme innan bion och sen gått hem och hämtat ett vapen. Det finns större mentala barriärer mot det förstnämnda, än att bara ta tillfället i akt och skjuta.
Citera
2020-02-21, 19:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Perfekt! Då fattar du ju att de är intresserade av vapnet. Det betyder inte att CA är misstänkt. Jag hade kanske trott han varit det om jag inte pratat med Dag A själv innan pressträffen.

Alright.
Han figurerade iaf. som ett uppslag i granskningskommissionens betänkande från 1999, p. 955-960
Citera
2020-02-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Men Peterson säger att han ”ska kunna förklara omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig”.

Hur förklarar du det?

Det är ett lite underligt uttalande. Vi får väl se om några månader vad han menar.
Citera
2020-02-21, 19:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men han har aldrig varit misstänkt för mordet! Då finns där inget att avskriva. Polisen ville att han skulle komma o visa vapnet men då hade han inte det längre.

Klart att han varit misstänkt. Polisen har förhört hans familj. Han är officiellt med i listan över misstänkta som som passar in på gärningsmannaprofilen. Han var till och med med i listan när denna koncentrerades till ett dussin personer.

En som aldrig varit misstänkt är tossig tipset Svartenbrandt
Citera
2020-02-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, att pajasen Lars Borgnäs vill sälja ännu en bok.

Du kanske kan underbygga det med åtminstone några meningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in