Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Han som bodde i Enskede?

Du tänker på Tore F. Ture U förekommer i Lingärdes F-koder och är F-9.
Citera
2020-02-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
-

"Bor nära mordplatsen" - Hur många personer bor inte i Stockholms innerstad? Hur många som helst.

Att C.A bodde när mordplatsen blir intressant i kombination med att han hade aktuellt motiv som var dagsfärskt (sannolikt i affekt hela dagen) samt hade tillgång till vapen av samma typ som mordvapnet.

- "Känd kritiker mot Palme" - Hur många personer tyckte inte illa om Palme?

Det var många som var kritiska mot Palme på den tiden. Dock inte många som avskydde Palme så mycket att dom skjutit sönder sin egen TV. Ha också i åtanke att C.A förlorade mycket pengar samma dag. Det stärkte sannolikt hatat extremt mycket.

- "Besökte frekvent ett café i nära anslutning till mordplatsen" - Är det ens bekräftat att han gjorde det eller är det bara rykten?

Jag vet faktiskt inte hur bekräftad uppgiften om cafét är. Egentligen är det väl främst Paul Smith som maler på om frekventa besök på cafét.

Smith påstår att C.A besökte cafét alltid på årsdagen i 10 år efter mordet samt ca 4 gånger i veckan därutöver.

- "Förlorade stor summa pengar" - Bara en motivbild som inte knyter honom till mordet

Håller med. Absolut en motivbild. Men det var sannolikt många fler svenskar med honom som förlorade stora summor pengar till följd av samma beslut.

- "Kan ha sett Palme gå in på bion vid kl 21" - Enbart spekulationer. Ingen vet vad han gjorde på mordkvällen. Jag tror knappast att han var och fikade.

Håller med. Enbart spekulation.

- "Har tidigare blivit dömd för att ha avfyrat vapen i sin lägenhet då han sköt sönder sin egen TV när Palme visades i rutan" - Hur vet vi det här? Har någon sett när han sköt sönder sin TV ensam hemma eller är det bara spekulationer?

Vet inte riktigt hur denna uppgift kommit till. Har väl alltmer tagits för en obekräftad sanning. C.A själv frågades vid något tillfälle om detta och dementerade det.

- "Innehavare av en S&W" - Misstänkt

- "Vägrade lämna in sin S&W för provskjutning" - Misstänkt

- "Påstår att han sålt sin S&W till en främling utanför en krog på 90-talet" - Det kan faktiskt stämma. Det förklarar också varför inte han inte lämnade in vapnet.

Han påstår att han sålde vapnet -92 om jag minns rätt. Han visste att utredningen ville provskjuta hans revolver när han sålde den.

- "Skjuter sig med ett jaktgevär när polisen knackar på dörren" - Helt ointressant

Håller inte med. Han kan absolut varit i tron att poliserna kommit för att höra honom om statsministermordet.

C.A bör inte bagetalliserar och enkelt avfärdas. Han bör heller inte dömas av en internetpöbel utan några fasta bevis.

Men han bör påtittas och utredas för att kunna avföras eller bekfräftas som gärningsman.
Citera
2020-02-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Han är hörd, och hade en bror i livet år 2008, vet ej idag.

Hur vet du att han är hörd?

Edit.
Ser nu att han blivit hörd 95 och 98
Senast redigerad av MbmA 2020-02-21 kl. 17:43.
Citera
2020-02-21, 17:35
Medlem
Om teorin att OP dödas med det andra skottet stämmer, kan man dra några slutsatser av det?
Citera
2020-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Det här är min hypotes och mina tankar av vad som kommer hända:

Dels har väl inte KP direkt uteslutit CP, han har svarat att "det inte är hans huvudhypotes".

Dels ska man betänka i vilket sammanhang hans uttalande kommer - i samband med årsdagen. Han har tidigare vid varje årsdag gått ut och berättat hur de ligger till i spaningsarbetet. Jag tror det är ur det perspektivet man ska se det. Det är inget nytt, sensationellt genombrott som skett, utan tidsplanen är att man kommer kunna avsluta detta före halvårsskiftet. Om ni går tillbaka och läser vad han sagt vid årsdagarna 2018 och 2019, ligger detta planerade avslut hyfsat i linje med tidigare uttalanden.

Vad man kommer fram till är detta: Man har tydligt utgått från brottsplatsen, och man har försökt gå till botten med alla spaningsuppslag. Exempelvis SE, och man har där kommit fram till att det inte finns någon substans i detta spår. Inte heller gällande någon annan misstänkt gärningsman (förutom CP) har man funnit något substantiellt som knyter dem till brottsplatsen och den påstådda gärningen.

Kvarstår gör alltså CP. De gör en sammanfattning av alla omständigheter som talar för/mot hans skuld. Eventuellt har de något nytt i rockärmen som styrker misstankarna ytterligare mot CP.

Sammanfattningsvis, till slut har man alltså kommit till en punkt, efter 34 år, då man anser sig gått igenom hela materialet och helt enkelt inte kommer längre. Rimligen måste ju denna punkt någon gång komma, och vi är nu några månader från denna tidpunkt.

Alternativet, att man skulle ha hittat avgörande bevisning mot någon annan än CP förefaller i min värld så ytterst osannolikt. Men om så skulle visa sig vara fallet, citera mig gärna då så får jag väl stå där med dumstruten.

Men Peterson säger att han ”ska kunna förklara omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig”.

Hur förklarar du det?
Citera
2020-02-21, 17:50
Medlem
Basfaktas avatar
Jag har kommit drygt halvvägs in i Borgnäs nya bok. Några saker:

1) Precis som vi har diskuterat har han noterat den omvända skottordningen.
2) Precis som vi har han noterat uppgifterna om "sällskapet " GM/LOP.
3) Han går även igenom LP:s vrånga attityd, vägran att delta i rekonstruktioner, vägran att tillåta bandspelare vid förhör mm.
4) Det finns flera underligheter i paret Palmes val under mordkvällen - livvakterna, tunnelbanan, promenaden, byte av trottoar mm.

Borgnäs anar alltså ugglor i mossen rörande LP och misstänker att hon döljer något, något som är så viktigt att dölja så det är viktigare än att makens mördare grips.

Hm.

Återkommer.
Citera
2020-02-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

3) Han går även igenom LP:s vrånga attityd, vägran att delta i rekonstruktioner, vägran att tillåta bandspelare vid förhör mm.
4) Det finns flera underligheter i paret Palmes val under mordkvällen - livvakterna, tunnelbanan, promenaden, byte av trottoar mm.

Borgnäs anar alltså ugglor i mossen rörande LP och misstänker att hon döljer något, något som är så viktigt att dölja så det är viktigare än att makens mördare grips.

Hm.

Återkommer.

Intressant. Såg något inslag där en kvinna resonerar om varför Peterson gör dessa uttalanden just nu.

Kvinnan menar att det är för att avleda uppmärksamheten från Borgnäs nya bok.

Men påtal om Borgnäs. Har han släppt sina teorier om WT-män eller vadan denna vändning?
Citera
2020-02-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Hm.

Återkommer.

Ja hon döljer något, ingen tvekan om det. Det var inte någon GM som bara smög upp och sköt. Mordet föranleddes av ett samtal/bråk.
Citera
2020-02-21, 18:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slösa inte tid på en knäppskalle som inte ens fattar att man inte kan ärva en magnumrevolver. Det vapen denne beskriver för mig är rena påhittet och existerar inte i verkligheten över huvud taget.

Tyvärr ger sig inte knäppgökar ens när det är helt uppenbart att det är rena fantasier. Vi har minst 4 sådana i leken just nu. Denne som pekar ut en person helt grundlöst med kryptiska vapentips, de som utpekar CA, den som låsas som att det var Svarten , idioten som pekar ut vår Italienske kock och de som tror på CP samt allehanda dumskallar som tror att KP menar tvärt om mot vad han säger.
Du som har koll, jag har nu läst Thomas Petterssons "Den osannolike mördaren" och undrar om du har läste den och om du i så fall har några invändningar mot hans resonemang. Eller om du kan peta in en SE i ditt scenario?
Citera
2020-02-21, 18:32
Bannlyst
Var finns det för ”bevis” på att skandiamannen kunde veta att paret Palme skulle passera just när han stämplade ut?
Eller ska det föreställa ett slumpmord och skandiamannen alltid gick omkring beväpnad?
Citera
2020-02-21, 18:36
Medlem
Soterns avatar
Lars Borgnäs är foliehattarnas okrönte konung sedan Lars Krantz och Sven Anér la näsorna i vädret.
Senast redigerad av Sotern 2020-02-21 kl. 18:41.
Citera
2020-02-21, 18:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slösa inte tid på en knäppskalle som inte ens fattar att man inte kan ärva en magnumrevolver. Det vapen denne beskriver för mig är rena påhittet och existerar inte i verkligheten över huvud taget.

Tyvärr ger sig inte knäppgökar ens när det är helt uppenbart att det är rena fantasier. Vi har minst 4 sådana i leken just nu. Denne som pekar ut en person helt grundlöst med kryptiska vapentips, de som utpekar CA, den som låsas som att det var Svarten , idioten som pekar ut vår Italienske kock och de som tror på CP samt allehanda dumskallar som tror att KP menar tvärt om mot vad han säger.

CA:s vapen var registrerat, det är inget påhitt.
Så sent som 28 Februari 2016 angav Palmegruppen vid presskonferensen att de efterfrågade CA:s revolver, så hur kan det vara påhitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in