Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 01:43
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
En utländsk makt är inblandad i detta. Ni läste det här först. Jag utgår från att KP har på fötter och hur kan han ha det? Detta och vilket land som avses kommer jag att redogöra för nedan.

Mordvapen eller DNA känns oerhört långsökt efter all denna tid. Det vore ytterst sensationellt. Och vanliga vittnesuppgifter räcker inte som bevis. D.v.s att det skulle handla om bevis mot någon av de kända misstänkta GMs som cirkulerar här är oerhört osannolikt.

Däremot fungerar säkerhetsstämplade dokument där detaljerade motiv och berörda agenter och beslutsfattare är involverade som bevis. D.v.s främmande makt. Att det gått 34 år gör det mindre känsligt att få tag i informationen.

Detta förklarar även varför vi behöver vänta flera månader. Den här typen av informationsutbyten mellan länder tar alltid tid. De har säkert redan de viktigaste underlagen, men de vill ha en helhetsbild och så mycket information som möjligt. Det är också därför man talar om ”flera spår”. Vi kommer få reda på vilket lands säkerhetstjänst som låg bakom detta, men nödvändigtvis inte agenten.

Landet det handlar om är Sydafrika. Anledningen till de nya bevisen är att Cyril Ramaphosa tillträdde som president i Sydafrika den 15:e februari 2018. Några saker som talar för detta, dels att det var under 2018 som Krister Petersson började uttala sig optimistiskt om utredningen. Under hösten 2018 avslöjade även Aftonbladet att Palmegruppen förhört personer i Sydafrikaspåret. Men den allra viktigaste pusselbiten är att Cyril Ramaphosa har en stark koppling till Olof Palme. Hans karriär tog fart när han blev den första att mottaga Olof Palmepriset 1987, vilket bl.a. innebar 100 000 dollar. Ett exempel på hans personliga koppling till Palme kan t.ex. utläsas här: https://www.gov.za/speeches/president-cyril-ramaphosa-mourns-passing-away-widow-former-swedish-prime-minister-lisbet
En starkare och mer kapabel bundsförvant kunde de inte ha önskat sig om de ville få resurser till att återuppta Sydafrikaspåret.

Inte alls omöjligt att du har rätt men i så fall tror jag på ett samarbete där det ingick svenska deltagare. Frågan är om man har guts att peka på att bl a folk från SÄPO kan ha varit inblandade.

Edit, tänker även på poliserna som reste till Sydafrika på semester. Finns ju dessutom ett vittne som påstår sig ha sett Anthony White i SÄPOS lokaler efter mordet. Sen har vi ju detta med PG Vinge också bl a för att inte nämna Bertil Wedin.
Senast redigerad av riskybizzy 2020-02-23 kl. 01:47.
Citera
2020-02-23, 02:13
Medlem
dakires avatar
Ang. livvaktsfrågan.

Hur kunde man veta att Palme saknade beskydd?
Att man råkar välja en tidpunkt slumpmässigt som sammanfaller med detta förefaller osannolikt.

Antingen:

A) Palme meddelar sina potentiella mördare på förhand att han kommer att bege sig ut utan beskydd. Detta för att han skall träffa någon som inte SÄPO skall känna till.

B) Han har varit under span under lång tid och det har blivit känt att han ibland saknar beskydd. Man passar på vid första bästa tillfälle.

C) Palme försökte ringa för att få livvaktsskydd under kvällen men någon såg till att detta/dessa samtal inte kom fram. Detta förutsätter en mer avancerad större komplott. Denna version stöds av MPs uttalande i Skavlan 2012.

Saknas något alternativ?
Citera
2020-02-23, 02:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Man kan vända på det hela också. Vad har SE sett som bara en person närvarande på brottsplatsen kunde se? Jo, Lars J:s utseende, placering och rörelsemönster vid rätt tidpunkt. Om man inte kan förklara det får man överge tanken på SE som ensam gärningsman och fråga sig vem eller vilka på brottsplatsen som har varit behjälpliga med den informationen. Eller möjligen om denne eller dessa funnits på Luntmakargatan eller Tunnelgatan österut och sett Lars J men det är långsökt.
Observera att LJ blev förhörd på mordplatsen runt 23,30. Här visade han upp sig själv och berättade vad han sett. Det behöver inte vara svårare än så för SE att få tag på dessa kunskaper.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-23 kl. 02:33.
Citera
2020-02-23, 02:31
Medlem
p.norths avatar
Jag skulle nog svara att alla a, b, c hänger ihop
utan att det behöver vara en sån stor komplott.
Dom som hatade palme "blundade" eller gjorde inga direkta ansträngningar. Det fanns nog någon på Säpo som tipsade "dom" och denne "glömde" struntade att kontakta livvakterna just denna kväll, har säkert förekommit tidigare skeenden också.
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Ang. livvaktsfrågan.

Hur kunde man veta att Palme saknade beskydd?
Att man råkar välja en tidpunkt slumpmässigt som sammanfaller med detta förefaller osannolikt.

Antingen:

A) Palme meddelar sina potentiella mördare på förhand att han kommer att bege sig ut utan beskydd. Detta för att han skall träffa någon som inte SÄPO skall känna till.

B) Han har varit under span under lång tid och det har blivit känt att han ibland saknar beskydd. Man passar på vid första bästa tillfälle.

C) Palme försökte ringa för att få livvaktsskydd under kvällen men någon såg till att detta/dessa samtal inte kom fram. Detta förutsätter en mer avancerad större komplott. Denna version stöds av MPs uttalande i Skavlan 2012.

Saknas något alternativ?
Senast redigerad av p.north 2020-02-23 kl. 02:34.
Citera
2020-02-23, 02:36
Om de kommer fram till att det är Skandiamannen som är GM så skulle jag ärligt talat skämmas över att vara svensk

Att Engström ljög(?) om hur han agerade som en hjälte på mordplatsen beror antagligen på att han alltid haft dålig självkänsla (enligt hans exfru) och ville imponera på svenska folket. Men han hade ingenting med mordet att göra.

Han tog ju sitt liv nåt år efter skilmässan från sin fru. Han kunde alltså inte leva utan henne. Så om han dödade Palme, hur kunde han vara så lugn i SVT intervju i vetskap om att han riskerade hamna i fängelse samt bli dumpad av sin livs kärlek?

Nej vilket trams säger jag bara
Senast redigerad av Guy86 2020-02-23 kl. 02:53.
Citera
2020-02-23, 02:37
Medlem
Basfaktas avatar
I sin nya bok för Lars Borgnäs ett inte alltför osannolikt resonemang som går ut på att GM sköt med vänster hand.

Texten behöver läsas i sin helhet för att man ska förstå hur han kommer fram till denna slutsats, sidan 223-235. Resonemanget bygger på vittnesmålen från IM, AB, AD och två av vittnena i AD:s bil (Holmgren/Liljedahl).

AB:s uppgift att GM "lade höger hand på Palmes axel" och att han direkt därpå hörde skotten blir central i resonemanget eftersom det ju kan innebära att GM avfyrade skotten med sin vänstra hand.

Själv har jag många gånger tänkt att Anders B uppfattade situationen fel. Han såg inte GM lägga högra handen på Palmes axel. Det han såg var när GM lyfte högra armen med revolvern i hand för att avlossa skotten. Oklart.

IM säger i förhöret 14/3 1986 också att GM vidrör Palmes axel men IM:s beskrivning leder till slutsatsen att GM tog upp revolvern med höger hand ur höger rockficka.

Jag vet att detta med vänsterhänt GM har varit uppe flera gånger i tråden men det är första gången jag ser frågan så här utförligt utredd.

Jag är för närvarande lite osäker på hur jag ska ställa mig till detta, men det är utan tvekan värt att diskutera.

Fördelen med vänster hand för Palmeutredarna är att ungefär 90 procent av alla män med GM:s signalement kan uteslutas såvida inte GM medvetet sköt med vänster hand för att förvilla polisen.

Han kan ha haft så god vapenträning att han helt enkelt lärt sig skjuta lika bra med båda händerna. Borgnäs nämner den möjligheten.

Men om vi inte börjar med att krångla till saker utan för ett ögonblick utgår ifrån att Borgnäs faktiskt har rätt - GM var verkligen vänsterhänt - så blir det riktigt intressant förstås.

Under förutsättning att GM var svensk så bör PU med denna information kraftigt kunna begränsa gruppen tänkbara mördare i avsnittet som behandlar misstänkta svenskar.

Man behöver ju inte ägna sig åt allmän bred spaning bland alla svenska män som var 35-45 år 1986. Det bör ju finnas indicier som pekar mot en viss liten grupp personer, misstänkta GM. Cirka 180 cm lång, bredaxlad. God skytt. God lokalkännedom.

Om vi leker med tanken att någon/några av de spanare som rörde sig runt mordplatsen ungefär samtidigt med mordet var inblandade så är det givetvis en smal sak för PU att hitta den eller de som är vänsterhänta.

Det blir lite om och men här, jag vet. Men det bör åtminstone vara värt en närmare granskning.

AD berättade som alla vet att revolvern såg ut som en Colt, en Vilda Västern-revolver med lång pipa. Jag har lärt mig att det finns Magnumrevolvrar med osedvanligt lång pipa. LGWP visade en sån i Veckans brott häromåret.

Fanns det någon vänsterhänt spanare/misstänkt man som ägde/hade tillgång till en sådan långpipig Magnumrevolver i slutet av februari 1986?

Det kanske finns någon i tråden som redan nu säger "Aha, ja men då är det ju..."
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-23 kl. 02:41.
Citera
2020-02-23, 02:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fast det var ju precis det som hans lögner inte tolkades som. Polisen gjorde ju ett stort misstag, och det var att man avfärdade Skandiamannen just eftersom han ljög och hans vittnesuppgifter inte stämde. Detta var misstaget, som man kommit på nu idag.

Men att Lars Larsson och TP/Filter "omtolkar" SE:s uppgifter betyder ju inte med automatik att deras omtolkning är korrekt. Den kan också vara felaktig, eller hur?
Citera
2020-02-23, 02:58
Medlem
p.norths avatar
Tycker att Hahne ger lite missvisande bild på Palme ändå, han tonar ner att det inte var så hätskt. Jag upplevde att det var rena mobb på den tiden, allra helst genom expressen och SvD. Sen hajade man lite till då man hade läst någonstans för länge sen, vet ej var? Men att någon hade sagt i stil med "objektet är på Sveavägen" med sin wt.
Hahne säger ”I första hand gick vårt jobb ut på att skydda objektet”,
Citera
2020-02-23, 02:59
Medlem
Sobrilbils avatar
"Min målsättning är att det ska komma ett besked i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."

Det låter inte som att KP pratar om en död person.
Citera
2020-02-23, 03:04
Medlem
p.norths avatar
Lever dk än? Som bor i P**th
Hade för mig att han var lite halvdassig redan för några år sen.
Citera
2020-02-23, 03:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Redan 1991 gjorde veckotidningen Proletärens Olle Minell en gedigen genomgång av de många underligheter, som sammantagna enligt honom tydde på att Skandiamannen (i fortsättningen S-m) var delaktig i mordet.

Faktum är att starka misstankar på ett mycket tidigt stadium riktades mot S-m; både från Skandias säkerhetschef Per Häggström och kriminalinspektören Erik Skoglund, som på uppdrag av mordutredningen kartlägger vad som förevarit i Skandia-huset under mordkvällen. Även Skandias personalchef Roland Bergström, som blev uppringd av S-m dagen efter mordet angående klockslaget (23.19) för dennes utstämpling, har uttryckt misstänksamhet.

Säkerhetschefen Häggström planerade en kontroll av SM:s arbetsplats, för att “leta efter vapenfett och vapendelar”. Kontrollen blev aldrig av, något som Häggström senare sagt att han ångrar

Kriminalinspektören Erik Skoglund delar Häggströms misstankar om S-m:s delaktighet. Men då han återkommer efter sin sommarsemester avpolletteras han från utredningen. Hans Holmér påstår att han anser att S-m är “en elefant i en porslinsaffär”. Förmodligen menar han att S-m är en mytoman, och därför inte intressant för utredningen. Inte som vittne heller. S-m skall ej ägnas något intresse. Intresse ska ägnas PKK, och inget annat.

https://efolket.eu/efolket-kraver-upp-pa-bordet-med-alla-fakta-om-cia-skapelsen-stay-behind-och-mordet-pa-olof-palme/
Observera att Bergström i detta samtal anger utpasseringstiden till 23,20. Vilket han är säker på eftersom det kontrollerats.

Samtidigt som SE i sitt andra förhör ändrar sin tid från 23,19 till just 23,20. Eftersom det kontrollerats.
Citera
2020-02-23, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I sin nya bok för Lars Borgnäs ett inte alltför osannolikt resonemang som går ut på att GM sköt med vänster hand.

Texten behöver läsas i sin helhet för att man ska förstå hur han kommer fram till denna slutsats, sidan 223-235. Resonemanget bygger på vittnesmålen från IM, AB, AD och två av vittnena i AD:s bil (Holmgren/Liljedahl).

AB:s uppgift att GM "lade höger hand på Palmes axel" och att han direkt därpå hörde skotten blir central i resonemanget eftersom det ju kan innebära att GM avfyrade skotten med sin vänstra hand.

Själv har jag många gånger tänkt att Anders B uppfattade situationen fel. Han såg inte GM lägga högra handen på Palmes axel. Det han såg var när GM lyfte högra armen med revolvern i hand för att avlossa skotten. Oklart.

IM säger i förhöret 14/3 1986 också att GM vidrör Palmes axel men IM:s beskrivning leder till slutsatsen att GM tog upp revolvern med höger hand ur höger rockficka.

Jag vet att detta med vänsterhänt GM har varit uppe flera gånger i tråden men det är första gången jag ser frågan så här utförligt utredd.

Jag är för närvarande lite osäker på hur jag ska ställa mig till detta, men det är utan tvekan värt att diskutera.

Fördelen med vänster hand för Palmeutredarna är att ungefär 90 procent av alla män med GM:s signalement kan uteslutas såvida inte GM medvetet sköt med vänster hand för att förvilla polisen.

Han kan ha haft så god vapenträning att han helt enkelt lärt sig skjuta lika bra med båda händerna. Borgnäs nämner den möjligheten.

Men om vi inte börjar med att krångla till saker utan för ett ögonblick utgår ifrån att Borgnäs faktiskt har rätt - GM var verkligen vänsterhänt - så blir det riktigt intressant förstås.

Under förutsättning att GM var svensk så bör PU med denna information kraftigt kunna begränsa gruppen tänkbara mördare i avsnittet som behandlar misstänkta svenskar.

Man behöver ju inte ägna sig åt allmän bred spaning bland alla svenska män som var 35-45 år 1986. Det bör ju finnas indicier som pekar mot en viss liten grupp personer, misstänkta GM. Cirka 180 cm lång, bredaxlad. God skytt. God lokalkännedom.

Om vi leker med tanken att någon/några av de spanare som rörde sig runt mordplatsen ungefär samtidigt med mordet var inblandade så är det givetvis en smal sak för PU att hitta den eller de som är vänsterhänta.

Det blir lite om och men här, jag vet. Men det bör åtminstone vara värt en närmare granskning.

AD berättade som alla vet att revolvern såg ut som en Colt, en Vilda Västern-revolver med lång pipa. Jag har lärt mig att det finns Magnumrevolvrar med osedvanligt lång pipa. LGWP visade en sån i Veckans brott häromåret.

Fanns det någon vänsterhänt spanare/misstänkt man som ägde/hade tillgång till en sådan långpipig Magnumrevolver i slutet av februari 1986?

Det kanske finns någon i tråden som redan nu säger "Aha, ja men då är det ju..."
En lite störande detalj i boken är tjatet om Cecilia A och hennes observation av några som sneddat över trottoaren från annonspelaren och in mot skyltfönstret.
Det stämmer också bara delvis av vad hon sagt.
Det hon egentligen sagt i ett förhör två år efter händelsen är att hon sett tre personer snedda från den västra till den östra sidan av Sveavägen i jämnhöjd med annonspelaren och därefter vidare över trottoaren in till skyltfönstret.

Det kan ju inte vara makarna Palme och gm, vilket både Gunnar W och Lars B förstår.
De fäster sig då vid att Gunnar 30 år efter mordet frågat om det inte kan vara så att hon bara sett dem snedda över trottoaren?
”Så kan det absolut ha varit” svarar Cecilia.
Men detta är ju ingen tillförlitlig uppgift som man kan bygga ett scenario på.
Antingen köper man historien rakt av, eller också förkastar man den, och förstår att hon sett några andra, och kanske i en helt annan kronologisk ordning.

Att det blir svårt för Cecilia att öht se någon del av promenaden om det var så att bilen de färdades i kom rullande fram till korsningen just i skottögonblicket är ett annat svårlöst problem.

Man måste då förkasta den fokuserade förarens Åke Ls vittnesmål.
Det var dessutom han som uppmärksammade resten av sällskapet på att något ”fylleslagsmål” är på gång, så han borde ju haft ögonen på skaft.

Han är helt klar över att de kom rullande och att mordet skedde under inbromsning.
Hans vittnesmål var dessutom den 5/3-86 och inte 2 respektive 30 år senare, och inte heller påverkat av någon önskan om att det ska vara på ett visst sätt.
Om man ska värdera vittnesmålen rätt måste man släppa Cecilia A!
Annars har jag stor behållning av boken.
Detta utvik hade inte mycket att göra med ditt inlägg som handlade om vänster eller höger hand, ber om ursäkt för detta, men det måste ändå sägas.😀
Senast redigerad av MacMackay 2020-02-23 kl. 03:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in