Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-18, 09:37
Medlem
p.norths avatar
Hatet mot Olof Palme var utbrett. Det fanns i hela samhället, särskilt påtagligt inom militären, polisen, näringslivet.
Jag minns själv hur hur man drev på i medierna bla i expressen, rätt skrämmande.
Att Ölvebro och CO försökte dämpa ner tonläget, det är rent bullshit. Svart på vitt att det var rena förföljelse o mobb. Extremt..
Visst, var nog rätt många som kände sig bidragit till mordet på nå sätt (medskyldiga)
Det kanske låter lite konstigt men jag förstår att Lisbeth inte ville vara så delaktig och tillmötesgående pga att ALL hat o förföljelser som dom fick utstå och att medierna läckte ut uppgifter mm.. Ett svek!
Senast redigerad av p.north 2019-09-18 kl. 09:44.
Citera
2019-09-18, 10:59
Medlem
Gothuss avatar
Walus och Derby-Lewis är sannerligen mer intressanta.
Kopplingar med europeiska högerextremister i Tyskland och andra delar av Europa.
Ja även att Walus kartläsare bor i Sverige.
Är det någon journalist som fått tag på honom än?

With in a hour after Hani fell in his driveway with at
least two wounds to the head, the police captured a 40-year-
old Polish immigrant, Janusz Walus, reportedly a fierce anti-
communist active in right-wing circles. Within hours , the
police arrested another man , a key Conservative Party leader
and member of the State President's Council, Clive Derby-
Lewis , as the alleged mastermind of the plot. Derby-Lewis
had, according to police leaks in the media, not only supplied
Walus with the gun, but had drawn up a longer list of targets
for assassination as well. Almost immediately, the South
36 International
I
African and international pres$ was filled with speculation
that Derby-Lewis was the mastermind of an international plot
which involved right-wing circles in at least Britain, France,
and Germany. On May I, Derby-Lewis 's wife Gaye was
formally indicted for the assassination.
Yet many questions remain�. At least two eyewitnesses
reported two cars involved in the assassination, one red and
one white , which converged on Hani's house. But almost
immediately, any mention of more than one person disap-
peared from all police statementlS , in favor of the lone assassin
Walus , backed by Derby-Lewi$'s international network. The
alleged assassin Walus also behaved in an extremely curious
fashion: He was caught right in the middle of the town where
Hani lived, at least half an hour after the assassination, still
in possession of the alleged murder weapon--one the police
say was taken from a notorious break-in at a South African
air base in I 990--right on the seat beside him. He had driven
his own bright red car, with license plates traceable to him,
and despite the fact that he was Poland's Formula One race
car champion in 1 977, got no further than 10 kilometers
from the scene of the crime by the time police arrested him.
Walus 's father told the Sunday Tribune April 18, "My son is
not a murderer. This is just a plOt to frame him, just like the
Lee Harvey Oswald story. My son is not stupid. Why would
he drive a red car to the scene of the murder? You can see a
red car for miles . And why would he leave the gun in the
car? Why would he leave that list lying around the house for
anyone to find? This is a politic�l provocation. "
The police claimed that the gun Walus had used had a
silencer, yet several people in Hani' s neighborhood heard at
least four, possibly five, shotsl South African intelligence
sources consulted by EIR in Johannesburg evaluated the as-
sassination as "extremely profe�sional," while ANC officials
interviewed by the Tribune desCribed the job as one of a "a
marksman," who had shot Hani professionally right behind
the ear.
Even more interesting, Hani, who had been the victim of
several previous assassination attempts and whose concern
for his own security was notori(jlJs, had unaccountably given
his two bodyguards time off, the precise day the assassin
.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://larouchepub.com/eiw/public/1993/eirv20n19-19930514/eirv20n19-19930514.pdf&ved=2ahUKEwiEv6fw_NnkAhVFxosKHWfmDfM4 FBAWMAd6BAgGEAE&usg=AOvVaw3-c3fTV0txILKs0aoHsY5K
Senast redigerad av Gothus 2019-09-18 kl. 11:04.
Citera
2019-09-18, 10:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Eftersom YN nått trappfoten 23.24.37 enligt vår nya beräkning och därefter gick i riktning mpl så måste hon ha mött poliserna på Tunnelgatan nära mpl. De bör ha sprungit förbi henne.

Nu är jag som sagt skeptisk till att poliser reagerar så oerhört snabbt. Min bedömning är att piketgrabbarna kom iväg senare, kanske ca 23.25 och var vid trappfoten ca 23.25.30 vilket är knappt en minut efter YN:s ankomst till trappfoten.

YN säger: "och så fortsatte vi gå nerför trappan minns inte om det var en eller två avsatser, mötte vi polisen med dragna vapen, vi kasta oss åt vart sitt hold"

källa: https://files.fm/u/82ssbm4h#/view/YN.mp4;play

Min teori, eftersom mannen i keps (som kommer springande från norr) ser blåljus på Sveavägen (kommissariebil 2520) korsar han Luntmakargatan vid Tunnelgatan och springer uppför trappan till Malmskillnadsgatan. När mannen i keps (inte mördaren) kommer upp till Malmskillnadsgatan, börjar Lars Jeppsson springa mot trappan.

Det är därför det är över 70 sidor förhör med Lars Jeppsson.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-18 kl. 11:41.
Citera
2019-09-18, 12:29
Medlem
Citat:
Nu missförstår vi nog varann lite tror jag. Poängen i mitt inlägg är att Resslers psykologiska funderingar om mördaren blir ointressanta eftersom han funderade utifrån felaktiga premisser.

Ölvebro&Co gav en felaktig bild av bakgrunden till mordet. Om Ressler känt till Palmehatet och hotbilden mot Palme hade han givetvis utgått från det. Då hade inte psykologin spelat någon roll.

Som man ropar får man svar.

Ja det gör vi nog, men jag fortsätter gärna diskussionen så får vi se om vi kommer nånvart.
Min poäng var som sagt främst att GRK blandar in psykotiska personer när man hänvisar till GMP och Ressler. Om man ska tro att GRK:s citat är riktigt så nämner även Ressler "psychotic". Psykos är ett sjukdomstillstånd och inte ett personlighetsdrag och det finns ingen skala som börjar med personlighetsstörning och slutar med psykos. Nånting har blivit fel, om det nu slarv eller missförstånd. Men nog om det.

Att Ölvebro, Olsson och Åsgård obegripligt nog underlät att nämna alla de laddade politiska frågorna vid tiden för mordet får givetvis konsekvenser för gärningsmannaprofileringen, men är Resslers analys av en ensam gärningsman av den anledningen ointressant? Jag tycker inte riktigt det. Att Ressler helt skulle bortse från möjligheten att det var en professionell konspiration grundat på vad han fått veta om den aktuella politiska situationen tror jag inte, dock har det åtminstone delvis lett honom i fel riktning, vilket han själv också säger. Ressler kan rimligen inte ha tänkt i så snäva banor att han uteslöt en konspiration efter kontakten med Ölvebro och c/o. När Ressler kommer till slutsatsen att det inte är en professionell konspiration anger han andra skäl än avsaknad av aktuella laddade politiska konflikter; vapenvalet, skottets placering, att LP inte dödades och valet av plats.
Citera
2019-09-18, 12:30
Medlem
Gothuss avatar
Janusz Walus och Clive Derby-Lewis ingick i WACL-nätverket med Ivor Benson som högste chef i Sydafrika.
Benson var född 1907 av svenska föräldrar och var sannolikt svensktalande.

Citat:
För att utröna*var WACL stod vid tidpunkten för Palmemordet kan det vara av intresse att titta på de två konferenser som organisationen genomförde närmast innan detta: Den i San Diego 1984 och den i Dallas 1985.

När det gäller San Diego 1984; har det hävdats att organisationen här genomgick en reningsprocess i det att man rensade ut rasistiska och nazistiska element.

En del personförändringar ägde i och för sig rum. Den rabiate rasistiske och antisemitiske sydafrikanen Ivor Benson fanns t.ex. inte längre på plats. I stället deltog svarta delegater ifrån ett tjugotal afrikanska stater.

Dock, som framgår av Inside the*Leaugue, hade WACL knappast genomgått någon djupare sinnesförändring. Vad det handlade om var att man tagit bort vissa öppet nazistiska och rasistiska krafter som gav organisationen dålig publicitet.

För övrigt fanns t.ex. ”Gudfadern” Mario Sandoval*Alarcon*här närvarande och krigsförbrytaren*Yaroslav*Stetsko, som själv var för sjuk för att komma, representerades av sin fru.

Ett talande exempel på att någon grundläggande förändring inte ägt rum är att den ökände krigsförbrytaren*ChirilaCiuntu*var närvarande vid konferensen i Dallas 1985. Denne hade, som medlem i det rumänska pronazistiska Järngardet, 1941 deltagit i en massaker på judar som var en av de vedervärdigaste som någonsin ägde rum under andra världskriget.**

Vidare skriver författarna till Inside the*Leaugue*att medlemmar av WACL*åndå*i förtroliga sammanhang kunde ventilera sina rasistiska och nazistiska åsikter.

Det verkar dock som om denna kosmetiska reningsprocess också kunde fylla en funktion genom att möjliggöra samarbete med t.ex. svarta afrikanska högerkrafter.

Vid dessa två WACL-konferenser är vidare två tendenser tydliga: Banden till Reaganadministrationen blir allt stakare och organisationen blir alltmer aktionsinriktad.

Ett uttryck för den förra är det gratulationstelegram som Ronald Reagan skickade till konferensen i San Diego. Här skriver han bl.a.:

“World Anti-Communist*League har länge spelat en ledande*roll när det gällt att dra uppmärksamhet till den hjältemodiga kamp som nu förs av våra dagars sanna frihetskämpar. Nancy och jag skickar våra bästa önskningar om framgång i den tid som skall komma”.

Vidare kan mar här peka att John*K.Singlaubnu blir*WACL:s*ordförande samt att dessa två konferenser hålls i USA.

När det gäller WACL: s aktionsinriktning skrev*John*K.Singlaub*1984 att:

”Vi måste utveckla en strategi för den fria världen som inkluderar hela spektret av konflikt från strategisk nukleär till konventionell och icke konventionell”.

Vi den här tiden blev ju också situationen i Nicaragua alltmer alarmerande.***

*

Nu kan man börja skönja konturerna av en Bläckfisk…

Vid tiden för Mordet på Olof Palme fanns det, runtom i världen, en uppsjö av högerextrema organisationer, regimer, regeringsorgan och paramilitära grupper.

Som vi har sett i föregående kapitel erbjöd WACL en möjlighet för dessa att samordna sina insatser och också att knyta närmare band till makten i Washington. Tendensen var ju här att WACL blev alltmer USA-orienterat.**

Det här kapitlet skall handla om uppslag, händelser och personer med anknytning till denna djungel av organisationer och som kan ha haft betydelse för mordet av Olof Palme.

Vad som möter oss här är ett svåröverskådligt och komplicerat nätverk av olika grupper och maktcentra som tycks ha kopplingar till varandra.

Jag gör inte anspråk på att kunna bringa någon fullständig klarhet i detta eller på att alla mina resonemang i alla delar skulle vara fullständigt korrekta. Men jag tycker ändå att nedanstående ger ett mönster som är synnerligen intressant, inte bara vad gäller Palmemordet utan förmodligen också för en rad andra möjliga attentat och korruptionsskandaler. I övrigt är alla relaterade händelser som t.ex. dödsfall och terroristdåd; verifierbara

http://home.swipnet.se/~w-84276/palmemordet2.html
Citera
2019-09-18, 14:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Om du menar att Palmemordet utfördes på grund av att GM av en slump såg Palme på stan så har vi definitivt olika uppfattningar.

Det är ju Ölvebros sätt att vilseleda svenskarna. Uppbackad av Åsgård. Ett falsarium rakt igenom där de använde Ressler som slagträ. Syftet var att fälla den oskyldige CP. Det ska vi väl inte behöva diskutera efter 33 år?

Skulle Svartenbrandt själv plötsligt ha kommit på att han skulle mörda Palme?

Jag kan möjligen se honom som inhyrd GM men inte som spontant ensamagerande GM.

Verkar inte som någon inhyrd GM, Basfakta

https://www.kapwing.com/videos/5d821f90fafc2700144807f8

Ressler höll inte med Åsgård
Citera
2019-09-18, 15:28
Medlem
Citat:
Jo. Poängen i mina inlägg kring detta är just det. Om Ressler känt till Palmehatet, marinens misstroende, EAP etc så hade han givetvis genast insett att mordet begicks av politiska skäl.

Det var Ölvebro&Co som vilseledde honom genom att säga att det inte fanns några politiska motsättningar i Sverige före mordet.

Ölvebro, Åsgård m fl hade ju själva bestämt att en ensam galning var mördare och använde den ovetande Ressler som slagträ i den svenska debatten.

Alla som citerar GMP vill ju leda debatten till teorin om den psykiskt sjuke mördaren för att mörklägga sanningen.

Sedan kan man ju trots det i en liknelse kalla GM:s beteende psykopatiskt eftersom han agerade så iskallt. Det är inte detsamma som att psykologisera.

Jag delar alltså din uppfattning.
Nej PU och Jan-Ulf talade aldrig med Ressler då de besökte FBI. De talade med andra experter. Bl.a Greg Mc Cray.
Däremot talade både GK och Borgnäs med Ressler och fick då helt olika besked.
Sammanfattningen av kommissionens samtal finns i rapporten, och Borgnäs samtal med både Mc Cray och Ressler finns här:

https://m.youtube.com/watch?v=cRqanEgcGoU

Det är ju uppenbart att FBI undanhölls information om vilka hotbilder som förelåg.

F.ö gör sig Ölvebro och GMP konstruktörerna till åtlöje, och i deras vädjanden om hjälp framstår de som bortkomna kusiner från landet, med en enorm övertro på att pappa FBI kan trolla fram en gärningsmannaprofil ur tomma intet.
En tydlig signal om att de kört fast och inte klarar av att tänka själva.

Om det inte hade varit så utstuderat och tydligt att de egentligen bara var där för att få sin egen tes om ”ensam galning” bekräftad hade det nästan varit lite tuttinuttigt.
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-18 kl. 15:32.
Citera
2019-09-18, 16:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej PU och Jan-Ulf talade aldrig med Ressler då de besökte FBI. De talade med andra experter. Bl.a Greg Mc Cray.
Däremot talade både GK och Borgnäs med Ressler och fick då helt olika besked.
Sammanfattningen av kommissionens samtal finns i rapporten, och Borgnäs samtal med både Mc Cray och Ressler finns här:

https://m.youtube.com/watch?v=cRqanEgcGoU

Det är ju uppenbart att FBI undanhölls information om vilka hotbilder som förelåg.

F.ö gör sig Ölvebro och GMP konstruktörerna till åtlöje, och i deras vädjanden om hjälp framstår de som bortkomna kusiner från landet, med en enorm övertro på att pappa FBI kan trolla fram en gärningsmannaprofil ur tomma intet.
En tydlig signal om att de kört fast och inte klarar av att tänka själva.

Om det inte hade varit så utstuderat och tydligt att de egentligen bara var där för att få sin egen tes om ”ensam galning” bekräftad hade det nästan varit lite tuttinuttigt.
Hur förklarar du att Robert Ressler drog samma slutsats som Lisbeth Palme, efter att ha läst den engelska översättningen av GMP ?

Robert Ressler och Lisbeth Palme säger GM var en borderliner, inte en psykopat (GMPs slutsats)
Citera
2019-09-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Hur förklarar du att Robert Ressler drog samma slutsats som Lisbeth Palme, efter att ha läst den engelska översättningen av GMP ?

Robert Ressler och Lisbeth Palme säger GM var en borderliner, inte en psykopat (GMPs slutsats)
Det är ju likadant med själva slutprodukten GMP.
Alla andra möjligheter än en ensamagerande gärningsman är ju i princip uteslutna.
Han hade ju att rätta sin slutsats därefter.

Nu är det ju inte helt uteslutet att det faktiskt var en ensam galning, men varken han eller övriga FBI utredare hade ju fått helhetsbilden.
Att göra en objektiv analys utifrån ett ofullständigt material är naturligtvis inte möjligt.
Citera
2019-09-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är ju likadant med själva slutprodukten GMP.
Alla andra möjligheter än en ensamagerande gärningsman är ju i princip uteslutna.
Han hade ju att rätta sin slutsats därefter.

Nu är det ju inte helt uteslutet att det faktiskt var en ensam galning, men varken han eller övriga FBI utredare hade ju fått helhetsbilden.
Att göra en objektiv analys utifrån ett ofullständigt material är naturligtvis inte möjligt.
Precis. Denna GMP är ju skräddarsydd för att kunna peka mot Chrille och är faktiskt
mindre värd än papperet som den är skriven på.
Citera
2019-09-18, 17:40
Medlem
Kan denna teori stämma?

Holmer(Ebbe, SÄPO) bestämde sig för PKKspåret och gick fullt ut på det spåret.
Skandiamannen blev dåligt utredd , VG blev utredd men man kunde inte gå vidare och walkietalkie lämnades därhän trots att Holmer inte uteslöt en konspiration.

Ölvebro och co bestämde sig för ensam gärningsman ( absolut inga poliser eller kontroversiella personer) och gick fullt ut på det spåret.
Eftersom man var så inne på en ensam gm blev det inte intressant med till exempel walkietalkie observationerna.
Citera
2019-09-18, 17:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ja det gör vi nog, men jag fortsätter gärna diskussionen så får vi se om vi kommer nånvart.
Min poäng var som sagt främst att GRK blandar in psykotiska personer när man hänvisar till GMP och Ressler. Om man ska tro att GRK:s citat är riktigt så nämner även Ressler "psychotic". Psykos är ett sjukdomstillstånd och inte ett personlighetsdrag och det finns ingen skala som börjar med personlighetsstörning och slutar med psykos. Nånting har blivit fel, om det nu slarv eller missförstånd. Men nog om det.

Att Ölvebro, Olsson och Åsgård obegripligt nog underlät att nämna alla de laddade politiska frågorna vid tiden för mordet får givetvis konsekvenser för gärningsmannaprofileringen, men är Resslers analys av en ensam gärningsman av den anledningen ointressant? Jag tycker inte riktigt det. Att Ressler helt skulle bortse från möjligheten att det var en professionell konspiration grundat på vad han fått veta om den aktuella politiska situationen tror jag inte, dock har det åtminstone delvis lett honom i fel riktning, vilket han själv också säger. Ressler kan rimligen inte ha tänkt i så snäva banor att han uteslöt en konspiration efter kontakten med Ölvebro och c/o. När Ressler kommer till slutsatsen att det inte är en professionell konspiration anger han andra skäl än avsaknad av aktuella laddade politiska konflikter; vapenvalet, skottets placering, att LP inte dödades och valet av plats.

Du har naturligtvis rätt. Jag har tyvärr en förkärlek för drastiska formuleringar. Personligen har jag, utifrån det jag läst och sett, förtroende för Ressler. Verkar vara en kunnig och klok man.

Min irritation gäller Ölvebro/GMP. Den är genuin.😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in