Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 16:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Hur förklarar du vittnesmålet som såg gärningsmannen på David Bagares gata?

Vittnet beskriver en man som halkar runt i lågskor i sin flykt.

Varför valde din proffsmördare att ta på sig lågskor en februarikväll när han skulle ut och mörda statsministern? För mig låter det inte välplanerat.

Vad är ens lågskor? Kan ju vara vad som helst i mörkret. Kan vara ett par Adidas eller loafers. Eller menar du att person som spanat på Palme för att mörda honom ska vara iklädd militärkängor för att på det viset inte dra uppmärksamhet till sig? Hur vet du att mördaren också var förstavalet? Han kanske var andre, tredje eller fjärdevalet eftersom makarna Palme tog ett sent beslut att korsa över Sveavägen. Kanske gubbe ett var på Hötorgssidan som förstegubbe? Hur vet man att det var mördaren som "halkade runt" på David Bagares gata? Kanske var någon annan som LJ som började förfölja skytten? Vi vet ingenting om detta. Det är enorma luckor även vid alla vittnesmål. Vi vet inte ett skit och det var så det förmodligen var planerat.
Citera
2020-02-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Säpomannen han syftar på är Ture U som han hette då.

Han som bodde i Enskede?
Citera
2020-02-21, 16:24
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slösa inte tid på en knäppskalle som inte ens fattar att man inte kan ärva en magnumrevolver. Det vapen denne beskriver för mig är rena påhittet och existerar inte i verkligheten över huvud taget.

Tyvärr ger sig inte knäppgökar ens när det är helt uppenbart att det är rena fantasier. Vi har minst 4 sådana i leken just nu. Denne som pekar ut en person helt grundlöst med kryptiska vapentips, de som utpekar CA, den som låsas som att det var Svarten , idioten som pekar ut vår Italienske kock och de som tror på CP samt allehanda dumskallar som tror att KP menar tvärt om mot vad han säger.

Den enda knäppskallen som uppenbart trollar i tråden är du och ingen annan. Du avslöjar gång på gång att du inte ens vet vad de olika vittnena har uppgett i förhören.
Citera
2020-02-21, 16:30
Medlem
Det är såklart ingen slump att Krister Petersson vid denna tidpunkt förklarar att en presentation av mordet/ansvariga kommer att ske inom fem månader. Hans uttalande ingår i palmegruppens kommunikationsstrategi. Nu förbereds medborgarna på att mördaren är död och godkänner sedan SE som baneman.
Citera
2020-02-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det intressantaa med CA är att alla fakta vi har känns som en del i en indiciekedja att han är GM. Finns egentligen ingen känd fakta om honom som som antyder att han inte skulle va GM

Kan bero på att alla fakta kommer från personer som har honom som sin GM
Det enda som är misstänkt med CA är vapnet. I övrigt finns det inte mycket indicier att gå på. Att han förlorade pengar på börsen och sånt är ett rejält långskott som inte säger så mycket alls. Han bodde i Vasastan. Men hur många personer gjorde inte det? Han gick på ett konditori vid mordplatsen. Är det ens bekräftade uppgifter eller bara lösa rykten?
Citera
2020-02-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vad är ens lågskor? Kan ju vara vad som helst i mörkret. Kan vara ett par Adidas eller loafers. Eller menar du att person som spanat på Palme för att mörda honom ska vara iklädd militärkängor för att på det viset inte dra uppmärksamhet till sig? Hur vet du att mördaren också var förstavalet? Han kanske var andre, tredje eller fjärdevalet eftersom makarna Palme tog ett sent beslut att korsa över Sveavägen. Kanske gubbe ett var på Hötorgssidan som förstegubbe? Hur vet man att det var mördaren som "halkade runt" på David Bagares gata? Kanske var någon annan som LJ som började förfölja skytten? Vi vet ingenting om detta. Det är enorma luckor även vid alla vittnesmål. Vi vet inte ett skit och det var så det förmodligen var planerat.

Får be om ursäkt. Lågskor var nog lite fabricerande från min sida. Inte meningen att fara med osanning.

Vad vittnet säger på David Bagares gata säger är att den flyende mannen tycks ha svårigheter med att springa. Antingen av dålig kondition eller av annan orsak. Lågskor var min egen tolkning.

I övrigt många intressanta synpunkter från din sida. Håller med om att det kan ha funnits flera potentiella skyttar utplacerade i en konspiration.

Vet inte hur säker man kan vara på vittnet på David Bagares gata (att det verkligen var gärningsmannen hon såg). Är själv inte helt övertygad.
Citera
2020-02-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Är det inte ganska väl belagt att SE faktiskt aldrig rörde vid Palme efter mordet?

Nja, någon av väktarna hade inte sett att han var blodig, nåt annat har jag iaf inte sett.
Frågan är vem som drog i OP:s ben som Anna H beskriver. Ingen av de andra kända vittnena har uppgett att de försökt hjälpa till utom SE. Ingen annan har vad vi vet pratat om framstupa sidoläge. Ett vittne sa att han sagt till Anna H och Stefan G att vara försiktiga så OP inte kvävdes, i övrigt vittnar ingen om att de haft synpunkter eller handgripligen försökt hjälpa till.
Citera
2020-02-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Ja. Bortsett från honom själv så finns det ju ingen som uppger att han rört vid Palme, varken före eller skotten. Det jag menar är att eventuella DNA-fynd visar enbart att personen befunnit sig i närheten av Palme och det vet vi ju redan att SE gjort, det bevisas av hans utstämplingstid. Så en eventuell DNA-träff tillför inte särskilt mycket.

Är det däremot CA:s DNA (eller någon annan misstänkts) som hittats är det en annan femma, då kan han knytas till Palme. Dock skulle jag tro att de inte är tillräckligt starkt för att KP ska gå ut som han gör. DNA på axeln bevisar på intet sätt att personen sköt Palme. KP har något mer än så.

CA/GH är aldrig hörd. Det framgår av flera nyhetsartiklar. Media på denna tid var ärlig och inte fake som idag så det stämmer nog.
Han finns alltså inte med någonstans i utredningen förutom att han har kallats till provskkutning av sin licensierade magnum. Att han skulle skjutit ryggraden av palme är helt ologiskt.
DNA är också en utopi då GH inte har några släktingar i livet. Hak var en ensamvarg.
Citera
2020-02-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Lågskor är alltså kostymskor som man använder på jobbet eller liknande. Det var vid tiden för mordet väldigt kallt, -6 grader, vilket innebär att de allra flesta personer hade vinterkängor på sig. Att mördaren hade lågskor tyder på att han kom direkt från jobbet eller ett annat viktigt sammanhang.
Citera
2020-02-21, 16:35
Medlem
Citat:
Hur förklarar du vittnesmålet som såg gärningsmannen på David Bagares gata?

Vittnet beskriver en man som halkar runt i lågskor i sin flykt.

Varför valde din proffsmördare att ta på sig lågskor en februarikväll när han skulle ut och mörda statsministern? För mig låter det inte välplanerat.

Lågskor med en bra gummisula låter i min värld som ett utmärkt val.
Citera
2020-02-21, 16:37
Medlem
Citat:
Får be om ursäkt. Lågskor var nog lite fabricerande från min sida. Inte meningen att fara med osanning.
Jag är ganska säker på att jag har läst att vittnet på David Bagares gata sade att mannen hon såg hade lågskor. Det är sant.
Citera
2020-02-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Säpomannen han syftar på är Ture U som han hette då.
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in